Zwarte parel in de maak!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iEmmaaa

Zwarte parel in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 10:42

Na altijd ruinen te hebben gehad, dan toch in oktober 2014 een merrie gekocht... en dit vroeg natuurlijk om het fokken van een veulentje!

Eerst maar even mijn merrie voorstellen:
Klasiena G
12 jaar
1.68
Winand x Jurjen
Stb Sport

Ik heb haar dus vorig jaar oktober gekocht na mijn Gelderse ruin verkocht te hebben, dat ik een fries wilde kopen stond vast... Nou was het alleen zo dat mijn ruin de enige niet fries bij ons op stal was := Ik ben de enige pension klant op de stal waar ik sta en het voelt dus ook niet echt als een pensionstal aan, alle overige paarden (allemaal friezen dus) zijn in bezit van mijn stalbaas.
Toen ik opzoek ging naar een fries maakte het mij niet zoveel uit of ik met een van zijn friezen verder zou gaan of ergens anders een leuk paardje vandaan ging halen.

Nou mocht het alleen zo zijn dat Klasien op dat moment al zo'n anderhalf jaar stil stond nadat ze een peesblessure had gehad, ze was hier eigenlijk al lang van genezen maar niemand had haar weer opgepakt hierna. Dit kwam eigenlijk omdat ze altijd het sportpaard van mijn stalbazin was, naast haar Intermediare 1 ruin Lindert. Klasien liep voor haar blessure Z1 + 36... die 36 winstpunten waren niet de bedoeling geweest... Mevrouw weigert alleen om een vliegende wissel te springen :') Er zijn meerdere ruiters geweest die haar dit hebben geprobeerd bij te leren maar mevrouw wil er niet aan beginnen, zo af en toe springt ze er een maar nooit op commando... Toen ze hiermee aan het oefenen waren is ze dus een blessure opgelopen, hiermee op rust gezet en niet meer opgepakt omdat mijn stalbazin het ook erg druk had met de andere paarden.

Ik was dus wat aan het rond kijken naar friesjes toen mijn stalbaas met het idee kwam waarom ik niet met haar verder ging, ze was 100% beter verklaard en moest gewoon weer langzaam worden opgebouwd. Ik hoef zelf niet naar de Z te rijden, ben al gelukkig met een leuk L of later misschien M proefje.
Zo gezegd zo gedaan dus en haar rustig weer wat conditie laten opbouwen. Kort daarna heb ik haar ook gekocht van mijn stalbaas, ik wist wel zeker dat ik met haar heel veel lol zou gaan beleven. Ze is super braaf, meer dan 100% verkeersmak, zowel alleen als in een grote groep. Eigenlijk alles wat ik gewoon zocht in een paardje, na wat trainen hebben we dan ook ons wedstrijd debuut gemaakt, gelijk in de klasse L1.

Toen het voorjaar kwam begon het wel heel erg te kriebelen om haar te laten dekken.... Klasien is ook het eerste paard dat mijn stalbaas zelf gefokt heeft dus hij wilde eigenlijk altijd al een veulen van haar, dit is er alleen nooit van gekomen omdat ze altijd in de sport heeft gelopen. Maar met mijn stage in het vooruitzicht stond het sowieso al vast dat ze een tijdje stil moest staan... Daarom er toch maar voor gekozen haar dit jaar te laten dekken, zo valt mijn stage periode gelijk met de periode waarin Klasien toch ook niet meer zou mogen rijden ed.

Maar toen begon het grote dek avontuur....

Omdat Klasien "al" 12 is en nog nooit drachtig was geweest gingen we er van uit dat het allemaal niet in een keer zou lukken, daarom is ze dan ook op 24 maart 2015 voor het eerst gedekt... en dan wel met deze knappe hengst:
Beart 411
Afbeelding

De eerste keer werd ze idd niet drachtig... daarom op 19 april 2015 nogmaals geprobeerd, na 3 dagen gescand te hebben was haar ei nog niet weg, nog maar een keer insemineren dus. Helaas werd ze ook hiervan niet drachtig.

Nou 3 maal is scheepsrecht toch? Op 12 mei 2015 nog maar een keer insemineren dus, ook deze keer was het ei weer niet weg, nogmaals geïnsemineerd daarna. Helaas na 18 dagen... weer geen vruchtje.

Okee we geven gewoon niet op nog maar een keer proberen, inmiddels was al van alles nagekeken en niets wees erop dat ze niet drachtig kon worden, haar baarmoeder was prima in orden. En ook haar bloedwaardes waren prima. De volgende hengstigheid liep helaas niet goed, het ei bleef zo klein dat insemineren geen nut had dus deze hebben we overgeslagen.

Nadat we dus al 3 maal met Beart 411 hadden geprobeerd kwam het idee om gewoon eens een andere hengst te proberen, misschien wilde de combi gewoon niet?

We hebben gekeken wat de gebroeders van Manen nog meer in de aanbieding hadden en hebben toen gekozen voor deze knappe vent:
Hessel 480
Afbeelding

Op 27 juni 2015 is ze voor de vierde cyclus opnieuw geïnsemineerd, dit maal dus met Hessel 480. Weer ging het ei niet weg dus nogmaals insemineren, dit was op 29 juni 2015. Omdat ik naar een instructieweek ging hebben we haar dit keer al op 16 dagen gescand... En ja eindelijk!

Op 15 juni 2015 kregen we eindelijk dit beeld te zien tijdens de scan!
Afbeelding

En wat waren we blij!! *\o/*

We kregen dus een prachtige combinatie van deze knapperds:
Afbeelding

x

Afbeelding

Nadat ik op instructieweek ben geweest met Klasien hebben we haar gelijk weer laten scannen, ik was erg bang dat ze het vruchtje zou verliezen omdat ze dus bij mijn stalbaas geboren is en hier nog nooit weg geweest is. Behalve voor concoursen en shows maar dan kwam ze s'avonds gewoon weer lekker terug in haar eigen stalletje.

Gelukkig was daar op 29 juli 2015 op 30 dagen dracht dit mooie beeld te zien incl. kloppend hartje!
Afbeelding

Inmiddels is ze op 23 augustus 2015 dus 55 dagen dragend, en ik moet toegeven dat ik dit echt al aan haar begin te merken. Ze moet vooral veel knuffelen en kroelen en eigenlijk niet aan singelen. Het rijden zelf vind ze wel gewoon prima, vooral onze regelmatige bezoekjes aan het bos geniet ze echt van.

Ik moet wel zeggen dat ik het allemaal erg spannend vind hoor, dit is voor mij dus de eerste keer dat ik een veulentje fok, gelukkig krijg ik veel hulp van mijn stalbaas en heb ik geboortes al regelmatige mee gemaakt. Mijn stalbaas fokt elk jaar 2 of 3 veulentjes dus het hele proces hebben ik toch al regelmatig mee gemaakt maar nu het om je eigen paardje gaat is het toch net weer even anders :o

Ik wil regelmatig leuke updates plaatsen dus lijkt het me erg leuk als mensen haar voortgang zouden willen volgen! :D Oh ja en suggesties voor namen zijn ook zeker welkom, de naam moet beginnen met een A, een B of een C.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:24

Wat een stoere ouders! En wat een pech dat ze zo moeilijk drachtig werd -O- Maar gelukkig is het allemaal goed gekomen!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:49

Wat super leuk!

Hele knappe merrie en hengst!
Was gister op een Friese keuring en er liepen veel Hessel veulens rond van goede kwaliteit.

Volg erg graag, mocht het een merrie worden kies ik voor de naam Berber, vind ik persoonlijk een hele mooie naam.

friesiszwart

Re: Zwarte parel in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:54

gefeliciteerd, vind dit een betere combinatie qua hengstenkeuze.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 14:44

@gett, oh Berber is een leuke naam idd die zet ik even op m'n lijstje! :)

@friesiszwart, mag ik vragen waarom? Ben wel benieuwd :D

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:22

leuk, misschien is de naam anne of angel wel leuk of cedric <3 of... beart :+ :=

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:27

Oeh! Een knappe Friezel in de maak. <3 Ik ga volgen! :D

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:36

Wat jammer dat het met Beart niet gelukt is. Dat vind ik toch echt de koning onder de friezen <3 . Gelukkig toch nog gelukt met Hessel. En dan nu maar 11 maanden wachten. Spannend!!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 23:56

@hannelover, Anne of angel vind ik een beetje te voorspelbaar ;) zoek eigenlijk wel een mooie originele naam.

@supertammy, ja Beart is echt een knapperd! Maar Klasien was het gewoon niet met ons eens denk ik :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:35

Oeh ik volg! , zwart goud leuk!

Wil je een wat Friezerige naam of? , gelukkig vrij oké jaar kwa letters

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 06:55

Leuk dat je volgt! Het hoeft niet perse fries te zijn maar wel een beetje 'gewone' naam hahaha. Kwpn'ers kun je altijd leuke / gekke namen geven maar vind dat voor een fries altijd al snel niet meer bij ze passen ;)

Ik zal vanmiddag even mijn lijstje met namen plaatsen wat ik tot nu toe heb :)

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:24

Leuk, dit topic! Spannend ook, ik volg iig. :D

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 10:40

Citaat:
Hengsten namen:
Atse
Art
Aitse
Alex
Axel
Aswad (arabisch voor zwart)
Bastiaan
Beer
Bonne
Bob
Boss op dit moment mijn favoriet
Chefs

Merrie namen
Aachje
Aafke
Aef(je)
Akkelin
Annabella op dit moment mijn favoriet
Ave
Bapke
Bepke
Belle
Bijtje
Berber
Claire

Zo, dit zijn de namen die ik tot nu toe heb bedacht of ben tegen gekomen. Ik ben in ieder geval lekker vroeg, nog zo'n dikke 9 maanden om lekker te twijfelen :=

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:45

Leuk, een topic! Ik volg natuurlijk :)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:47

Wat leuk zeg! Ik ga je volgen!

Jammer dat de dekking van beart niet is gelukt.. ik rij een frisse merrie van maeije, dat is weer een zoon van beart.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:25

Oohh ben nu al helemaal fan van de naam Bepke Emma! :D

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 12:10

Ja Bepke vind ik zelf ook erg leuk, maar Annabella is op dit moment mijn favoriet, ook omdat het officieel natuurlijk Klasiena is. Hebben ze een beetje dezelfde klank op het eind. En heel stiekem ook wel omdat ik haar dan Annie kan noemen wat ik gewoon lekker plat vind :o hahaha

Oh trouwens nog vergeten te melden! Achter de naam van het veulen zal Fan Huitema komen te staan, heb een hele poos nagedacht over hoe ik het terug wilde linken naar ons. Een echte stal hebben we niet dus ook geen stal naam, de stal staat wel in het Walien dus dacht eerst daar iets mee te doen. Maar ja wie weet hebben we straks de smaak te pakken en verhuizen we een keer dan zou het er niet meer bij kunnen staan. Daarom toch maar gewoon simpel voor m'n eigen achternaam gekozen, dat kan gewoon altijd. Waar we ook wonen en welk ras het ook is (als er ooit iets anders als een fries komt := )

Nog even wat anders voor de info, Klasien is nu 56 dagen drachtig wat betekent dat haar veulen er nu ongeveer zo uit zou moeten zien en ongeveer 2,45cm groot is:
Afbeelding

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:32

Annabella Klasiena Fan Huitema .. Klinkt wel heel chique. :))

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 15:45

Klinkt wel heel chique idd maar word denk ik een beetje lang haha

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:51

Haha, dat is waar. En als roepnaam Annie? :D Alleen Annabella Klasiena Fan Huitema als 'paspoortnaam'.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 17:39

Ja roepnaam Annie vind ik stiekem echt geniaal haha maar dan zou ik denk toch gewoon Annabella fan Huitema op papier laten zetten.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:56

klinkt goed hoor die naam! :)

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:46

Jaaa Annie klinkt in dit geval ook geniaal! Daarom vind ik Bepke ook zo gaaf, heerlijk plat :D
Annie is dus aan deze kant ook goedgekeurd :')

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:07

Slecht nieuws
Ik werd vanmorgen wakker gebeld door m'n stalbazin, Klasien wilde niet eten en stond er suf bij.

Snel aangekleed en naar stal geracet, stalbazin had haar inmiddels in de binnenbak gezet voor het geval dat ze zou gaan liggen.

Ze leek veel pijn in haar buik te hebben wat echt met een soort van krampen leek te komen, af en toe spande haar hele buik aan en stond ze met haar been te trappelen en keek ze naar haar buik.

We waren dus als op de hoede voor het feit dat ze misschien het vruchtje naar buiten aan het werken was.

De DA hebben we eigenlijk gelijk gebeld en is dan ook meteen gekomen. Hij heeft haar buik onderzocht maar kon hier ook eigenlijk niet meer aan vinden als dat wij al hadden gedaan.

Ze wilde inmiddels ook geen pas meer verzetten, op dat moment zagen we dat ze een bultje op haar been had. Toen we hiernaar ging kijken bleek ze binnen in haar lies een gigantische bult te hebben. Hier bleek ook haar pijn uit te komen, zodra je aan raakte trok ze haar been weg en kreunde.

Na nog wat beter gekeken te hebben leek het alsof het iets uit de uier weg kwam. De DA dacht ook gelijk aan een ontsteking, ze heeft dus gelijk ontsteking remmers gekregen en iets tegen de pijn.

Ik heb haar been net 20 minuten gekoeld en dit leek ook te helpen tegen de pijn.

De DA komt aan het eind van de middag nog een keer terug met een antibiotica poeder en om haar te scannen om te zien hoe het met haar baarmoeder en vruchtje gaat.

Dit is nu zoals haar been er aan de binnenkant uitziet.
Afbeelding

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:18

Jeetje wat schrikken, van een stille meelezer. Hopelijk komt het goed met haar en het vruchtje...
Sterkte