Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:59

Heel veel sterkte met Bambi, wat een naar bericht :(

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:40

Afbeelding

SsSimonee

Berichten: 2941
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:42

Y;( :(:) Duimen draaien hier voor Bambi

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:49

Ik volg stilletjes je topic, maar wil toch even zeggen: Prachtige veulen en ontzettend leuke naam! Ik hoop dat ze er beide goed doorheen komen Y;(

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 14:43

Het lijkt nu de juiste kant oo te gaan. Ik wat rust, nu kan ik zo verslagje typen.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:55

Oef gelukkig...

Ik zit onder mijn werk tussendoor even het topic steeds in de gaten te houden op goed nieuws... pff

selyna

Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-06-12

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:13

Gelukkig
Duimen draaien nog

juuljb

Berichten: 753
Geregistreerd: 30-05-17
Woonplaats: Kaapstad, Zuid-Afrika

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:11

voorzichtig gefeliciteerd met het veulentje, hopelijk komt je merrie er snel bovenop

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 21:58

Pfoe. Ik zit.

Dus alles waar ik bang voor was is gebeurd.
Misschien maar goed dat ik er zo bang voor was, want daarom zat ik er als een havik bovenop.

Omdat haar uier gisterenochtend dus terug leger was en door de dag snel begon te vullen, gingen mijn alarmbelletjes ringen. Ph op de middag lager, dus om 20u nog eens gaan controleren. Weer lager. Ik test dan zo vaak om een goed beeld te hebben hoe snel de ph daalt om een inschatting te mzken. Omdat ze dus snel daalde en uier voller werd, om 24u weer een check. Ph 6.2 en binnenin vulva vuurrood. Als ik alleen op ph en uier was afgegaan dacht ik misschien nog een uurtje of 4. Maar omdat de vulva ook zo rood was, dacht ik toch misschien wel vroeger. Dus snel tussenschotten uit stal gehaald en nog wat vers gehakseld koolzaadstro en stro in de stal, bevallingskit aan de deur klaargezet enz enz.

Toch even naar huis gegaan om mij te wassen, maar met gsm en camera in bad.
Daar ging ze op een gegeven moment op 10min tijd wel 5x opstaan en liggen. Maar nog geen weeën.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Dus ik uit bad gesprongen en naar mijn moeder gereden. Daar snel op de camera gekeken om te zien waar ze stond zonder te storen.
Daar zag ik haar haar eerste persweeën krijgen en dus naar de stal gesneld.

Vreemd genoeg zat al heel de dag een red bag in mijn hoofd. Ik heb een onderbuikgevoel gehad. Want nog voor ik de stal in ging gritste ik de schaar toch maar al mee.

In de stak ging ze persen, maar er was nog niet veek te zien. Maar juist omdat ik er eerder wat donkers zag, beter gaan kijken in de vulva. En ja, nog een beetje dieper zag ik de grote gevreesde rode bal. Geen moment getwijfeld, schaar in mijn hand en ze kreeg net een perswee waardoir dat ding een beetje meer naar voren kwam. Snel een klein sneetje ingegeven en met mijn handen beginnen scheuren en zoeken naar de voetjes. 1 voetje voelde ik goed, het andere zat nog best diep. Sowieso zat het veulen nog best diep.
Maar wat een gedoe, in zo een kleine merrie proberen met 2 handen de beentjes vast te krijgen. Uiteindelijk andere beentje meer naar voren gekregen en heel hard mee beginnen helpen het veulen eruit te krijgen zonder tijd te verliezen.

Het was zwaar, maar uiteindelijk was ze eruit. En wat een enorme zucht van opluchting toen het veulen een geut adem innam! Man wat was ik dankbaar!
Het kleine ding probeerde ook gelijk recht te staan. Wat een vreugde. Zo alert en actief, dan is je angst voor zuurstof tekort ook al weggesmolten.
Bambi bleef liggen, maar dat verbaasde me niets. Het was heel zwaar en de persweeën waren ook erg intens geweest.
Dus veulentje al flink beginnen afdrogen.
Uiteindelijk ging Bambi even staan, gaf haar veulen een lik, en ging weer liggen. Nog geen alarm, want naweeën enzo zijn ook pijnlijk.

Maar dat blijven liggen bleef toch te lang duren naar mijn zin. Ze keek wel naar haar veulen maar had de fut niet om ervoor te zorgen, niet murmelen, pijn,... als ze probeerde staan zakte ze ook wat door haar achterhand.
Dierenarts gebeld en die is gelijk gekomen. Ondertussen was ik Bambi wat beginnen melken, want veulentje had honger maar Bambi deed helemaal niets. Er was amper wat uit te krijgen, maar wat ze had kon ze maar gehad hebben. Ondertussen was Balbi een paar x proberen rechtstaan, maar ze ging steeds binnen de 2 sec. Al terug neer. Dus ons best doen veulen al de eerste zorgen te geven.

Toen de DA kwam dachten we eerst vooral aan kneuzing en zwelling. Slijmvlies was nog ok, maar 10min later werd het bleker. En bij het willen toedienen van medicatie was er amper een pols. Als de naald in de ader zat kwam er zo goed als geen bloed uit.
In de buik klotste vocht en temperatuur was te laag. Risico op inwendige bloeding of blaasruptuur.
Ze heeft dan cortisonen gekregen voor de zwelling en ook om een inwendige bloeding te proberen stelpen. Samen  met Metacam en Buscopan. Ze had echt pijn, was zwak. Je kreeg haar niet recht, vaak gestrekt gaan liggen met bolle rug en oogwit.

Ondertussen had de kleine natuurlijk erg honger, maar Bambi gaf amper melk. We kregen er maar 25ml per keer uit en dan moesten we wachten tot er wat nieuwe melk bij kwam. Dat gaat dus niet vooruit

Maar je doet wat je kan en het was beter dan niets.
De druk nam wel toe. Voor Bambi hadden we alles gedaan wat we konden. Daar konden we alleen maar afwachten.

Maar dan ondertussen ook dat vechten om haar eerst zo sterke veulen ook sterk te houden en niet te laten verzwakken. Veulentje kreeg ook haar veulenspuitje.
Maar het was allemaal ook zo onder druk omdat de toekomst van Bambi op een gegeven moment erg onzeker werd. En dan wil je wel proberen het veulen er ook zo goed mogelijk bovenop te houden. Maar die melk werkte dus echt niet mee. Heel de nacht een ocharme creperende merrie zitten melken om elke keer die miniporties aan het veulen te geven.
Het melken liet Bambi erg goed toe. Ze keek ook mooi toe hoe we voor Oopsje zorgden zonder stress daarrond.

De dierenarts is van 2 tot 5 gebleven om mee voor ze te zorgen en op te volgen. Dan konden we even echt niets meer doen. En moesten we ook even hun rust gunnen en aan elkaar leren wennen.
Op dat moment ben ik een uurtje gaan slapen, want ik moest ook werken en wou voor het werk zeker zelf nog een keer gemolken en geflest hebben. In de stal probeerde Oopsje bij Bambi te drinken terwijl ze lag. Bambi liet het wel toe. Dus even geprobeerd Oopsje zelf te laten zoeken, maar daarna wel weer een weeral minieme hoeveelheid van 30ml kunnen flessen.

Ondertussen kon ik naar de winkel bellen waar ze gelukkig een noodkit hadden liggen. Mijn moeder naar daar dus hadden we kunstbiest, ondertussen is Jobamara nog biest komen brengen,... de uren duurden lang. Maar toen ik op de camera keek stond Bambi al wel wat vaker recht en ik zag Oopsje eronder hangen. Alleen zie je op een camera niet of het lukt en hoeveel ze dan drinkt.
Ik mocht een uurtje vroeger door. En ik was blij te zien dat Oopsje bij een liggende Bambi goed kon drinken. Bambi ging ook meer staan en wat stappen en als Oopsje dronk, stroomde de melk eruit.

Zon scheen, dus heb ze buiten gezet om beweging bij Bambi en Oopsje te stimuleren (Oopsje is best een plat veulentje, Bambi heeft echt tekorten gehad). En daar knapte ze snel wel van op. Het motiveerde Bambi om goed op haar kind te letten  ze bleef meer staan, stapte wat,...

Ze gaat nog steeds veel liggen, maar ze staat nu ook veel en zorgt nu echt voor haar veulen. Ze moedert erover en dat is een goed teken. Oopsje is actief en nieuwsgierig, dus ook daar redelijk gerust.

Ze krijgt nog een week antibiotica gezien dat vocht dat in haar buik zit/zat. En natuurlijk regelmatig temperaturen. Maar het lijkt dus voorzichtig positief te gaan!


Ok, sorry voor het extreem lange verhaal, maar het moest even van mij af :')

Bambi en Oopsie Daisy. Oops voor de vrienden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kleine fotoreportage van vannacht

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het ene moment vrees je voor je veulen, en ben je uiteindelijk opgelucht. Het volgende moment vrees je voor beide.

elselianta

Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:07

Wat een heftige nacht voor jullie! Gelukkig lijkt het nu de goede kant op te gaan. Je hebt volgens mij in ieder geval er alles voor gedaan. Nu hopelijk alleen nog maar genieten van het mooie stel! <3

Algato
Berichten: 177
Geregistreerd: 07-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:10

Arme Bambi. Maar wat heb jij alles echt super goed gedaan. En wat een geluk voor Bambi en Oops dat je Bambi hebt meegenomen toen van die nare plek. Ik ga nog even voor jullie duimen maar ziet er voorzichtig toch goed uit allemaal. Rust een beetje uit en ik kijk uit naar foto's van moeder en kind!

Mowgli4

Berichten: 1378
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:14

Jeetje wat een nacht TS. Maar wat heb jij goed gehandeld!
Wat ik mij afvraag, mag het veulen het melk van de moeder wel drinken als ze antibiotica krijgt? Heb hier verder geen ervaring mee namelijk :o

Omenstabij

Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:17

Jeetje, wat een verhaal! Ik hoop dat het nu de goede kant op blijft gaan.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:23

Wat een verhaal.
En wat goed gehandeld van jou en ook wat een lieve DA heb je.
Hopelijk zo in stijgende lijn door! ;)

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:30

Wat een verhaal en wat een nacht. Petje af voor jou, de dierenarts en jobamara! Fijn dat jullie voorzichtig positief kunnen zijn, hopelijk knapt Bambi gauw op!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:37

Ik heb je topic in alle stilte gevolgd (ook voorgaande topics) en wat heb jij goed gehandeld zeg! _/-\o_
Wat een geluk dat je wat dat betreft een ervaren fokker bent en je gevoel gevolgd hebt waardoor je direct juist gehandeld hebt. Bambi en Oopsie hadden zich geen beter baasje kunnen wensen. Een diepe buiging voor jou zeg. _/-\o_

Is Bambi nu een beetje uit de gevaren zone? Ik hoop dat ze snel opknapt en je kunt gaan genieten van je prachtige
stel pony's!

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 22:42

Uit de gevarenzone durf ik nog niet zeggen. Wat er inwendig is, kunnen we niet zien.
Ik heb haar ook nog niet zien plassen. Maar ik kan er natuurlijk ook geen 24/7 op staan kijken en in de stal is het niet te zien of ze geplast heeft.
Ze krijgt nu antibiotica, voor wat dat vocht in haar buik ook was/is.

Ik denk dat ik na 48u pas écht gerust zal zijn.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:07

Jeetje Knolselder, wat heb jij je goed ingezet. Trots zijn op jezelf en je knappies <3 Het gevaar is nog niet geweken maar jullie zijn al over de helft.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 23:09

Ik ben zeker ook een beetje trots, zo een eerste red bag voelt toch als een soort "doop" :')
(Kan ik nu met een lach zeggen omdat dat stuk gelukkig goed afliep. Alleen het gedoe erna was er wel even teveel aan)

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 23:13

Bambi was al 1 van mijn beste vriendinnetjes, maar nu we dit ook nog eens meemaakten...
Maakt het toch nog wat sterker. Ik vind het ook zo knap hoe ik haar veulen zo helemaal van haar mocht overnemen qua zorg. Ergens ook een beetje "mooi".
Op een gegeven moment had ze pijn en kwam ze mij toch ook echt opzoeken met haar hoofd.

Misschien is het een beetje Penny, maar ach, mooi om te geloven dat ze toch wat steun zocht :o

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:19

Jeejtje wat een heftige nacht heb jij gehad. Maar ook Bambi en Oopsie.
Hoop heel erg dat het helemaal goed komt met allebei <3

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 03:29

Jeetje wat heftig zeg! Hopelijk gaat het met Bambi nu alleen nog maar beter. Wat een schattig en mooi veulen is het!
Sterkte nog voor nu en hopelijk snel alleen maar genieten!

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 05:37

Wat een verhaal!!! Heftig zeg. Duimen voor meer positief nieuws.

shadowstar

Berichten: 340
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 06:10

Knolselder je hebt 2 levens gered! Wie weet wat er was gebeurt als jij ze niet mee had genomen van die vreselijke plek

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Mini's verwachten weer mini's bij Spots N Dots Paradise 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 06:49

Jeetje ts.. ik ben er stil van. Wat heb jij super gehandeld!

Ik krijg er een deja vu van. Lady had immers een gescheurde baarmoeder en die lijkt hetzelfde te vertonen als die van jou... :( Die was na 3 dagen overleden. Duimen draaien hier overuren! Hoop echt dat het goed komt.
Wat is haar tempratuur nu? Lady had ondertempratuur (36,5) en voelde koud aan. Zat in shock. Trilde er over :(