[VOLG]Twee champagne sprookjesveulens verwacht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

[VOLG]Twee champagne sprookjesveulens verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-16 01:04

Dit jaar was een vruchtbaar jaar :D
Zowel Nina als Rose zijn drachtig en allebei gewoon in 1 keer raak!

Nina is de dochter van mijn 1e eigen merrie, waar het allemaal mee is begonnen. Goldy Star, zij was een prachtige sooty palomino welsh merrie en een super moeder. Helaas heb ik haar ivm een chronische en steeds erger wordende blessure in moeten laten slapen in november 2014. Nina was haar laatste veulen en die heeft nog lekker bij haar mogen lopen tot ze dik een jaar oud was.
Dit wordt Nina haar eerste veulen en ik hoop natuurlijk dat zij net zo'n goede moeder zal worden als Goldy. :D

De vader van Nina is Kharamel GF, hij is tot begin 2013 van mij geweest. Hij is toen naar China verkocht.
Ik mis hem ook nog elke dag, hij was echt een zeer bijzondere hengst! Onder andere vanwege zijn kleurtje natuurlijk, maar eigenlijk nog veel meer omdat hij een uitmuntend goed karakter heeft! (99% van de tijd hadden mensen niet eens door dat het een hengst was!)

Nina heeft van beide ouders eigenlijk 50/50, ik kan niet zeggen van wie ze eigenlijk meer heeft...

Voor een hengst heb ik wel even gezocht, al was ik vanaf het begin eigenlijk al weg van Bolero. Vorig jaar echt prachtige veulens van hem voorbij zien komen, o.a Raiza van Aniek... Echt een droom van een veulen!
Verder ben ik een groot fan van de Orchard lijnen, Goldy was een dochter van Orchard Limb Lopper en ik zie veel van de bekende karakter trekjes (waar ik zo weg van ben) in die lijnen terug. Zo ook in Bolero.
En een ander bijkomend voordeel is dat Bolero homozygoot is voor zwart en dat betekent dat we alleen kans maken op een bruin of een zwart veulen en dan nog 50% kans op dat Nina haar champagne gen in de mix gooit! Ik ben dus héél benieuwd naar dit veulen! :D :D

Afbeelding
Afbeelding
© Kelly de Vries (links) © Aniek Rolf (rechts)
Golden Nina (v. Kharamel GF x Orchard Limb Lopper)
drachtig van de homozygoot zwarte hengst:
Nia Domo's Bolero (v. Orchard Boginov x Orchard d'Avranches)
Uitgerekend: 12-06-2017

Kleurkansen:
Afbeelding



En dan hebben we Rose (officieel Artemis Passion) een amber creme champagne merrie met 25% arabisch bloed. Ik heb haar gevonden in Frankrijk in 2015 en was meteen verkocht :D
Rose heeft ook weer zo'n prettig, relaxed karakter en zoals volgens mij alle champagnes heel erg mensgericht en knuffelig :D (Zit gewoon in het champagne DNA :)) )
Voordat ik Kharamel heb laten gaan, heb ik gelukkig nog wel wat kwakjes van hem kunnen bewaren. Toen ik dat deed had ik al een beetje in mn achterhoofd dat ik daarvoor eigenlijk nog wel een champagne merrie zou willen vinden en zo kans maken op een homozygoot champagne veulen. Je kan je voorstellen hoe blij ik was dat Rose op mijn pad kwam! Rose is een prachtige merrie, heeft ook een vleugje arabisch bloed en is mooi aan de maat met haar 1.60. (Er zijn niet zoveel grote champagnes te vinden nog)
Daarnaast hebben ze beide een super lief en relaxed karakter, ik hoop dus dat + en + geen - wordt, maar ++ :))
Met deze combi wel een mooie variatie aan kleuren mogelijk, wel leuk om daar eens een gokje naar te wagen
Ik hoop op een homozygoot champagne veulen, het liefst zonder creme. :D

Afbeelding
Afbeelding
© Kelly de Vries (links) © Lisa Dijk (rechts)
Artemis Passion (v. Jackpot Eldrocol x Quinoa (TF)
drachtig van de bekende Champagne hengst:
Kharamel GF (v. Khalvin Khlein KPM x Anthal)
Uitgerekend: 07-07-2017

Kleurkansen:
Afbeelding


Ik zit nu alvast in de zenuwen voor de geboortes, hopelijk gaat alles goed en komen al mijn dromen dit jaar uit! *nailbiter* :=

Gokken jullie mee? *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Gebruikersnaam - Naam Pony - Datum - Kleur - Geslacht
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-02-17 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Split van topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1897173


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 05:16

Is Rose gewoon een halve Draver Feline? :wow: cool!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-16 08:37

@Wendy ja klopt, arab x Franse draver :D

Ik zal zelf m'n gokje (bestelling :P) ook ff doen:

Rose 7/7 homozygoot champagne merrie
Nina 14/6 classic champagne merrie
Delphi 14/6 valk merrie

:D

Rose = Roepnaam van artemis voor mensen die nu in de war raken haha.

Set_Elkol
Berichten: 14829
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Verwacht 3 bijzondere veulens! Cream & Champagne kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:57

Maar waar komt het champagne dan vandaan bij Rose?

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Re: Verwacht 3 bijzondere veulens! Cream & Champagne kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:01

Hoe heet de kleur van Artemis? (ben echt niet thuis in de kleuren) Ze is echt prachtig!!

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-16 09:31

Rose is amber creme champagne. Kleurtje komt van dr papa, die is niet vol arabier. :D

Set_Elkol
Berichten: 14829
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Verwacht 3 bijzondere veulens! Cream & Champagne kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:34

Tof!

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:50

Faline schreef:
Rose is amber creme champagne. Kleurtje komt van dr papa, die is niet vol arabier. :D


Okay ik wil er 1 _/-\o_

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 12:56

Nog een weekje en dan is de 3 maanden scan voor Delphi en Nina *spannend* := Rose doen we dan natuurlijk ook meteen.

Extra spannend omdat ik vorig jaar een merrie drachtig had die we net na de 3 maanden mijlpaal nog eens gingen scannen en het vruchtje alsnog had verloren. -O-

Hopelijk dus volgende week dus nog steeds 3 drachtige dames!

elle108030

Berichten: 831
Geregistreerd: 20-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:57

wauw, ik volg zeker, ben altijd al een fan geweest van champagne kleur <3

ik dacht dat Kharamel GF was verkocht naar china? is er nog diepvries van hem in Nederland?

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 15:32

Ja voordat ik hem verkocht hebben we nog dv van hem opgeslagen :D
Maar inmiddels niet meer beschikbaar voor merries van buitenaf.

Heb de app ook maar eens geinstalleerd om af te tellen naar de uitgerekende data :D

Afbeelding

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 17:34

En ook maar ff (buik)foto's van, Nina (101 dagen) en Rose (76 dagen) drachtig vandaag. *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-16 17:45

We hebben nog meer baby nieuws :D Afgelopen zaterdag zijn Kelly en ik naar Landgraaf geweest (lekker ver weg vanaf Leeuwarden :+) Want ik wilde na jaren eindelijk wel eens mijn husky droom verwezelijken. Uiteindelijk kwam ik bij een fokker in Landgraaf terecht die vlak voor de kerst pups verwacht.
Natuurlijk is het wel handig om eerst eens kennis te maken met elkaar en de ouderdieren, daarna kun je bij hun op de lijst komen voor een pup. Maar om nu helemaal alleen 3,5 uur enkele reis in de auto te zitten is ook niks aan, dus Kelly wilde wel mee :D
Uiteindelijk allemaal super goed bevallen, het waren echt hele mooie honden en super sociaal! Dus ik sta op de lijst *\o/*
Vermoedelijk gaan we dan ergens tussen kerst en oud en nieuw, of net daarna bij de pups kijken om er eentje uit te zoeken. Daarna nog toch ergens in feb wachten tot de pup naar huis kan komen, dus dat duurt allemaal nog wel eventjes, maar goed nóg iets moois voor het nieuwe jaar om naar uit te kijken *\o/*

Anyway, we zijn dus die hele dag weg geweest en zondags ben ik ook niet bij de dames geweest.
Kwam ik er maandag weer, waren ze bezig geweest met vermoedelijk een ontsnappingspoging :')
Gras (hooi en brok) op stal is groener moeten ze gedacht hebben.

Afbeelding


Nu geef ik ze maar extra hooi bij op het weiland voor hun vezeltjes (die ze denk ik zochten) en ze zijn er weer vanaf gebleven.

Beide dames zijn nog mooi drachtig, Rose moet ik nog wel even laten scannen voor de 3 maanden scan, maar ik bel de DA wel even als ze weer terug op stal en in de paddocks komen. Ze staan nu nog lekker 24/7 buiten op een stuk van 3 hectare en het andere groepje staat ernaast op een stuk van 4hectare. Er staat nog genoeg te eten en nat is het gelukkig ook niet met zulke grote stukken, maar er zit natuurlijk weinig meer in het gras nu. Ik gok dat ze eind van de week terug op stal zullen komen en dan staan ze overdag in de paddocks.

Kunnen we straks ook eindelijk gaan zien hoe het uit gaat pakken met ons gehakselde stro :D
We hebben sinds kort een strohakselaar, ideaal! Je gooit het stro erin en alles komt mooi fijn gehakseld aan de andere kant eruit in een grote opvangzak. Scheelt ons lekker met het los schudden en ik hoop ook dat we nu beter de mest tussen het schone stro uit kunnen halen, dat scheelt weer in verbruik.

Mer1980

Berichten: 18717
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:36

Gefeliciteerd alvast met de gezinsuitbreiding ergens in februari ;)

En oei dat hek ziet er ehhhhhh 'apart' uit zo.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Verwacht 3 bijzondere veulens! Cream & Champagne kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-16 16:16

Welkom! :D

Ja zonde van het hek, gelukkig hebben we nog een aantal van die planken liggen, dus in het voorjaar, voordat de paarden weer op dat land komen, maar even het hek repareren. We hebben aan de andere kant nog zo'n brug naar een ander weiland liggen, daar hadden we de draadjes voor de planken langs getrokken, dat moeten we hier ook maar even doen. Dan hoeven ze het vast niet meer. :+
Ze hebben er ook het hele jaar niet aan gezeten, maar ik denk omdat er nu echt niks meer in het gras zit ook niet aan vezels, dat ze het hek gepakt hebben. Goede leer voor volgend jaar, gewoon op tijd beetje bijvoeren met hooi.

joey2010

Berichten: 4344
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Verwacht 3 bijzondere veulens! Cream & Champagne kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 07:34

De dames geven wel goed aan wat hun wensen zijn :D .
Fijn dat ze na het extra hooi weer van je hek zijn afgebleven.

En we gaan maar weer wachten op wat ze voor een moois ze in hun buik hebben zitten.

Smee__

Berichten: 9273
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Verwacht 3 bijzondere veulens! Cream & Champagne kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 07:59

Oeh Leeuwarden? Nu ben ik benieuwd waar ze staan :))

En jemig in m'n hoofd was Nina nog dat schattige veulentje. Ik voel me oud :')

[o]

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-16 11:55

Ja wachten duurt lang, maar ze houden me wel bezig haha.

In Leeuwarden zul je ze niet vinden, wel vlakbij, ze staan bij mij achter huis in Beetgum. :D
Nina is ook nog niet zo oud hoor :)), als het veulen komt is ze 4. Ze mocht van mij eerst veulentje maken en dan volgend jaar na het afspenen gaan we eens denken aan beleren.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Verwacht 3 bijzondere veulens! Cream & Champagne kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:01

Wat leuk dat je ook een Husky neemt!
Onze dame is inmiddels alweer bijna 8 jaar.
We zijn destijds ook bij dezelfde fokker wezen kijken waar jij nu bent geweest, maar daar zagen we toch vanaf en hebben we voor een andere fokker gekozen.
Het zijn zulke heerlijke eigenwijze honden hihi.
Heb je al een beetje ervaring met het ras?

Groetjes uit Drachten

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Verwacht 3 bijzondere veulens! Cream & Champagne kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-16 01:21

Wat leuk, nog een husky liefhebber! :D En uit Drachten, niet zo ver uit de buurt!
Ik heb vroeger inderdaad ook een husky gehad, helaas niet erg lang. Het was een herplaatsertje, al wat ouder en niet meer zo fit. Ze heeft bij ons nog zo'n 2 jaar mogen leven, toen was ze echt op.

We zijn inmiddels alweer heel wat jaartjes verder en ik droom al van een husky sinds ik een jaar of 8 was, mijn eerste husky was een knuffel, geloof het of niet, die heb ik nog steeds :))
Heel braaf beestje die! :D

Ben wel benieuwd welke fokker jullie uiteindelijk gekozen hebben. Nog speciale redenen om voor een andere fokker te kiezen? Mag ook via pb hoor. :j
Wij vonden de honden er daar wel goed en gezond uit zien, prima in de vachten en netjes opgevoed. Tenminste, voor zolang wij daar waren dan, je kan natuurlijk een hoop missen als je er maar eventjes bent.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 18:08

Zien ze er niet heerlijk uit? :')

Afbeelding

Ze weten het nog niet, maar morgen komen ze terug op stal en in de paddock, maar eerst gaan ze regelrecht door naar de douche :D
En dan donderdag de laatste scan voor Rose.

joey2010

Berichten: 4344
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG]Verwacht 3 bijzondere veulens! Cream & Champagne!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:30

Ze zijn lekker aan het smikkelen zie ik.

Tja een douche kunnen ze in dit seizoen wel gebruiken.
Uitgebreid rollen in de natte wei/ modder is toch wel van ieder paard zijn hobby.

Ze zien er tevreden uit.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-16 17:43

Ze zijn weer Friese klei en modder vrij {:} *\o/*

Gelijk op stal gezet te drogen en staarten flink in de glansspray haha. Toen ze weer droog waren kon ik de staaren mooi uit borstelen en meteen een vlecht er in.
Dekentjes weer op en ze kunnen er weer even tegen aan.

Rose weer mooi schoon! Zit nu op 107 dagen, morgen laatste scan. (3 maanden moest nog even, laatste was met 2 maanden)
Afbeelding

Nina moddervrij en 132 dagen vandaag.
Afbeelding

En Auri, die is niet drachtig maar vooruit mag ook ff showen hier. Volgend jaar mag zij ook meedoen.
Afbeelding



Rose had heel vies plakaat zooi tussen dr uiers, dus had in het dikke buiken topic eens gevraagd om tips om het er weg te krijgen. (er aan trekken ofzo doet natuurlijk zeer)
Kreeg de tip om iso betadine te gebruiken, dus dat in huis gehaald en vandaag meteen geprobeerd.
Werkt als een tierelier :D Was zomaar schoon daarmee!
Na het maken van de foto zag ik de restjes nog haha, die zijn er inmiddels ook weg. Best lastig fotos maken in die positie :')

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18717
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG]Verwacht 3 bijzondere veulens! Cream & Champagne!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:10

Nou de dames zien er weer super schoon uit :D

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-16 14:29

Rose vandaag gescand en.... mooi bewegend veulentje gezien *\o/*
Ze is nu 108 dagen en Nina 133.

Ben echt zo benieuwd wat er uit gaat komen :):)
Als er 2 merries komen, eentje homozygoot champagne en de andere een classic of amber champagne, zou echt mijn ultieme droom zijn.
Ik ga de <:) maar eens een briefje schrijven denk ik en misschien de {:) ook maar voor de zekerheid. :)* :))


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Meike_x_LF en 6 bezoekers