[webcam]Stal Gaversmeer verwacht 3 mini veulens in 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

[webcam]Stal Gaversmeer verwacht 3 mini veulens in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 17:30

Eerste keer dat ik een volgtopic maak voor meerdere merries, maar is voor mijzelf handiger om alles bij te houden in 1 topic ipv 3 verschillende. Samen met mijn vriend hebben we de eerste stappen gezet in de fokkerij, puur hobbymatig. Op dit moment nog een hoogdrachtige merrie lopen maar het begon toch te kriebelen om hier verder mee te gaan. Zo doende hebben we enkele merries aangekocht een zijn we nu volop bezig met het laten dekken van de merries.

Ons doel?
Paarden met maat,luxe en kwaliteit fokken. Kleurtje is er leuk bijgenomen, maar kwaliteit is veel belangrijker! Bedoeling is om verder uit te breiden en selectief te kiezen tussen de veulens; wie het beste doet op show. Het is een begin maar we zijn goed op weg en hebben toch al een goede 'start' met onze 3 eerste merries. Er zullen wel steeds 1 à 2 veulens voor verkoop zijn, we hopen vooral fokkers of menners te hebben als doelgroep, daarom dat we vooral aan maat denken.

Voorstelronde van de merries:

Enjoy is een zwart (minimaal) appaloosa merrie van 89cm, met een 1e premie.. Ze heeft een goede en ruime draf, met vooral een zeer sterke achterhand. Het geen wat we graag zouden willen verbeteren is bij haar luxe in het algemeen, ze is namelijk iets breder. Haar hals zou fijner mogen en meer dish. We hebben gekozen voor Silver Moon omdat hij haar vooral zou kunnen gaan verfijnen. Silver Moon is een 5 jarige AMHA Silver dapple hengst van 89cm, hij heeft meerdere tittels op zijn naam staan; Meervoudig Kampioen, Europees Kampioen en Meervoudig Grand Kampioen 1e premie. Dit veulen zou normaal gezien aangehouden worden, zeker als het een merrie is, hengst is nog twijfelgeval.
Afbeelding

Tzaneen is een 91 grote merrie die 50% welsh is. In haar afstamming is er de beroemde Mon Cherie te zien, die al voor heel veel kwaliteitsvolle nakomelingen ter wereld heeft gebracht. Tzaneen haar borst zou iets breder mogen en rug iets korter. Color is een 91cm grote Perlino splash NMPRS hengst. Veulen is voor verkoop.
Afbeelding
Vorig jaar bevallen van een vos bonte merrie en dit jaar van een silverdapple hengstje.

Dani is een zwart sabino merrie van 87cm die 50% AMHA is, met een 2e premie. In haar afstamming zijn ook veel bekende namen te vinden.Wij hebben gekozen voor Spirit, een 84cm grootte AMHA hengst, omdat hij heel wat dingen zou kunnen verbeteren zoals; minder lengte in de rug, meer souplesse, sterkere achterhand, ruimere draf en stap. Na zijn nakomelingen gezien te hebben waren wij volledig omgekocht, hij geeft zoveel verfijning door. Haar veulen zou normaal gezien voor de verkoop zijn, maar dat is nog afwachten.
Afbeelding
Vorig jaar een silver dapple sabino merrie gehad, jammer genoeg overleden om onbekende reden.

Kleurencalculator Enjoy:
- 25% zwart
- 25% zwart appaloosa
- 25% silver dapple
- 25% silver dapple appaloosa

Kleurencalcultar Tzaneen
- 32,81% valk
- 32,81% valk splash
- 12,50% palomino
- 12,50% palomino splash
- 4,69% smoky black
- 4,69% smoky black splash

Kleurencalculator Dani
- 17,58% valk
- 17,58% valk sabino
- 17,58% bruin
- 17,58% bruin sabino
- 5,86% smoky black
- 5,86% smoky black sabino
- 5,86% zwart
- 5,86% zwart sabino
- 1,56% vos
- 1,56% vos sabino
- 1,56% palomino
- 1,56% palomino sabino

De laatste maanden van hun dracht zal de camera aangaan. Uiteraard zal dit dan gemeld worden in het topic en de link hier in de OP geplaatst worden. Graag zouden wij onze inspraak houden op hoe of wat er hier gebeurt. Als er tips zijn, graag zelfs, maar gelieve dit op een vriendelijke manier aan te brengen. Nachtwakers zijn altijd welkom!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 17-05-16 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast

marjo1996

Re: [webcam]Stal Gavermeers verwacht 3 veulens in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:39

Gaaf TS! Ben niet zo'n fan van kleine paardjes, maar deze zijn wel erg leuk <3 Heel erg veel succes met de fokkerij! Zo te zien hebben jullie over alles goed nagedacht, dus dat zou helemaal goed moeten komen! :) uiteraard volg ik!!

nine1987

Re: [webcam]Stal Gavermeers verwacht 3 mini veulens in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:27

Wat leuk! Ik volg.. :)
Mooie combinaties ook.. :j

Memere

Re: [webcam]Stal Gaversmeer verwacht 3 mini veulens in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:22

Bedankt!

Kleurencombinatie van Dani is veranderd..had een foutje gemaakt haha. 30 mei word de eerste merrie gescand, hopelijk gelijk raak.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:50

Ik vind die 3e merrie wel echt heel leuk!! En die hengst ernaast! Jeetje wat een plaatje is dat zeg!
Daar zou wel eens een heel mooi valkje uit kunnen komen <3

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:56

Wat een mooie combinaties heb je gekozen.
Ik ga proberen te volgen al zit ik ook in dikke buiken topic 2017.
Maar zou het leuk vinden om volgend jaar mee te waken.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 13:43

Dani heeft vandaag afgeslagen!! Nu nog 1 merrie te gaan voor te dekken, hopelijk is alles in 1 keer drachtig!

Enjoy word 5 juni gescand en Dani 10 juni *\o/* *\o/*

Ga al een lijstje maken voor diegene die wilt waken, zelf aanvullen mag altijd, ook met de eventuele tijden die je kunt
Citaat:
Wakers

- polleman

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:56

Zet mij ook maar op de waak lijst :j
Heerlijk staren naar de mama's in wording <3
Tegen de tijd dat ze online gaan geef ik de tijden door wanneer ik kan.
Beetje lastig om in de agenda van volgend jaar al te gaan plannen haha

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:48

Ik heb een foutje gemaakt, Joy word de 30e gescand. Echt staren naar de mama's in wording kan ik nu niet doen, ze staan allemaal in Nederland zo'n 7uur van hier rijden haha. Maar ik hoop dat ze allemaal in 1 keer drachtig geraken zodat ik geen late veulens heb en ook ivm mijn examens.

Hengstenkeuze voor Enjoy is ook al gemaakt, ze zal op date gaan in Frankrijk.

Citaat:
Wakers

- polleman
- Ianrowan2009

trysteffyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:20

Super leuk ts!

Ik wil ook wel waken als het dicht bij zit te komen :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 13:29

Morgenvroeg word Enjoy gescand en hopelijk gewoon drachtig!

Als alle merries gelijk pakken, dan verwachten we ten vroegste op deze datums veulen: 16 maart, 30 maart en 9 april.
Zullen korte nachten worden als ze zich aan deze datums houden. :o

Citaat:
Wakers
- polleman
- Ianrowan2009
- trysteffy

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:12

Wat een ontzettend leuke combinaties zeg! Ben heel benieuwd naar de combi Tzaneen x Color.

Heeft Tzaneen nog een roepnaam ? Lijkt me zo'n lange naam om te roepen :Y)

Mocht je nog wakers nodig hebben, dan meld ik mij ook :)

Edit: m'n duimen draaien voor morgen, hopen maar dat er een vruchtje zit!

trysteffyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:33

Duimen voor je morgen! Hopelijk zijn ze alle 3 drachtig

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 19:27

Tzaneen haar roepnaam is gewoon Neen :P

Gisteren is de hengstenhouder met Enjoy naar de kliniek gereden om te laten scannen, maar scannen is niet gelukt..de eerste merrie die ze daar in kliniek niet hebben kunnen doen, omdat ze zo smal vanbinnen was en er anders kans was op beschadiging als ze gingen forceren (ondanks haar kleine,smalle handen). Wist al dat dat ze smal was vanbinnen, hiervoor ook voor een heel fijne hengst gegaan en omdat het ook haar eerste veulen zou zijn. Sinds gisteren doet ze ook anders, ze wilt namelijk 'meedoen' als er merries voor haar neus gedekt worden, knippert met haar kling en staart omhoog. Op eerste zicht zou je zeggen dat ze hengstig staat, maar als ze hengstig staat dan zakt ze met haar achterbenen zowat tot op de grond (letterlijk!) en haar pies is gewoon helder ipv troebel, ook roept ze niet op de hengst, wat ze eerder wel deed. We hebben dus besloten om tot donderdag/vrijdag af te wachten en als er tegen dan geen vorderingen zijn, dan gaan we een DA zoeken die wilt scannen op de manier waarop ze schapen scannen. Dus de spanning zit er nog in, jammer genoeg.

Tzaneen heeft wel afgeslagen vandaag, dat is een positief lichtpuntje..zij wordt niet gescand, maar gewoon geschouwd. :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 19:32

Nog steeds in spanning dus... Haha, dat belooft nog wat voor 2017
Toffe combinaties heb je!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 22:22

Bedankt!

Vandaag is het dag 4 dat Enjoy hengstig toont maar het (volgens ons) niet is. 30 april, staart omhoog knipperen, 1 mei, iets meer hengstig, 2 mei, weer iets beter en wit plassen, staart heel erg omhoog gekruld, 3 & 4 mei nog steeds erg goed en zo maar door... dus vanaf dag 3 zag je al troebele pies (30 ste gebracht) dag 4 & 5 stond ze zeg maar op haar top en nu is dag 4... Zondag begon ze haar staart iets hoger te houden en 1 knippertje, maandag,dinsdag en vandaag ook het zelfde, enkel meer knipperen. Het toont niet als hengstig, gezien haar pies gewoon glashelder is, ze haar rug niet bolt en niet door de benen zakt, net zoals ze wel deed in de periode ze daar (en hier thuis) hengstig toonde. Morgen weten we precies hoe of wat, hopelijk geen vorderingen en kan ze gewoon gescand worden, al dan wel op manier van bij schapen.

Volgende vrijdag word Dani gescand, ik heb er goede hoop in. :)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:32

Blijft toch spannend zo hoor :))

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 20:12

Sinds donderdag word Enjoy weer gedekt..maar het is zo invoorspelbaar, haar hengstigheid is echt volledig anders als al de vorige keren. We gaan woensdag met de DA overleggen of we eventueel opnieuw kunnen scannen voor alle zekerheid gezien ze volledig anders is van 'hengstigheid' en omdat dit nu aan huis is bij de hengstenhouder, waar ze minder gespannen zal zijn dan op de kliniek, zoals vorige keer.

Nog 5 dagen wachten en dan word Dani gescand. :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 17:06

Dani is vandaag drachtig gescand! *\o/* *\o/*

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:47

*\%/* Jeej!!! Gefeliciteerd

trysteffyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:55

Jeejj gefeliciteerd !!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:18

Gefeliciteerd!!!

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:44

Goed nieuws! Gefeliciteerd!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 12:56

Joy is gisteren niet meer gedekt, ze wou helemaal niet meer..ze heeft zich nu 'normaal' laten dekken qua tijd ipv 15 dagen ervan te genieten, zoals vorige keer.
Nu is het afwachten tot het scannen, wel op een andere manier, maar we hebben geen andere keuze helaas.

Sinds gisteren is Dani weer thuis. We zijn zeer blij dat Dani terug thuis staat, ze brengt de rust met zich mee..
ze is volledig het uiterste van Eef haar karakter, wat ook wel fijn is. Nu mogen we nog 10,5 maand aftellen voor het eerste veulen in 2017!

Ze is ook enorm veel bijgegroeid en hopelijk trek ze wat bij nu ze drachtig is, haar kont staat namelijk op 91,5cm..helemaal niet verwacht dat ze dit zelf ging halen. :)

Ze zit vandaag op 22 dagen:
Afbeelding

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 17:24

Ik heb eindelijk een goede foto van Dani, op foto 1 maand drachtig!
Afbeelding