Dan toch drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:34

Hey hey,

Onze merrie is een aantal jaren geleden volgens een arts onvruchtbaar verklaard.
Dus toch maar weer een hengstje aangekocht omdat hij toch niets kon presteren bij haar.
Hebben hem haar wel zien dekken maar ze wordt opnieuw 'hengstig'. Maar nu lijkt ze toch een buikje te krijgen en is zichtbaar dikker als de rest. Moest ze drachtig zijn zou het al vanaf oktober of november kunnen zijn.
De vader is onze mini hengst Cc's Casper die in november voor zijn goedkeuring gaat.
Wat vinden jullie van haar buikje? Zou ze dan toch drachtig zijn geraakt?

Afbeelding
Afbeelding
Buikje langs de rechtkant gezien
Afbeelding
buikje linkerkant gezien
Afbeelding
Aan haar uier nog niets te zien
Afbeelding

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:37

Dat kan je zo toch nog niet zien.. Een manier, dierenarts.

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:38

Ik zou er ook een da bijhalen. Straks verheug je je op iets wat nooit komt..

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:43

Zijn ons niet aan het verheugen op een veulen.
Merrie laat een scan niet toe. Dan slaat ze alles bij elkaar, en gaat ze helemaal door het lint.
En wil eerst even de mening van bokt

Anoniem

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:46

Als ze drachtig zou zijn van oktober of november dan gaat die uier echt nog niet beginnen veranderen. Op basis van wat is ze onvruchtbaar verklaard?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:51

Zonder scan kan je niet met zekerheid zeggen of ze drachtig is of niet.. Zelfs bokt kan dat niet. Ik denk dat je dan toch moet afwachten. Je hebt ook nog een andere merrie toch? Is die niet per ongeluk drachtig?

Even off-topic: waar ga je je hengst laten keuren?

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:54

Heeft vroeger altijd bij een hengst gestaan maar niet hengstig te krijgen, ook niet drachtig. Verder hebben we der geen verder onderzoek over kunnen doen omdat ze ook niet liet scannen, etc....
Kan nu nog steeds niet mooi tussen der achterbenen wassen of aan komen want dan gaat ze door het lint (kan van een trauma zijn ofzo)
Bij deze hengst raakte ze wel mooi hengstig en misschien dus ook drachtig, maar dat weten we dus niet doordat ze zich nog steeds niet laat scannen

@Ymor: Andere merrie is nog niet vruchtbaar en is al ruim 1m15. Die is zeker niet drachtig, hengst probeert ook nog niet.

Gaan de hengst laten keuren in Duitsland. Volgend jaar misschien ook NAS hangt af van showconditie

Anoniem

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:57

Dan heb je gewoon een goed vruchtbare merrie. Als er geen verder onderzoek is gedaan qua scannen etc mag de term onvruchtbaar er ook niet op geplakt worden. Dit was dus eigenlijk puur giswerk? Vroeger, hoe oud was ze dan? Het kan goed zijn dat ze wel hengstig kwam maar haar eigen niet wou laten dekken, ze op dat moment ziek was of te jong. Ook veel veulens na elkaar kunnen er voor zorgen dat een merrie niet hengstig komt. Dit lost zijn eigen meestal wel weer op.

Je hebt dus een gewone vruchtbare merrie dus reken maar dat ze drachtig is.

BigOne
Berichten: 38539
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:01

Beetje vreemd verhaal, waarschijnlijk was de vorige hengst niet vruchtbaar. Gewoon laten verdoven en dan scannen, zie het probleem niet zo.

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:05

Merrie is nu tussen de 15 en de 20 en zou toen dus tussen de 10 en 15 zijn geweest.
Veel veulens heeft ze niet gehad, volgens de verkoper nooit mee gefokt geweest, maar of ik hier op kan vertrouwen weet ik niet.
Zou indd kunnen dat de hengst niet vruchtbaar was.
Binnenkort komt Dierenarts sowieso voor enten van de jaarling die der tweede enting moet krijgen dus zal het ook nog eens bij hem navragen

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:10

Zou dit dan haar eerste veulen zijn?

Ik zou je andere merrie ook laten onderzoeken. En in ieder geval apart zetten van je hengst. Bij ons stal is een merrie ook nog nooit zichtbaar hengstig geweest en die verwacht binnen een week haar eerste veulen. Was ook een ongelukje. Je hoeft het niet altijd te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:10

Tja, vind het niet verstandig er zomaar vanuit te gaan dat een merrie onvruchtbaar is op basis van een vermoeden. Hoop dat beide ouders de nodige papieren hebben en dit niet gewoon weer een papierloze shet wordt?

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:20

Andere merrie is nog niet vruchtbaar en staat apart van de hengst. Nu staan ze momenteel even samen maar geen van de merries is hengstig, houden het goed in de gaten hoor. Jaarling is ook veel groter (is een verschil van 40 cm bijna) dus ze zou al in een kuil moeten staan en hij hoger want zo kan hij er niet aan, dit hebben we gezien toen ze een half jaar was en we hem kochten. Komt er niet eens.

Ouders hebben papieren dus is zeker geen papierloos veulen. Vader is in duitsland goedgekeurd geweest en veulen wordt dus zeker en vast duits. En krijgt tevens NAS papieren moest de merrie drachtig zijn.
En daarbij, een dierenarts heeft het ons toen gezegd gehad dus is het normaal gezien normaal dat je niet aan deze zijn oordeel twijfelt hé ;)

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:25

Sorry dat ik het zeg maar wat ben jij ontzettend naïef. Ook je jongere merrie kan drachtig zijn. Misschien is ze het niet maar het kan. Als je geen veulen wil zet je een merrie niet bij een hengst. Zo simpel kan het zijn. Ik heb merries door de knieën zien gaan zodat de hengst kon dekken. Waarom denk je dat er Shetlanders x Friezen kruisingen rondlopen?

Nogmaals via een foto kan niemand zien of de pony drachtig is.. Maar asjeblieft als je dit soort ongelukjes wilt voorkomen zet je hengst apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:27

Als een dierenarts morgen tegen mij zegt dat ze onvruchtbaar is gewoon omdat hij haar nog niet hengstig heeft geweten trap ik hem buiten en neem ik een ander. Moest ik altijd de dierenarts geloofd hebben en nooit mijn gevoel was er al wat anders gebeurt hoor. Zonder scan weet je nooit of een merrie wel of niet vruchtbaar is. Dus dat is echt flauwe zever wat jou dierenarts u vertelde.

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:30

Nogmaals, de hengst staat apart, enkel bij de mini merrie....
Onze jaarling hebben we wel laten scannen en is NIET drachtig.
En het gaat trouwens om mijn mini merrie en niet om mijn andere pony's -.-
Als je niets nuttigs meer hebt te melden zou ik graag hebben dat je niet meer reageert, ok?
Er zijn hier meerdere fokkers die zich bewust met het fokken bezig houden en ik weet heel goed wanneer je aan een merrie ziet of ze drachtig is of niet maar omdat mijn merrie jaren niet drachtig is geraakt en nu wel een heel stuk dikker is als de rest maar niets meer krijgt vraag ik het ook aan bokt. Is het zo moeilijk voor mensen om ontopic te blijven? Ik hoef geen gezeik over mijn hengst en mijn andere merrie.

@demolenhoek:
Een merrie dat na 2 jaar bij een hengst (23) gestaan te hebben die nakomelingen heeft, nog steeds niet drachtig is. Tja dan ga je dat wel geloven. Dus kan goed zijn dat mijn merrie moeilijk vruchtbaar is en dat deze hengst beter vruchtbaar is als de andere
Laatst bijgewerkt door Luna2006 op 09-06-14 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:30

Verdoven/praam op en scannen, enige manier om het te weten te komen. Of afwachten natuurlijk.

Anoniem

Re: Dan toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:32

Tja, ik fok namelijk ook en weet ook waar ik over bezig ben. En je hebt jou antwoord al lang: Scannen.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:33

Als je merrie 15-20 is en het wordt haar eerste veulen is het toch wel verstandig zekerheid te hebben gezien de complicaties die dat met zich mee kan brengen..

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:34

Sorry maar zelfs een dierenarts kan aan de buitenkant niet met zekerheid zeggen of een merrie drachtig is of niet.
Het blijft dus gis werk of je merrie drachtig is.
Zou een roesje of een praam niet helpen?

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:37

Wij willen ook zekerheid hebben, maar mijn Dierenarts durft niet te scannen. Ze is klein en smal aan der bekken en slaat ook nog eens alles bij elkaar.

Weten ook dat er kans zijn op complicaties maar is voor ons al een verassing dat onze merrie misschien drachtig kan zijn na jaren met hengsten te hebben gestaan, zowel vroeger voor we der kochten (waar ik dus ook niet met zekerheid kan zeggen of ze wel of geen veulens heeft gehad) als nog 2 jaar bij ons.

Verdoven is wel een optie maar dan moet ze ook echt te scannen vallen en daar is twijfel over...

sannerody
Berichten: 274
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:38

Ik zou gewoon afwachten, als ze zich toch niet laat scannen

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:39

Kunnen ze niet van buitenaf scannen?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:39

En een echo? Of bloedonderzoek?

Tigress

Berichten: 8950
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:42

Op giswerk zeggen dat ze niet vruchtbaar is, betekend niet meteen dat het ook daadwerkelijk zo is :)
Mijn kat was ook prima vruchtbaar, maar lichamelijk kon ze het niet aan dus bleef haar krolsheid uit. Misschien was dat ook het geval bij je merrie? (maar dan hengstigheid ofcourse :P) Of was de hengst inderdaad niet vruchtbaar :)

Citaat:
Jaarling is ook veel groter (is een verschil van 40 cm bijna) dus ze zou al in een kuil moeten staan en hij hoger want zo kan hij er niet aan, dit hebben we gezien toen ze een half jaar was en we hem kochten. Komt er niet eens.

Helaas, dit klopt niet. Als ze echt willen, gaan de merries er vrolijk voor liggen _O-

Zijn er geen bloedonderzoeken te doen dan? Of inderdaad verdoven en dan scannen :)
Laatst bijgewerkt door Tigress op 09-06-14 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt