Een beetje later dan gewoonlijk. Door het enorme pech jaar vorig jaar met de veulentjes en een hoop persoonlijke moeilijke kwesties ernaast, heb ik een enorme dip gehad. Ik heb ook erg getwijfeld om een topic op te starten deze keer.
Maar ik merk dat er toch weer wat enthousiasme door mijn lijf begint te stromen nu de eerste veulentjes beginnen aan te kondigen. En ik denk dat alles delen dat misschien wat kan vergroten.
We verwachten dit jaar 4 veulentjes. Ik heb besloten om wat meer terug te gaan naar wat vroeger eigenlijk mijn originele droom was: minipaardjes fokken met speciale kleuren en patronen. Daar komt ook de ‘Spots N Dots‘ in de stalnaam vandaan. Een verwijzing naar leuke kleurtjes en patronen. En dat zoveel mogelijk in of dichtbij de minimaat. Dit ga ik nu zoveel mogelijk proberen doen met AMHA papier.
Laat ik even de combinaties voorstellen:
Als eerste zijn Quinn en Poppy aan de beurt. Ze zijn gelijk gedekt en afgeslagen, maar op scan leek Quinn ongeveer 3 dagen voor te lopen. Ze zijn beide rond einde maart 330 dagen.
Quinn is smoky black splash en Frame en gedekt door Laureas Gold’N Kingdom of Perignon. Een silver classic champagne hengstje van Laureas Stables en slechts 80cm klein

De kleurkansen zijn eindeloos. Maar ik vergeet ook niet dat ze me vorig jaar met een panterbonte hengst een bruin veulen heeft gegeven

Poppy werd ook door King gedekt. Gezien King zo klein en fijn is, leek hij een zeer goede kandidaat.

Van Poppy weet ik niet haar volledige kleurgenetica, maar er kan ook veel leuks uitrollen. Ze zou nog creme kunnen dragen, maar dat ben ik dus niet zeker.

Als derde is onze lieve Suus aan de beurt. Zij is dan wel geen minimaat en geen AMHA, maar ze geeft zulke fijne veulens en geeft geweldig karakter door. 2 jaar geleden moest ze haar veulen Koning afgeven na amper 3 maanden. Vorig jaar had ze een doodgeboren hengstje… Ik hoop haar dit jaar een positieve ervaring te geven en dan blijft ze even leeg.
Suus werd gedekt door de knappe SSF a Tribute To Black Velvet. Een Red Dun hengst van 91cm. Ik denk dat hier weer een heel leuk gebruikspaardje uit kan komen. Velvet heeft hier meer dan een half jaar gelogeerd en ook hij heeft zo een geweldig meewerkend en nuchter karakter.
Suus is uitgerekend rond half april.

We hopen weer op een streepje!

Als laatste is Winnie aan de beurt. En ook zij verwacht een veulen van King. Ook Winnie verloor haar veulen vorig jaar na 3 dagen. Ik hoop dat ze dit jaar lang mag moederen. Want ze is een echt moedertje.
Winnie is uitgerekend rond half mei.

Ik hoop dat ik letterlijk en figuurlijk kan vieren met wat champagne!
Maar eerst en vooral: gezonde merries en veulens. Duimen jullie mee?
Verder is het een spannend jaar qua dekkingen ook. Voor het eerst mag mijn 2-jarige dunskin splash hengstje eigen merries dekken. Mac zal hopelijk nog wat meer streepjes in de kudde brengen!

En vorig jaar kwam zelfgefokte BamBam terug naar huis. Hij is een ondertussen 2x 1e premie hengst. Voor hem heb ik ook een aantal combinaties op de planning.

Hopelijk verlopen ook de dekkingen voor volgend jaar allemaal voorspoedig.
Volgen jullie mee? En duimen jullie mee voor een jaar vol geluk?