Weer 2 Arabische toppertjes verwacht in 2016!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Weer 2 Arabische toppertjes verwacht in 2016!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 11:09

Ook in 2016 verwachten wij weer 2 Arabische toppertjes.

Dit jaar hebben beide dames een prachtig hengstveulen op de wereld gezet, en inmiddels zijn beide dames weer drachtig voor 2016. Dit jaar hadden wij, voor het eerst sinds we zijn begonnen met fokken, eindelijk eens het geluk beide dames in 1 poging drachtig te hebben. Zo ver dus een zeer positief jaar.

De eerste combinatie, uitgerekend op 22 februari 2016, en nu dus 192 dagen drachtig.

C. Aziza (v. Ansata Sinan)

Afbeelding

x

GR Lahab (v. Al Lahab)

Afbeelding

Deze combinatie heeft afgelopen jaar een prachtig hengstveulen opgeleverd, voor volgend jaar hopen we dan ook heel hard op een kopietje daarvan, maar dan in de vrouwelijke uitvoering :D

AZ Amir Lateef, het veulen van dit jaar.

Afbeelding

De tweede combinatie, uitgerekend op 2 augustus 2016, dus nu 28 dagen drachtig.

Mausi, officieel GR Bint Shadwan (v. Classic Shadwan)

Afbeelding

x

MAS Bilal (v. Al Adeed Al Shaqab)

Afbeelding

Mausi is voor dit jaar verleast, dus dit veulen is gefokt door en in eigendom van de leaser uit Italië, maar ze blijft tijdens de lease periode gewoon bij ons op stal, dus dit veulen zal hier geboren worden en opgroeien totdat hij/zij 6 maanden oud is.

Sylvia566

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:31

Wauw prachtig!

AniekR

Re: Weer 2 Arabische toppertjes verwacht in 2016!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:07

Ik ga volgen! Na al dat hele verhaal in het DBT om het kwakkie bij Mausi te krijgen ;)
Is dat veulen van dit jaar trouwens bruin gebleven? Zie zo geen masker om z'n ogen op deze foto.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:08

Oeeehh spannend ga weer mee volgen. Ik duim voor je dat Aziza een merrie veulen fabriceert :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 21:28

Aniek, nee, Amir is schimmel. Ik twijfelde de eerste weken ook even, vooral aangezien Aziza al 3x eerder een bruin veulen gegeven heeft van een schimmel hengst, en nog nooit een bruin geboren veulen dat schimmel werd, maar deze wordt toch echt wel schimmel.

Hier even een recente foto van Amir.

Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 21:30

xoranlover schreef:
Oeeehh spannend ga weer mee volgen. Ik duim voor je dat Aziza een merrie veulen fabriceert :D

Rond begin/half januari zullen we het wel weten, als ze dan nog geen uier aanmaakt wordt het een hengst :')

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:31

Ohja, hier zie je het wel haha! Nouja van haar weet je dat ze heterozygoot schimmel is dus, dan als de hengst dat ook is heb je toch 25% kans op effen. Maar ach, behalve het schoonhouden is zo'n schimmel ook erg leuk! ;)

Schimmelhengst vind ik ook een erg stoere kop hebben! :j

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 21:36

Ik ben zelf ook erg fan van schimmel, maar Amir had zo'n prachtige bruine kleur dat ik het niet erg gevonden had als hij bruin was gebleven.

Tot nu toe heeft Aziza gehad:

Van een voshengst, een vosmerrie.
Van een heterozygote schimmelhengst, een schimmelhengst.
Van een heterozygote schimmelhengst, een bruine merrie.
Van een heterozygote schimmelhengst, een bruine merrie.
Van een homozygote schimmelhengst, een schimmel merrie.
Van een heterozygote schimmelhengst, een bruine hengst.
Van een heterozygote schimmelhengst, een schimmelhengst.

Dus ze heeft wel een lichte voorkeur voor gekleurde veulens :P
Ben heel benieuwd wat ze deze keer bedacht heeft :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 21:40

Mausi is trouwens ook heterozygoot voor schimmel, dus 50/50 kans op schimmel of kleur, dus leuke verrassingen volgend jaar :)

De leaser (en ik ook!) hopen heel erg op een schimmel veulen, aangezien ze dit jaar van een hengst met weinig aftekeningen (en 1 hengst met veel wit ver weg in de afstamming) al een veulen wist te geven met heel veel aftekeningen, zal het met deze hengst anders vrijwel zeker een vos met heel veel wit gaan worden.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:50

Ik vind schimmels mooi als het paardjes met heel veel uitstraling zijn, dus met een Arabier of Welsh zit je dan nog wel goed ;) Maar gun jou net zo goed een mooie bruine merrie hoor. Weet uit ervaring dat die ook heel leuk zijn O:)

Wel apart dat ze toch relatief veel kleur geeft, terwijl de kans niet zo groot is. Maarja zo zijn er ook merrie's die 15 hengstveulens na elkaar geven, en die kans is ook 50/50...

Heeft Mausi zelf dan veel witte aftekening onder haar schimmelkleurtje? Draagt natuurlijk ook bij. Hopen dan maar dat zij een schimmeltje geeft!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 22:00

Ja, ik vind het ook apart dat Aziza relatief zoveel kleur geeft, maar al haar veulens zijn prachtig, ook de gekleurde, dus het maakt me niet zo heel veel uit.

Nee, Mausi heeft zelf ook niet veel witte aftekeningen, dit is Mausi als veulen:

Afbeelding

En dit is haar veulen van dit jaar, AZ Almaz.

Afbeelding

En zijn overgrootvader Imperial Baarez, waarvan hij zijn aftekeningen geërfd heeft.

Afbeelding

Mausi haar veulen van vorig jaar had ook niet heel veel wit, AZ Aleeyah.

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:19

ik ga volgen, ik vind jouw paarden zó gaaf, ik heb zelf minipaardjes ( amha) maar probeer mini Arabiertjes te fokken :)

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:28

Ik volg! Met een beetje toeval word het veuken van Aziza 2 dagen te vroeg geboren, op mijn verjaardag! *\o/*

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:13

Thanks jolandje, wat een tof compliment!

Mausi is vandaag voor de 2e keer gescand, op 34 dagen. Alles zag er perfect uit, mooi kloppend hartje gezien, dus top! Nu volgende maand nog 1x scannen en dan begint het lange wachten echt.

Aziza zit morgen alweer op 200 dagen, dus dan zal ik eens een paar foto's maken.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:33

Ik ga ook volgen, wat heb je toch een stel prachtige paarden lopen! Ik hou wel van vossen met veel wit, maar ik kan me voorstellen dat dat bij een Arabier niet helemaal de gewenste kleur is. :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 00:16

:~ Prachtige merries!
En fijn dat Mausi nog mooi drachtig is.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:47

Leuk, ik ga de dames ook weer volgen! :)

Bilal is een (half) oudoom van mijn Munir! :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 20:33

Wat leuk Joyce! :D

Hier een paar foto's van Aziza vandaag op 200 dagen.
Vanochtend vergeten foto's te maken, dus snel vanavond nog gemaakt, toen het al aardig donker werd, dus helaas zijn de foto's niet helemaal scherp. Maar haar buikje is duidelijk te zien volgens mij :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 00:17

Hier nog even 2 foto's van een wat schonere Aziza :D
Inmiddels op 223 dagen.

Afbeelding

Afbeelding

En nog een foto waar beide dames op staan, Mausi inmiddels op 59 dagen.
Vrijdag de 13e november zal ze voor de laatste keer gescand worden, nu maar hopen dat dat geen ongeluk brengt :+

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:25

aziza schiet al lekker op, buikje groeit mooi, hoeveel dagen reken jij voor de dracht? ik reken zelf met mijn mini's altijd 330 dagen, maar bij grotere paarden duurt het langer toch?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 00:37

Ik reken altijd 11 maanden, in februari is dat dan 337 dagen.
Aziza bevalt bij een merrieveulen eigenlijk altijd te vroeg, tot nu toe tussen de 326 en 331 dagen, en bij een hengstveulen altijd te laat, tot nu toe tussen de 339 en de 345 dagen. Normaal gesproken kan ik aan de hand van de uierontwikkeling dan ook al ruim een maand voordat ze bevalt zeggen of het een merrie of een hengst wordt :D

Bij Mausi is de uitgerekende datum ook 11 maanden = 335 dagen.
Maar Mausi is bij haar eerste 2 veulens op 320 en 316 dagen bevallen, dus ik verwacht haar veulen ook komend jaar wel weer een week of 2 te vroeg.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:56

oh kijk, die van jou doen het dus ook mooi vroeg :) wel lekker, en handig dat je haar zo goed kent , ik zit dit jaar wat lastig, want heb nu een nieuwe merrie die haar eerste veulen krijgt, dus geen idee hoe dat zal gaan, wel heel spannend, maar ik heb camera's en halsteralarm, dus komt vast wel goed, heb jij ze ook een alarm om op het laatst?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 01:13

Ja maiden merries zijn altijd lastig, gelukkig deed Mausi het bij haar eerste veulen ook zo goed als volgens het boekje. Ik hoop dat jouw merrie dat straks ook zo doet. Ik heb wel wat meer gewaakt toen, maar dat kwam meer door haar onrustige gedrag al een week vooraf.

Ik heb ze geen alarm om, wel onder de camera. Zowel s nachts op stal als overdag buiten. Verder zodra ze melk hebben waak ik constant, via de camera vanaf huis, of als ik echt zeker weet dat het binnen de komende uren/nacht komt vanuit de kantine op stal (ook via de camera zodat ik de paarden niet stoor). Normaal is het er dan ook binnen 24 uur, alleen afgelopen jaar hield Aziza me één nacht voor niks wakker en kwam het de nacht erna. Maar dat doen ze anders nooit :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:54

Vandaag is Mausi voor het laatst gescand, ze zit vandaag op 68 dagen, en alles zag er nog steeds goed uit. Dus ik en de leaser zijn blij *D

En Aziza vandaag dan al op 232 dagen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:57

aziza schiet al mooi op, en wat fijn dat mausi nog goed gaat