Sommige kennen ons nog van enkele jaren geleden toen half bokt mee aan het wachten was tot AS Nadirah geboren werd na een dracht van 363 dagen

[KS-MK] Arabiertje met speciaal kleurtje op komst!
Of toen we 2,5j geleden ons minimerrie Skye kochten, die na 2 negatieve scans toch drachtig bleek en we een verrassingsveulentje van kregen. Oreo

[KS-MK] Verrassings-mini op komst?
Vorig jaar hebben we geen merries gedekt door onder andere heel het coronagebeuren en enkele andere omstandigheden.
Maar dit jaar begon het toch weer te kriebelen en stiekem had ik al enkele maanden zitten rond kijken naar hengsten

Begin juli dan toch de knoop doorgehakt dat we het gingen proberen

Maar ook bij ons ging het niet vanzelf. Heel het seizoen had ik de merries niet hengstig gezien. Dabia had ook nog nooit echt duidelijk hengstig getoond. Skye toonde het normaal wel altijd duidelijk, maar nu niks. Waarschijnlijk door het slechte weer?
15 juli zag ik dan toch heel lichte tekens van hengstigheid en liet ik Dabia scannen. Er waren 4 grote follikels van 3,5cm te zien! Ik was enthousiast en maakte een afspraak bij het dekstation om haar 17 juli te brengen.

Helaas waren op 17 juli de follikels nog niks veranderd. De dierenarts van het dekstation zei dat het moeilijk is als er zoveel follikels zijn, er moet er een dominant genoeg zijn om te kunnen groeien en te 'springen'. Beslist om haar die dag hengstig te spuiten en haar op het dekstation te laten. 19 juli kreeg ik bericht van het dekstation dat 1 eitje gegroeid was naar 4cm

En maar goed ook... Want 48u later, 21 juli dus, was het eitje er nog steeds

7 augustus kregen we dan het goede nieuws, Dabia is drachtig

Dus we verwachten volgend jaar rond 17 juni deze combinatie

Elba Dabia (Epic KA x Elba Doha v Abha Qatar) x A Q't Guy (Klepholms Ikarios x Jem's Indian Queen)
Dabia is een arabisch volbloed, Q't is Arabisch partbred met 72,72% arabisch bloed. Het veulentje zal dus ook bij het Belgisch Arabisch stamboek geregistreerd worden als partbred met 86,36% arabisch bloed

Dabia

Q't

Beide ouders hebben een uitgebreide Amerikaanse DNA test gehad en zijn vrij van alle erfelijke ziekten zoals SCID, CA, LFS,...
En daardoor weten we ook precies welke kleuren ze dragen

En dan Skye ...
De dag voor we Dabia naar het dekstation brachten, hebben we Skye bij de hengst gebracht. Zij is daar gebleven van 16 juli tot 24 juli. De eerste dagen moest ze echt niks hebben van de hengst, maar vanaf dinsdag 20 juli liet ze de hengst blijkbaar wel toe om te dekken. Toen we haar zondag 24 juli gingen ophalen, zag ik echter dat ze nog steeds heel hengstig stond en dus had ik mijn twijfels of ze wel drachtig zou zijn.
Toen ze drachtig was van Oreo was ze zowel inwendig als uitwendig gescand en niks te zien, ze was heel smal om te scannen en daarom wou mijn dierenarts deze keer het risico niet nemen om te scannen. 8 weken na de dekking hebben we bloedafname bij haar laten doen.
En ja hoor, ook zij is drachtig

Haar veulentje verwachten we net als dat van Dabia rond 17 juni

Ulesco of The Fairy Tale Ranch (Skye) x DH Sleight's Summer Breeze

Skye is zowel bij BMP & NMPRS geregistreerd, Breezer is bij NMPRS geregistreerd

De kleurmogelijkheden van deze combinatie zijn :

Wie volgt mee en durft een gokje te wagen

Tegen maart/april ga ik ook weer kijken om de camera's in de stal omhoog te hangen zodat we alles weer van dichtbij kunnen volgen