Klasiena G
12 jaar
1.68
Winand x Jurjen
Stb Sport
Ik heb haar dus vorig jaar oktober gekocht na mijn Gelderse ruin verkocht te hebben, dat ik een fries wilde kopen stond vast... Nou was het alleen zo dat mijn ruin de enige niet fries bij ons op stal was

Toen ik opzoek ging naar een fries maakte het mij niet zoveel uit of ik met een van zijn friezen verder zou gaan of ergens anders een leuk paardje vandaan ging halen.
Nou mocht het alleen zo zijn dat Klasien op dat moment al zo'n anderhalf jaar stil stond nadat ze een peesblessure had gehad, ze was hier eigenlijk al lang van genezen maar niemand had haar weer opgepakt hierna. Dit kwam eigenlijk omdat ze altijd het sportpaard van mijn stalbazin was, naast haar Intermediare 1 ruin Lindert. Klasien liep voor haar blessure Z1 + 36... die 36 winstpunten waren niet de bedoeling geweest... Mevrouw weigert alleen om een vliegende wissel te springen

Ik was dus wat aan het rond kijken naar friesjes toen mijn stalbaas met het idee kwam waarom ik niet met haar verder ging, ze was 100% beter verklaard en moest gewoon weer langzaam worden opgebouwd. Ik hoef zelf niet naar de Z te rijden, ben al gelukkig met een leuk L of later misschien M proefje.
Zo gezegd zo gedaan dus en haar rustig weer wat conditie laten opbouwen. Kort daarna heb ik haar ook gekocht van mijn stalbaas, ik wist wel zeker dat ik met haar heel veel lol zou gaan beleven. Ze is super braaf, meer dan 100% verkeersmak, zowel alleen als in een grote groep. Eigenlijk alles wat ik gewoon zocht in een paardje, na wat trainen hebben we dan ook ons wedstrijd debuut gemaakt, gelijk in de klasse L1.
Toen het voorjaar kwam begon het wel heel erg te kriebelen om haar te laten dekken.... Klasien is ook het eerste paard dat mijn stalbaas zelf gefokt heeft dus hij wilde eigenlijk altijd al een veulen van haar, dit is er alleen nooit van gekomen omdat ze altijd in de sport heeft gelopen. Maar met mijn stage in het vooruitzicht stond het sowieso al vast dat ze een tijdje stil moest staan... Daarom er toch maar voor gekozen haar dit jaar te laten dekken, zo valt mijn stage periode gelijk met de periode waarin Klasien toch ook niet meer zou mogen rijden ed.
Maar toen begon het grote dek avontuur....
Omdat Klasien "al" 12 is en nog nooit drachtig was geweest gingen we er van uit dat het allemaal niet in een keer zou lukken, daarom is ze dan ook op 24 maart 2015 voor het eerst gedekt... en dan wel met deze knappe hengst:
Beart 411

De eerste keer werd ze idd niet drachtig... daarom op 19 april 2015 nogmaals geprobeerd, na 3 dagen gescand te hebben was haar ei nog niet weg, nog maar een keer insemineren dus. Helaas werd ze ook hiervan niet drachtig.
Nou 3 maal is scheepsrecht toch? Op 12 mei 2015 nog maar een keer insemineren dus, ook deze keer was het ei weer niet weg, nogmaals geïnsemineerd daarna. Helaas na 18 dagen... weer geen vruchtje.
Okee we geven gewoon niet op nog maar een keer proberen, inmiddels was al van alles nagekeken en niets wees erop dat ze niet drachtig kon worden, haar baarmoeder was prima in orden. En ook haar bloedwaardes waren prima. De volgende hengstigheid liep helaas niet goed, het ei bleef zo klein dat insemineren geen nut had dus deze hebben we overgeslagen.
Nadat we dus al 3 maal met Beart 411 hadden geprobeerd kwam het idee om gewoon eens een andere hengst te proberen, misschien wilde de combi gewoon niet?
We hebben gekeken wat de gebroeders van Manen nog meer in de aanbieding hadden en hebben toen gekozen voor deze knappe vent:
Hessel 480

Op 27 juni 2015 is ze voor de vierde cyclus opnieuw geïnsemineerd, dit maal dus met Hessel 480. Weer ging het ei niet weg dus nogmaals insemineren, dit was op 29 juni 2015. Omdat ik naar een instructieweek ging hebben we haar dit keer al op 16 dagen gescand... En ja eindelijk!
Op 15 juni 2015 kregen we eindelijk dit beeld te zien tijdens de scan!

En wat waren we blij!!

We kregen dus een prachtige combinatie van deze knapperds:

x

Nadat ik op instructieweek ben geweest met Klasien hebben we haar gelijk weer laten scannen, ik was erg bang dat ze het vruchtje zou verliezen omdat ze dus bij mijn stalbaas geboren is en hier nog nooit weg geweest is. Behalve voor concoursen en shows maar dan kwam ze s'avonds gewoon weer lekker terug in haar eigen stalletje.
Gelukkig was daar op 29 juli 2015 op 30 dagen dracht dit mooie beeld te zien incl. kloppend hartje!

Inmiddels is ze op 23 augustus 2015 dus 55 dagen dragend, en ik moet toegeven dat ik dit echt al aan haar begin te merken. Ze moet vooral veel knuffelen en kroelen en eigenlijk niet aan singelen. Het rijden zelf vind ze wel gewoon prima, vooral onze regelmatige bezoekjes aan het bos geniet ze echt van.
Ik moet wel zeggen dat ik het allemaal erg spannend vind hoor, dit is voor mij dus de eerste keer dat ik een veulentje fok, gelukkig krijg ik veel hulp van mijn stalbaas en heb ik geboortes al regelmatige mee gemaakt. Mijn stalbaas fokt elk jaar 2 of 3 veulentjes dus het hele proces hebben ik toch al regelmatig mee gemaakt maar nu het om je eigen paardje gaat is het toch net weer even anders

Ik wil regelmatig leuke updates plaatsen dus lijkt het me erg leuk als mensen haar voortgang zouden willen volgen!