Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VDS

Berichten: 328
Geregistreerd: 14-04-11

Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 13:43

Hallo iedereen!
Wij zijn in blijde verwachting van ons 3de veulen uit onze sportmerrie Esprit ds.
Vorig jaar kon je ons volgen bij het verloop van de zwangerschap van de tweeling , die elke getransplanteerd werden in een afzonderlijke merrie.
[KS-ITP] Darco merrie drachtig van Nabab de Rêve, naamsuggesties?

Dit jaar verwachten we een Kannan.
De verwachtte datum is 26 mei, dan reken ik precies 11 maand wat dit jaar overeenkomt met 334 dagen.
Morgen is al een eerste mijlpaal, dan bereiken we de grens van 300dagen!

Hier enkele foto's van de draagmerrie , ze heeft al een enorme buik.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Jullie mogen gerust meegokken over geslacht en kleur.
Vorig jaar waren het twee merrietjes, een bruin met witte bles en een vosje die nu schimmel aan het worden is.
Ook naamideeën zijn welkom, dit jaar moet het met een O beginnen.
Namen van vorig jaar: Nabelle VDS en Nitouche VDS.
Mijn broer verjaart 29 mei en noemt Olivier, dus had graag zijn naam erin verwerkt ;-)

Zou tof zijn als jullie meevolgen, ik ben dan ook van plan vele foto's hier te posten van het verloop.
Aftellen kan beginnen, ik duim alvast voor een vlotte bevalling en een gezond veulen <3

MyHu

Berichten: 3025
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Overijssel

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:48

Spannend!

Een voskleurig hengstje gok ik op.
Naam, ehhh, geen suggesties :')

VDS

Berichten: 328
Geregistreerd: 14-04-11

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 13:50

@ MyHu: zou wel graag een hengstje hebben, geslacht maakt me eigenlijk niet uit, maar had vorig jaar 2 merries van haar dus een hengstje zou ik niet boos om zijn ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:56

Ja ik meldt me weer, spannend! :D

Voor een merrie O'belle en voor een hengstje Olivers touch?

Ik hoop ook dat het een hengstje is :)
Hoe gaat het met de sportprestaties van Esprit?

MyHu

Berichten: 3025
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:59

VDS schreef:
@ MyHu: zou wel graag een hengstje hebben, geslacht maakt me eigenlijk niet uit, maar had vorig jaar 2 merries van haar dus een hengstje zou ik niet boos om zijn ;-)


Ik heb je vorige topic niet gevolgd, maar houd je ze aan?

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:01

Erg spannend!
Ben enorm benieuwd naar embryotransplantaties, daarom ga ik dit topic zeker volgen. :j

Ik gok op een hengst, in namen ben ik niet goed. :+

Anoniem

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:02

Ik vind Kannan trouwens heel iers klinken, daarom O'kannan :P

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:05

Waar heb je de transplantatie laten doen :)?

VDS

Berichten: 328
Geregistreerd: 14-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 14:07

@ Jolieen: ja jij bent altijd al onze trouwe volger geweest, haha ;-)
Ja die namen hoor ik wel graag, voor een hengstje had ik idd graag iets met Oliver erin.
Esprit stelt het super, liep vorig weekend in Lummen had een pechfoutje in barrage van de GP, maar ze doet haar best. Heb toffe foto van haar toen ze over het water sprong ;-) Zal die straks posten.

@MyHu: vorig jaar hadden we 3 veulens, alle 3 merrietjes en hebben ze ook alle 3 aangehouden. Die staan nu samen op de weide op te groeien :) Is normaal ook de bedoeling dat we dit veulen bijhouden.

@ Furrow: Welkom bij dit topic! Ja embryotransplantatie is zo iets speciaal.. is onze 3de veulen uit embryotransplantatie en telkens is het weer een hele gebeurtenis

VDS

Berichten: 328
Geregistreerd: 14-04-11

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 14:08

@Preciousviva: Vorig jaar hebben we de transplantatie door Joris De Brabander laten uitvoeren, dit jaar bij Keros. zijn de twee grote dekstations die dit doen in België

MyHu

Berichten: 3025
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Overijssel

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:11

Ahhh, okee. En stel dat het een hengst wordt, ruinen jullie hem dan of laten jullie hem hengst?

Hoe werkt dat precies z'n embryotransplantatie? Het lijkt me heel raar dat de merrie gewoon niet weet dat het haar eigen veulen niet is :')

Alexandra_

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Wijk aan zee

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:16

Spannend! Ik gok 16 mei, een hengst .. Naam: Ollie ! XD of Olivers Dungeon

Mondy

Berichten: 11878
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:43

Ik gok 28 mei een donker bruin hengstje
Merrie : Olina
Hengst : Oliveras, Olianco (OLIvier kannAn darCO)

Anoniem

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:11

ik volg weer! , de dames van vorig jaar willen vast wel een broer :j

VDS

Berichten: 328
Geregistreerd: 14-04-11

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 09:35

@ MyHu: Als het een hengst is zou ik hem graag in eerste instantie hengst laten. De moeder zelf presteert goed op internationaal 1.50 niveau en heeft al een enkele keer 1m55 gelopen. De "oma" liep ook 1m50 en bloedlijn zou dan Kannan x Darco x Capitol zijn. Dus als hij goed gebouwd is en gezond is zou ik mij wel durven wagen aan de hengstenkeuring. Blijkt dat hij niet goed genoeg in de toekomst en hij echt niet braaf is zou ik wel overwegen om hem te ruinen.. (Maar de kans op een merrie is natuurlijk ook 1/2 ;) )

Embryotransplantatie begint met het insemineren van de merrie, er word dan ook gekeken hoeveel follikels er zijn (mijn merrie maakte er altijd veel aan, eerste jaar had ze 2 follikels die beiden in 2 embryo's gevormd zijn en dit jaar had ze 3 follikels maar kwam er 1 embryo uit). Aan 7-8 dagen wordt de merrie naar de dierenarts gevoerd om uit te spoelen. Er wordt een sonde ingebracht bij de merrie waardoor ze een aangepaste vloeistof laten lopen. Ze spoelen dus de baarmoeder en vangen de vloeistof weer op. Dan aan de hand van microscopen wordt er naar een embryo of meerdere embryo's gezocht. Deze embryo's worden dan met behulp van een rietje (zoals insemineren) ingebracht bij de draagmerrie. Deze merrie zit in dezelfde cyclus als de natuurlijke merrie, zodat het embryo goed geaccepteerd zou kunnen worden. en dan is het infeite hopen en duimen dat het embryo ook effectief anvaard wordt en dan kan verder groeien..
Ikzelf heb dus het gevoel dat mijn merrie dit zo goed als niet doorgehad heeft. Maar wij hebben ook geen gebruik gemaakt van extra hormonen en dergelijke. Alles is op de natuurlijke manier gegaan.

@ Alexandra: ooh Ollie klinkt zo schattig en Oliver vind ik ook niet mis

@ Mondy: Olianco is goed gevonden, tof dat al de namen erin verwerkt zitten, deze komt zeker op min lijstje ;-)

@ Takkie_muis: nog een bekende volger erbij ;-) Ja denk ook wel dat de dametjes graag een broertje willen :D

Mi_Esperanza

Berichten: 564
Geregistreerd: 31-10-11

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:38

Ah wat interessant, ik ben zeer benieuwd.
ik volg :D

_Saar

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:55

Ja leuk! Ik volg weer!
Hoe gaat het nu met de tweeling? En met de biologische mama?

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:17

Om aan te vullen op het embryotransplantatie verhaal: de natuurlijke merrie wordt gespoeld met fysiologische oplossing, deze oplossing is warm, wel zo aardig voor de mogelijke baby in de buik hihi :). Dit moet allemaal héél steriel gebeuren en het embryo moet ook héél steriel ingebracht worden bij de draagmerrie. Dan is de kans van slagen het grootste. Het embryo mag ook geen seconde zonder vloeistof zitten, dan overleeft het het niet.

Alexandra_

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Wijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:24

@VDS dat vond ik dus ook hihi ! Vind Het wel een hele onderneming hoor. Wat goed :)

Mag ik wel vragen waarom jullie voor deze weg gaan ipv KI of dekken? Gewoon uit nieuwschierigheid :)

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:28

@alexandra, dan ben je je merrie een held tijd 'kwijt' natuurlijk. Dat is voor sportpaard erg onhandig.

Falcobabe

Berichten: 1348
Geregistreerd: 10-02-13

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:37

Leuk! Ik volg mee! :)

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:48

Er wordt meestal voor embryotransplantatie gekozen omdat het paard dan een ruime tijd uit de running is in de sport. Voor sommige ruiters is dit erg onhandig. Ook zijn er paarden die wel drachtig worden maar vaak hun veulen verwerpen. Om dit te voorkomen wordt het vruchtje dus in een draagmerrie geplaatst die hoogstwaarschijnlijk niet zal verwerpen. Soms zijn er merries die fysiek niet meer in staat zijn om een veulen te dragen. En soms willen eigenaren meer dan 1 veulen van de merrie per jaar. Is natuurlijk altijd maar de vraag of het lukt om meerdere embryo's te krijgen maar het is mogelijk.

fjies0107

Berichten: 132
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:58

Ooh ben ook wel benieuwd wat dit gaat worden :o

VDS

Berichten: 328
Geregistreerd: 14-04-11

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:24

@ Mi_Esperanza; _Saar; Sari; Fjies: Welkom bij dit volgtopic! :D

@_Saar:: met de tweeling alles super, ze groeien snel en zijn heel aangename jaarlingen in omgang. Ze staan nu 24/24 in de weide maar kunnen ook naar hun schuilstal bij slecht weer.
Biologische mama stelt het ook super, liep 2 weken geleden mee in Lummen, maar de kans is dat ze verkocht is, vandaag wordt verkoopcontract verzonden.. Dus ben ik extra blij met dit laatste veulen uit deze merrie.

@PreciousViva: bedankt voor de leerrijke aanvulling. Eerste jaar dat we dit deden 2011, hebben we drie pogingen ondernomen en is het spoelen dus 3 keer mislukt.. tweede jaar hadden we direct 2 embryo's uit 1 dekking en dit afgelopen jaar lukte het weer bij poging 1 dus ben ik zeer tevreden :)

@Alexandra_: Wij doen dit zodanig de merrie in de sport kan blijven, ze is nu naar haar toppunt aan het opwerken dus zou jammer zijn de sportcarriere te onderbreken. Ook zijn we bezig met verkoop van de merrie en op deze manier hebben we er op 2jaar tijd toch 3 veulentjes uit wat een mooie basis is in de toekomst voor onze sportstal.

Vandaag dag 301. *\o/*

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Aftellen kan beginnen! Embryotransplantatie Kannan X Darco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:39

erg interessant! Ben benieuwd wat mevrouwtje uit gaat poepen :D Ik volg!