Zilver werkt aan haar volgende parel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14102
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-23 22:37

Eretria dankje <3

Balko ik miste je al :D Welkom hier!

Orange ze was goed fris! Verder slaapt ze voornamelijk hoor :z

Jolliej ze doet goed haar best he op haar omvang O:) Gelukkig mag dat :D Ah lief! Mijn favoriet heb ik verkocht :+ Maar fijn, die heeft zo'n goed plekje dat ik er niet rouwig om ben en geniet van alle foto's die ik mag krijgen :D
Natuurlijk mag je dat vragen! Ik begrijp de vraag wel :j
Het is sowieso een hele lange penny droom geweest om een champagne Fries te fokken. Natuurlijk ga ik niet de eerste de beste hengst erop zetten. Ik heb El Maymoun overwogen. Maar net wanneer ik hem wou gebruiken werd hij gecastreerd. Meerdere champagne hengsten die zeer interessant waren werden met bosjes gecastreerd -O- Ik heb diepvries overwogen van een homozygoot champagne hengst met 50% Fries bloed uit Amerika. Maar die hengst heeft een zeer groot hoofd, war zilver ook heeft. Ik wil juist een luxer hoofd fokken. Ik kwam per toeval Perry tegen op Facebook toen ik het trefwoord champagne hengst in typte. Perry was daar nog maar een jaar oud. Ik vond hem zo op de foto erg leuk en de stoute schoenen aan getrokken om een bericht te sturen. Zodoende ben ik in de auto gestapt en hem bezichtigd toen hij 1.5 jaar oud was. Ik vond hem voor zijn leeftijd zeer goed in elkaar zitten. Ik moest wel door zijn groei periode heen kijken. Maar hij staat goed recht op de hoeven, daar waar zilver frans staat. Hij heeft extreem goed en hard beenwerk, wat bij Zilver ook echt een verbeterpunt is. Zijn karakter is goud waard, heel makkelijk. Ook na het dekken afgelopen zomer van 5 merries is hij nogsteeds kalm aan het touw en loopt naast de merries met 1 simpel stroomdraadje. Het is echt de rust zelve. Ik heb besloten hem te gebruiken als 2 jarige, met de gok op de goedkeuring. Wel heb ik contact opgenomen met het Barock Pinto Stamboek vantevoren en daar kon het veulen gewoon papier krijgen en deelnemen aan keuringen. Zilver was zijn eerste merrie ooit en dat was voor mij in mijn nadeel. Het sperma moest even wakker worden, hij moest het snappen en het was voor hem een hele hoogte dat hij er moeilijk bij kon. Na mij zijn alle 5 merries in 1 cyclus drachtig geworden, dus het zit wel goed met het sperma. Nu wachten we de keuring af, waar ik ook aanwezig zal zijn. Ik vind het enorm leuk om samen met zijn eigenaresse dit pad te bewandelen. Ik maak een beetje reclame voor hem op bokt, ik puzzel het samen met zijn eigenaren allemaal uit wbt dekkingen en keuringen en daarnaast wordt ik nauw betrokken met alles rondom Perry. Ik vind dit ook ontzettend leuk. Een hengst zal ik waarschijnlijk wel verkopen. Ik hoop met heel mijn hart op een merrie. Minthe zal waarschijnlijk ook naar Perry gaan tzt.
Hij heeft aanleg voor tölt en telgang. Dit liet hij in zijn jonge jaren ook zien. Verder is hij qua gezondheid al op heel veel dingen getest en gezond bevonden. Ik vind zijn draf met een snel achterbeen en swung. Zilver heeft wel een hengst met snel achterbeen nodig.

Dus kort samen gevat :+
-lange hals
-luxe hoofd
-veel behang
-swung en snel achterbeen
-goede stap (al is dat ook verankert in zilver haar moederlijn)
-kei en keihard beenwerk
-rechte beenstand en goede sterke hoeven

En extra bonus. Het kleurtje! Iets waar ik nu al 8 jaar naar zoek...
Hier als 1.5 jarige gup
Afbeelding
Afbeelding
En als 2.5 jarige, afgelopen zomer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ElfBeau_067 *\o/* dankjewel!!

Lunameyza <3

Zilver haar uier ontwikkelingen van nu en vorige drachten. Ze is er nog niet druk mee. Lijkt hetzelfde als met Silvester. Zou dit een teken zijn dat dit ook een hengstje wordt??
Afbeelding
Ik kan dan ook wel verklappen dat zijn tweede naam Douwe wordt, en ook zijn roepnaam zal worden :j Douwe is een vernoeming naar mijn vader, Douwe-Jan

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:44

Wauw! Wat een weloverwogen keuze zeg. Ben benieuwd of het gaat lukken en wat er volgend jaar om de hoek komt kijken. Eerst deze knapperd maar verwelkomen!

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:08

Wat een leuke naam Douwe! En het idee erachter is ook heel mooi!

Kabayo

Berichten: 14102
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 16:10

Jolliej schreef:
Wauw! Wat een weloverwogen keuze zeg. Ben benieuwd of het gaat lukken en wat er volgend jaar om de hoek komt kijken. Eerst deze knapperd maar verwelkomen!

Dankjewel! Ik ben ook erg benieuwd. Ik hoop wel op een merrie. Een hengst zou toch uiteindelijk weg moeten

ElfBeau_067 schreef:
Wat een leuke naam Douwe! En het idee erachter is ook heel mooi!

Dankje! Ik vind het ook erg mooi :j

Zilver heeft gister even zwangerschapsgym gehad. Ze vind het zo gezellig om samen wat te ondernemen
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag vooral lekker zen in de paddock in het zonnetje. Ze is lekker breed. Echt een hengstje hoor haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gister is ze in haar nieuwe stal gekomen. We hebben nu 5 dezelfde stallen van 3.5 bij 4.5. Dit is dan ook de laatste stal. De hengsten worden verkocht. Dan is het idee om er nog een friese merrie bij te kopen. Dan zouden we Minthe, Fayola, Zilver, een nieuwe Fries en de champagne merrie houden. Als Zilver haar champagne baby toch een hengst wordt gaat die dus weg. Maar Minthe gaat ook naar Perry, of naar de homozygoot champagne hengst van Faline. Maar die is nog maar 1 jaar nu. Dat zal ik dan pas beslissen. Als Minthe nou een champagne bonte geeft en Zilver ook een champagne merrie wordt de keuze wel erg lastig :+ Zorgen voor later :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2071
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:28

Mooi hoor!

(Als er een bonte champie en een champie komt passen die de eerste periode wel samen in een box :) )

Kabayo

Berichten: 14102
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 17:29

StalMelyn schreef:
Mooi hoor!

(Als er een bonte champie en een champie komt passen die de eerste periode wel samen in een box :) )

Klopt maar er gaat zo'n 3 a 2 jaar tussen zitten. Mijn bonte is nog maar 1 jaar

StalMelyn

Berichten: 2071
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:58

Oh, ik dacht de hengst die je op oog had ook. Dan kan dat niet nee.

Dan die 2e Friese merrie niet kopen :P

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:00

Waaaaauwwwwww <3 <3 <3
Die wil ik oooook

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:39

Gave stallen! En wat leuk gym voor Zilver! Maar wat bedoel je met dat ze een soort hengstje wordt?

Mer1980

Berichten: 18904
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:46

Wauw mooie boxen hoor <3

Orange

Berichten: 1406
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:52

Mooie boxen en mooie toekomstplannen! Ik hoop dat je van Zilver volgend jaar een mooi champagne merrieveulen mag krijgen.

Kabayo

Berichten: 14102
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 16:27

Dankjullie wel!

StalMelyn de champagne van Faline is hetzelfde jaar als Minthe geboren. Mijn idee is wel om Minthe te laten dekken als 3 jarige. Een champagne bonte hou ik eerst alsnog. Mocht het een hengst zijn wil ik proberen op een goedkeuring bij het barock pinto stamboek. Daarna gaat hij wel weg denk ik. Maar zeg nooit nooit...

Orange ik duim! Het zou grappig zijn als ze nu een hengst brengt. Dan geeft ze ze om en om. Dan zou in theorie betekenen dat de champagne een merrie wordt _O-

ElfBeau_067 aangezien zilver breed draagt, ipv een hangbuik, denk ik dat dit veulen een hengstveulen zal worden.

Zilver even in de harde wind
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:14

Ohh, weer iets bijgeleerd!

Kabayo

Berichten: 14102
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 15:01

Het is maar een theorie hoor ElfBeau_067! Ben benieuwd of ik gelijk heb haha

Helaas moet ik mededelen dat ons 10 maand oude vriendje Maylandro is overleden. Door een ongeluk in de paddock heeft hij zijn heupkop gebroken. We gaan hem erg missen...
[IM] Veel te jong... Rust zacht Maylandro
Afbeelding

Met Minthe gaat het gelukkig goed. Ze stonden samen en we denken dat ze samen over de kop zijn gevallen in de kuilbak. Minthe had ook allemaal wondjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik schrok mij vanochtend een hoedje. Allemaal bloed in het stro. Denk oh nee he... het veulen.... Snel naar buiten gerend. Gelukkig lijkt het mee te vallen. Waarschijnlijk met het opstaan met haar achterhoef haar kroonrand geraakt. Zat een klein wondje. Bloedde wel als een rund. Even schoongemaakt en ontsmet. Leek nu weer rustig. Pff mijn hart :=
Afbeelding
Afbeelding
Ze doet het verder goed. Merk wel dat ze het zwaarder krijgt. Ze wordt een beetje grumpy :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uier doet nog zeer weinig. Eigenlijk precies hetzelfde als met de dracht van Silvester. Toch beviel ze toen op dag 320.
Ze is nu 264 dagen. Nog 56 te gaan

Renee1991

Berichten: 5989
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:07

Oh jeetje wat heftig van Maylandro :(:)
Gelukkig niets ergs met Zilver, daar krijg je toch een hartverzakking van :')

Hannanas
Berichten: 13033
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:08

Jeetje wat erg van je mooie veulen! Wat is een kuilbak? Ik dacht meteen… wat een pech weer voor jou met een dier.. dat is toch niet te filmen. Heel veel sterkte.

Ben benieuwd wanneer Zilver bevalt. Succes met de laatste loodjes!

Kabayo

Berichten: 14102
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 15:12

Renee1991 schreef:
Oh jeetje wat heftig van Maylandro :(:)
Gelukkig niets ergs met Zilver, daar krijg je toch een hartverzakking van :')

Ja ontzettend heftig. Die arme kleine schat...

Ja hartverzakking... pff. Schrok er van :=


Hannanas schreef:
Jeetje wat erg van je mooie veulen! Wat is een kuilbak? Ik dacht meteen… wat een pech weer voor jou met een dier.. dat is toch niet te filmen. Heel veel sterkte.

Ben benieuwd wanneer Zilver bevalt. Succes met de laatste loodjes!

Dankjewel <3
Kuilbak is zo'n bak in de paddock voor het kuil. Wellicht noemen mensen dit anders. Dit witte ding in ieder geval
Afbeelding

Dankje!

Mer1980

Berichten: 18904
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:41

Oh wat een vreselijk nieuws, Maylandro was echt een plaaaaaaaatje van een veulen. en gebroken heupkop kun je niet zomaar aan elkaar zetten, ja Equitom, maar je weet gewoon niet hoe ze er daarna weer uitkomen. Vreselijk nieuws. Ik heb hem live mogen bewonderen op de NRPS keuring en het was zo'n knap ding..... sterkte....

Renee1991

Berichten: 5989
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:08

Wij noemen dat een opengezaagde IBC _O-

pien_2010

Berichten: 43751
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:16

Het IM topic gezien. Dit topic vanwege de prachtige zilver met dito veulens volg ik ook. Ik vind het zo treurig dat ik eigenlijk niet weet hoe hier op te reageren. ♥ voor jou.

Kabayo

Berichten: 14102
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 16:02

Haha Renee1991 je hebt gelijk. Dat is zo'n mond vol :P

Pien2010 wat een lief berichtje, dankjewel :knuffel:

Mer1980 helaas zou Maylandro ook na operatie zijn hele leven pijn hebben :( Het is niet eerlijk |(

Minthe is wat sneu... Ze is nu alleen. Daarom besloten haar bij Zilver en Fayola neer te zetten. Het lijkt goed te gaan. Vandaag hadden ze een spa dag. Zilver is bijna 9 maanden drachtig :j Haar wondje is dicht en ziet er goed uit.
Afbeelding
Afbeelding
Ze heeft zo'n lieve blik
Afbeelding
Afbeelding
Bewegen kan ze ook nog wel :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Minthe wou ook een showtje geven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo zag ze er voor de wasbeurt uit := (en ik gok nu weer :') )
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43751
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:22

Eerlijk gezegd vind ik Minthe ook zo'n fantastisch lieve blik hebben en het blijft een prachtig paard(je) net als haar moeder. Ik ben echt super benieuwd naar het volgende veulen van Zilver.

Kabayo

Berichten: 14102
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 16:31

Ben ook wel verliefd op Minthe. Ze heeft dezelfde ogen <3
Deze vind ik zo aandoenlijk, puppy
Afbeelding
Ik denk dat ze dit keer een knap hengstje maakt :D

Tine1987
Berichten: 39
Geregistreerd: 01-10-22

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:22

Zilver en Minthe zijn echt prachtig. Het lijken wel kunstwerken, zo mooi <3

Kabayo

Berichten: 14102
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zilver werkt aan haar volgende parel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 18:32

Dankje <3

Ze knappen zo op van de wasbeurt. Ze wordt wel wat grumpy haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vooral ontzettend breed :=
Afbeelding
Kiekje van ons 3en :D Afbeelding