pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 10:37

Inderdaad, voor mijn dochter vind ik het wel sneu, ze droomde om springles te nemen en wou deze zomer met Beauty op kamp gaan. Maar momenteel kan ze zelfs nog niet met haar pony rijden.Beauty is erg mager, ze geeft alles aan Roosje dus laten we haar voor de rest met rust. Nochtans klaagt mijn dochter niet, ze heeft een sterke band met Roosje en begrijpt dat rijden een tijdje niet gaat.

We denken er wel aan om Roos binnenkort, wanneer het droger wordt, overdag al eens apart te zetten, nog wel dat ze elkaar zien maar dat ze dan niet kan gaan drinken.
Als we het aandurven...

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:49

Hoe oud is Roosje nu?

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:52

In TS haar onderschrift staat dat Roosje is geboren op 6-10-2015, dus dat maakt Roosje dan ruim 4,5 maand.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:31

Scherp, had ik niet gezien. Dat is eigenlijk weer net te jong voor de opfok.

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:55

Yunomi schreef:
Naskapower schreef:
Dat is niet helemaal waar, Hoewel alle als fries geregristreerde friezen zwart zijn zitten er nog steeds wat andere kleuren verstopt in de genen (alleen niet zichtbaar). Roosje kan best een andere kleur hebben dan zwart.

Ja, dit geldt voor het vos gen. Niet voor agouti, welke voor bruin zorgt, dat gen toont altijd op zwart.
Het lijkt me duidelijk dat Roosje geen vos is. Er zijn vele friese paarden die bruin kleuren in de zon, dat is waarschijnlijk ook bij Roosje het geval. :)

Hierom zeg ik dus idd ook dat ze alleen zwart kan zijn. Want een vos is het zeker niet. Ik meen dat ik dit in eerdere posts wel gezegd heb dat vos of zwart kan. (Vos alleen als merrie en hengst drager zijn.) Maar een vos is t absoluut niet, zeker niet als alleen de uiteinden van de vacht bruin zijn. En volgens mij werd Roosje donker geboren.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 00:28

herous schreef:
Inderdaad, voor mijn dochter vind ik het wel sneu, ze droomde om springles te nemen en wou deze zomer met Beauty op kamp gaan. Maar momenteel kan ze zelfs nog niet met haar pony rijden.Beauty is erg mager, ze geeft alles aan Roosje dus laten we haar voor de rest met rust. Nochtans klaagt mijn dochter niet, ze heeft een sterke band met Roosje en begrijpt dat rijden een tijdje niet gaat.

We denken er wel aan om Roos binnenkort, wanneer het droger wordt, overdag al eens apart te zetten, nog wel dat ze elkaar zien maar dat ze dan niet kan gaan drinken.
Als we het aandurven...


Als ze al 4,5 mnd is zou ik gaan afspenen. Als ze je merrie zo leegtrekt.... dat moet je niet willen. Ze is al erg groot, groter dan een ponyveulen geweest zou zijn, dus dat vraagt erg veel van je merrie. Eet Roosje al brokjes? Zodra ze zelfstandig een kg kunnen eten kan het veulen eraf. En ze ziet er super rond en gezond uit, die redt zich wel!

xxxlottie

Berichten: 360
Geregistreerd: 08-06-08
Woonplaats: Aken

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 01:27

Brokjes lijken me eigenlijk onnodig voor een veulen... :\ en dan vooral een kilo...
Ik zou ze nog niet apart zetten, hooguit een paar uurtjes per dag. Maar waarom zou ze al zo vroeg bij de merrie weg moeten? Dat is voor nu handig, maar brengt veel stress met zich mee voor Roosje.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:15

Omdat de merrie behoorlijk leeggetrokken wordt door Roosje. En alle veulens eten wel eens wat brok mee.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:11

xxxlottie schreef:
Brokjes lijken me eigenlijk onnodig voor een veulen... :\ en dan vooral een kilo...
Ik zou ze nog niet apart zetten, hooguit een paar uurtjes per dag. Maar waarom zou ze al zo vroeg bij de merrie weg moeten? Dat is voor nu handig, maar brengt veel stress met zich mee voor Roosje.


hoeveel veulens heb jij gefokt zeg. Brok voor een veulen is wel degelijk nodig en zeker voor 1 die in de herfst is geboren. Via de melk krijgen ze dan echt te weinig voedingsstoffen en daarbij gaan veel Vitaminen en Mineralen niet via de melk. Als het veulen deze met hooi knabbelen binnen moet krijgen is dat echt te weinig. Vers gras is er niet he

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:18

Met 4,5 maand kan je zonder probleem beginnen met apart zetten en afspenen. Zeker als de merrie helemaal leeggetrokken wordt.

Door middel van brok komen de nodige vitamines en andere voedingsstoffen opgenomen worden.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 14:51

Roosje eet al sinds ze 3 weken oud is veulen brokjes maar het is nog geen grote hoeveelheid hoor en soms eet ze niet alles op. Ze eet wel goed hooi mee.
Ook al is ze heel groot, je ziet duidelijk aan haar dat ze mentaal gezien nog echt wel een jong veulen is.
Dus ik zet haar ook niet graag weg van haar moeder.

Maar momenteel zie ik het weer een beetje positief in, ik had vorige week pech toen ik naar de winkel ging voor nieuwe zak merriebrok. Bleek dat Pavo niets geleverd had en er dus niks meer was. Omdat het te laat was om nog naar een andere winkel te rijden heb ik dan maar een zak 18+ van pavo meegenomen. Ik wist dat deze ook goed was voor magere paarden.
En nu blijkt dit precies wel aan te slaan. Ik vind haar er op één week tijd er beter uit zien. Dus misschien doet ze het hier beter op en houdt ze wat meer voor haar zelf in plaats van alles om te zetten in melk.

Dus als dit binnen enkele weken bevestigd wordt dan kan Roosje gewoon lekker bij mams blijven staan.

Volgende week ga ik vragen of veearts komt om te chippen en dan zal ik eens horen wat hij ervan denkt. Misschien moet hij maar eens bloed trekken om te zien of er geen tekorten zijn.

Ik zal jullie enkele foto's tonen, dan zien jullie ook hoe vermagerd ze is. Vindt het heel erg en zielig.

Dit is een foto van eind December en zag ze er best goed uit:
Afbeelding

En dit is ze vorige week: graat mager dus. Ribben zijn duidelijk zichtbaar en billen zijn ook fel vermagerd. Ik vind het zo erg voor haar.
Afbeelding

Edit.
En dit zijn 2 foto's van vandaag. Het zegt misschien niet zo heel veel maar als ik haar bekijk lijkt het toch dat ze aan het bijkomen is. Maar ze blijft verschrikkelijk mager hé.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door herous op 26-02-16 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:24

Ik zou inderdaad eens met je DA overleggen, misschien wordt het toch echt tijd voor de opfok voor Roosje als ik dit zo zie. Ik vind haar er niet super slecht uit zien maar ze is wel mager.

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:56

Ik vind het erg meevallen. Zou idd even aankijken hoe ze het gaat doen met deze verandering in krachtvoer.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:05

Lottie, het heeft weinig zin om wat in het wildeweg te roepen als je er het fijne niet van weet.
Dr. Paul de Vries neemt een kg brokjes als uitgangspunt voor het kunnen afspenen, en daar heb ik in de praktijk ook goede ervaringen mee. Echt veulen uit een eigen bak voeren, zodat je weet hoeveel ze binnenkrijgt.
Ik doe het het liefst op 5 mnd en dan gewoon in een keer afspenen (is maar 1x stress). Maar als 4,5 mnd een keer beter uitkomt, en beter is voor de merrie, vind ik dat ook totaal niet bezwaarlijk bij een gezond en sterk veulen. Ze worden er prima wijzer van hoor. Als je een veulen de keuze geeft dan blijft die wel bij zn moeder lopen tot er een nieuw veulen geboren wordt, dus uitgaan van het gedrag van het veulen is geen goede maatstaf als je ook goed voor je merrie wilt zorgen.

Ik vind de foto's ook wel meevallen, maar zou het goed in de gaten houden en zorgen dat je niet ten koste van de merrie het veulen erbij laat lopen. Want het is echt wel een joekel, dat vraagt heel wat van de merrie.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:43

Ik moet zeggen dat ik haar wat schraal vindt ogen maar niet graatmager
Met wat extra vier kan je dat best goed trekken hoor

Wat voeren jullie nu?
En hoeveel?
En krijgt Roosje haar eigen portie?

welmoed__

Berichten: 6572
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:44

Ik vind haar echt niet te mager hoor, ze is wat schraal dat alleen.
Ik zou je er niet te druk om maken.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 19:23

Wat ik haar momenteel geef is het volgende:

's morgens : Volle pavo schep 18+, sportbrok 1/3 schep, volle schep Lucerne, 3 soeplepels Maisolie
en een vol hooinet (deelt ze wel met Roosje maar daar zijn tot ongeveer 14u zoet mee

Dan om 16u: opnieuw vol hooinet

Dan 's avonds : opnieuw het zelfde als 's morgens en ook hooinet wordt weer aangevuld zodat het weer helemaal gevuld is + volle emmer opti-form van mijten.

Roosje krijgt 2x per dag veulenbrokjes, ongeveer 1/3 schep maar zoals ik al zei, eet ze dat niet altijd op. Als er achterblijft smult Beauty dit ook nog op.
Ook Roosje krijgt 's avonds nog een beetje opti-form

Het hooi dat ik momenteel voer is deels voordroog en deels goede kwaliteit droog hooi.
Het voordroog koop ik van een veearts en is volgens hem ideaal voor paarden, doch denk ik dat hierin niet genoeg inzit voor Beauty momenteel. Het is 2de snede en bevat hierdoor misschien te weinig eiwitten.
Ik ben uit noodzaak moeten overschakelen op voordroog. Het was te vochtig in mijn bergruimte waardoor mijn hooi was beginnen te schimmelen en ik een groot deel heb moeten weggooien. Als tussentijdse oplossing om haar toch ook droog hooi te kunnen geven koop ik nu wekelijks droog hooi in de winkel, dat is verpakt in plastiek, maar dat maakt dat het heel duur is.
Het is echt spijtig want ik heb nog een heel deel hooi van super kwaliteit liggen bij de boer maar kan het niet gaan halen zolang het koud en nat blijft.

Voila, dat is het zo een beetje wat betreft haar voer.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:33

Vind je merrie verre van graatmager hor :) met de winter vallen alle paarden wat in, dat is vrij normaal. Ze mist inderdaad wat bespiering en vet maar mager vind ik haar niet hor :)

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:49

An sich zou ik zeggen dat ze er voldoende aan zou hebben.
Wat je zou kunnen doen is de lucerne verhogen zodat ze qua ruwvoer meer eiwitten binnen krijgt
Heb je de mogelijkheid onbeperkt hooi te voeren
Dat ze niet meer zonder komen te staan?
Gras zit nu niets meer in dus daar halen ze niets uit
Ik zou zorgen dat er meer hooi is

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 22:20

Heb al eens geprobeerd meer hooi te geven maar dan maken ze er een grote rotzooi van. Ik heb maar één hooinet met kleine mazen en legde nog wat extra op de grond maar dat was niet te doen. Roos haalt alles door elkaar en gaat er dan ook nog eens op liggen. En Beauty mest waar ze staat waardoor het op den duur een viezigheid werd.
Misschien moet ik een tweede net bijkopen en dan zo extra hooi geven. Al moet ik zeggen dat er nu ook al dagen zijn dat niet altijd alles op is. Ze hebben niet onbeperkt hooi maar veel scheelt het niet denk ik.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:40

Kan je het net niet nog voller doen?
Het is altijd een beetje proberen wat werkt.
Beetje meer lucerne zou ook geen kwaad kunnen.
Eet Roos wel goed hooi mee?
Want in theorie zou ze al een stuk minder drinken bij mams nu
Maar sommige veulens zijn gewoon mama's kindjes dus die blijven mams leeg slurpen

Is het de bedoeling dat ze gespeend wordt?
Of wil je haar liefst gewoon laten lopen en het zijn natuurlijke beloop laten?

Hevonen

Berichten: 5645
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:08

Je kunt wat extra hooi ook in een cementkuip geven, dan morsen ze echt wel minder.

Overigens ben ik het met je eens dat ze al wat lijkt bij te komen. Ze ziet er op de laatste foto's echt beter uit dan op die ene foto van daarvoor.

Sommige dieren 'geven zich weg', zoals ze dat hier noemen. Het veulen kost zoveel energie dat ze zelf broodmager worden. De veulens zien er dan meestal geweldig uit. Als het veulen is afgespeend, komt ze wel weer bij, maar ik snap dat je haar liever nu ook wat ronder ziet.

Mooie, fijne merrie trouwens!

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 18:13

Hier toch weer een update.

Sinds een dikke week staat Roosje apart. Ze staan wel steeds naast elkaar zodat ze contact met elkaar hebben.

Beauty trok het niet meer. Alle voer die je erin stak zette ze om in melk. Ik heb de veearts moeten laten komen want ze ging heel vaak liggen en zag er somber uit. Ze at ook niet meer al haar ruwvoer op. Hierdoor vreesde ik dat ze nog meer ging vermageren.

De veearts heeft bloed afgenomen en hieruit blijkt dat ze dus al wel wat spierschade heeft maar mits een aangepast voedingsschema en enkele goede supplementen zal ze er wel weer bovenop geraken.

Roos doet het ondertussen wel heel goed. Ze mist denk ik alleen wel een maatje nu om mee te spelen. ik vind het wel zielig voor haar.

We hebben daarom toch besloten een nieuwe thuis voor haar te zoeken. Volgens de veearts is weidegang met gras ook heel belangrijk voor het herstel van Beauty en ik heb nu eenmaal geen al te grote weide.

Moest er iemand interesse hebben dan mag die persoon mij altijd een pb sturen.

We gaan zowiezo een goed thuis voor haar zoeken en hopen haar toch te kunnen zien opgroeien.

De kindjes vinden het heel erg en ik ook, maar we moeten realistisch zijn. De gezondheid van beide paardjes is belangrijk.

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:26

Oh wat een situatie zeg!! Heb het allemaal een beetje mee gelezen maar nooit echt gereageerd.
Is een opfok niets voor roos? Dan hoeft ze niet definitief weg en heeft ze maatjes.

Pumpkins

Berichten: 3149
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:32

wijs besluit. goed ook dat je Beauty en Roosje uit elkaar gehaald hebt. Je ziet het wel vaker met grote veulens en kleine moeders dat moeders het op een gegeven moment niet meer trekt. Daarnaast zit je ook nog eens in een seizoen waarin alle paardje alle extra's goed kunnen gebruiken. Hopelijk strekt Beauty weer snel aan en vind je een mooi huisje voor roos