Hier zijn we weer met een topic voor dit jaar. Vorig jaar heeft Accenta een prachtige cremello merrieveulen ter wereld gebracht, genaamd Sensation. Sensi was zo goed gelukt, dat ik besloot nogmaals de combi te maken met Cassanova du Bois.
Ik heb jaren geroepen dat wanneer het een hengstveulen is, dat ik die aanhoud. Sensi was zo goed gelukt, dat ik vorig jaar heb besloten Sensi te houden. Nu heb ik heel diep van binnen het gevoel dat dit jaar een hengstenveulen komt...

Accenta is een 13 jarige palomino Frederiksborger merrie van Valentin Vejvad. Ze heeft in oktober 2021 haar eerste premie behaald bij de Deense Frederiksborger stamboek met een 9 voor type en 9 voor draf. Het is een bewuste keuze geweest om met een Duitse rijpony te fokken. Allereerst, omdat ik een opvolger wilde en ten tweede een sjieker dames paard fokken met bot, beweging en uitstraling. Bij Sensi was dat heel goed gelukt (al zeg ik dat zelf) en er was veel interesse in Sensi, dat nog een keer Cassanova geen vraag meer was.
Accenta is 22 maart uitgerekend, dus het duurt niet heel lang meer voordat we weten wat voor moois ze voor ons heeft gebakken.

Accenta met Sensi vorig jaar

Accenta heeft dus al eerder 2 veulens gehad. In 2020 was ze 5 dagen overtijd en is ze 1 juni rond 11 uur 'savonds bevallen. In 2022 was ze precies op tijd, 21 maart uitgerekend en 21 maart bevallen rond half 6 's ochtends.
Wie durft er een gokje te doen?!