Vorig jaar, na heel wat tegenslag, eerste veulentje verliezen op bijna 8 maanden dracht, daarna niet meer drachtig geraken, ... was het dan eindelijk gelukt, onze knappe Lona zou mama gaan worden en nog wel van onze eigenste Stip. ( Goedgekeurde dekhengst )
Helaas, na 238 dagen dracht liep het opnieuw fout. Het veulentje, een hengstje en qua aftekeningen een kopietje van zijn papa, lag levenloos in de stal.
Ik was er kapot van, niet opnieuw... De merrie daarentegen pakte het goed op. De vorige keer heeft ze maanden getreurd, wou ze niet uit de stal komen, stond ze hele dagen met haar neus tegen de grond, ... hartverscheurend. Deze keer leek ze er geen enkele last van te hebben.
Net als de vorige keer is de merrie meteen weer helemaal onderzocht in de universitaire dierenkliniek van Gent en volledig gezond bevonden, er werd geen enkele medische reden gevonden waarom ze haar veulen heeft verworpen en waarom het in de toekomst niet zou lukken.
Deze keer hebben we ook een autopsie laten uitvoeren op het veulen, een heel erg nare ervaring waar ik liever niet aan terug denk. Ook het veulen toonde geen abnormale verschijnselen, perfect gezond. In het autopsieverslag stond te lezen dat het mannetje lucht had in zijn longetjes, en de da bevestigde meteen, het kereltje had een klein minuutje geleefd, iets wat mij een vreselijk verdrietig gevoel geeft... Ook al kon hij natuurlijk niet overleven...
Na uitvoerig overleg met mijn eigen da en de da's van de universitaire kliniek in Gent, gaan we nu dus nog 1x een poging wagen om een veulentje te fokken uit onze Halona. De da's zeiden dat we gerust nog meer kunnen proberen, maar we hebben zelf beslist dat als het nu weer fout loopt, met het welzijn van de merrie in ons achterhoofd, we ermee stoppen. Dan mag ze haar verdere leven spenderen als weide- kinder- menpony, ook niet slecht denk ik dan
Maar voor we aan dat hoofdstuk toe zouden zijn, kijken we dus eerst, heel erg voorzichtig, uit naar een mogelijk veulentje.
Ik stel jullie graag mama en papa voor!
Mama Stal Heijden Velvetbucks Halona is 1ste premie NMPRS merrie die ook succesvol geshowd is in het AMHA circuit.

Halona zelf als veulentje

Halona is ook AMHA en AMHR en met o.a. Libertymeres Velvet Buckeroo als vader, heeft ze mooie bloedlijnen.
Papa is de AMHR/ASPC hengst Vermilyea Gold's One Fancy Dude van So Chic American Miniatures & Shetlands uit Normandië.
Een hengst met eveneens mooie bloedlijnen en een mooie showcarrière.

Wat betreft kleurtjes kan het alle kanten op, met de gegevens die ik heb van de hengst, zouden dit de mogelijkheden moeten zijn:
9.38% - Smoky Black Tovero
9.38% - Silver Buckskin Tovero
9.38% - Black Tovero
9.38% - Silver Bay Tovero
9.38% - Buckskin Tovero
9.38% - Silver Smoky Black Tovero
9.38% - Bay Tovero
3.13% - Buckskin Tobiano
3.13% - Silver Smoky Black Tobiano
3.13% - Bay Tobiano
3.13% - Silver Black Tobiano
3.13% - Smoky Black Tobiano
3.13% - Silver Buckskin Tobiano
3.13% - Black Tobiano
3.13% - Silver Bay Tobiano
Halona is uitgerekend op 19 februari 2016 ( 320 dagen dracht ) maar we beginnen al te waken vanaf 30 januari.
Binnenkort gaat de camera in de stal aan, en misschien plaats ik de link hier wel.
Wie wil, mag altijd een gokje wagen

Oh, en diegenen die alles gelezen hebben, bedankt!
Het is een heel verhaal geworden

)