Bang voor de bijna onmogelijke 2ling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Bang voor de bijna onmogelijke 2ling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 10:02

In mei liet ik mijn merrie scannen op een ei toen bleken er 2 te zitten. Mijn merrie is toen naar de hengst gegaan en een kleine 3 weken later na een natuurlijke dekking gingen we terug voor een scan en zo als ik al dacht 2 vruchtjes.

Uiteraard meteen besloten het 2de vruchtje weg te laten knijpen want 2ling dracht brengt vrij wel altijd complicaties en grote problemen met zich mee. Het weg knijpen was erg moeilijk, iedere keer dat het vruchtje werd plat gedrukt bolde het daarna weer op 30 minuten later (continu bezig geweest) was het vruchtje weg. De dierenarts had het niet voelen knappen maar na vele keren plat drukken was het weg en niet meer vindbaar. Conclusie crushen is gelukt. Kleine week later nog een controle en volgens mij met 40 dagen laatste controle.
Conclusie alles zag er goed uit.

Langzaam aan begonnen alle 3 mijn drachtige paarden te groeien........ Maar deze als laatste uit gerekend was al snel veel dikker dan de andere 2 en langzaam maar zeker werd ze groter en groter. Ze is 3 jaar en het is haar eerste veulen. Verder heb ik 1 drachtige merrie ook van eerste veulen die een maand eerder is uitgerekend zij heeft ook een ronde buik maar niet vergelijkbaar met deze merrie en een 12 jarige merrie die al haar 2de veulen krijgt zij is 2 weken eerder uitgerekend maar ook zei is veeeel slanker.

Nu vraag ik me af is het mogelijk dat er misschien toch een 2ling inzit of dat het een gigantisch veulen wordt. En stel het wordt wel een 2ling wat kan ik daar nu nog aan doen om het zo goed mogelijk (indien mogelijk) te laten verlopen.....

Uiteraard heb ik die dierenarts gesproken en die zegt dat het vrijwel onmogelijk is dat er nog een 2de zit..... maar goed alle 2lingen geboren worden, worden geboren omdat ze niet zijn opgemerkt bij de scans......

Hier wat foto's ........ helaas wil ze niet graag op de foto dus een goede foto maken is bijna onmogelijk....

3 maanden drachtig:
Afbeelding

Halverwege de dracht:
Afbeelding

195 dagen:
Afbeelding

210 dagen bijna vierkant:
Afbeelding

210 dagen haar slankste kant:
Afbeelding

210 dagen 1 van opzij:
Afbeelding

Ze moet dus nog ruim 4 maanden en nu gaat het veulen pas echt hard groeien........

Liezel1

Re: Bang voor de bijna onmogelijke 2ling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:06

Sommige DA maken ook een echo van buiten, dat zou je kunnen proberen

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:06

Mijn merrie had hetzelfde voor, maar blijkt gewoon enorm snel dik te worden tijdens haar dracht. 2j terug dus een vruchtje afgenepen, heel snel dik, gezond merrieveulen.
Dit jaar is ze opnieuw drachtig en wéér heeeeeel dik. Dit keer geen vruchtje moeten afnijpen.

Zij wordt de eerste helft van haar dracht enorm dik en stabiliseert in de 2de helft. :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:13

Mijn 4 jarige merrie werd ook heel snel dik, was uiteindelijk gewoon een erg groot veulen.
Zelfs al het een tweeling zijn kan je er nu toch niets anders aan doen dan de bevalling zeeeer goed in de gaten houden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:42

Mijn merrie is net een olifant zo dik bij dracht. En haar veulen was niet eens spectaculair groot.

Goed in de gaten houden!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 09:17

Dank jullie wel voor de info.

Ik kijk het de komende 2 maanden nog even goed aan in de laatste 2 maanden zal ze gevaccineerd worden dan laat ik voor de zekerheid die dierenarts haar ook nog wel even nakijken dan wel echo-en.
En hopelijk is ze gewoon wat dik en komt er niet een knots van een veulen uit want dat brengt natuurlijk ook mogelijk problemen met zich mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:40

Kan natuurlijk ook veel vruchtwater zijn en hoeft niet meteen een mega veulen te betekenen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:47

Mijn merrie is bijna vierkant := en daar zit er toch echt maar 1 in, dus als er op de scan geen tweeling meer in zat zal die er nu niet meer inzitten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:52

Kunnen ze geen hartslag luisteren? Bij mensen hoor je dan of er één of twee zijn

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:00

elke merrie is anders bij de dracht. Maar omdat zij dragend van een tweeling was en er een is weggehaald. Vraag ik mij af is er daarna geen extra scan gemaakt om het zeker te weten. Dan zou ik dat zeker willen weten en laten onderzoeken dmv een scan of het beluisteren of hoe dan ook. Juist vanwege de kans op complicaties en dat je de merrie beter in de gaten moet houden, en extra zelf dan bij een eenling dracht.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 12:47

Ik heb na het weg knijpen nog een scan gehad en dat zag er goed uit. Dus ging er ook vanuit dat ie gewoon weg was. Maar toen ze zo ontzettend dik werd en veel dikker dan mijn andere drachtige merries, ging ik twijfelen. Vrij wel alle 2lingdrachten die eindigen in 2 veulens (zijn vaak onopgemerkt gebleven tijdens scans) En omdat het weg knijpen zo moeizaam ging en het vruchtje niet wilde knappen en steeds weg schoot als ze hem plat drukte en toen in eens niet meer vindbaar was en we daarom de conclusie hadden getrokken dat hij weg is doet me nu gezien mijn merrie nog meer twijfelen.

Logischerwijs weet ik dat de kans dat het er 1 is vele male groter is dan dat het er nog steeds 2 zijn na de controles. Maar omdat het crushen niet is gegaan hoe het normaal gaat. Het wegknijpen en voelen knappen en vervolgens zien oplossen op de scan niet is gebeurt geeft dat me toch nog een reden om te blijven twijfelen.