Bijzonder bontje in de maak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:51

Gefeliciteerd, met deze knapperd en een prachtige naam! <3

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 12:20

Zo hè hè, eindelijk even tijd om te gaan zitten voor het hele verhaal.
Gisteren na het werk en eten gelijk weer naar stal geweest en pas laat thuis, dus vandaar.

Ik zat joan de 19e steeds in de gaten te houden via de camera omdat ik al dacht dat het die avond zou komen, gevalletje "Ken je merrie" en om iets na 22u zag ik dat ze onrustig was en liep te schrapen, draaien en heel veel mesten. Ik dacht daar gaat ze.. maar helaas werd er even later voor de avondronde hooi gebracht en hield mevrouw er mee op -O-
Na een klein uurtje van alles met haviksogen in de gaten houden ging ze toch weer verder en niet veel later zag ik dat de waterblaas knapte. Ik was in de tussentijd Candalisa al op gaan halen (zij woont en route) en naar stal vertrokken want ik wist al wel dat het nu ging komen.
Na nog wat meer gedraai en mesten ging ze om 23:12u liggen om te persen.
Een paar minuutjes later zag ik de pootjesblaas tevoorschijn komen en daarna duurde het lang...te lang voor mijn gevoel.
Ik besloot toen om de stal in te gaan en even te voelen of de voetjes al in aantocht waren. Dat waren ze, ze zaten net voor de uitgang maar wel vrij hoog. Ik heb even geprobeerd om ze naar buiten te werken maar zodra ik iets aan de beentjes deed werden ze teruggetrokken door de baby dus dat werd niks. Ik ben de stal weer uit gegaan en toen begon ze te rollen om de baby op de juiste plek te krijgen. Omdat het voor mijn gevoel allemaal lang duurde heb ik de dierenarts gebeld. Hij vroeg of het goed lag en ik dacht van wel, bij het voelen had ik tot op dat moment niets raars opgemerkt. Hij kam eraan. Nadat ik ophing ben ik toch nog een keer gaan voelen want ik vertrouwde mijzelf niet en dat was maar goed ook.
Nu voelde ik dat de voetzooltjes omhoog lagen, ik voelde de ribbeltjes van de franjes van de hoefjes!
Gelijk weer gebeld en gezegd dat het veulen verkeerd lag, ik dacht toen in een stuit.
In de afwachting van de dierenarts heb ik met Joan gestapt zodat ze niet verder zou persen. Wat duren die minuten dan láng. Het leek wel een eeuwigheid maar in werkelijkheid was hij er binnen 10 minuten.

Hup terug naar binnen, in de stal en aan het werk om de baby te halen.
Hij voelde en zei heel: Het ligt op de rug, niet in een stuit. De touwtjes kwamen erbij en die gingen om de beentjes, handvaten erin en daar moesten er 2 aan vasthouden zodat het niet terugzakte en hij het hoofdje goed kon leggen zodat de baby naar buiten kon komen. Op het moment dat hij het hoofd goed had liggen moesten ze gaan trekken. Ik stond op dat moment bij Joan haar hoofd om haar vast te houden. Die blik in haar ogen...Ik zal het nooit vergeten..Pure verwildering, angst en pijn. Toen begonnen ze te trekken, begon ze mee te persen. Op een gegeven moment kwam de baby op een punt waar het de zenuwen beknelde en viel ze om. Ze bleef liggen en toen kon ik mee gaan trekken. Met 5 man hebben we er aan moeten werken om de baby eraf te krijgen, om 00:10 floepte ze eruit en lagen wij met z'n drieën in de hoek, zo hebben we er aan gehangen.
Even lag ze versuft stil maar ik had al snel gezien dat er leven in zat. De dierenarts heeft nog even wat extra prikkels toegediend zodat ze goed wakker werd en is toen de nageboorte bij Joan voorzichtig eraf gaan halen. Dat ging heel vlotjes gelukkig. Daarna kon ze eindelijk kennis maken met haar kind <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wonder boven wonder heeft Joan er niks aan over gehouden, ik was heel bang dat ze beschadigd zou zijn doordat we zo met grof geweld bezig moesten zijn om Jolene eraf te krijgen. Ze heeft wel nog een tijdje last gehad van flinke naweeën en daar heb ik haar een spuit Novacam voor gegeven. Na die spuit knapte ze zienderogen op. In de tussentijd had Jolene ook al de uier gevonden en konden wij met een gerust hart naar huis, dat was om 02:00u.
Thuis kon ik ze nog mooi even in de gaten houden via de camera want slapen kon ik niet direct. Wel heel moe maar slapen ho maar. Pas toen ik zag dat ze rustig waren met z'n tweetjes kwam bij mij ook de rust en kon ik slapen :z

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:27

Och hoe lief Joan er ook naar staat te kijken. Helemaal trots, die heb ik gemaakt! <3
En trots mag ze zijn, wat een leuk veulen.

Sammy2000

Berichten: 355
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: Katwijk

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:33

Wel super spannend gegaan, die blik van je merrie vergeet je dan niet zo snel. Super fijn dat ze er niets aan over heeft gehouden en jullie allemaal kunnen genieten van het veulen!!

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:37

Oh wat een pijn moet dat gedaan hebben... :(:)
Maar wat fijn dat je zo adequaat gereageerd hebt en de dierenarts hebt gebeld. En dat alles nu goed gaat <3

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:39

Wat een verhaal zeg! Maargoed dat je haar op de voet gevolgd hebt en er zo snel bij was. Petje af voor jou TS! Nu lekker genieten van mama en baby <3

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:17

Pff wat een verhaal... Gelukkig met een goede afloop :j.

Nu maar genieten van elkaar <3

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:21

oohh wat een spanning pfff
heel goed gehandeld gelukkig zijn moeder en kind gezond <3
Nu lekker genieten.
Ene ik kan niet wachten op droogfoto’s *\o/*

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:24

Van harte gefeliciteerd <3 <3 en veel geluk

Djoopie

Berichten: 2691
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:42

Wat een verhaal inderdaad. Fijn zo’n oplettende baas! Top gedaan!

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:28

Pfft, wat een verhaal! Gelukkig goed afgelopen!
Geniet van je prachtige veulen! <3 <3

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:44

Brrr dat zijn geen leuke verhalen maar gelukkig met een goed einde.
Ik heb dit met uinta destijds ook gehad maar die heb ik gelukkig met de hulp van men merrie zelf kunnen draaien en benen goedleggen. En dan samen afgekregen nog voor de dierenarts er was. Ik ben toen wel met beide armen tot bijna aan men schouders er moeten ingaan.
Want op dat moment weten ze echt zelf dat het niet goed zit en laten ze zich maar al te graag helpen.

Oef gelukkig geen stuit want volgens mijn dierenarts komt dat nooit goed. Dan zou je eerst de staart zien en de achterbenen krijg je nooit meer zo gestrekt dat die eerst komen.

Allez nu genieten van je prachtige meisje.
Heb je nog droogfotos voor ons :P

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 15:59

Pfff wat eng toch he! Gelukkig is het goed gekomen maar dat zijn toch de dingen die je niet hoopt dat het gebeurt. Nu genieten!

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 00:10

Oh oh... ik dacht 10 paginas erbij... dat kan 2 dingen betekenen... gelukkig de goeie kant op!

Gefeliciteerd met je mooie veulen! <3

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 10:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dido2316

Berichten: 2003
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:53

Oh ze is prachtig! En die naam <3
Ik spot geen stipjes zoals papa heeft, of wel?

_Tarzan

Berichten: 11218
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:54

Ah daar is ze toch, ze heeft echt veel wit he! <3

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:54

Wat is ze mooi !

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 10:55

Nee, helaas niet. Ze heeft wel een paar verdwaalde stipjes op haar benen

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 10:56

Ooh zo mooi <3 lijkt echt net een splash-hoofd !

StalMelyn

Berichten: 2069
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:02

Misschien komen de stipjes nog na verharen?
En dat is haar kleur nu, ze lijkt qua kleur op Joan.

Heel fijn dat zo goed afgelopen is en je een lekker dartelen veulen hebt rondlopen.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:03

Ze is wel heel knap <3 gefeliciteerd

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:11

Heel knap zeg!! Gefeliciteerd hoor!! Mooi foto modelletje!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:14

Mooi veulen!

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Bijzonder bontje in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 11:18

Wat een mooi beestje <3

Zijn er eigenlijk al paarden met een andere basis dan zwart (zoals grullo) met die leuke vlekjes? Het zie vooral grullo’s met de vlekjes en was benieuwd.