Beau Chance haar 2e kans....een leven als fokmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Beau Chance haar 2e kans....een leven als fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 12:35

Het duurt niet zo lang meer voordat Beau uitgeteld is :):) dus het werd hoog tijd om een topic aan te maken :o Beau's verwachte veulendatum is 13 april 2014.

ff een paspoortje van Beau:
Naam: Greenfield Beau Chance
Ras: New Forest
Stokmaat: 1.48m
Geboren: 2003
Haar afstamming staat in deze link: http://www.allbreedpedigree.com/greenfield+beau+chance
Ze heeft op de keuringen meerdere 1e premies behaald, helaas zal zij door een ongeluk niet meer kunnen promoveren naar Ster of hoger, erg jammer want dit had ze met gemak gehaald.

Ik heb Beau Chance sinds april 2013 in mijn bezit. Ik heb haar gekregen omdat zij niet meer geschikt is als rijpony. Zij heeft in 2007 een ongeluk gehad (net voor de CMK) waarbij zij haar linker voorknie ernstig beschadigd heeft. Het is allemaal (redelijk) genezen maar ze heeft er wel een een apart loopje aan overgehouden. Een beetje vergelijkbaar als een Hackney, ze tilt haar voorbeen hoger op. Ze heeft echter geen pijn en is verder 100% kerngezond. Ze geniet duidelijk van haar leventje bij ons.

Greenfield Beau Chance komt uit een van de beste merrielijnen binnen het Nederlands NF-stamboek. Ze voert wel wat Golden Wonder-bloed, maar haar veulens voldoen aan de norm van max. 6,25% GW. En persoonlijk ben ik blij dat ze een scheut GW voert, deze hengst heeft namelijk ook veel goeds gebracht binnen het stamboek maar dat wordt vergeten door sommige fokkers die vast willen houden aan een ouderwets fokbeleid....zo dat moest er even uit :x

Omdat Beau bij mij een 2e kans heeft gekregen is de naam van het veulentje al bekend. Het veulen zal Arendsnest's (onze stalnaam) Second Chance gaan heten, maakt niet uit wat het wordt, kan voor beide vind ik :o

Beau Chance is drachtig van de hengst Sulaatik's Versace: http://www.allbreedpedigree.com/sulaatiks+versace

Greenfield Beau Chance op 4-jarige leeftijd (voor het ongeluk):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op deze foto is ze 5 of 6 jaar, in ieder geval na het ongeluk....als je goed kijkt zie je dat haar linkerknie wat dikker is. Ze heeft op deze keuring wel weer een 1e premie gekregen ondanks haar knie.

De papa: Sulaatik's Versace
Afbeelding

Afbeelding

Van het weekend wil ik weer foto's maken van Beau met haar dikke buik en in teddyvachtje :D

Zelf hoop ik natuurlijk op een valkkleurig veulentje (deze kleur komt ook voor in Beau haar voorouders) en dan het liefst een merrietje :j
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 31-01-14 12:49, in het totaal 5 keer bewerkt

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Beau Chance haar 2e kans....een leven als fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:37

Oh ik volg, wat ontzettend mooi zijn ze! Qua bouw, maar ook qua kleur. Die hengst is echt geweldig! <3

Het zou wel leuk zijn een valkje!

AfricanLady

Berichten: 8011
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:39

Wat een leuke combinatie ben benieuwd wat eruit komt.
Wat voor ongeluk heeft ze gehad ?
Het is een hele mooie merrie zeg !!

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:40

Wat een plaatje!
En wat is die hengst........... :~ <3 :~ <3 :~
Geweldig dat ze een tweede kans heeft gekregen en nu maar duimen dat alles voorspoedig verloopt met de dracht!
Vind de naam voor de kleine ook super!

maj0

Berichten: 6631
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:42

Ben benieuwd wat hier uit gaat komen ik ga zeker volgen.

jammer van haar knie, ze is echt wel heel mooi. Papa is ook gaaf zeg!

Maydine

Berichten: 4472
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: De Achterhoek

Re: Beau Chance haar 2e kans....een leven als fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:45

Wat een plaatjes zeg beide ouder dieren! <3
Wordt vast een mooi veulen!

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 12:46

@AfricanLady: Ze is op haar knieën gevallen op het asfalt.

Waarschijnlijk hebben ze haar toen niet de juiste medische zorg gegeven (want dat kost geld |o ). Het gewricht had gespoeld moeten worden en dat is niet gedaan, volgens mij is ze niet eens op een kliniek geweest (maar dat weet ik ook niet zeker). Volgens onze DA had het blijvende letsel voorkomen kunnen worden door de juiste medische zorg!

maj0

Berichten: 6631
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Beau Chance haar 2e kans....een leven als fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:53

Dat is daf helemaal balen zeg! Gelukkig mag ze nu bij jou verder leven zonder pijn.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 13:18

Ik ben ook blij dat ze op mijn pad gekomen is....het is echt een schat van een pony. Daarnaast kan ze echt super bewegen en ze heeft een heel sterk achterbeen (iets wat vaak ontbreekt bij Foresters) :o Plus een bloedlijn om van te smullen :~

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:20

Ja ze is echt heel mooi! Wel jammer dat de vorige eigenaar er niets aan gedaan heeft..

Edit: Vorige vorige eigenaar haha
Laatst bijgewerkt door donnar op 31-01-14 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 13:26

Even wat uit de wereld helpen :o
De mensen waar ik Beau vandaan heb, waren nog niet de eigenaar van Beau tijdens het ongeluk. Zij zijn door de vorige eigenaar opgelicht met Beau.....en ondanks alles hebben ze er alles aangedaan om een goed plaatsje voor haar te vinden! Ze hadden haar ook naar de slacht kunnen brengen.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 31-01-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:27

zeer mooie merrie, en papa mag er ook wezen! maar vooral de naam trekt mijn aandacht... ik heb mijn paard namelijk ook second chance genoemd!
nadat ik een paard hebben moeten terugbrengen omdat ze helemaal kapot bleek te zijn, heb ik second chance mee naar huis genomen... zwaar verwaarloosd beestje, en ook nog eens ontzettend bang.. haar naam NN (no name) toen besloten dat het een tweede kans voor mij en haar was, en haar second chance genoemd :)

ik ga volgen!

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 13:29

De naam was al bekend voordat Beau überhaupt drachtig was :D

Mi_Esperanza

Berichten: 564
Geregistreerd: 31-10-11

Re: Beau Chance haar 2e kans....een leven als fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:14

Wat een plaatjes, zowel paps als mams.
Ik volg:D

Pebbles_x
Berichten: 53
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Beau Chance haar 2e kans....een leven als fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:27

Super mooie paarden allebei, daar moet wel wat leuks uitkomen!

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Beau Chance haar 2e kans....een leven als fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:30

Wauw, wat een mooie hengst & merrie! Ik volg!

supertammy

Berichten: 2237
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:11

Leuk topic om te volgen! Ik vind het een erg knappe pony om te zien. Afstamming met Phantom en natuurlijk King er ook nog achter staat me ook wel aan. ;) Wordt vast een leuk veulentje met Versace als papa.
Fijn dat ze bij jullie een 2e kans heeft gekregen!

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Re: Beau Chance haar 2e kans....een leven als fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:15

Zal vast een mooie worden!
Maareuh, een hele grote kans op een valk is er niet hoor.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 23:03

We zullen zien....elke kleur is welkom en ik heb Versace niet alleen om zijn kleur uitgekozen. Al vererft hij dit redelijk sterk....dus stiekem heb ik wel hoop :o

Nynke_Mandy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Kloosterburen (GR.)

Re: Beau Chance haar 2e kans....een leven als fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:55

Leuke combinatie, ik volg!

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:08

Ik ben heeeeel benieuwd naar het veulentje!! En vooral ook naar de kleur :) Nog even geduld hebben

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:22

Leuke combi! En een knappe merrie.
Ik ben benieuwd wat voor moois eruit zal komen. ;)

Moratoetje schreef:
We zullen zien....elke kleur is welkom en ik heb Versace niet alleen om zijn kleur uitgekozen. Al vererft hij dit redelijk sterk....dus stiekem heb ik wel hoop :o


Gewoon 50% kans op een verdunde kleur, net als bij elke andere enkel verdunde hengst.
Dat heeft echt niets te maken met 'strek' of minder sterk vererven. T'is puur mathematisch.
De basiskleur (bruin, zwart of vos waarop dat cremegen dan in werkt) is wat ingewikkelder. Maar met een valk als vader (bruin dus) en een bruine mama. Lijkt een bruine basis mij niet geheel ondenkbaar.
Er bestaan kleurencalculators online waar je de kans op bepaalde kleuren kan berekenen. ;)
Deze bijvoorbeeld: http://www.horsetesting.com/ccalculator1.asp
(red factor en of agouti moet je proberen af te leiden uit de voorouders en eventuele nakomelingen. )

DorienA

Berichten: 489
Geregistreerd: 29-06-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:24

Ik volg ook mee ! Leuke combi !

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 12:46

Gisteren was het veulen weer flink aan het trappen tijdens het poetsen....zo'n mooi gevoel <3 Beau vond het minder leuk geloof ik :o

Had eigenlijk foto's willen maken, maar ik was mijn toestel vergeten...ik hoop van het weekend even een momentje te kunnen vastleggen...hoop dat het weer dan ook even meewerkt!

Racheel

Berichten: 2245
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Dordrecht

Re: Beau Chance haar 2e kans....een leven als fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:15

Ik volg! Wat een leuke combinatie :)