Hopelijk is dit ook een interessant topic voor mensen die nog niet zo veel van IJslanders weten, maar ook voor mensen die andere rassen fokken !
We beginnen met het voorstellen van de prinses in kwestie:
Naam: Halla (Spreekt uit als Hatla) frá Litla-Husid
Ras: IJslander
Leeftijd: 5 jaar
Gangen: 5 ganger
Schofthoogte: 1,42
Foto:

Nu voor de IJslander kenners onder ons een belangrijk onderdeel -> De afstamming

Moeder: Hamradis frá Litla-Husid
Vader moeder: Starri frá Hvitanesi. Gekeurd met een 7,99 voor exterieur en een 8,38 voor verrichtingen
Vader: Hjalmar frá Vatnsleysu. Gekeurd met een 7,93 voor exterieur
Vader vader: Glampi frá Vetnsleysu. Gekeurd met 7,85 voor exterieur en een 8,68 voor verrichtingen
Hierbij een collage van de hengsten (helaas was niet van alle een standfoto beschikbaar):

Fokdoel:
Bij de keuze van de hengst hebben we gekeken naar een hengst die zoiezo niet te klein was en ook niet klein vererft. Daarbij hebben wij een voorkeur voor 5 gangers dus de hengst moest ook 5 ganger zijn en een fijn karakter was natuurlijk ook een must.
Verder zijn de punten in mijn merrie die we willen behouden: Veel kont en veel front even bot gezegd

Verbeterpunten Halla: Van haar opa Glampi heeft ze een paar dingen cadeau gekregen die er voor ons niet op hoeven.

Gangen:
Ik vind al haar gangen niet slecht, maar graag zou ik een nog iets meer gesprongen galop zien en natuurlijk veel tölt met losse bewegingen in het lijf al zijn die eigenlijk gewoon aanwezig.
Ik ben vast nog iets vergeten... Maar zoals jullie merken hebben we echt geprobeerd te fokken en niet te vermeerderen.

Dat is dan ook de reden dat wij een heel groot zoekgebied hebben genomen om een hengst te zoeken en ons niet beperkt tot Nederland en België.
Ik houd jullie niet langer in spanning: DE HENGST
Dagfari frá Saudarkroki
Kleur: Palomino bont
Exterieur:8,15
Verrichtingen: 8,46
Hij staat in Kiel (Duitsland) net onder Denemarken.
Hierbij een paar foto's van deze knapperd

Keuring:
exterieur:
hoofd 7.5
hals/schouder/borst 8
bovenlijn en kruis 8.5
verhoudingen 8
benen 8
gewrichten 8
hoeven 8.5
manen en staart 10
exterieur 8.15
verrichtingen:
tölt 8.5
draf 8.5
telgang 8.5
galop 8.5
temperament en karakter 9
algemene indruk/beeld onder de ruiter 8
stap 8
verrichtingen 8.46
arbeidstempo tölt 7.5
handgalop 7.5
eindcijfer 8.34
Nou zoals jullie zien verbeterd deze mega mooie jongen Halla op een groot aantal punten.
Ten eerste is de stand van zijn schouder en voorbeen al een stuk rechter onder zijn lijf geplaatst. Hij heeft veel behang

Oke nu klaar met dit hele gedoe tijd voor plaatjessss

Halla en Dagfari naast elkaar

Halla is op 23 juni drachtig gescand en uitgerekend op 3 mei !! Een vroege baby dus

De bedoeling is dat ze volgend jaar samen met haar veulen naar de keuring gaat.
Halla op 150 dagen:

Haar mooie oogje(s):

Kleurkansen zijn:
25% kans op vos
25% kans op zwart
25% kans op Palomino
25% kans op Smoky
(50% kan op bont) van bovenstaande kleuren
Wie wil er een gokje wagen??? Wanneer komt het veulen, merrie of hengst en welk kleurtje gaan we krijgen? Wij zijn heel erg benieuwd wat eruit deze combi gaat komen en houden jullie op de hoogte. Reacties zijn altijd leuk !!