Onze verrassing; onverwacht hoog drachtige Tinker merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Onze verrassing; onverwacht hoog drachtige Tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 22:53

Na weken van informatie verzamelen en inlezen blijkt vooral bokt een rijke bron van informatie. Omdat hier zoveel ervaringsdeskundigen en experts zitten zou ik ook erg graag jullie mening willen hebben over onze drachtige Tinker merrie.
We hebben haar in december gekocht en zijn er sinds een maand achter dat ze drachtig is. We hebben in de afgelopen weken alles zo goed mogelijk voorbereid op de komst van een veulen maar we hebben geen idee en geen indicatie wanneer het veulen ongeveer komt. Omdat ik vanmorgen ineens opvallende veranderingen zag ben ik heel benieuwd of jullie er misschien wat over kunnen zeggen.

Onze drachtige dame begin van de week:
Afbeelding

En vanochtend:
Afbeelding

Uier begin deze week:
Afbeelding

Uier vanochtend:
Afbeelding

Kling begin deze week:
Afbeelding

Kling vanochtend:
Afbeelding

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:03

Niemand die iets kan zeggen over onze dame? Het is best zenuwslopend om geen enkele indicatie te hebben dus mee kijkers zijn erg welkom!

Poosje81

Re: Onze verrassing; onverwacht hoog drachtige Tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:05

Zo op het oog mag de uier nog wel voller, maar je weet natuurlijk niet of dit een 1e veulen wordt of niet. Hoe oud is ze eigenlijk?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:10

Bedankt voor je reactie! Ik weet inderdaad niet of dit haar eerste veulen is, ik hoop het wel want ze is vijf.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:12

Ik heb er geen verstand van, maar spannend zeg! Weet je iets over papa *D?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:25

Mjetterd schreef:

Geïmporteerd en drachtig, forget it. Standaard voor Tinkers.

Swift schreef:
Bedankt voor je reactie! Ik weet inderdaad niet of dit haar eerste veulen is, ik hoop het wel want ze is vijf.

Kan prima dat ze al eerder veulen gehad heeft dan hoor. Houd gewoon goed de uier en de banden in de gaten, meer kan je eigenlijk niet doen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:26

Leonoor schreef:
Mjetterd schreef:

Geïmporteerd en drachtig, forget it. Standaard voor Tinkers.

Misschien lees ik er 2 keer over heen, maar er staat niet dat ze geïmporteerd is toch? :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:27

Je leest er inderdaad niet overheen, je hebt gelijk. Maar mijn idee is dat.... ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:38

Er is in ieder geval ontwikkeling, dat duurt geen maanden meer.

Wat ik een goede controle vind is de temperatuur, die zakt een paar uur voor de bevalling ongeveer 1 grade tot onder de 37.
Bij daling van de temperatuur verlies ik zo'n merrie niet meer uit het oog, zonder steeds dicht bij. De merrie in de buurt te zijn.
Dat kan met een camera, maar ik heb een gluurplek waar ik de kraamstal precies kan zien.

Sommigen testen ook de melk met stripjes, nadeel vind ik dat Je de melkgang dan al opent voordat het veulen er is. Er is dan een kans op infectie.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:13

Leonoor heeft inderdaad gelijk, ze is geïmporteerd. Ik wist wel dat dit vaak voorkomt bij import merrie's maar omdat ze mager was toen we haar kochten had ik het bij haar niet zo verwacht (ze is begin juni naar Nederland gekomen). We vinden het wel een hele leuke verrassing hoor, maar het is wel even schakelen en voor ons als leken op het gebied van fokken ook erg spannend!

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:15

Vind haar ook al behoorlijk ver ogen in de dracht, geen maanden in ieder geval zou toch zeggen dat er binnen 3 week een veulen bij loopt....uier kan voller maar dat kan ook op het laatste moment komen, ik zeg dat je stil aan snachts kan gaan waken...ga je een cam doen? geboortemelder? ( ook omdat de merrie nog niet zolang bij jullie is en haar nog niet goed kennen, mijn merrie laat sochtends duidelijk merken dat er iets gaat gebeuren, zet haar met lege uiers in het land en tegen de avond met binnenzetten spuit het melk eruit...dan is het een kwestie van erbij blijven hihi ). Maar mooie merrie trouwens hoop dat er een leuke hengst op heeft gezeten en er een superknap veulen uitkomt!

Ik lees net dat ze in juni naar Nederland is gekomen dus als laatste kan ze dan in juni gedekt zijn dus zou het veulen in Mei uiterlijk geboren kunnen worden bij normale draagtijd.Stel ze is ergens in mei gedekt en toen via via verkocht en geimporteerd kun je inderdaad je veulen komende 4 weken verwachten.
Laatst bijgewerkt door Ninette op 27-03-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:20

Jeetje, dat is zeker een verassing! Heb je al gedacht een cam in de stal? Het veulen zal niet heel lang meer op zich laten wachten.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:23

Bedankt voor de tips en het meedenken, heel fijn!
We hopen dit weekend inderdaad een camera aan de praat te krijgen en hebben ook melktesten in huis. Ze staat nu bij mijn ouders aan huis en ik was van plan daar vanaf donderdag (handig ivm paasvakantie van de kinderen) te gaan overnachten en te waken maar het zou dus ook wel eerder kunnen? Misschien dan toch overwegen om vanaf morgen ook 's nachts al in de buurt te blijven dan....
Bedankt voor het compliment Ninette! Ik vind haar ook erg mooi maar ze heeft vooral ook echt een geweldig karakter, als het veulentje daar wat van mee krijgt heb ik echt geluk!
Voor nu hoop ik vooral dat moeder en veulen gezond door de bevalling komen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:24

Spannend zo onverwacht!

Ik denk dat het uier zich nog wel verder gaat ontwikkelen.
Met zo'n uier zou ik zelf de camera in de gaten houden en nog niet snachts op stal blijven slapen.
Het kan inderdaad snel gaan maar zo op de foto lijkt het niet zo dat het direkt geboren gaat worden.
Tuurlijk oordeel ik van de foto.

Hoe is het met haar staart, kun je die makkelijk optillen en 'op de rug' leggen?
De banden worden slap voor de geboorte, dat kun je 'naast' de staart voelen.

Camera is fijn voor het waken!!
Ik ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Tjinta op 27-03-15 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:25

Haar banden zijn al erg slap en haar staart kan wel op de rug maar niet heel makkelijk. Ik vind het erg lastig te beoordelen wanneer de banden helemaal slap en de uiers helemaal vol zijn, ik vind elke verandering al best indrukwekkend :o dat is het nadeel van geen ervaring hebben, je hebt minder referentiekader.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:29

Is ook niet makkelijk en het is en blijft spannend.

Ik heb dit jaar een veel te vroeg veulentje gekregen, van een merrie die nog nooit eerder een veulen gekregen had. De ontwikkeling van het uier ging heel snel maar toch hebben we de bevalling niet gemist.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 20:45

Wat naar dat je veulentje te vroeg is geboren. Heeft-ie het wel gered?
Ik ben zelf ook wel bang voor alles wat er mis kan gaan, ik zal opgelucht zijn als moeder en veulen gezond en wel in de paddock staan.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:53

Ja hoor, met een beetje hulp de eerste dag doet ie het nu super!

Ik kan het me voorstellen hoor dat je het spannend vind. Maar vergeet er ook niet van te genieten.
Dit is ook een hele leuke tijd vind ik.
Tuurlijk kan het misgaan maar daar moet je niet vanuit gaan joh, je doet er alles aan om je goed voor te bereiden en meer kun je niet doen.

Met camera en melktests ben je goed op weg. Zijn de melktests met kleurtjes of cijfers?

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:29

Mijn merrie is uitgerekend op 16 april, nog 3 dus ik volg eventjes mee om extra ervaring op te doen

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:38

Spannend!
hier ook een shet staan die we drachtig hebben gekregen,maar bij haar kunnen we redelijk inschatten wanneer ze haar veulen krijgt.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 10:38

Wat fijn dat het nu goed met hem gaat Tjinta!
Ik geniet er ook van hoor, vooral het veulen voelen bewegen in haar buik vind ik zo bijzonder! Mijn man had nu PH strips meegenomen van zijn werk, die zijn met kleurtjes maar misschien toch niet fijngevoelig genoeg dus ik ga toch ook nog even anderen bestellen.
Leuk dat je volgt CedricVT, jij ook veel succes met je drachtige merrie!
Fijn dat jij wel een inschatting kunt maken gerlinda12, bij ons kon de dierarts alleen maar zeggen dat ze aardig aan het eind loopt maar verder geen duidelijke indicatie geven helaas...

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:01

Is er ondertussen nog iets verandert bij je merrie?

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:05

Had je mijn toevoeging nog gelezen bij mijn vorige post over een idee wanneer het veulen komt? En wat ik wou vragen...blijf je foto's plaatsen? Kunnen wij de veranderingen ook aanschouwen!

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:10

Mooie merrie, veel succes met waken ts!