pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:47

Ik had graag in contact gekomen met lotgenoten en/of mensen met soortgelijke ervaringen.

Mijn situatie:

Begin februari van dit jaar hebben wij een pony van 1.44mm gekocht. Een mooie sportpony, fijn gebouwd, een echt plaatje om te zien. (afstamming onbekend).
Vanaf mei lijkt de pony dikker te worden. We kortten daarom de tijd dat ze op de wei staat wat in want er stond best wel veel gras op de wei. Ze kreeg enkel een handje vol muesli 's avonds.
Juni - juli - augustus: onze pony blijft dikker worden. We zijn ten einde raad. Het kan toch niet dat ze nog steeds teveel eet.
Opeens schiet het me te binnen, wat als ze nu drachtig zou zijn? Ik informer bij de DA en hij besluit langs te komen om haar te scannen. Het was overduidelijk. we hebben de schedel van het veulen gezien en het oogje dat open en dicht ging.

Dit was effe schrikken natuurlijk, we hadden hierop niet gerekend.

Dan maar informatie gevraagd aan verkoper. Zijn reachtie was dat er enkel een Fries veulen van ongeveer 1.5j heeft bijgelopen. Als ze drachtig is, dan kan dat alleen van hem zijn. Wanneer hij gedekt heeft weet hij absoluut niet.

We hebben nu ontzettend veel bang voor de bevalling omdat zij nogal fijn gebouwd is en een fries is toch wat forser + wat voor veulen gaat daar uit komen? Is er een kans dat dit een rare bouw gaat hebben?

Bovendien hebben we totaal geen idee hoe ver ze al is. Ze heeft een enorme buik maar nog geen uier of zo. De verkoper heeft ook geen idee, ze hebben blijkbaar een hele tijd samen gelopen.
Aan het oog van het veulen te zien denkt de veearts wel dat ze al een heel eind ver is, maar het is nu toch zowat einde seizoen? Kan het zijn dat ze in December/januari zal veulenen of toch nog in september?

Ik probeer ook enkele foto's bij te voegen: eentje van eind april en eentje van enkele dagen geleden

Alle tips en ervaringen zijn welkom.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:49

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:51

Ben benieuwd naar de foto's. :)

Een veulen past zich over het algemeen wel aan aan de baarmoeder.
Ik hoop dat dat bij jouw merrie ook gebeurd.
Wel raar dat de vorige eigenaar niet wist dat een anderhalf jarige hengst al heel goed vruchtbaar kan zijn...

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:52

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Het veulen past zich aan aan de baarmoeder, na de geboorte begint het echte groeien pas.
Wij hebben eens een pony gehad van 1.10m die een veulen kreeg van een kruising Fries van 1.65m, is prima gegaan.

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:53

Hoe oud is de pony zelf?

Niet zo handig van de verkoper, ik bedoel een fries van 1,5 jaar is toch echt geen veulen meer.
Een dracht kan altijd misgaan, maar de baarmoeder zal zich meestal aanpassen aan de grootte van het veulen.
Maar wie weet wordt het een heel leuk veulentje!
Ik duim mee voor een gezonde dracht!

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:01

Zeker nie handig van de verkopende partij !

Hebben jullie het wel direct ook over de kosten gepraat? Want als er iets mis is met je pony door deze dracht of dergelijke. Lijkt even "onbelangrijk" maar wat als er zo erg iets mis is (wat je voor niemand wenst!) en je merrie overlijd of houd blijvende schade? Tenslotte is er nooit over mogelijkheid van dracht gesproken als ik alles zo lees? En je kocht een sportpony.

Ik zou even met je dierenarts overleggen, maar wat ik veelal hoor om me heen is dat het veulen zich aanpast aan de baarmoeder, en buiten de baarmoeder verder groeit.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:06

Weet je of ze al eerder veulens heeft gehad? En wat is haar leeftijd?

Je zou je kunnen aanmelden of meekletsen in de dikke buiken topics bv 2015 deel 2, daar komt in september nog een veulen.
Op deze topics zitten ervaren fokkers en hobbyfokkers die je misschien van tips kunnen voorzien. Verder is er met google veel te vinden..
Of dat van 2016 is wel heel druk op dit moment

_Charlot
Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-09-13

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:13

Zo koop je nog is wat.

Je ziet vanzelf wat eruit komt, je kunt niet meer dan afwachten nu.

Oude eigenaar inlichten etc is zeker handig.
Als je toch onverwachts wat met de merrie overkomt....
Je weet het nooit

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:14

Wat een pech zeg.
Vooral als je niet weet hoe lang.

Ik vind de buik nog niet enorm zwaar. Grote kans dat het een herfst veulen wordt zou ik denken.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:15

De pony is 4 jaar. De verkoper moest het paspoort nog aanvragen toen we haar besloten te kopen.
Hierop staat dat ze op 1 januari geboren is. Ik vond dit een gekke datum maar toen ik er een opmerking over maakte kregen we te horen dat de exacte datum niet gekend is.

Eigenlijk zegt dit al genoeg maar ik moet wel eerlijk vermelden ook, dat de leeftijd volgens onze DA wel zal kloppen en dat ze was wel in zeer goed gezondheid was.
Bovendien is het een heel eerlijke pony, kindvriendelijk, makkelijk in de omgang, braaf om te rijden enz.

Ik probeer nogmaals die foto van eind april toe te voegen, dan kan je het verschil in buik omvang toch al zien.

Alvast bedankt voor de positieve reacties

tanjaatjuhhJarig
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:17

Gaat wel goed komen hoor. fries x pony van 1.44 valt nog reuze mee. Zal wel haar eerste worden dat is wel goed oppassen.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:19

Afbeelding
Foto wil er maar niet opkomen. Ik probeer nog eens.
Laatst bijgewerkt door herous op 20-08-15 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:20

Dracht begint doorgaans licht zichtbaar te worden vanaf een maand of 6, stel dat ze dan in april 6 maanden was dan heb je nog een maandje te gaan.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:21

Stel dat het veulen in September komt, kan dit kwaad, zo pas voor de winter begint?

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:23

Kwaad kan het niet maar het is handig om vast na te denken hoe je kunt zorgen voor voldoende vrije beweging als het bijvoorbeld 6 weken lang giet van de regen (niet ondenkbaar in de nederlandse herfst).

tanjaatjuhhJarig
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:23

herous schreef:
Stel dat het veulen in September komt, kan dit kwaad, zo pas voor de winter begint?


Ze worden met een vacht geboren die dikker is dan die van de moeder , wij hadden een keertje 1 in de sneeuw liggen :')

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:30

Nu goed uier in de gaten houden en ook het slapper worden vd banden (spieren naast boven haar staart).

Een veulen in het voorjaar is handiger omdat het land droger is. En er voor de merrie voldoende gras (eiwitten) om melk te produceren is. Je zult de merrie nu meer moeten bijvoeren met goed voer en een droge plaats om te liggen voor het veulen is ook wel belangrijk. De eerste 3 maanden zijn ze best kwetsbaar.

frensje
Berichten: 725
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:33

Jeetje ook niet handig van de verkoper om haar bij een hengst te zetten van 1,5 jaar oud.

Bevalling komt vast goed. Zoals gezegd past het veulen zich aan aan de baarmoeder en de vacht aan het jaargetijde van de geboorte. Ben benieuwd naar het veulen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:34

Welkom op Bokt, hele leuke pony hebben jullie ook :)

Dat de vader wat groter is dan de moeder maakt niet uit, dat heeft moedertje Natuur prima geregeld. Zoek bijvoorbeeld eens de (grappige) topics van Lola, uit een shet moeder en arabier vader.

Sizzle

Berichten: 35734
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:37

Het gaat meestal (bijna altijd) goed, maar het veulen kan wel degelijk te breed zijn in de heupen. Het is dan ook verstandig om steeds het noodnummer van de DA bij de hand te hebben als ze uier gaat maken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:38

meestal past de natuur zich aan ,maak je niet al te ongerust.Je zult idd moeten afwachten.
Maar heb je reserves en plaats genoeg voor een veulen er bij?

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:44

kwita schreef:
meestal past de natuur zich aan ,maak je niet al te ongerust.Je zult idd moeten afwachten.
Maar heb je reserves en plaats genoeg voor een veulen er bij?


We hopen inderdaad dat moeder natuur ons goed gezind is.

Wel, eigenlijk zijn we er niet echt op voorzien. Deze pony is onze eerste aankoop.
Onze dochter van 12j droomde er van om een eigen pony te hebben. Ze rijdt al enkele jaren. Toen begin dit jaar de weide achter ons huis te koop was hebben we die dan maar gekocht.
Maar we hebben er slechts één stal op gezet en de weide is ook maar zo'n 3000m2 groot.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:46

in t begin zal 1 stal wel voldoen maar met half jaar kwa afspenen zul je tweede wel nodig hebben denk ik. OF net t geluk hebben dat t zomer is, maar moet je ook schuilstal op t land hebben. En in erge weren ook een stal... En als hengst veulen is dan moet je wel oppassen haha.


Edit: zie nergens dat er besproken is met de verkoper hoe t zit kwa als er kosten bij komen door medische dingen, en wat er gebeurd als je merrie overlijd of blijvende schade oploopt door dracht/bevalling ?
Laatst bijgewerkt door Mioux op 20-08-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:46

mijn pony is het resultaat van een ontsnapte hengst. Zijn moeder shet x welsh (1.10m) werd op 1,5 jarige leeftijd gedekt door een fries x kwpn (1.60m)

pony is nu 1.35 en een leuk ding om te zien. Alles is goed gegaan bij de bevallig ed. dus komt bij die van jou ook wel goed :D

Hutcherson

Berichten: 7454
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:46

Zo zie je maar, nooit een eenjarige hengst tussen de merrie(s) zetten :)
Maar goed, dat zal best schrikken zijn ja, zeker omdat jullie dachten dat ze gewoon vet werd:P
Opzich moet het niet veel uitmaken dat er een fries opgezeten heeft. Tuurlijk kan de bouw lijken op die van een fries, maar goed, kan net zo goed de compacte bouw van moeders hebben.
En waarschijnlijk zit het er ergens tussenin.

Als ik jou was zou ik me niet teveel zorgen maken en gewoon rustig afwachten (meer kun je toch niet doen).. en bedenken wat je eventueel met het veulentje wilt.
Kijk de natuur is heel flexibel en ook jonge dieren kunnen zich prima aanpassen aan de temperatuur. Het zou wat anders zijn als we op de noordpool zaten, maar extreme weersdingen hebben wij neit echt.
Veulen krijgt gewoon een wintervacht en je hebt altijd hulpmiddelen als een warmtelamp, stalling, veulendekens etc. Maak je je daar maar zorgen over als je merkt dat hij/zij het echt koud heeft.
Paarden kunnen veel hebben hoor!

Wel spannend zo he! Wanneer komt het.

Ik zou ook de DA even onder de speeddial zetten voor stel dat t zover is. En misschien van die cameras ophangen. Weet niet of ze veel op stal is, of alleen maar buiten maar dan kun je op afstand in de gaten houden.