Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Taucha schreef:Wow sjieke hengst! Da’s een met behoorlijk front!
Maar wat ik mooi vind aan Elonia is dat ze (anders dan ma en oma) een mooi rond kruis heeft. Ik kan het niet heel duidelijk zien omdat er geen standfoto met lichte achtergrond is, maar het lijkt alsof Löwenkönig ook zo’n plat kruis heeft. Veulen zal dan wsl geen mooi rond kontje krijgen. Maar da’s puur persoonlijk hoor en ben gewoon benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt, TS.
Muronia schreef:Hey wat leuk, alweer een boel mensen die Veroontje willen gaan volgen, welkom natuurlijk!
Met betrekking tot de vragen over een vlakkere croupe is dit een interessant topic om eens te lezen denk ik: [F-AM] hellend/vlak croupe, functies?
Een vlakkere croupe, die overigens past binnen het ras dat ik fok, hoeft de beweging niet negatief te beïnvloeden. In mijn geval is Veronia's rug aan de strakke kant en is die van Löwenkönig iets weker, wat maakt dat hij wat soepeler in de rug bewegen kan. Dat staat in principe los van de croupe en de draagkracht versus stuwkracht. Ik heb op de keuring een aantal hengsten gezien die ondanks meer hellend kruis toch meer stuwen dan dragen. Vroeger hadden heel veel paarden een vlakkere croupe maar dat is er in de dressuurpaarden aardig uit gefokt. Mijn fokdoel is het fokken van een veelzijdig inzetbaar gebruikspaard (dressuur, springen of mennen) met een handelbaar karakter, ook voor de amateur en niet het fokken van een GP paard hoewel ik denk dat een vlakker of meer hellend kruis daar niets in uitmaakt.