Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Muzka wordt een

Valk merrie
87 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 361


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:27

Fijn dat het duidelijk de goede kant uitgaat! Hopelijk houdt ze er niets aan over naar de toekomst toe. Je zal er nooit achter komen wat ze allemaal uitspoken tijdens hun gekke buien vrees ik...

Oh, heerlijk als ze er niets om dat vuurwerk geven (wat vroeg trouwens om daar nu al mee te beginnne... :') ), ik hoop dat Aliaa het zich niet aantrekt, maar ik vrees dat ze helemaal over haar toeren gaat zijn. Aliaa is niet dapper als het op geluid aankomt. _O- Ik ben jammer genoeg niet thuis, dus ik hoop dat ze het heelhuids overleefd.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:41

Wil je weer keer foto's plaatsen met de namen erbij?
Blij te horen dat beter gaat. Nu alleen nog even de jaarwisseling en dan is er weer rust. Maar ik begrijp dat jullie paardjes er niet zoveel last van hebben.
Dat is ook fijn.

ieris

Berichten: 1776
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:28

Fijn dat het weer de goede kant opgaat,zal inderdaad een beste smakkerd geweest zijn.
Hier stond Karan paar dagen geleden ook met dik been je schrikt toch wel erg hè!
Was van wild spelen en gaat nu weer de goede kant op.
Fijn dat ze niks om de knallen geeft.
Hier ook geen paniek met knallen, alleen Matsie reageerd er op , maar had rest blijft rustig.
Fijne jaarwisseling!
En ja foto's zou wel leuk zijn!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 13:45

Vandaag is Manari Nur alweer 8 maanden. :wow:
Normaliter een moment voor foto’s maar ik stel het dit keer uit. Ze is enorm overbouwd, want ze groeit echt heel erg hard, en loopt nog niet 100% naar behoren.
Ik meet haar denk ik volgende maand pas weer, maar ze is absoluut groter dan Muzanna was toen ze in NL kwam (134).

En je schrikt idd behoorlijk van dit soort uitspattingen.
Gisteren is de fysio geweest. Ik was boven toen ik bericht kreeg dat hij in de buurt was en niet wilde wachten tot volgende week. Dus ik naar beneden en zei tegen mijn man “we moeten nu naar stal!”
Beetje slecht geformuleerd want hij dacht natuurlijk meteen dat het weer helemaal mis was. :=
Maar de fysio heeft haar zoals het nu lijkt goed geholpen.
Ze had duidelijk last in haar achterhand en knapte al heel erg op. Ongeveer een halfuur na de behandeling heb ik nog even met haar gestapt en ze stapte zoveel beter! Ze kreeg zelfs nogal praatjes tijdens het wandelen, begon te snurken en deed haar staart op de rug en wilde zelfs een keer steigeren. Help, mijn veulen is wild! :')
Verder absoluut niet stout, maar echt uit blijheid en makkelijk om te buigen. Wel een erg goed teken.
Volgende week weer en dan pakt de fysio ook Muzanna mee. Hij is niet onze ‘vaste’ therapeut maar we waren alvast tevreden over de behandeling van Muzka en als hij er toch al is...
Het was nl. al mijn intentie Muzanna voor ze naar de hengst gaat weer goed los te maken. Vanwege het veulen heb ik dat uitgesteld, ook omdat ze van mij nog niet veel arbeid hoefde te verrichten. Ze zal het vast ook wel kunnen gebruiken met alles wat de afgelopen tijd op haar pad is gekomen.

Ja, december is een dure maand... en januari ook. :+
Gelukkig gaat de hond nu ook de goede kant op dus wie weet komen we er nog eens...

Vuurwerk is hier rustig verlopen. En idd in NL wordt er al daags tevoren geknald. Een paar jaar terug en in sommige wijken al weken ervoor.
Gelukkig geeft geen van onze dieren er iets om. Heb ook altijd gewoon in deze periode buitenritten en wandelingen gemaakt. Inara was wel wat zenuwachtig geworden uiteindelijk, en dat kwam doordat twe keer een stel rotmensen het leuk leek om vuurpijlen op ons te richten. Maar nee, niet aan Inara denken... ik heb zo met de feestdagen weer zoveel om haar gehuild...
Hopelijk heeft iedereen een fijne jaarwisseling gehad!

Avalanche81, je moet Tekes idd echt niet onterecht een correctie geven en al helemaal niet slaan want dat vergeven ze je echt niet zomaar. Is de correctie wel terecht heb je daarna een engeltje. :')

Al met al gaan we nu vooruit. Het was een moeilijk jaar met bijzondere ups maar ook hele zware dieptepunten...
Maar we gaan zien was 2019 ons brengt. We bekijken het van dag tot dag.
Eens zien of ik deze week nog de vele PBs krijg weggewerkt... iets met vakantie en nog geen tijd... :Y)

CarinaR

Berichten: 11952
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:48

Beste wensen. Dat 2019 een mooi en gezond jaar mag zijn.

Fijn dat de fysio haar nog heeft kunnen helpen

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 17:03

Dankjewel! Jij ook alle goeds voor het nieuwe jaar!
Ze loopt vandaag ook mooi ruim en echt losser. :j Gaan we toch positief het nieuwe jaar in.

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:08

Dat is echt fijn om te horen! Toch een geruststelling dat het nu weer beter gaat!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:37

8 maanden alweer?! :wow: De tijd gaat zo snel... Voor je het weet heb je een volwassen paard. :P
Fijn dat het zoveel beter gaat na de fysio. Je man zal ook wel verschoten zijn haha, arme stakker. :(:)

Dure maanden, dat ken ik. Wacht tot Muzka volwassen is en je vanalles nodig hebt. :') Heel 2019 zal een duur jaar worden hier door Aliaa. >;) Duur grapje zijn die paarden toch. }>

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 15:58

Moirin schreef:
Dat is echt fijn om te horen! Toch een geruststelling dat het nu weer beter gaat!

:j Al zijn we er nog niet...


Retjethorse schreef:
8 maanden alweer?! :wow: De tijd gaat zo snel... Voor je het weet heb je een volwassen paard. :P
Fijn dat het zoveel beter gaat na de fysio. Je man zal ook wel verschoten zijn haha, arme stakker. :(:)

Dure maanden, dat ken ik. Wacht tot Muzka volwassen is en je vanalles nodig hebt. :') Heel 2019 zal een duur jaar worden hier door Aliaa. >;) Duur grapje zijn die paarden toch. }>

Hou op! :')
En idd, mijn arme man... ik zei gistermiddag nog tegen hem “de dierenarts is ook weer geweest voor Muzka.” En ik zei het heel rustig en in de veronderstelling dat hij nog wel wist dat die donderdag zou komen... toch verschoot hij weer... ja, stoere kerel maar ondertussen als het om zijn kleine Muzka gaat... <3

Van een drukke maand naar... een nog drukkere maand... even een pauze zonder me onder de mensen te mengen. :+
Veel geregel en schrijven voor onderzoek, conferenties, publicaties, noem maar op...
En ik heb weer brokken gemaakt, dus paar dagen iets rustiger aan doen. Ik word oud ofzo. :')
Intussen is de fysio weer geweest.
Muzka zette af en toe nog steeds haar voetjes niet helemaal goed neer, vooral rechtsachter en ook dat is na de tweede behandeling duidelijk verbeterd. We verwachten zeker nog een behandeling nodig te hebben dus onze bankrekening is iets minder blij momenteel. :=
Want, ook Muzanna moest eraan geloven.
Dat stond al langer op de planning maar vanwege het veulen hebben we dat uitgesteld.
Muzanna is een goede moeder die zichzelf nogal wegcijferde wat tegen het einde van de periode dat ze hun stal nog deelden leidde tot stalbenen. Heeft ze nog nooit gehad en stalhouder dacht dat het gewoon bij de leeftijd hoorde (dus geen stalbenen).
Mijn gevoel zei me dat het gewoon hele lichte stalbenen waren. Kogels en erboven iig iets gevuld, vooral het been dat ze het vaakst op rust zet. Die benen waren de eerste dag nadat ze gescheiden werden al enorm opgeknapt en vocht verdween daarna direct en volledig.
Dat was echter wel een van de redenen dat ik ook een fysio behandeling had uitgesteld. :o
Gezien haar gedrag op stal (alle ruimte aan het veulen geven en zelf als een standbeeld vnl in een hoekje staan... echt hallo, dat hoeft helemaal niet, paard, stal is groot genoeg) leek het me weggegooid geld er dan al de fysio bij te halen en ook omdat het waarschijnlijk erg nodig zou zijn iets met afvalstoffen en zogend veulen aan de voet...
Gevolg is echter wel dat we er met 1 behandeling waarschijnlijk alsnog niet zijn. :+
Haar bekken stond nl. scheef en hoewel nu weer heel mooi bijgetrokken heb ik het gevoel dat ze nog niet helemaal symmetrisch is (behandeling was twee dagen geleden).
Fysio was erg te spreken over beide paardjes en vroeg eea over het ras en karakter (en, hoe kom je eigenlijk bij zo’n ras terecht?)

Los van dat alles, eerst maar op herstel richten en opbouwen.
Als het eens mooi weer is en ik overdag naar stal kan foto’s maken van beide dames, want wat groeit die kleine!
Muzka is intussen ongetwijfeld het 14-maanden formaat van Muzanna ontgroeit, met haar 8 maanden. In alles lijkt ze groter, maar dan toch nog van die kleine (maar lange) veulenpootjes eronder. Binnenkort weer meten. Ik moet nog wat papieren nasturen naar het stamboek dus kan ik haar meest recente maten ook wel meesturen.
Wordt een fijne maat, denk ik.

Verder gaan de dingen nu langzaam weer een beetje hun gangetje. We zijn er nog niet, maar de ergste schrik is weer weggezakt en Muzka is echt weer zichzelf.
Lekker knuffelen met haar mens en dramatisch op hem roepen zodra ze hem ziet, ook als ie even richting stro-opslag gaat met uitmesten “Daar ben je! Ik zie je wel!” een beetje zoals een paard roept als er een stalgenoot weer terug naar binnen wordt geleid na het rijden... maar dan naar haar mens en al was hij 20 seconden ervoor nog bij haar. :)) Het blijft zo leuk die twee samen te zien. <3

Muzanna is lekker jaloers en vindt het nodig zich aan te stellen als ik wat met Manari doe, want “joehoe! Je vergeet mij!” :=
Nu even een paar weken kijken hoe beide merries het doen na de behandelingen en dan evt. nog een behandeling voor Muzanna weer naar de hengst gaat.

Verder verharen beide enorm en haal ik er hele pakken haar af.
Het verbaast me elke keer weer, want Muzanna lijkt juist heel dun in de vacht te zitten en dan toch zoveel haar dat eraf komt...
Over ons kleine varkentje (Muzka) hebben we het maar in het geheel niet. :x Maar het is haar vergeven dat ze zich elke keer zo vies maakt, want dat schattige begroetende hinnikje van haar doet ieders hart toch smelten...

Gisteren is de DA ook weer geweest voor Manari en heeft ook een verklaring opgesteld voor het stamboek.
Muzka wist heel goed dat ze in het ootje was genomen want zodra we bij haar hals kwamen met de handen wilde ze alleen maar weg!
Na haar wat gerust te stellen en voorzichtig steeds de handen op de hals (iets met naalden en prikken enzo...) was het al snel weer goed. Het hoort er allemaal bij, kleintje!

Muzka heeft daarna nog uitgebreid geknuffeld met onze hond Eli en dat zag er weer zo lief uit! De stalhouder had zo’n innig geknuffel en vertrouwen nog niet eerder gezien dus daar hebben we met zijn allen ook even van genoten. Zo bijzonder hoe goed die twee het kunnen vinden. En extra bijzonder dat Muzanna en Inara zo’n innige band hadden en nu hun beide kinderen. Zo speciaal. <3 ;(
Ik zal er eens een foto van maken of het filmen; ze drukken hun gezichten tegen elkaar aan en staan zo soms minutenlang, en elkaar af en toe kusjes te geven. Te lief.

Oh, en ik geloof dat manlief VD heeft ontdekt. Hij is Muzka aan het leren liggen op commando. “Af! Lig!” Super grappig. Muzka vindt het maar wat gezellig.
Oeh, nog een paar minuten voor mijn pauze voorbij is! Wie weet kom ik vandaag eens toe aan meer dan 1 PB wegwerken. :Y)

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:29

Leuke update weer!
En Muzanna weer naar de hengst <3
Heb ik nou goed onthouden dat ze weer naar dezelfde hengst gaat?
Ik ga je op de voet blijven volgen en heel erg hopen dat tegen de tijd dat het volgende veulen er zou zijn ik de mogelijkheid heb om naar de optie kopen te kijken als jullie hem of haar zouden verkopen..
Ik krijg de kriebels van je verhalen over je paarden, op een zeer positieve manier!

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 17:22

Yay weer een Muzanna beeb <3 ik kom nog eens de Muzanna beeb knuffelen, echt, ze zijn gewoon te leuk :D

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 22:26


Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:17

Sinds een paar weken weer eens op Bokt en zodoende nu pas je topic gevonden en gelezen.
Wat hebben jullie veel mee gemaakt en wat is het mooi om dan zo'n prachtige dame, die wat minder Bambi acties moet doen, op te zien groeien!
Lijkt me een prachtig gezicht!
En wat een karakter!!!
Moeder is ook er mooi!
Geweldig!

Ik las dat de hoefsmid een halve AT als klant heeft.
Ik denk te weten welke :)
Hier als veulen, moeder is NRPS.
Was van een mede pension klant.
Prachtig beesje!
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 15:58

Eerst een mededeling van huishoudelijke aard. OK, ahum.
Interessant voor volgers en meelezers die interesse hebben in dit bijzondere ras.
Op 8 juni vindt het EK voor Akhal-Tekes plaats bij Oldenburg: bij Sport Horses Stud in Duitsland.
Het is uniek te noemen dat het kampioenschap zo dichtbij de Nederlandse grens plaats heeft.
Tot zover deze berichtgeving. :Y)

fleurtjeuh schreef:
Leuke update weer!
En Muzanna weer naar de hengst <3
Heb ik nou goed onthouden dat ze weer naar dezelfde hengst gaat?
Ik ga je op de voet blijven volgen en heel erg hopen dat tegen de tijd dat het volgende veulen er zou zijn ik de mogelijkheid heb om naar de optie kopen te kijken als jullie hem of haar zouden verkopen..
Ik krijg de kriebels van je verhalen over je paarden, op een zeer positieve manier!

Wat een leuk compliment! <3 Planning is inderdaad om nog eens dezelfde combinatie te maken. Ik ben in principe niet van het herhalen van combinaties, behalve bij hoge uitzondering. Omdat Muzka zo goed gelukt is en er uit diverse hoeken interesse is in deze combinatie willen we toch nog een keer voor dezelfde hengst gaan. De hengst heeft nog steeds geen opvolger en voor de fokkerij is de lijnteelt op Omar ook zeer interessant.

Avalanche81 schreef:
Yay weer een Muzanna beeb <3 ik kom nog eens de Muzanna beeb knuffelen, echt, ze zijn gewoon te leuk :D

Je bent welkom! Al krijgt Muzanna ook graag aandacht, hoor. :Y)

Woestein schreef:
Ik las dat de hoefsmid een halve AT als klant heeft.
Ik denk te weten welke :)
Hier als veulen, moeder is NRPS.
Was van een mede pension klant.
Prachtig beesje!
[ [url=m/8yp1pl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah! Die is van Ghilzai, meen ik? Wat leuk! Tekes combineren goed met andere volbloeden. :j
Inmiddels verhuisd?

——————————————

Nou, gisteren liep weer even anders dan verwacht, maar nu alsnog een update...
Hele drukke maand gehad. Manari Nur is nu alweer 9 maanden.

Door drukte ook weinig met de paarden gedaan. Nog een fysio behandeling laten doen, ook voor Muzanna en die was, zoals ik wel verwacht had, erg scheef op de heupen. Het is toch wel wat, zo’n veulen krijgen... krijg je het van op je heupen.

Mogelijk laten we nog een behandeling doen voor Muzanna weer naar de hengst gaat.
Ook dubben we nog eventjes of we met beide of met maar 1 (of geen...) naar het Europees kampioenschap gaan in juni dit jaar. Het is dit jaar enorm dichtbij, nl. vlakbij Oldenburg bij een AT stoeterij daar. Is voor ons zelfs bij wijze van spreken een dagje op en neer mét paarden nog te doen.
Waarschijnlijk moeten we het aan ons voorbij laten gaan. We hebben dan nl. mogelijk ook net een pup. Weer een Groenendaelertje, net als Inara. Het is nog erg moeilijk en de fokker heeft er alle begrip voor als het toch te vroeg is. Maar het is zo’n gave combinatie (mix van werklijn en showlijn met zelfde soort karakter als Inara) dat mijn man er vorig jaar toch achteraan heeft gemaild. Eerste kennismaking was erg moeilijk. Heb daarna zowat twee hele dagen bijgeslapen zo heftig vond ik het. :=
Enfin, het EK gaan we sowieso wel heen, maar paarden meenemen zal waarschijnlijk niets worden.
Muzanna is dan mogelijk net drachtig en dan al die hengsten daar... En Muzka is een naarling dus die is of mooi of, waarschijnlijk, vooral heel lelijk. Dan is dat eigenlijk het geld niet waard om een slecht keuringsrapport te krijgen. Hopen dat er veel mensen komen en het een groot succes wordt, dan gaat deze fokker het mogelijk vaker organiseren. Qua afstand ideaal, nl. Heel dichtbij de NLse grens en op een dagje te doen.
Dus iedereen die erover denkt te gaan; het wordt bij Sport Horses Stud bij Oldenburg gehouden.

Verder vanwege de drukte dus ook weinig om over te updaten.
Wel weer heel duidelijk gemerkt deze maand dat Muzanna mijn Teke is en Manari van mijn man. Vorige week bijv. deed die kleine weer lastig met voetjes geven op de poetsplaats. Dus kwam mijn man zich ermee bemoeien. Ja, en toen deed ze het dus wel. Ah, wat is het ook een trutje.
Vervolgens zet hij haar op stal en wil daarna Muzanna verplaatsen. Muzanna freakt compleet en begint te hangen. Ah, ook al zo’n trutje. :)) Halster vliegt af en ik kom er meteen aan. En de dramaqueen komt bij me staan. Ik doe haar het halster weer om en mijn man vraagt wat er nu net gebeurde en waarom ze dat deed. “Dit is míjn Akhal-Teke. Wat jij hebt met de jouwe, heb ik met de mijne.” :=
Tja. In hun ogen is dat nu eenmaal zo.
Overigens deed ze gisteren weer opgefokt op de poetsplaats met hetzelfde meisje en dezelfde pony naast haar. Wat ze tegen dat meisje heeft weet ik niet, maar ze is heel duidelijk en vindt haar niet lief.

Heb ik ook al eens gemeld dat Muzka geobsedeerd is met ritsen? Twee vesten zijn al gesneuveld en ook een rits van de jas. Een onbewaakt moment en ze rits je zo de jas uit. := Doet ze al een hele tijd, al is ze inmiddels wel wat voorzichtiger en tegenwoordig blijven de ritsen heel. Maar het mag natuurlijk eigenlijk niet. Klein circuspaard.

En kleine Muzka is zo klein niet meer: 135 op de schoft (140 achterhand) wat voor haar leeftijd aan de maat is. Als ze zo doorgroeit gaat die de 160 zelfs voorbij. Temeer een bevestiging dat Muzanna genetisch veel groter is dan ze is.
Muzka is ook veel groter dan Muzanna op deze leeftijd was.

En de vader van Muzka is anderhalve week geleden 30 jaar geworden. Voor de gelegenheid kreeg hij een traktatie. <3 Met het cijfer 30 in bananenschijfjes. Misschien is Muzka daarom zo verzot op banaan. :Y) (Al staat de mineola met stip op nr.1)
Afbeelding
De 0 sneuvelde meteen. Hij zit ook nog lekker dik in de wintervacht. Muzanna lijkt ook even een pauze te hebben ingelast in het verharen, heel gek. Muzka zit nog in haar dikke veulenkleed. :))
Gek idee dat haar vader dus alweer 30 is.

We hopen dat zijn zwemmertjes nog willen zwemmen anders moeten we uitkijken naar een andere hengst voor Muzka 2.
Ik heb wel een lijstje, al zouden we dan eerder voor KI gaan om niet weer een heel eind te hoeven reizen. Het is dan een kwestie van op alaman kwaliteiten selecteren (minder commercieel maar wel teruggrijpend op het type dat ik wil fokken) of puur voor verkoop (commerciëlere hengst en met meer kleurkans).
Sowieso zou nog een Kardash / Asat veulen voor het ras zeker van toegevoegde waarde zijn. Helemaal een hengst, dan heeft hij een opvolger... er zijn nu nl. alleen een paar raszuivere merries (en een ruin).

Ha, hoe kun je zo weinig zeggen in zoveel woorden. Weer een heel onderhoudende update, dit. :+

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:07

Weer super interessant, dankjewel!
Had de foto's ook gekeken van je moddermonster(sorry,je mans moddermonster)
Super leuk <3
Ze zien er beide fantastisch uit <3

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 16:24

Ja, moddermonster dekt de lading wel. :=
Ze wordt er ook niet knapper op en groeit dan weer uit elkaar en dan weer in elkaar en als ze weer bijtrekt lijkt een dag later die kont toch weer de hoogte in gegaan... soms lijkt het zelfs zo erg dat je denkt “is ze vandaag nou serieus groter dan gisteren?”
Stiekem krijgt ze pokon bijgevoerd.
Goed, wel handig als ze in elk geval de 160 aantikt en voldoende massa krijgt dan voelt mijn man zich ook wat minder een reus. Maar die misstaat alsnog niet op Muzanna en dat is een bescheiden E-tje. :D Is Muzka van geheel andere orde. Hoezo eerste veulen is meestal wat kleiner?
Er werden al grapjes gemaakt dat ik maar alvast een trappetje moest aanschaffen omdat ik er anders tzt niet op kan. :=

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:39

Leuke update :) en dank voor de dienstmededeling, misschien ga ik wel kijken, lijkt me heel bijzonder.

Ik hoop dat je ons op de hoogte blijft houden, ook voor een evt muzka 2 <3 :D

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:48

Die aanname klopt ook niet helemaal als ik me niet vergis. Vaak wordt het eerste veulen wel iets kleiner geboren maar volgroeien gewoon tot een normale maat. Vaak worden ze ongeveer dezelfde groote als de latere broertjes en zusjes

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:19

Waar kun je eigenlijk kaartjes kopen voor dat EK? Of komt dat later denk je? :)

ieris

Berichten: 1776
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:05

Wat leuk zeg dat ze zo goed weten wie bij wie hoort!
Grappig stel die twee, ze zien er super uit hoor.

Leuk dat je ook naar Duitsland gaat ja echt fijn hè dat het dit keer niet zo ver weg is.
Ik ga sowieso ook, alleen weet ik niet of ik met of zonder paard Karan ga.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:55

JoSav schreef:
Woestein schreef:
Ik las dat de hoefsmid een halve AT als klant heeft.
Ik denk te weten welke :)
Hier als veulen, moeder is NRPS.
Was van een mede pension klant.
Prachtig beesje!
[ [url=m/8yp1pl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah! Die is van Ghilzai, meen ik? Wat leuk! Tekes combineren goed met andere volbloeden. :j
Inmiddels verhuisd?


Even opgezocht en geloof het wel!
Was iig een schimmel hengst valk of palomino geboren.
Heb haar later nog als volwassen dame gezien en was niet heel groot, moeder was ook niet heel groot, maar heel leuk dier.
Liep toen voor de wagen.
Beide verhuisd naar andere stal en ik ben sinds mei vorig jaar paardloos.

Hoop dat ze zwemmertjes doen wat ze nog moeten doen en dat er volgend jaar een 2e zwijntje geboren mag worden

Anoniem

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:59

Wat tof nog een AT veulen maken :D , leuk dat het aardig dichtbij is voor je . Stelen mag niet he ;) , niet dat er opeens een AT extra op stal erna

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:01

Spijtig dat het EK zo bovenin Duitsland is, dat is toch wel wat ver voor mij als Belg.

Wanneer gaan muzka der manen geschoten worden? Voel me slecht dat ze met haar 9 maand meer manen heeft dan mijn Appy op 3,5 jaar

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:10

Wat super dat je met dit ras aan het fokken bent. Zo'n diertjes moeten er meer rondlopen. Vooral het mensgerichte lijkt mij super! En ze zijn nog mooi ook! Knap diertje, die Muzka van je!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 13:34

Wat betreft het EK: zodra er meer bekend is zal ik het hier delen.
Zou leuk zijn als er meerdere bokkers naartoe gaan. De stoeterij zelf heeft ook diverse Tekes lopen incl. een jeugdkampioen van afgelopen keuring.
Over het algemeen wordt het EK voor een groot deel gefinancierd door inschrijfgeld van de deelnemers en contributiegeld van de leden van de Europese verenigingen. Mocht er alsnog kaartverkoop of voorverkoop volgen zal ik dat incl. verdere info hier melden.
Voor Belgen is de keuring in bijv. Nancy dan weer dichterbij, denk ik.

Woestein schreef:
Was iig een schimmel hengst valk of palomino geboren.
Heb haar later nog als volwassen dame gezien en was niet heel groot, moeder was ook niet heel groot, maar heel leuk dier.
Liep toen voor de wagen.
Beide verhuisd naar andere stal en ik ben sinds mei vorig jaar paardloos.

Hoop dat ze zwemmertjes doen wat ze nog moeten doen en dat er volgend jaar een 2e zwijntje geboren mag worden

Dan was het Ghilzai. :j Die is zelf ook niet zo groot.
Jammer dat je nu paardloos bent. Hopelijk niet als gevolg van iets verdrietigs. Niet in een gat gevallen? Zee van tijd ineens.
Zwijntje ook echt. -O- :') :D

Rebecca schreef:
Wat tof nog een AT veulen maken :D , leuk dat het aardig dichtbij is voor je . Stelen mag niet he ;) , niet dat er opeens een AT extra op stal erna

Haha, nee, dat zal wel meevallen. Geen plaats hier op stal. En druk aan het sparen (nee, niet voor nog een Teke...) :Y)

Berryz schreef:
Spijtig dat het EK zo bovenin Duitsland is, dat is toch wel wat ver voor mij als Belg.

Wanneer gaan muzka der manen geschoten worden? Voel me slecht dat ze met haar 9 maand meer manen heeft dan mijn Appy op 3,5 jaar

Voorlopig alleen voor de keuring. En zelfs dat is een discussie want haar mens vindt die manen veel te mooi om te kortwieken. :+


Riel schreef:
Wat super dat je met dit ras aan het fokken bent. Zo'n diertjes moeten er meer rondlopen. Vooral het mensgerichte lijkt mij super! En ze zijn nog mooi ook! Knap diertje, die Muzka van je!

:o Dankjewel. Als mensen eens wisten hoe mensgericht en betrouwbaar deze paarden waren dan was de vraag hier veel groter. :j Niks geen capriolen door toeterend verkeer of wapperende vlaggetjes e.d. *\o/*


Nou, bijna een hele maand zonder update. :o
Nog steeds heel druk. Weinig tijd voor dingen buiten werkgerelateerde zaken om en dan is die tijd voornamelijk gereserveerd voor het gezin - incl. de paarden. Sommige dagen ben ik echt pas heel laat in de avond weer thuis.
Het gaat goed met de paardjes.
We hebben inmiddels alweer een tijd een andere hoefsmid. Dat was echt even omschakelen. Ook een erg goede smid, maar hij kende het ras en de merrie natuurlijk niet. Inmiddels bekapt hij haar naar volle tevredenheid van alle partijen. Hij concludeerde echter wel al snel schimmel in de hoef. Een cadeautje van de acute HB in 2017. Die schimmel is nu gelukkig onder controle; we behandelen de hoeven nu al een hele tijd een keer in de week preventief. Een tijdperk zonder ijzers komt nu misschien zelfs in zicht werd me verteld. :wow: Nou, we gaan het zien...
Vooralsnog krijgt de smid van de hengstenhouder strikte instructie de ijzers niet te verwijderen omdat dan het risico bestaat alle werk van de Friese smid teniet te doen. We zijn nu van zó ver gekomen...

Kleine Muzka groeit deze hele winter gewoon door. Die trekt zich niks aan van een winterstop. :+
Af en toe verkent ze de grenzen nog steeds. Laatst had ik het gevoel dat ze me zou gaan bijten. Het moment dat ze haar tanden tegen mijn hand zette (het deed nog niet eens zeer) kreeg ze toch een uitbrander van jewelste... ze schrok zich een ongeluk. Sindsdien heeft ze het niet meer gedaan. We zullen zien of ze ooit weer eens het lef heeft te happen naar de baas. :))

Laatst heeft ze ook ontdekt dat vaststaan ook echt vaststaan is. Ja, gebeurde opnieuw bij mij want bij haar mens haalt ze dit soort capriolen niet uit. := Ik liep even naar de zadelkast en prompt bedacht mevrouw dat ze niet meer wilde vaststaan. Ze trok, begon vervolgens te steigeren en gleed zo onderuit. Ze maakte vervolgens een soort koprol en eindigde ondersteboven. Ik kwam er snel aangerend, net als haar mens en een stalgenoot. Muzanna sprak haar vanuit haar box murmelend toe en ja hoor... ze was meteen kalm. Eventjes bleef ze beduusd liggen. De eerste poging om op te staan mislukte (natte poetsplaats) maar we spraken haar rustig toe dat ze gewoon de tijd kon nemen. Ze herpakte zich al snel en stond zomaar weer overeind. Ik heb even met haar gestapt maar er was behalve een gedeukt ego en een vieze vacht niets aan de hand. Het is wat met zo’n veulen...

Of, nou ja, veulen... Manari Nur is inmiddels de 10 maanden grens gepasseerd! Het lijkt nog zo kort geleden dat ze is geboren. En wat was dat een heftige periode...
Moeilijk voor te stellen dat Inara een jaar geleden met een tikkende tijdbom in haar buik rondliep, terwijl wij vooral bezig waren met wat er in de buik van Muzanna zat...
De afgelopen tijd heb ik toch weer veel aan mijn lieve hondje gedacht. Een fokker waar we bij op de wachtlijst staan voor ooit heeft haar teef laten dekken. Ik heb geen idee wat ik erbij voel. Het is echt een beetje een waas van emoties. Als er een geschikt teefje bij zit mogen we beslissen... wat een emoties weer...

Het dekseizoen is begonnen! We hopen binnenkort met Muzanna op pad te kunnen gaan, al steken we eigenlijk nog een beetje de kop in het zand. Het is allemaal een beetje hectisch weer hier. :=
Maar goed, het belangrijkste, met de beestjes gaat het goed!

Laatst schrok Muzka ergens van. Ze ging maar eventjes achter haar mens staan. Te leuk. Niks vluchtgedrag, haha.
Verder doen we niet enorm veel met haar eigenlijk. Een combinatie van veulen zijn, druk hebben, wisselend weer...

En, vergeet ik bijna het leukste nieuwtje te delen... :+
Muzka en haar mens hebben sinds kort VD ontdekt. :))
Muzka kan al links en rechts buigen, voor en achteruit op stem en dingen aantikken. Dat terwijl beide het gewoon op gevoel doen en er geen instructie aan te pas komt. Ik moest er afgelopen weekend nog enorm om lachen want Muzka ging driftig van links naar rechts met haar hoofd in de hoop haar beloning alvast te krijgen (ze had nog geen commando gekregen - Tekes weer he...) dus ik riep “Ja, nu is ze onverkoopbaar he? Je hebt er een wever van gemaakt!” :+ :+ :+

Mijn man: “Oeps!”

_O-

Naar aanleiding van de vele PBs:
Registratie voor het kampioenschap wordt door de organisatie aangeraden. Wij zullen dat ook binnenkort doen (dus niet allemaal tegelijk, wij willen ook nog mee :') )
Meer info: http://www.myakhalteke.com/championship/