(champagne?) Kharamel veulen in de maak!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

(champagne?) Kharamel veulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 15:48

Het is nog een béétje vroeg om al een topic te starten, maar ach, waarom ook niet?! :D
Dan kan ik gelijk het hele verhaal er even bij vertellen. :j

November 2014 kwam Chica op mijn pad.
Een merrie met een verhaal die hoognodig op zoek was naar een plekje waar ze weer lekker paard kon zijn en eventueel als fokmerrie kon worden ingezet. Ze had o.a een hele lange blessure tijd achter de rug. (waarbij lichamelijk nooit iets aantoonbaars gevonden is overigens)
Het ging allemaal vrij vlot, want ik kreeg plek vrij toen mijn oude merrie (en grote paardenliefde) Goldy moest worden ingeslapen, maar het moest allemaal zo zijn denk ik maar.

Chica kwam hier strak van de spanning waar ze tijden lang nergens mee naar toe had gekund. We hebben haar de eerste dag apart in de paddock buiten gezet, want sociaal contact was ze ook lang niet meer gewend.
Nooit in mijn leven heb ik een paard zó uit z'n dak zien gaan. :wow:
Toch minimaal 3 uren voordat ze eindelijk de tijd nam om heel even (een seconde) stil te gaan staan, gewoon met 4 benen op de grond.

Na een paar dagen kreeg ze dan toch in de gaten dat ze hier hele dagen buiten mocht staan en kwam er iets meer rust in. (als in; niet meer met 4 benen in de lucht door de paddock, nog wel hyperactief heen en weer stappen) Niet lang daarna hebben we een ander paard bij haar in de paddock gezet, dit gaf opnieuw wat spanning, want zo direct sociaal contact vond ze wel heel vreemd. (normaal paarden-gedrag was ver te zoeken.) Maar ging uiteindelijk super, ze trok zich wat op aan het andere paard en werd nog wat rustiger. Verder hebben we al die tijd niks met haar gedaan. Gewoon ritme, ruimte en sociaal contact in haar paardenleventje geïntroduceerd.

Het heeft nog erg lang geduurd voordat echt algeheel meer rust tussen haar oren kwam. Inmiddels is ze qua doen en laten onherkenbaar veranderd. De vorige eigenaren komen hier nog wel eens even kijken en die herkenden haar ook bijna niet terug. Overigens ook niks op hen aan te merken, zij hebben helaas niet de juiste mensen getroffen qua begeleiding. Zijn echt super lieve mensen die uiteindelijk toch het beste met haar voor hadden.

Inmiddels staat ze al heerlijk dag en nacht buiten op de wei met de rest van onze paarden, compleet veranderd en durf wel te zeggen helemaal happy! :D

Wij hadden al vrij snel besloten dat we een poging gingen wagen om haar drachtig te krijgen van Kharamel, omdat ze verder lichamelijk meer dan prima in orde was.
Op 1 april besloot ik dat het tijd werd om haar eens te gaan scannen op hengstigheid, ze was al eerder hengstig geweest, maar dat was wel erg vroeg. Ze toonde op dat moment niet hengstig, maar qua tijdframe moest het wel redelijk uitkomen en dat klopte! Ze bleek mooi hengstig te zijn :D
Nog even een spuitje gegeven voor het rijpen van het ei en op 2 april geïnsemineerd. De volgende dag opnieuw gescand en het ei was mooi weg, dus toen 18 dagen wachten en daarna weer scannen om te kijken of ze drachtig zou zijn.
22 april zijn we weer gaan scannen en tot mijn grote vreugde kregen we het gehoopte bericht; Drachtig! :D *\o/*

Je durft er niet op te hopen, want merrie voor de 1e keer drachtig en diepvriessperma zijn niet de ideale omstandigheden.... Maar toch in 1 poging raak! :D
Durf daarom ook wel te zeggen dat Chica happy is en goed in dr vel zit. We hebben haar ook met opzet niet op het hengstenstation gezet, maar zijn gewoon heen en weer gereden, zodat ze op haar vertrouwde plek kon blijven. (Het is ook maar een half uurtje rijden, dus dat is ook niet zo'n probleem.)
Dus alles aan gedaan niks te triggeren en het heeft allemaal heel voordelig uitgepakt. :D

Uiteraard blijft het spannend, 18 dagen is ook allemaal nog heel pril!
Maar vandaag op precies 6 weken weer gescand en nog steeds heel mooi drachtig. *\o/*

Eerste foto van de spruit :D
Afbeelding

En natuurlijk nog even beide aanstaande ouders voorstellen:

Meet Chica (U-gebiet x michaelangelo):

Afbeelding

En Kharamel:

Afbeelding

De uitgerekende datum voor het veulen is 8 maart 2016 en de kleurkansen:

Afbeelding

Ik zou zeggen doe gerust een gokje, ook al duurt het natuurlijk nog wel even voor het zover is :P

Saintelette

Re: (champagne?) Kharamel veulen in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:52

Leuk! Ik ga volgen :) En ach beetje vroeg, leuk toch ;)

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:05

Leuke combi! Ik kom ook volgen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:05

Waarom moet ik hier nou een heel jaar op wachten? -O-

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:21

Niet eerlijk al die gave combinaties die vanaf het begin al een topic openen, dan moet ik zo lang wachten -O- :))

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:32

Gefeliciteerd :) en wat een mooie merrie en wat heeft ze het dan nu goed getroffen. Hopen op een gezond veulen volgend jaar

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:36

Nou succes hoor, dat er een leuk veulen uitrolt he en liefst met een glansvelletje ;)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:37

WoW. Die Chica mag er ook zijn, ze heeft iets speciaals over zich.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 06:34

Ohhhh spannend!
Wat een gave combie! Hoop natuurlijk op het kleurtje van paps.
Is dit zodra het een merrie is, en champagne een aanhoudertje denk je? :)

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 07:26

Spannend, ik volg!

DaisyLive

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:23

geweldig ik ben blij voor je *\o/* maar een jaar nu wachten -O-

LEUK TOCH *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\%/* :#

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 09:28

Thanks allemaal :D
Duurt inderdaad nog zoooooo lang! Maar ze is ook alweer 6 weken drachtig dus nu nog 9,5 maanden ipv 11. Meestal gaan die maanden ook zo voorbij, het zijn de laatste loodjes die altijd een eeuwigheid lijken te duren..

Ik hoop natuurlijk op een champagne veulentje, liefst een merrie, maar als het champagne is zal ik er niet minder blij mee zijn als het een hengstje is. Als het een champagne wordt is het sowieso een blijvertje :D

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:17

wat is kharamel toch een geweldig beest, was een paar jaar gelede ook helemaal verliefd op Nina (zo hete ze toch, weet ik niet meer zeker :') ) hoop dat dit veulen ook zo'n prachtig kleurtje krijgt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 12:21

Nina inderdaad, zo heet ze nog steeds :D

Dit is Nina nu, als 2 jarige. {:}

Afbeelding

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:47

Ik volg ook! Wat is Kharamel toch een gave hengst <3

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 15:34

Vandaag weer even foto's gemaakt van Chica. Ze is nu 4 maanden drachtig.
Ze is sinds ze drachtig is echt veranderd in een super aanhankelijk paard, sommige merries veranderen in een heks, maar zij is echt heel erg knuffelig geworden. :+

Volgende week gaan we voor de zekerheid nog even een keer scannen, de 3 maanden scan hebben we niet gedaan. Ik heb haar niet meer hengstig gezien en ook niet heel veel reden om te twijfelen. Maar de VA komt toch ook nog om een andere merrie te scannen en beetje extra zekerheid kan nooit kwaad!

Foto'tjes van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:48

Hoe gaat het hier inmiddels? Is het veulen er al? :)

7249787

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:39

Ik ben ook benieuwd of het veulen er al is! :D Het is echt een prachtige combinatie!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 22:14

Helaas geen veulen dit jaar. Ergens tussen 3e en 4e maand heeft ze het verworpen. Helaas geen signalen oid gezien destijds omdat ze zich nog gewoon 'drachtig' gedroeg en ook niet meer hengstig werd.
We hebben nog wel een 2e poging ondernomen op de valreep van het seizoen, maar die pakte helaas niet.

Ik had het al in het algemene topic doorgegeven maar hier helemaal vergeten. :o

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:20

Ah wat jammer.. Ga je het nog een keer proberen met deze prachtige combi?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 06:18

Ah nee wat jammer :(

7249787

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:10

Ah wat jammer :(

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:35

Zonde, maar was er al bang voor aangezien het hier lang stil bleef :( Dit jaar weer een kans?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 17:40

Zonde! Ik las in een ander topic dat het diepvriessperma van Kharamel erg slecht bevrucht. Kan dat?

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 01:29

Wat jammer joh!