In 2012 kocht ik Caily, een lieve, mooie en ervaren Tinkermerrie. Ze heeft al vier veulens gehad bij de vorige eigenaren, dus gelukkig is een van ons twee-en ervaren. Afgelopen juli behaalde zij een sterpremie bij het Nederlands Stamboek voor Tinkers.

De hengst waardoor de gedekt is, is Collin van de Gorterstraat, met vlag en wimpel goedgekeurd bij twee stamboeken. Zijn nakomeling spreken mij altijd bijzonder aan, en Collin zelf komt zeer dicht in de buurt van de term "droomhengst". Daarnaast kan hij de zwakke punten van Caily mooi verbeteren, de keuze was dus al snel gemaakt.
[ITP] Meervoudig goedgekeurde Tinkerhengst Collin vd Gorterstraat
Caily is voor het laatst gedekt op 12 juli 2013. Als we uitgaan van 340 dagen dracht is ze uitgerekend op 17 juni 2014.
Het veulen is in eerste instantie bedoeld om aan te houden. Echter heb ik wel wat verwachtingen, naar mijn idee met deze combi prima mogelijk en ik wil best consessies doen, maar als ik er geen toekomst in zie, zal ik er geen moeite mee hebben het alsnog te verkopen.
Qua kleuren is het een vrij saai gebeuren.
Collin: Ee/aa/nT (heterozygoot voor bont mét vosgen, dus ook vos is mogelijk)
Caily: Ee,EE/aa/nT (heterozygoot voor bont, aanwezigheid vosgen onbekend)
65.63% - Zwartbont
21.88% - Effen zwart
9.38% - Vosbont
3.13% - Effen vos
Collin heeft momenteel 91 nakomelingen waarvan 50 hengstjes en 41 merrie's.
Caily heeft momenteel 4 nakomelingen waarvan 3 hengstjes en 1 merrie.
Uiteraard hoop ik dat jullie allemaal blijven volgen, en wie wilt mag een gokje wagen over de datum,kleur en geslacht van het veulen. Wat ik zelf wel een leuke vind is ook aftekeningen, beide ouders hebben vrij veel zwart op het hoofd, en een zwarte staart. Ik hoop vurig dat ze dat aan het veulen doorgeven, maarja, het zou niet de eerste keer zijn dat er uit een vrij zwarte merrie een nagenoeg witte nakomeling van Collin geboren wordt...
In eerste instantie riep ik dat ik vooral hoopte op een merrie'tje, als toekomstige opvolgster van mams. Echter moet ik eerlijk bekennen dat ik hoe langer hoe meer dromen krijg over een hengstje, shows rijden, goedgekeurd krijgen voor de dekdienst, hmmm... Qua kleur vind ik heel veel dingen gaaf, als het maar bont is. Ik heb stiekem wel een zwak voor een zwarte staart.
Ik gok zelf op een zwartbont hengstje, 50/50 getekend met 2-kleurige staart. Datum heb ik nog geen idee van, hangt van het verloop van de winter af en wat blijkt uit de gegevens over voorgaande drachten.
Regelmatig zal ik update's plaatsen over Caily. Ze staat op een pensionstal bij mensen aan huis. Zij hebben zelf ook Tinkers waarmee ze een paar veulens gefokt hebben, betere omgeving en begeleiding kan ik niet krijgen dus! Caily staat momenteel 24/7 buiten, maar zal tegen de tijd dat ze bijna moet bevallen 's nachts op stal komen met camera. Ik wil kijken of het mogelijk is deze ook online te krijgen.
Degene die er qua gok het dichtste bij zit die wint een ritje met Caily hier door het bos. Uiteraard wanneer het veulen eruit is, gezien onze stal aan het zandpad ligt ben ik wel van plan het veulen los of aan een touwtje gewoon mee te nemen tijdens (kleine) ritjes.