Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 21:32

Gut mensen wat een reacties, ik ben er stil en geëmotioneerd van.

Gerardyolo, allemachtig, je hebt me weer aan het huilen, maar dan op positieve manier; wat een ontzettend mooie tekening! Betekent echt heel veel voor me dat mensen hier zo begaan met ons zijn, daar ben ik jullie heel dankbaar voor. :knuffel:

Vandaag had ik een ontzettende off-day, ik was vrij en ik had immers met Kruimel afgesproken dat ze vandaag mocht bevallen. Had me vorige week al ergens er op ingeleefd om vandaag lekker in de wei om te hangen, met de hoop dat er dan al een lief klein veulentje ronddartelde. Maar nu liep ik opnieuw een voor mijn gevoel lege wei in. Natuurlijk staan mijn 3 ruinen er nog en ik ben hen ook zorg en aandacht verplicht, maar het voelt zo anders, zo leeg. Ik ben zo gewend om begroet te worden door Kruimel, Kruimeltje humde altijd als ik kwam en kwam er gelijk aanstormen. Mijn ruinen zeggen helemaal niks, die staan met hun kop aan de grond :\ Vanmorgen heb ik de laatste hekkenboel rondom de stal maar opgeruimd, en alles weer zo gemaakt zoals het was voordat het Kruimel haar kraamstal met uitloopje werd. Raar, confronterend, maar ik moet toch wat. Wat uitgemest en gevoerd en verder komt er niet veel uit mijn handen daar.
Ik vind het wel ontzettend fijn dat ik Kruimel nog kan bezoeken in mijn land, dat geeft wel een vorm van rust en helpt me bij de verwerking. 'Even bij Kruimel langs' , al is het nu op een andere manier, ik heb nog wel het gevoel dat ik haar nog bezoeken kan en even aandacht kan geven. Was ze op de gebruikelijke wijze afgevoerd, dan had ik helemaal niks meer.

Vanmiddag heb ik even met de veearts gebeld, ik had nog wat vragen en wilde gewoon even rustig het gebeuren bespreken i.p.v. in de paniek die we zaterdagnacht hadden.
Hij nam echt alle tijd voor me en we hebben samen alles nog doorgenomen. Hij baalde ook ontzettend dat het zo afgelopen was, voor hem ook een nare klus. En hij heeft echt alles op alles gezet om het veulen er uit te krijgen, maar was blij dat ik zelf aangaf dat het genoeg was en dat ik het zo voor Kruimeltje niet meer eerlijk vond, het is voor hem ook lastig om een eigenaar teleur te stellen en sommige eigenaren willen zoiets helemaal niet horen en koste wat kost doorgaan.
Hij complimenteerde mijn man nog hoe rustig hij bleef en hoe goed hij de instructies voor het zagen opnam en die handeling ook goed uitvoerde, ook dat was iets wat niet iedereen zomaar kan en wil. Ik ben mijn man daar ook ontzettend dankbaar voor, je moet het toch maar even doen midden in de nacht terwijl je niets met paarden hebt en je vrouw daar in tranen over de pony heen ligt.
Fijn om even op een 'normale' manier met hem de situatie nog eens door te hebben genomen, het was voor mij een onbekende veearts omdat mijn vaste praktijk en die waar hij oorspronkelijk werkt kortgeleden samen zijn gegaan, maar ik vind het een hele fijne man.

Mijn zoon komt wat meer los in de emoties. Inmiddels heb ik hem toch verteld hoe het echt gegaan is (in eerste instantie hadden we het zaag- en los hoofdje gedeelte maar even achterwege gelaten) en heeft hij ook de foto van Kruimeltje en Tos samen gezien. Dat vond hij erg fijn, 'Ohh wat een schatje!" was zijn reactie :* Hij was toch ook blij om er toch een beeld bij te hebben en begon te kletsen over hoe hij Tos nog gevoeld had in de buik en hoe gaaf dat was. De verhalen over de prijzen op de keuring kwamen weer boven, en andere mooie herinneringen aan Kruimel.
Hij gaf gister heel goed aan dat hij niet zo goed weet hoe hij er mee om moet gaan en dat hij niet goed weet hoe hij zich voelt. Kan het niet zo goed een plek geven. Komt wel, dat hij dat voor zichzelf weet te vertellen is al heel goed.

Ik ben zelf zo blij dat ik die foto heb gemaakt van hun samen, het is inderdaad helemaal geen enge foto, (vind ik), het geeft me rust. Ik kijk er vaak even naar en voel dan toch een soort warmte, ondanks mijn verdriet. Het lijkt zo toch een volledig koppel, het is echt Kruimel en Tos samen en niet Kruimel en een totaal onbekend veulen. En wat een stel knapperds was het en wat ben ik er stiekem trots op ;) _/-\o_

Vanmiddag heb ik even een poosje zitten speuren op welke boom ik wil planten, het zal iets van een treurtype worden, niet zo zeer vanwege het 'treur'gedeelte, maar ik vind dat gewoon erg mooi een boom met hangende takken. Ik wil alleen wel graag al een beetje een boom die de naam boom mag dragen, geen stekje of een struikje, alleen moet dan even zien welke precies en bij welke kweker, want ben er allang achter dat je flink in de buidel moet tasten voor een mooi boompje. En nou wil ik heus wel wat betalen voor een knappe boom bij mijn gedenkplek, maar ik ga geen honderden of zelfs duizenden euro's neertellen. De zaterdagnachtrekening van de veearts zal ook niet mals zijn. :=

En daarna heb ik uit pure ellende mijn auto helemaal gestofzuigd en gewassen, dat heb ik al een jaar niet meer gedaan en was hoognodig, maar ik heb altijd wel honderdduizend andere dingen te doen en ben veel in het land. Een schone opgeruimde auto is allesbehalve prioriteit voor mij. Maar in het land ben ik nu nog niet echt op mijn plek voor langere tijd en ik moet mezelf bezig houden merk ik, dus dan maar dingen verzinnen die me bezig houden en waar ik gewoon een beetje emotieloos mee bezig kan.

En ik ontving nóg een supermooie tekening vandaag. Een prachtige cartoon, voor zover ik begreep ook gemaakt door een bokker die mijn topic gelezen heeft, maar dan in opdracht van een vriendin (ook een oud-bokker)
Ook hierdoor vloeiden rijkelijk de tranen weer en ook hier is heel lief nagedacht over het niet bekende deel van Tosje. Dit is helemaal zoals ik het voor me had gezien en zoals het vandaag had moeten zijn; Kruimel (de dikke Thellwelpony :D ) en Tos tussen de bloemetjes.


Afbeelding

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:40

Nog zo’n prachtige tekening.
Fijn dat je de dierenarts hebt gesproken, voor hem is zoiets ook afschuwelijk.
Pfff, ken jullie heel niet maar het blijft door mijn hoofd spoken.
Nogmaals heel veel sterkte voor jullie.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:44

Ik voel je verdriet, de leegte, het gemis..
Ik heb 3 weken geleden afscheid moeten nemen van mijn kleine meisje, weliswaar op een andere manier, maar het gemis en het verdriet zijn herkenbaar.. ook zij was nog veel te jong en had nog een leven voor zich..

Fijn dat je een gesprek met de dierenarts hebt gehad, het kan allemaal bijdragen aan de verwerking. Het gemis zal blijven, de lege plek in de wei, je hoort en ziet haar overal.. maar het zal uiteindelijk een plekje krijgen, dat kost tijd.

Je schrijft zo liefdevol over je meisje en haar kleine frummel. Ik wil je een hele dikke knuffel geven. :knuffel:

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:08

Treurwilg, een tak van 2 à 3 meter van een bestaande boom afzagen, de onderste takken met bladeren verwijderen en een halve meter diep in de grond zetten.
Zo heb je een gratis gedenkboom.
Een wilg gedijdt het best op een vochtige plaats.

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:33

Dat is ook een hele mooie tekening <3

Ik kan het topic nog steeds niet openen zonder tranen. Jou liefde voor je Kruimel is zo intens en het verdriet zo onmetelijk groot.

Ik heb diepe bewondering voor jou zoals je hier je open durft te stellen en ons zo laat meeleven in je verdriet en onmacht.

Heel veel sterkte

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110731
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:35

Beide tekeningen zijn echt prachtig! Wat ontzettend lief van Gerardyolo en je vriendin <3
Wat goed dat je de dierenarts nog hebt gesproken. Ook voor hem is dat natuurlijk een ontzettende vervelende ervaring.
En heel fijn dat je zoon goed kan aangeven hoe hij zich voelt! :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-05-22 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xColorCross

Berichten: 1668
Geregistreerd: 16-02-12

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:37

Heel veel sterkte :knuffel:

Kookaburra

Berichten: 5406
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:50

Ondanks het verdriet vind ik het een 'mooi' bericht van jou Sanex :(:)

Pferdchen
Berichten: 641
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:31

Vind het erg mooi hoe ‘voelbaar’ je steeds woorden kan vinden. Zo grappig als je schreef, toen alles in het begin zo vrolijk was. Zo ook nu, nu het dat niet meer is. Dat raakt me en ik denk velen met mij

pien_2010

Berichten: 43454
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:57

Kookaburra schreef:
Ondanks het verdriet vind ik het een 'mooi' bericht van jou Sanex :(:)


Ja dat vind ik ook. Sanex je bent een aanwinst voor Bokt. We hadden het allemaal zo graag anders gezien. Helaas het leven kan zo naar doen. Ik vind je een sterke, leuke en fijne vrouw.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:58

Wat ook weer een prachtige tekening <3

Ergens wil ik graag een vraag stellen maar wil absoluut niet kwetsend of pijnlijk overkomen. Want jullie hebben je uiterste best gedaan en het is echt vreselijke pech met alles.

Als het wel te vervelend is,wil iemand dan een mod bericht sturen om mijn bericht te verwijderen?

Zou tijdens de bevalling niet mogelijk zijn om het paard onder een soort narcose te brengen of zoveel pijnstillers geven dat het paard er weinig van mee krijgt en dat de mannen het veulen eruit trekken/zagen.

Nogmaals,ik wil absoluut niet kwetsend overkomen Y;(

Dido2316

Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:58

Pferdchen schreef:
Vind het erg mooi hoe ‘voelbaar’ je steeds woorden kan vinden. Zo grappig als je schreef, toen alles in het begin zo vrolijk was. Zo ook nu, nu het dat niet meer is. Dat raakt me en ik denk velen met mij


Niets aan toe te voegen… we leven met jullie mee :knuffel:

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 21:40

Marigold schreef:
Treurwilg, een tak van 2 à 3 meter van een bestaande boom afzagen, de onderste takken met bladeren verwijderen en een halve meter diep in de grond zetten.
Zo heb je een gratis gedenkboom.
Een wilg gedijdt het best op een vochtige plaats.



Een treurwilg wilde ik dan net weer niet, heb al wilgen staan. Zat meer te denken aan een moerbei, dan hebben de overige pony's ook nog wat aan de vruchten ervan. Alleen die kan je pas in het najaar weer verplaatsen/planten en ik had graag nu al iets gewild, dus nog even verder denken.

Opnieuw bedankt voor jullie reacties. Het hier opschrijven van mijn ervaring is ook een soort 'van me afschrijven' geweest. Heb opnieuw beleven en opschrijven helpt mij hoop ik een beetje bij de verwerking en misschien dat ik het later dan allemaal eens bewust ga teruglezen ipv in de roes waarin ik het ook allemaal heb beleefd en nog wat in rondhang.

@Daan, helemaal niet erg dat je dit vraagt hoor. Ik heb het daar ook nog over gehad en toen ik gister met de veearts belde ook nog gevraagd of we niet een optie vergeten waren. Alleen dat kon niet omdat ze dan helemaal niet meer zou persen en dat moest juist wel eigenlijk. Kruimel was steeds wat in paniek/heel erg onrustig bij het persen en krabbelde veel met haar benen met rollen etc erbij, waardoor de veearts haar op een gegeven moment wel even iets gegeven heeft om iets te ontspannen, maar hij wilde niet teveel doen omdat dan de baarmoeder niet meer zou samentrekken en dat moest juist wel om het veulen uit te drijven. Hij heeft nadat het hoofd eraf was en hij die zelfs los nog met veel moeite naar buiten heeft gekregen, de beentjes in het geboortekanaal kunnen krijgen en is toen samen met mijn man gaan trekken. Normaal gesproken lukt het dan wel, alleen het veulen had zo'n massale borstpartij dat het klem kwam te zitten, en daardoor dus Kruimel en ik meegesleepd werden bij het trekken. Dus ook onder volledige narcose had het dan nog niet gepast. Voor een keizersnede was het te laat, dat zou haar ook fataal geworden zijn en verder zagen was ook niet zonder risico, daarmee zou Kruimel van binnen beschadigd raken omdat de buis en het zaagdraad dan in haar moesten, in dat toch al hele nauwe kanaal.

Dus nee helaas hebben we echt alle opties voor ogen gehad, en was er gewoon echt geen andere uitweg dan dit.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 21:56

Wesseltje schreef:
Ik voel je verdriet, de leegte, het gemis..
Ik heb 3 weken geleden afscheid moeten nemen van mijn kleine meisje, weliswaar op een andere manier, maar het gemis en het verdriet zijn herkenbaar.. ook zij was nog veel te jong en had nog een leven voor zich..


Oh jeetje Wesseltje, dat is ook nog heel vers dus, sterkte. Waarom heb je haar moeten laten gaan?

De leegte blijft lange tijd aanhouden, dat weet ik nog van Bas en Tom. Toch was daar de acceptatie wel beter. Bas was al een paar jaar ziek dus ik wist dat het er ooit van zou komen, Tom ging snel maar was al 28 jaar dus had een mooi en relatief lang leven gehad en liep al met wat ouderdomskwaaltjes. Bij Kruimeltje is anders, die was zaterdag nog maar net 9 geworden, was gezond en had een heel leven voor zich. Het had niet gehoeven, dat en de hele horror er aan vooraf maakt dat ik het niet accepteren kan

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:06

SANEX schreef:
Wesseltje schreef:
Ik voel je verdriet, de leegte, het gemis..
Ik heb 3 weken geleden afscheid moeten nemen van mijn kleine meisje, weliswaar op een andere manier, maar het gemis en het verdriet zijn herkenbaar.. ook zij was nog veel te jong en had nog een leven voor zich..


Oh jeetje Wesseltje, dat is ook nog heel vers dus, sterkte. Waarom heb je haar moeten laten gaan?

De leegte blijft lange tijd aanhouden, dat weet ik nog van Bas en Tom. Toch was daar de acceptatie wel beter. Bas was al een paar jaar ziek dus ik wist dat het er ooit van zou komen, Tom ging snel maar was al 28 jaar dus had een mooi en relatief lang leven gehad en liep al met wat ouderdomskwaaltjes. Bij Kruimeltje is anders, die was zaterdag nog maar net 9 geworden, was gezond en had een heel leven voor zich. Het had niet gehoeven, dat en de hele horror er aan vooraf maakt dat ik het niet accepteren kan


Dat begrijp ik heel goed, het is zo oneerlijk. De roes is heel herkenbaar.. Jouw kruimel had nu in de wei moeten staan met Tos. Je verhaal heeft mij erg aangegrepen en ik denk dat er een hoop bokkers tranen hebben moeten laten en dan hebben we niet eens meegemaakt waar jij nu mee moet dealen..
En tuurlijk is het anders, veel te jong en dit is het laatste wat je gewild had.. ik leef heel erg met je mee :knuffel:

Mijn shettenmeisje was ook nog veel te jong, maar had al wel wat probleempjes, helaas is het met de laatste bekapping misgegaan en dat heeft er voor gezorgd dat ik ineens heel snel een keuze moest maken waar we beiden nog niet klaar voor waren.

Mijn buurvrouw heeft ook een kleine rode tut lopen en het gekke is dat ik Kruimel helemaal niet heb gekend, maar daardoor wel regelmatig aan haar denk.

Ik hoop dat je je snel wat meer op aarde mag voelen en je wat rust terug mag krijgen.. je hebt een ontzettend mooie plek uitgekozen :knuffel:

savieralover

Berichten: 1701
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 00:15

Ik zat nog even te denken qua bomen wat misschien leuk zou zijn en ik heb zelf een amberboom in de tuin. Die kleurt einde seizoen prachtig rood. Misschien is dat wat voor je.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:01

Of de japanse esdoorn? Is ook mooi rood. Is als ik het goed heb niet de esdoorn die zo gevaarlijk is voor paarden.

justdiesel
Berichten: 4953
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:50

Wat een ontzettend mooie foto van Kruimel en Tos, en wat doe je het liefdevol en respectvol!

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:04

Misschien is het helpend om te denken dat het veulentje Kruimeltje bij zich wilde houden. Als twee verwante zielen. En Kruimel, omdat het veulen niet kon leven, wel met hem mee moest naar de pony hemel.
Ze zullen nu voor altijd samen zijn.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:12

Ook weer zo'n tranen tekst.
Wel mooi gedacht en ik hoop dat de ts en zoon ook steun in kunnen vinden.

Bedankt voor de uitleg. Hopelijk hoeft niemand dit ooit mee te maken maar een stukje kennis delen is altijd leerzaam.

Hoe gaat het met je zoon?

En is je man nu ook veranderd naar de paarden toe? Die heeft nu ook een hele andere kant meegemaakt.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:49

Ach Sanex ik leef zo met je mee.
Ik heb ook vrij heftige bevallingen meegemaakt en op zo een momenten dag je het veulen er niet uitkrijgt, is dat net het doemscenario dat door je hoofd spookt.
Gelukkig ze er hier uiteindelijk wel doorgeraak met veel hulp. Maar de angst die je op die momenten hebt is vreselijk.
Dit jaar helaas 2 veulens verloren, maar niets zo erg wanneer het moedertje meegaat.

Vaak vertellen en van je afschrijven helpt heel goed! Zo kan je het keer op keer beter een plekje geven.

Ik herken je gevoel van het niet te kunnen aanvaarden. Zo jong en gezond en een heel leven nog te leven. En zeker Kruimel was er toch al een hele tijd bij jullie.

Goed zo dat ze op hun eigen plekje zijn.
Qua bomen denk ik dat helaas voor geen enkele boom nu de moment is om te planten.
Misschien is iets van een fruitboom wat als je geen wilg wil? Je gaf zelf idd ook a moerbij aan.

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 02:39

Heel veel sterkte nog de komende tijd TS. :knuffel: Fijn dat je er nog even zo over hebt kunnen praten met je zoon. En kan me voorstellen dat die foto je een bepaald soort rust geeft, ik vind het ook een hele mooie, serene foto.

Moest nog even bijlezen paar pagina's terug en dacht nog "goh wat zou het mooi zijn als iemand een tekening maakt van Kruimeltje en Tos ", nu zijn er al 2 prachtige tekeningen, dat is ook super lief.

Was na het lezen van het nieuws ook behoorlijk beduusd, wat tranen moest ik inhouden op mijn werk. Maar super fijn hoe je er nu over schrijft, dat je er op zo'n mooie manier mee om gaat.

Liefs :knuffel:

Siggislief

Berichten: 14016
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:24

Ik wil je als nog heel veel sterkte toewensen, ook voor man en zoonlief!

Zit hier met tranen in mijn ogen...

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:05

Ik heb net alles gelezen en met tranen de afloop gelezen.. wat een verschikkelijk einde.. geen woorden voor.

Heel veel sterkte Y;(

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:57

Dit is echt vreselijk voor jullie, maar zo dapper om er zo een ontroerende post over te maken!.
Sterkte voor jullie allen!