Dan toch drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:43

Je spreekt jezelf trouwens wel tegen. Eerst zeg je dat nu alles samen staat maar vijf minuten later staan ze toch weer apart? Begrijp me niet verkeerd ik zeg dit niet om je te pesten. Maar je moet gewoon niet denken dat pony's niet drachtig kunnen worden zonder dat je hier medisch bewijs van hebt.

Ik zou overigens sowieso een andere dierenarts zoeken.

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:45

Ga zeker allemaal nog eens bespreken met mijn Dierenarts, hebben heel zeker niet de makkelijkste merrie qua dierenarts en behandelen. Maar merk dat der buik toch dikker is. Ze zou nu op zo'n 5 - 7 maanden moeten zitten als ze vanaf het begin drachtig is.
Weet dat merries graag gaan liggen. Maar mijn jaarling moet er niets van weten als ze überhaupt ooit bij hem staat.

Jaarling staat snachts samen met mijn mini merrie en de hengst apart.
Overdag staat de jaarling in de weide langs de hengst en mijn mini merrie die dan samen staan. Dus jaarling en hengst staan wel degelijk apart van elkaar

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:49

Waarom heb je haar dan laten scannen?

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:51

Omdat ze eerst wel samen stonden en ze toen wel met der staart omhoog stond en de hengst probeerde te dekken. Kon er niet aan maar hebben voor zekerheid beiden proberen te scannen en de jaarling was dus niet drachtig maar staat sindsdien wel zo apart. Gaat in de zomermaanden op een grote weide met andere soortgenootjes normaal gezien

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:55

Eerst zei je dit;
Luna2006 schreef:
Andere merrie is nog niet vruchtbaar en is al ruim 1m15. Die is zeker niet drachtig, hengst probeert ook nog niet.

Nu zeg je dit;
Luna2006 schreef:
Omdat ze eerst wel samen stonden en ze toen wel met der staart omhoog stond en de hengst probeerde te dekken. Kon er niet aan maar hebben voor zekerheid beiden proberen te scannen en de jaarling was dus niet drachtig maar staat sindsdien wel zo apart. Gaat in de zomermaanden op een grote weide met andere soortgenootjes normaal gezien

Het lijkt er op of je jezelf steeds tegen spreekt. Dat maakt het natuurlijk niet makkelijk voor bokkers om te begrijpen hoe het verhaal nou precies in elkaar zit.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:57

Nee inderdaad.. Maar goed.

Je oudere merrie zou ik voor de zekerheid ook maar apart zette. Van je hengst. En ik zou aan je dierenarts vragen of ze van buitenaf kunnen scannen. Dat is misschien prettiger.

suus_elviera

Berichten: 1785
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:20

ik erg mij er erg aan dat jullie alle maal scannen zegt
weten jullie wel hoe gevaartlijk dat is bij mini shetlanders
vriendin van mij heeft haar mini shet laten scannen en kwam er niet levend van af
je hebt ook plas strips voor paarden miss is dit wat

Anoniem

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:22

suus_elviera: Erger jou maar verder, want ik doelde aller sinds op uitwendig scannen en volgens mij is dit niet levensbedreigend?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:30

Mijn veearts wil ook geen kleintjes scannen vanwege het risico, maar ik ga gewoon met de kleintjes naar een kliniek, krijgen ze een prik darmverslapper als het te nauw is en dan lukt het prima. Op een goede kliniek weten ze heus wel correct te werk te gaan en zullen ze niets levensbedreigends doen... Ze kunnen ook een sederende prik geven als de merrie zich niet wil laten scannen. Dus makkelijk te doen en kost misschien 40 euro inclusief al die prikken, zonder goedkoper. Daarvoor zou ik het echt wel laten doen om zekerheid te krijgen.
Niemand kan zeggen onvruchtbaar zonder medisch onderzoek, dat is echt grote onzin... Groot kans dat je merrie gewoon eens drachtig wordt.

Ik heb hier toevallig ook een net 11 maanden oud veulen staan die harstikke hengstig is op dit moment, wil niet zeggen dat ze al goed vruchtbaar is maar KAN wel, ik zou haar nooit bij mijn hengsten laten. Want ja, ze zakken helemaal tot de hengst erbij kan, het lukt ze op gegeven moment. En 40 cm verschil? is je hengstje echt maar 75 cm dan?

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 09:22

Hengstje haalt de 80cm echt nooit en merrie is goed groot. Maar hebben der ook goed apart staan hoor.
En over het dekken, mijn grootmoeder zei dat ze het hem wel heeft zien proberen, maar dat wist ik dus niet dus heb ik mijzelf verbeterd.

Ga waarschijnlijk ook met mijn merrie verder gaan hoor. Maar scannen op de normale manier willen ze niet doen. En de dichtstbijzijnde kliniek is stukken duurder als 40 euro dus daarom had ik dit topic gemaakt, om aan kenners te vragen of mijn merrie drachtig lijkt, en niet om gezeur te krijgen.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:38

Ik lees dat scannen geen goede optie is. Maar het zal niet zo zijn dat je er verder helemaal niets mee kunt. Ik lees dat het mogelijk is om naar een kliniek te gaan. Als je denkt dat je pony drachtig is moet je er naar toe gaan, bokkers kunnen echt niet van achter hun computer aanvoelen of je pony drachtig is of niet. Als de kliniek te veel geld kost had je had van te voren kunnen bedenken dat als je een hengst bij je merrie zet dat die drachtig kan worden omdat er geen verder onderzoek is gedaan naar de onvruchtbaarheid van de pony. Ik snap wel dat je het aan neemt omdat de dierenarts dat zegt en je nu een beetje in de stress zit er door omdat je nu niet zeker weet of ze nou drachtig is of niet. Enigste manier is dus om je merrie bij de kliniek te laten scannen ;)

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 10:57

Wij hebben gewoon geen trailer dus zijn we voor een scan al gauw 100 euro kwijt.
Het is niet dat we hier geen geld voor hebben, maar uitgespaard is uitgespaard en kunnen we investeren in andere dingen voor de paarden moesten er bokkers zijn die het beter zijn als mij.
Want wij denken dat ze vol zit namelijk

Anoniem

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:08

Je dacht ook dat ze niet vruchtbaar was.

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 11:12

Omdat een veearts dit heeft gezegd gehad nadat ze niet drachtig raakte.

Maar omdat ze nu dikker is als onze andere paardjes en niets extra aan voeding krijgt denken we indd dat ze nu drachtig is

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:18

buitenaf scannen kan perfect,praam op de neus van de merrie en ze zal wel blijven staan.
Ik heb ook al twee van die merries vol kietels laten scannen van buitenaf en dat ging perfect!

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 11:19

Oké dan ga ik dat eens voorstellen aan de DA.

Het is niet dat ze echt stout is maar ze laat gewoon niet in de buurt van der achterbenen komen, dus weet ook niet waarom

Tigress

Berichten: 8947
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:21

Luna2006 schreef:
Omdat een veearts dit heeft gezegd gehad nadat ze niet drachtig raakte.

Maar omdat ze nu dikker is als onze andere paardjes en niets extra aan voeding krijgt denken we indd dat ze nu drachtig is

dat zegt niks zonder uitgebreider onderzoek. Zo ken ik een merrie die na natuurlijke dekking, inseminatie en hengstig spuiten alsnog niet drachtig wilde worden. Hier hebben ze flink wat tijd mee lopen te klooien (eitjes leken prima, hengst was goed qua sperma)
Na de hoop op te hebben gegeven kwamen zij tot de conclusie dat ze niet vruchtbaar was, dus kon ze prima bij de hengst lopen. Raad eens wat er een jaar later naast haar liep? :')
Er kan iets in het lichaam zijn wat het weerhoud van drachtig raken, en waar ze nu overheen is en dus drachtig kan worden :)

Maar is een bloedonderzoek niet te doen dan? (mocht ze zich ook van buitenaf niet laten scannen?)

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:22

Scannen doen ze zeg maar vlak voor de uier. Misschien dat dat wel lukt?
Ik heb hier ook een mini van 75 cm en die is ook niet heel erg te vertrouwen met haar achterbeentjes (én tanden :P ),en scannen van buitenaf lukt perfect. We doen er wel altijd de praam op,dan verzet ze geen stap.

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 11:28

@Tigress: dat kan dus indd ook het geval zijn met mijn merrie. Daarom dat we het hengstje hadden aangekocht, het kon toch niets uitmaken voor mijn oude merrie en wouden nog een kinderpony erbij.

@pretty: kan inderdaad wel lukken, dat laat ze wel doen want kan ook gewoon aan der uier komen als ik wil. Maar de DA vertrouwd ze der dan weer niet. Maar ga het wel al eens bekijken of ie dat ziet zitten en of ik eventueel dan de apparatuur vast houd.

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:21

dat zou je bijvoorbeeld wel kunnen proberen. Maar het is wel zoeken. Vanaf 5 maand zou je het uitwendig moeten kunnen zien,toch bij mijn merries. :)

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 14:13

Oké ga dat zeker en vast voorstellen!

Staat nu een gastmerrie voor onze hengst en die is veel te dik en vind het toch een redelijk verschil

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:16

Luna2006 schreef:
Oké dan ga ik dat eens voorstellen aan de DA.

Het is niet dat ze echt stout is maar ze laat gewoon niet in de buurt van der achterbenen komen, dus weet ook niet waarom

Dus ze word ook nooit bekapt??

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:19

bigone schreef:
Luna2006 schreef:
Oké dan ga ik dat eens voorstellen aan de DA.

Het is niet dat ze echt stout is maar ze laat gewoon niet in de buurt van der achterbenen komen, dus weet ook niet waarom

Dus ze word ook nooit bekapt??

Waar haal je dat vandaan..?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:34

ik denk dat dat eerder een vraag is omdat je niet bij haar achterbenen kan komen

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:49

Als je een pony om wat voor reden absoluut niet bij de achterbenen kunt komen kun je ook niet bekappen, lijkt me toch niet zo'n vreemde conclusie.