Ezel of totilas? Gelders x pre

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43466
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:18

Ik ben benieuwd wat hier uit komt. Dus ook ik lees graag mee.
Benzz wat bedoel je met :"geeft ze niet gemakkelijk".

Benzz
Berichten: 2897
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:28

pien_2010 schreef:
Ik ben benieuwd wat hier uit komt. Dus ook ik lees graag mee.
Benzz wat bedoel je met :"geeft ze niet gemakkelijk".

Ik heb er best veel in handen gehad en het zijn goede paarden, maar niet voor amateurs. Zeer sterke karakters en vooral de hengsten heel brutaal. Heb zelf ook met hem gefokt en dat was echt een buitengewoon goed dressuurpaard. Maar karakter.......heel speciaal.

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 22:44

Ik lees juist qua karakter veel wisselende verhalen. Zeg 75% zegt super fijn en makkelijk, 25% zegt pittige dieren.
Opzich is de merrie erg dominant, maar valt ook goed te corrigeren. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ikzelf beter kan met de dieren met praatjes en poeha, dan de muurbloempjes die bang zijn voor hun eigen schaduw.
We laten ons verrassen :Y)

Benzz
Berichten: 2897
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:50

mellamoshan schreef:
Ik lees juist qua karakter veel wisselende verhalen. Zeg 75% zegt super fijn en makkelijk, 25% zegt pittige dieren.
Opzich is de merrie erg dominant, maar valt ook goed te corrigeren. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ikzelf beter kan met de dieren met praatjes en poeha, dan de muurbloempjes die bang zijn voor hun eigen schaduw.
We laten ons verrassen :Y)

Ik ben een vrij ervaren paardenmens. Deurne oude style gedaan en ik denk wel 1000 paarden gereden. Ik vond ze pittig. En ken profesonails die ze ook erg heftig vinden. Ik fok er niet meer mee ondanks dat hij goed zou passen op mijn nieuwe merrie.

Orange

Berichten: 1405
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:00

Leuke combinatie ik ben benieuwd! Ik heb geen verstand van Gelderse maar qua type vind ik het wel mooi passen bij je PRE en je wensen. Nog eventjes geduld en hopelijk zometeen een mooi veulentje.

Lukasje
Berichten: 11302
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:23

Mijn vriendin had Edmundo gekozen mede omwille van zijn karakter. Tot nu toe is het “veulen” best makkelijk. Ze wordt dit voorjaar zadelmak gemaakt. We zullen zien wat het verder geeft.

Benzz
Berichten: 2897
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:25

Lukasje schreef:
Mijn vriendin had Edmundo gekozen mede omwille van zijn karakter. Tot nu toe is het “veulen” best makkelijk. Ze wordt dit voorjaar zadelmak gemaakt. We zullen zien wat het verder geeft.

Edmundo is alleen Alexandro niet.......

Lukasje
Berichten: 11302
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:37

Ja daarom, maar je kiest de hengst op basis van wat best bij de merrie en je eigen doelen past natuurlijk.

Veronica2
Berichten: 2673
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 23:50

mellamoshan schreef:
Ik lees juist qua karakter veel wisselende verhalen. Zeg 75% zegt super fijn en makkelijk, 25% zegt pittige dieren.
Opzich is de merrie erg dominant, maar valt ook goed te corrigeren. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ikzelf beter kan met de dieren met praatjes en poeha, dan de muurbloempjes die bang zijn voor hun eigen schaduw.
We laten ons verrassen :Y)

Weet je iets over hoe je merrie gefokt is en voor welk doel? Je noemt dat ze dominant is, dat zou erop kunnen duiden dat ze als koeienpaard is gefokt en dat zijn vaak hele dominante, drammerige paarden die wel graag werken, maar moeite hebben om hun aandacht bij saaie dingen te houden. De hengst die je gekozen hebt zal die eigenschappen eerder versterken dan verminderen. Een voordeel, je bent straks de eerste die weet hoe het uitpakt.

Noukie
Berichten: 10949
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 07:30

Denk dat ts inmiddels gehoord heeft dat Alexandro lastige paarden kán geven. En waar de ene zweert bij jazz wil de ander er verre van blijven, om een ander voorbeeld te noemen. Dus denk niet dat het nog een paar keer herhaald hoeft te worden. Ts kent de merrie en heeft deze keuze gemaakt. Heel benieuwd wat eruit komt!

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 08:42

Oeh ik volg ook, heel benieuwd naar deze combi!

_Tarzan

Berichten: 11189
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:06

Ik volg ook, mooie combinatie!

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:44

Sjongejonge, echt weer typisch bokt dit.
Altijd wel iemand die zn mening moet doorduwen.
Wat boeit het dat iemand deurne gedaan heeft met 1000 verschillende paarden?
Alsof je daarom meer recht van spreken hebt.

Ik ken ts goed, en het is een weloverwogen beslissing. En ik ben echt mega benieuwd wat eruit komt!

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:03

Aparte reactie? Benz deelt gewoon haar ervaringen met de nakomelingen? Juist waardevolle informatie voor fokkers. Vooral mensen die met veel verschillende paarden gewerkt hebben weten vaak wel een brave van een niet brave te onderscheiden. ;-)

Anyway, ik wilde even zeggen dat ik het een mooie merrie vind en ik benieuwd ben naar wat er uit komt. En ik hoop dat het veulen gewoon zo wordt zoals TS dit voor zich ziet.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:44

Juist waardevolle / informatieve dingen worden hier gedeeld inderdaad :j

Ben benieuwd naar deze kruising!

Cheytjuh

Berichten: 4028
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:46

Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Ik ga wel met Benz mee en ik denk juist dat ervaringen met een bepaalde hengst waardevol kunnen zijn, waardevoller dan een advies van een hengstenhouder die toch ook een gekleurde bril meenemen en de hengsten willen 'verkopen' (net als iedereen)

Hier als ervaren gelders paard fokker ook de bewuste keuze om niet met Alexandro P te dekken, mede om die reden en met al een tikkeltje dominante merrielijnen.
Overigens vind ik dat net zo goed van de Edmundo's, ik heb er nu 5 nakomelingen mee gefokt op verschillende merries maar die zijn alleen in combinatie met onze merries niet de makkelijkste. Geen gemene paarden, maar gewoon net een tikkeltje minder makkelijk/nuchter dan de rest van onze nafok.

Neem niet weg dat Alexandro net zo goed enorm makkelijke nakomelingen heeft uit bepaalde merries, hij is gewoon enorm populair dus je hebt er ook sneller meer 'rotte appels' tussen.
Wordt vast en zeker een knappe :o

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:34

Ik zeg niet dat de informatie over de hengst niet waardevol is, maar het poeha er achter vind ik niet passend.

Er zijn veel hengsten waar slechte recensies over zijn, zeoliet brengt verdriet, jazz, olivi, bij de friezen doaitsen 420, Norbert 444,
Maar er zit áltijd nog een stukje opvoeding achter.
En ik vind het sneu voor TS die een volgtopic aanmaakt, nog even moet horen dat de gebruikte hengst wat mankementen heeft in karakter wat door gegeven wordt. Daar heeft ze nu niets aan want de merrie is immers al drachtig.

Is het niet handiger die info te delen aan iemand die overweegt de hengst te gebruiken?

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:38

ik volg ook, heel benieuwd naar deze combinatie!! Mooie combi zo.

Seven

Berichten: 21209
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:48

Interessante combi, ik ben benieuwd wat er uitkomt.

Heb al heel wat fijne paarden gezien van pre/lusi x duits/gelders/nl bloed <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:50

ivy_power89 schreef:
Ik zeg niet dat de informatie over de hengst niet waardevol is, maar het poeha er achter vind ik niet passend.

Er zijn veel hengsten waar slechte recensies over zijn, zeoliet brengt verdriet, jazz, olivi, bij de friezen doaitsen 420, Norbert 444,
Maar er zit áltijd nog een stukje opvoeding achter.
En ik vind het sneu voor TS die een volgtopic aanmaakt, nog even moet horen dat de gebruikte hengst wat mankementen heeft in karakter wat door gegeven wordt. Daar heeft ze nu niets aan want de merrie is immers al drachtig.

Is het niet handiger die info te delen aan iemand die overweegt de hengst te gebruiken?
Mijn gedachten. := Het veulen zit er al in, wordt over ruim een maand geboren, dus dan voegt commentaar op de gebruikte hengst imo inderdaad weinig toe.

Ben heel benieuwd wat eruit komt, TS! Ik vind je merrie in ieder geval prachtig. <3

Chanel02
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-03-20

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:34

Leuk om te zien! Ga ik zeker volgen :D mooie merrie heb je zeg!

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:13

Ik ben super beniewd.
Ik vind Alexandro P een hele mooie hengst met veel beweging.
Karakter zie je dan wel weer.
Gaar er ook om hoe je er zelf mee omgaat.;)

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2465
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:23

Ik vind het zo op het oog een mooie combinatie. Ben benieuwd!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Ezel of totilas? Gelders x pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:55

dat wordt zeker en vast een heel mooi ezeltje. :) Benieuwd !

GabberGill

Berichten: 5808
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:30

Mkango schreef:
ivy_power89 schreef:
Ik zeg niet dat de informatie over de hengst niet waardevol is, maar het poeha er achter vind ik niet passend.

Er zijn veel hengsten waar slechte recensies over zijn, zeoliet brengt verdriet, jazz, olivi, bij de friezen doaitsen 420, Norbert 444,
Maar er zit áltijd nog een stukje opvoeding achter.
En ik vind het sneu voor TS die een volgtopic aanmaakt, nog even moet horen dat de gebruikte hengst wat mankementen heeft in karakter wat door gegeven wordt. Daar heeft ze nu niets aan want de merrie is immers al drachtig.

Is het niet handiger die info te delen aan iemand die overweegt de hengst te gebruiken?
Mijn gedachten. := Het veulen zit er al in, wordt over ruim een maand geboren, dus dan voegt commentaar op de gebruikte hengst imo inderdaad weinig toe.

Ben heel benieuwd wat eruit komt, TS! Ik vind je merrie in ieder geval prachtig. <3


Hier ben ik het dan weer totaal niet mee eens.

Alle informatie blijft namelijk van belang. Indien de ts dalijk met haar veulen tegen dingen aanloopt heeft ze zowel negatief als positief alle informatie.

Ik snap niet waarom we altijd alleen maar positief moeten praten. Het is nuttige info die op een respectvolle manier gebracht wordt.

Daarbij maakt het wel degelijk uit met hoeveel paarden je hebt gewerkt en met welke karakters. Dat maakt je namelijk superflexibel in het schakelen tussen bepaalde situaties. Laten we het gewoon waarderen dat mensen hun "ervaringen" delen zodat we allemaal wat van elkaar kunnen leren.


Ik vind het zelf een zeer leuke combi en ben benieuwd wat voor plussen en minnen we gaan zien! Ook dit is niet negatief bedoelt maar ik sta zeker achter het kruisen van de pre voor de karakters en de langere lijfjes.