Ik denk ik maak eens een topic aan over mijn 3 drachtige fjordendames! Wellicht zijn er wat mensen die het leuk vinden de merries te volgen.

Ik heb 4 fjordenmerries waarvan er 3 een veulen verwachten.
Hanne en Hinde heb ik vanaf dat ze 1 jaar zijn en dit jaar worden ze alweer 7! Zij verwachten hun 4de veulen dit jaar van de rødblakke hengst Gio. Preben mijn grijze fjordenmerrie heb ik vanaf 4 maanden, zij verwacht haar eerste veulen, een grijs veulen van de hengst Brijol.
Aankomend dekseizoen worden Hanne en Hinde niet gedekt zodat ze een jaartje rust hebben. Wellicht Preben en Lysne (mijn rødblakke merrie) wel

Over Hinde:
Paspoortje voor de fjordenkenners:
Geboortedatum: 07-05-2011
V. Timor
M. Tatum
MV. Tunar
Kleur: Brunblakk (isabel)
Hinde heeft in 2015 en 2016 een hengstveulentje gegeven in combinatie met Gio. Beiden isabel (brunblakk) in 2017 heeft zij wederom een hengstveulentje gegeven in combinatie met Topas, ook isabel. Voor informatie en foto's van de nakomelingen zie profiel

Dit jaar verwacht zij wederom een veulen van Gio en is ze uitgerekend op 7 mei 2018. Hinde is vandaag 213 dagen drachtig. Hinde heeft geen kans op kleur. Als zij al een gen draagt zou het het grijze gen zijn maar Gio draagt deze dan weer niet. Het veulentje wordt gewoon een 'normale' qua kleur

X

Foto samen:

Foto's van de echo's.
20 juni 2017 ~ 18 dagen drachtig.
26 juli 2017 ~ 54 dagen drachtig.
9 december ~ 190 dagen drachtig. (je ziet hier wat ledematen van het veulentje)
Over Preben:
Geboortedatum: 12-05-2014
V. Tempo
M. Udalien
MV. Briggen
Kleur: Gråblakk
Preben verwacht dit jaar haar eerste veulentje van Brijol. Gezien beide ouders grijs zijn, zal het veulentje ook grijs worden. Preben is uitgerekend op 20 mei 2018. Ik ben benieuwd hoe haar eerste dracht verder verloopt! Preben is vandaag 201 dagen drachtig!

X

Foto samen:

30 juni 2017 ~ 16 dagen drachtig.
26 juli 2017 ~ 42 dagen drachtig.
9 december ~ 18 dagen drachtig. (je ziet hier het schedeltje van het veulentje)
Over Hanne:
Geboortedatum: 17-04-2011
V. Anton
M. Vanneke
MV. Lenngard
Kleur: Brunblakk (isabel)
Hinde heeft in 2015 een rødblakke merrie veulen gegeven in combinatie met Gio: Lysne. Lysne is nog steeds in mijn bezit en is 2.5 inmiddels. In 2016 heeft zij een Isabel hengstveulentje gegeven in combinatie met Gio en in 2017 wederom een isabel hengstje in combinatie met Topas. Voor informatie en foto's van de nakomelingen zie profiel

Dit jaar verwacht zij wederom een veulen van Gio en is ze uitgerekend op 22 mei 2018. Hanne is vandaag 199 dagen drachtig. Qua kleur heeft zij 50% kans op brunblakk en 50% op rødblakke. Het ligt eraan of Hanne haar vosgen, welke zij draagt, gaat meegeven of niet.

X

Foto samen:

Foto's van de echo's.
3 juli 2017 ~ 17 dagen drachtig.
26 juli 2017 ~ 40 dagen drachtig.
9 december ~ 176 dagen drachtig. (je ziet hier de ribben van het veulentje)
Voor diegene die zich afvragen waarom ik ineens een derde keer zo laat heb gescand is omdat Preben zich ineens verdacht hengstig gedroeg en ik toch zekerheid wilde hebben. Vervolgens dacht ik dan kan ik net zo goed de rest ook meenemen qua scannen.
Op naar een goed verlopende (rest van de) dracht en 3 gezonde veulentjes