Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:38

Oh wauw, dus toch niet homozygoot agouti waarschijnlijk. Hij is wel een inhaalslag aan het doen met de hengstveulens dit jaar na alle merries vorig jaar of niet?
Wat ontzettend jammer van het tweede veulen, voor mijn gevoel is er ook veel meer ellende qua dode/zieke/vroeg geboren veulens dit jaar.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 22:50

Ja dat overleden veulentje was ook een hengstje hoorde ik net. Drie hengstjes dus al dit jaar, vorig jaar bijna allemaal merrie's (7 van de 9) dus hij houdt het wel in evenwicht :) maar er komen er nog 8 dit jaar dus ben erg benieuwd naar de rest... hopelijk gaat alles goed want ik hoor inderdaad echt zoveel ellende...

_KiMbErLeY_

Berichten: 7556
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:03

Knappe eerste babys! Ben benieuwd wat er nog meer komt!

Mer1980

Berichten: 18909
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:14

Wauw dat is ook een prachtig exemplaar van Pjotr <3 sneu van het te vroeg geboren veulentje ....

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:17

Pjotr maakt zulke leuke kinders :) als ik toch een kleine merrie had, dan wist ik t wel. Helaas heb ik een grote reuze ruin (nou ja, niet helaas. Wel helaas voor mn veulendroom :P)

Wat erg van het doodgeboren veulentje. Tis echt ongeluksjaar ofzo, je hoort zo veel van merries die veulens verliezen ofwel eerder ofwel bij de geboorte.. Denk dat ik echt nog niet zoveel gehoord heb als dit jaar vroeg ih jaar.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 23:27

Nou inderdaad.... ik ben bang dat ik ooit met zoiets geconfronteerd ga worden... dat zijn de hele nare dingen van het fokken... ;(

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:48

Daar moet je gewoon niet te veel bij stilstaan. Dan is er geen drol meer aan het fokken. Uiteindelijk gaat het toch in heel weinig gevallen mis. Zijn genoeg fokstallen waar ze gerust ieder jaar vijftien veulens fokken en er eens in de zoveel tijd "een slecht veulen" bij zit.

Er is altijd een risico, dat weet je als fokker. Maar ik denk niet dat je je daarop blind moet staren, dan heb je geen leven meer.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 23:57

Ja daar heb je helemaal gelijk in :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:17

Speciale kleuren half bloed arabieren topic,blz 43 staat een stippen hengst met 75 % arabische bloed.dek geld 350,00

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:36

Ah! Pjotr is weer paps geworden, helaas is er 1 te vroeg geboren, dat zijn alles behalve leuke dingen -O-
Ik ben het eens met xIirtJj, blind staren op de dingen die mis kunnen gaan is geen leven, daar wordt niemand blij van. Helaas gebeurd het te vaak de laatste tijd..
Heb je hem zelf laten testen op kleur?

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:03

Erg jammer van het te vroeg geboren veulen, vorig jaar was het ook al zo'n drama.
Maar wel tof van het zwarte/smokey veulen!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 10:59

keona schreef:
Speciale kleuren half bloed arabieren topic,blz 43 staat een stippen hengst met 75 % arabische bloed.dek geld 350,00


Ik zag het! Helemaal mijn type en heb al geïnformeerd :D, alleen ivm de helder blauwe ogen niet ideaal om voor het nas te fokken, maar misschien waag ik die gok toch wel. Hopelijk is hij vrij getest van de arabieren 'ziektes' want daar hangt mijn keuze ook vanaf.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 11:10

Nee Pjotr is niet getest op kleur, eigenlijk was alles ook zeker behalve de agouti :)

Hetrozygoot crème (valk)
Hetrozygoot zwart (draagt vos ivm palomino moeder)
Hetrozygoot LP (panterbont)
Hetrozygoot patn1 (ivm eenkleurige volle welsh b moeder kan die niet homozygoot daarvoor zijn)

Alleen agouti wist ik niet zeker of hij hetrozygoot of homozygoot zou zijn. Maar als dit veulen echt zwart is is dat nu ook zeker :D.

Nimroos heb ik wel getest op kleur omdat hij geschetst was als valk fewspot en ik vrij zeker was dat hij geen fewspot is. Bleek na testen palomino panterbont te zijn :Y) en hetrozygoot agouti en negatief schimmel (ook maar laten testen omdat hij na het scheren zo bleek oogt en ik geen verhalen de ronde wil ;)). Ik had alleen patn1 niet getest maar vorige week wel haren opgestuurd naar Amerika dus ben erg benieuwd of hij misschien homozygoot patn1 zal zijn.

Gigixponys

Berichten: 2751
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:11

Jammer van het dode veulentje..

Ander veulentje is wel echt prachtig!

Is er ook geen kans dat ze patn2 hebben? :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:53

Manda schreef:
keona schreef:
Speciale kleuren half bloed arabieren topic,blz 43 staat een stippen hengst met 75 % arabische bloed.dek geld 350,00


Ik zag het! Helemaal mijn type en heb al geïnformeerd :D, alleen ivm de helder blauwe ogen niet ideaal om voor het nas te fokken, maar misschien waag ik die gok toch wel. Hopelijk is hij vrij getest van de arabieren 'ziektes' want daar hangt mijn keuze ook vanaf.

Als veulen blauwe ogen heeft kun je het nrps registreren

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 05:35

Gigixponys schreef:
Jammer van het dode veulentje..

Ander veulentje is wel echt prachtig!

Is er ook geen kans dat ze patn2 hebben? :)


Ik wist helemaal niet dat het derde appie gen al bekend was!! Is dat ook al ergens te testen dan?

Ik kreeg gisteren toevallig bericht dat de haren waren aangekomen dus verwacht de patn1 uitslag binnen een week! Ik ben toch wel erg nieuwsgierig of hij nou homozygoot of hetrozygoot is voor patn1 (Nimroos).
Zijn eerste veulentje kan ook elk moment geboren worden, merrietje harst en zit laag in de melktest :):)

Tarenko

Berichten: 325
Geregistreerd: 26-07-15

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 05:57

Ik volg ook mee, ik ben benieuwd! :)

mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:59

Spannend, ben benieuwd hoe Nimroos vererft.

Patn2 wordt al wel een tijd gebruikt in de literatuur, maar ik heb nog geen lab gevonden waar het te testen valt. Waar PATN1 een panterbonte zou maken, zorgt PATN2 voor een shabrakbonte (of snowcap bij LPLP). Er wordt ook gedacht dat PATN1 overheerst, dus in theorie zou het mogelijk zijn dat jouw hengsten drager zijn van patn2.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:20

Even offtopic...
Maar dat is apart.... ik had een snowcap merrie (haar moeder ook snowcap, haar vader panterbont), gedekt door een effen hengst (kwpn) en daar is een panterbonte uit gekomen... en ook geen twijfel geval, maar echt vanaf geboorte panterbont. Ik dacht zelf ook dat het niet kon, dus was ook verbaasd bij de geboorte...

mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:26

Donja dat is leuk. Dan zijn er in principe twee dingen mogelijk.
Of de effen KWPN'er draagt stiekem PATN1, of de theorie klopt niet. Sowieso is er nog erg veel dubbelzinnigheid te vinden in bronnen over appaloosa genen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 18:59

Bedankt voor het antwoord!

De uitslag van patn1 zat nu al bij de mail en Nimroos is gewoon hetrozygoot daarvoor! Toch nog alles een verrassing voor de Nimroos veulentjes hihi

Gigixponys

Berichten: 2751
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:35

Er is inderdaad nog geen test. Maar ik heb al wel enkele panterbonte paarden gezien die een shabrakveulen hebben gehad. Dus er is een kans dat het klopt. Haha

Achjaa je komt het vast ooit wel te weten.

En toch heterozygoot, maakt het nog wat spannender! :D

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 11:15

Het is altijd afwachten wat je krijgt met die appies ja, dat maakt het extra spannend :)

Het tweede veulen van Pjotr is volgens mij toch niet zwart/smokey zoals ze zeiden maar bruin, ik wacht nog steeds op betere foto's! Misschien dat ik toch maar de agouti test voor Pjotr aanvraag, voor die 25 dollar is dat wel te doen :D weten we het gelijk zeker zonder te wachten tot er eens echt een zwarte komt (of dus nooit).

Mellow schiet niet echt op, haar uiertje is wel ietsje voller maar nog steeds zakjes om te voelen en de melktest is nog allerhoogste waarde.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 23:20

Ik heb foto's van het tweede hengstje! Ik vind hem wel erg donker op hals en bovenop hoofd maar er zit toch ook een bruine/valk? gloed bij zijn nek en oog, wat denken jullie van de kleur?

Afbeelding

Afbeelding

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Twee aparte veulens verwacht, mei en juli 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:30

Pasha was ook zo licht en had ook zo'n donker hoofd/nek. Hij is uiteindelijk valkkleurig geworden.