3 van onze merries zijn gedekt door onze eigen Amber Champagne hengst El Maymoun. Dit is zijn eerste jaargang en hij blijkt erg vruchtbaar te zijn! Alle 3 de merries waren in één keer drachtig na een natuurlijke dekking.

Voor degene die hem nog niet kennen:
El Maymoun is een 87,5% Arabische hengst van +/- 1.51m hoog. Hij heeft papieren van het ZSAA en zal in het voorjaar van 2017 worden voorgesteld op de HK! Zijn veulens zullen worden toegevoegd bij het NRPS.
Helaas heb ik nog geen foto's van hem laten maken dus moeten jullie het voor nu even doen met mijn eigen kiekjes

Allereerst natuurlijk mijn lieve merrie Ice.
Ik probeer al een aantal jaren om haar drachtig te krijgen via KI. Helaas lukte dat tot dusver niet. Omdat ik er eigenlijk weinig hoop in had, besloot ik om vroeg te beginnen met dekken dit jaar. In februari stond ze behoorlijk hengstig. Ik twijfelde of ik wel zo een vroeg veulen wilde en besloot om 1 keer te dekken en het anders later in het seizoen weer te proberen. 2 weken later kreeg ze een behoorlijke koliek aanval en ik werd doorgestuurd naar Utrecht. Ze vroegen daar of ze drachtig was en ik zei nog; "Zeer waarschijnlijk niet, behandel haar maar als niet drachtig!". Om toch zekerheid te hebben is ze daar gescand en je raad het al...: Toch drachtig!

Ice is een pinto merrie van 1.64 met 25% Arabisch bloed en 75% paint.
Ze is homozygoot splash wat betekent dat haar veulen altijd een bont patroon zal hebben!

Ice is uitgerekend op 23 januari 2017!
Dit zijn haar kleur kansen:

Helaas hield de pech voor Ice niet op en brak zij een maand na de koliek haar griffelbeen waardoor ze weer naar Utrecht moest. Hier is ze aan geopereerd onder volledige narcose. Alsof dat niet genoeg was heeft ze daarna een infectie gekregen aan haar andere been waar ze antibiotica voor moest krijgen.

Inmiddels is ze 5 maanden drachtig maar door alle medicatie etc. vind ik het erg spannend hoe de dracht zal verlopen. Voor nu lijkt het er gelukkig goed uit te zien!
Lenthe is de volgende merrie die uitgerekend is.
Ze is een Cremello merrie van 1.50m hoog en komt uit Ierland. Ze kan geweldig lopen en ik hoop dat Moun het hoofd iets zal verslanken. Toen we haar kregen was ze doodsbang en kon je niet eens een halster bij haar om doen. Inmiddels is het een echte knuffelkont en rijden we er recreatief mee.

Lenthe is 4 maart uitgerekend en dit zijn haar kleur kansen;

Als laatste van Moun zijn merries hebben we Penochka.
Penochka is een Russische Arabische merrie van 1.50m. Ze is onwijs lief en aanhankelijk. Helaas heeft ze een blessure waardoor ze niet meer bereden kan worden. Zolang ze geen last heeft van haar blessure mag ze lekker blijven lopen en dienen als fokmerrie!

Pien is op 17 april uitgerekend en dit zijn haar kleur kansen:

Naast de merries die door Moun gedekt zijn hebben we ook 1 merrie uit dekken gedaan.
Jolyne is 1.49m hoog kruising Quarter x Haflinger en Gold Champagne.
Ze is gedekt door Kharamel GF die Amber Champagne is en net als Moun 87,5% Arabier is en een ZSAA- papier heeft.

Kharamel;

Jolyne is op 22 april uitgerekend en dit zijn haar kleurkansen:

Alle merries zijn op 18 dagen gescand. Ice en Jolyne zijn wat vaker gescand door de risico's van Ice haar ziekte en insemineren van Jolyne met diepvries sperma van Kharamel.
Het lijkt me leuk als jullie ons volgen en er zal waarschijnlijk vanaf november een camera aangaan om Ice te volgen en vervolgens de andere merries!

Tips en suggesties zijn altijd welkom maar hou het netjes.
Gokken voor geslacht, kleur en datum mag!