Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 21:53

Ik heb lang nagedacht over hoe en wat met deze merrie. Ze is ons eigen fokproduct uit een half groninger (kwpn) merrie en we hebben haar als veulen bij het KWPN laten registreren. Nu zijn we bijna 11 jaar verder en ik heb besloten om haar te laten overschrijven naar het Groninger Stamboek. Dit omdat ik denk dat ze daar beter tot haar recht komt voor wat betreft haar eigen exterieur, maar ook voor de fokkerij van dit ras denk ik dat ze kan bijdragen aan de bloedspreiding, doordat ze aan moeders kant een interessante lijn aan oud bloed draagt.

Ze gaat deze zomer naar de keuring voor stamboekopname en zal dit voorjaar gedekt worden door de Groninger hengst Macho Polo, een combinatie die, naar mijn gevoel, voor een goede nakomeling kan zorgen.

De merrie is niet al te groot van formaat (slechts 1.61) en hierin zit een verbeterpunt voor de nakomeling. Daarbij heeft ze een vrij gecompliceerd karakter (uit vaders kant, Oliver) en zou ik graag een veulen fokken met een makkelijker karakter, gecombineerd met meer front en massa, stabiel beenwerk en een sterk achterbeen. Een veulen die straks ook geschikt is voor de sport. De merrie heeft zelf wel fijn en ruim gangenwerk, wat ze door kan geven.

Dit zijn de bloedlijnen van de merrie: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/29176
En deze van de hengst: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/672044

En dit zijn de beide:

merrie:
Afbeelding


http://i106.photobucket.com/albums/m243 ... e378f9.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m243 ... 4f57b0.jpg

Hengst:
http://i106.photobucket.com/albums/m243 ... 1a8bc3.jpg

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 28-02-14 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link gezet

SayaJones

Berichten: 11940
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:57

Mooie combi! Heerlijke merrie zeg! Prachtige aftekeningen!
Zeer mooie hengst ook, ik denk, zo vanaf de foto, dat hij een match is met de juiste verbeteringen :j
Ben erg benieuwd wat hier uit gaat komen. Open je een topic volgend jaar tegen die tijd? :D
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 28-02-14 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:59

Wat een prachtige merrie heb je zeg! Die aftekeningen zijn echt gaaf.

Denk dat je qua hengst een goede keuze gemaakt hebt. Komt vast een leuk veulentje uit met een goed karakter en meer formaat!

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:15

Bedankt voor jullie reacties! Wat leuk dat jullie de merrie juist zo aanspreekt :) (ik ben er zelf ook helemaal verliefd op, maar ik geef wel toe, je moet ervan houden). Voor het kwpn was ze te klassiek qua exterieur en daarom bleef het bij "stamboek". Ik hoop dat ze bij het groninger stamboek betere kansen heeft op in ieder geval ster.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:10

Murosch schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Wat leuk dat jullie de merrie juist zo aanspreekt :) (ik ben er zelf ook helemaal verliefd op, maar ik geef wel toe, je moet ervan houden). Voor het kwpn was ze te klassiek qua exterieur en daarom bleef het bij "stamboek". Ik hoop dat ze bij het groninger stamboek betere kansen heeft op in ieder geval ster.

Nou met alle respect hoor maar ze is niet alleen afgerekend op exterieur. Ook haar cijfers voor haar gangen en houding zijn gewoon echt slecht. Wat ik raar vind want ze komt uit een stam met heel veel sport. Ik heb eerder het idee dat ze misschien gewoon niet goed voorbereid op de keuring is verschenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:45

De merrie is denk ik al snel te luxe qua type en afstamming voor de Groningers. En de hengst heeft ook rijpaardbloed....
Beweging zal je met de meeste Groningers niet snel verbeteren, ik zou eerder een Groninger kiezen als leuk recreatiepaard dan als sportpaard. Al moet ik zeggen dat ik filmpjes van deze hengst heb gezien waarop hij als groen paard al fijn kon bewegen. Maar goed, fok je een merrieveulen waar moet je die dan mee dekken bij de Groningers?

Qua waarde van het veulen is een KWPN papier ook aan te bevelen

Het is een aansprekende merrie uit een goede stam. Qua type kan de merrie zo mee bij de Gelderse richting van het KWPN, daar zijn ook een paar hengsten goedgekeurd die de beweging goed kunnen verbeteren en met meer formaat. En die ook al bewezen hebben dat door te fokken

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 00:26

Janderegelaa ze is echt ondergewaardeerd op de keuring, helaas maar waar. Dit had niks met voorbereiding te maken. Ik heb zelf genoeg ervaring met keuringen, van verschillende stamboeken en dit paard zagen ze gewoon niet graag.

Janne, er zit geen gelders bloed in en ik wil ook niet in de gelderse richting fokken. Groningers kunnen ook goed bewegen (moeder van deze heb ik ook zelf opgeleid t/m z2). Deze merrie komt in het sport stamboek van het groninger paard, maar een veulen uit deze combinatie komt zelfs in het hoogste boek van het stamboek. Ik heb me natuurlijk laten voorlichten over de mogelijkheden door het stamboek zelf.
Ik denk ook niet dat een kwpner per definitie meer waard is dan een goede groninger hoor?

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 08:10

Ook even de kleurencalculator erop losgelaten.


Offspring Color Probability

18.75% -
Black Sabino
18.75% -
Black
18.75% -
Bay Sabino
18.75% -
Bay
12.50% -
Chestnut Sabino
12.50% -
Chestnut

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 08:12

Nu vergis je je.

En ik denk dat je je ook vergist als je denkt dat ze haar op de keuring ondergewaardeerd hebben. 55 punten voor exterieur en houding. 65 punten voor de galop dacht ik en de rest van de gangen 60 is niet onderwaarderen maar afrekenen.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 08:13

Of gewoon heel simpel gezegd... Het is afwachten wat voor kleur eruit komt! :D

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 08:48

Tja afgerekend zeg je.. zo kun je het ook omschrijven. Misschien heeft ze zich niet op haar best laten zien op de keuring en heb ik haar niet goed genoeg voorbereid, dat kan inderdaad. Maar of het terecht is, daar ben ik het dan weer absoluut niet mee eens. En dan kun je denken dat ik als eigenaar subjectief ben, dat zal misschien wel een beetje zo zijn, maar deze uitslag sloeg werkelijk nergens op. Ik ben ervan overtuigd dat ze in het groninger stamboek beter tot haar recht komt. Haar moeder hadden we ook jaren geleden moeten laten omschrijven, maar dat ga je nu niet meer doen met een 27-jarige :).

Wat betreft de kleurencalculator, niet dat ik het erg interessant vind, want ik vind kleur niet belangrijk, maar de moeder is dus sabino-vos en beide ouders daarvan zijn vos, waarvan de moeder sabino en zweetvos is. De vader is zwart (al dan niet sabino) en de beide ouders van de vader zijn ook zwart (al dan niet met sabino). Of ze homozygoot of heterozygoot zijn weet ik niet, dus ik heb ingevuld dat het onbekend is. Evenals agouti-drager, dat weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 01-03-14 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt

esmeerodrigo

Berichten: 337
Geregistreerd: 06-02-14

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 08:58

Ik vind het een leuke combinatie, zal vast iets moois uitkomen !

Anoniem

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 09:48

Je vraagt hier in het topic om wat andere mensen er van vinden toch?

De moeder kun je nauwelijks een Groninger noemen

55 punten op exterieur suggereert een forse bemerking zoals afwijkende voorbeen stand, minder mooi spronggewricht of iets dergelijks. Zoniet dan had de merrie vast wel 70 kunnen krijgen, klassiek of niet
Ik neem aan dat als je zelf met de merrie naar de keuring bent geweest de jury de reden uitgelegd heeft en een bemerking op het formulier gezet heeft. Ze krijgen niet zomaar 55 punten.

Als ik zie waarvoor de Groningers hier weggegeven worden, vaak tegen slachtprijs of vervoerskosten dan denk ik zeker dat een KWPNer meer waard is dan een Groninger

Ik denk dat je een vlees noch vis paard fokt, te luxe voor de Groningers, allegaartje qua afstamming. Als je het voor jezelf wilt houden is het vast een prima paard maar mocht je het willen verkopen dan blijft het recreatieprijsklasse. Iemand met een sportpaardenbudget gaat niet op zoek naar een Groninger.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:09

Deze merrie is veel te luxe voor het Groninger stamboek. Ze is al redelijk luxe als Gelders Type.

De rede dat het KWPN haar minder gewaardeerd heeft is het type wat ergens tussen een springpaard en een dressuurpaard zit en vanaf de foto zie je al dat ze geen fraaie voorstand heeft. Zo lijkt het in iedergeval. Ze oogt inderdaad klassiek voor een rijpaard.

Als je al richting het klassieke type wil zou ik gaan voor een Gelderse hengst. Want ik ga met [***] mee. Groningers bewegen echt minder. Minder dragend, minder tact. minder ruim. Edit..sorry...naar mijn smaak...is wel zo eerlijk om erbij te zetten.

Je hoeft de merrie dan niet over te schrijven....of als je het echt leuk vind probeer je het in Didam en stelt haar voor bij de Gelderse. Besef wel dat ze bij de Gelderse ook hogen eisen stellen aan een correcte beenstand en kwaliteit van de beweging. Klassiek zijn zullen ze haar vergeven.
Dat ze van oorsprong uit een NWPlijn komt maakt niet uit. Zep kwam ook uit een NWPlijn. Het is een type fokkerij...geen ras fokkerij.

Voorstel voor een Gelderse hengst..

Vitens, Alexandro of als je een echte klassieke wil Laurentz. Moet het perse zwart zou je Rubus kunnen proberen. Wil je zwart en de springkant kan je Saron doen. Die laatste is echter wel luxe.

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 10:27

Bedankt voor je reactie, maar hoe kan ze nou naar een gelderse keuring, zonder gelders bloed? Haar beenstand is echt niet incorrect hoor! Ze staat wat ongelukkig op de foto, ik heb geen betere standfoto van haar helaas.

Afbeelding

Anoniem

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:31

Typefokkerij

Beenstand zie je beter van voren
Als er iets afwijkends is dan is het zeker een punt om rekening mee te houden bij de hengstkeuze. Veel Groningers staan zelf ook al bijvoorbeeld toontredend
Ik kan me niet voorstellen dat je bij de stamboekopname geen toelichting hebt gehad bij die 55 punten

Een hengst als Vitens zou meer maat en massa kunnen geven

Anoniem

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:37

In de database van het kwpn slaat de fokwaarde wel uit bij stand achterbeen, kootstand en kwaliteit beenwerk

Vitens start trouwens binnenkort ZZlicht

Of ik naar de keuring zou gaan weet ik niet. Dan thuiskeuring gelders paard eerst maar ik gok dat ze met deze cijfers niet snel sterwaardig zal zijn. Kan je het net zo goed laten. Was je bij de Groningers toch ook niet van plan met sportboek?

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 10:38

Nee ik heb geen toelichting gehad. Helemaal niks. Ze heeft ook geen afwijkende beenstand, echt niet. Ik zal vanmiddag kijken of ik foto's van de voorkant kan vinden.

Natuurlijk komt ze voor de groninger keuring, dit moet sowieso ter stamboekopname en ze kan daarin ook gewoon alle predikaten krijgen (in het sportboek).

Anoniem

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:43

Ik ben benieuwd wat ze bij de Groningers dan met je merrie doen omdat ze eigenlijk niet in het Groninger type staat en ook kwpn gefokt is

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:46

Dank voor de foto. Hier staat ze inderdaad beter.

Het gaat, net als bij de Groningers, om een type fokkerij bij de Gelderse.

Zou inderdaad voor Vitens gaan. Heb je er via Zep in de verte toch nog Marco Polo bij.


Janne,...via thuiskeuring opname bij de Gelderse is toch niet zo verkeerd? Ster verwacht ik ook niet snel. Maar dat verwacht ik bij de Groningers ook niet snel(in het sportboek)

Anoniem

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:59

Voordeel wel is dat ze dan bij M + 5 al sport zijn

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:30

Mooie merrie hou daar wel van! Zou z'n ééntje wel bij onze hengst Apollo willen ;)
Samber komt uit groningse stam, Apollo weer uit gelderse.
Zou een hengst nemen die vooral meer opwaarts bouw kan meegeven.

Anoniem

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:13

Waar moet je het veulen dan registreren?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:23

Ik vind de keuze voor een Groninger niet gek als je dat gewoon een aansprekend type en karakter vind en geen onrealistsche topsport verwachtingen hebt. Ik vind de hengst zeker passend :j
Ik zou echter de merrie niet om-registreren, dat geeft enkel kosten en teleurstellingen. Het veulen kan daarna nog interessant zijn voor bloedspreiding.

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:14

[***] schreef:
Waar moet je het veulen dan registreren?

Gewoon bij het kwpn.
Maar AES kan ook.
Als je goed leest is het geen advies om te doen.
Kan ook niet, hij is dit jaar niet beschikbaar. ;)