Rocky Mountain Horse x Arabier Set Elkol (2014)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:52

Jans schreef:
Set is gewoon leuk :D

Inderdaad!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:28

Leuk die selfies! :')

Zo te zien gaat alles de goede kant op :j

Set_Elkol

Re: Rocky Mountain Horse x Arabier Set Elkol (2014)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:40

Ja het gaat heel goed, alleen heeft ze een iets stijve manenkam dus ik wil even op het voer letten, weet niet precies waar het door komt. Misschien gras, want het weer is ook zo raar. Maar misschien doe ik iets verkeerd met voeren. Bokker Sok gaat eventjes mee naar Set donderdag om ook eventjes te voelen en kijken want misschien voel ik wel iets wat er niet is :+ Ze zit wel goed in haar vel en voelt zich niet minder, voor zover ik kan zeggen.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:06

Knappe foto's van jullie samen :')

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:47

Ik heb de eerste 40 pagina's niet gelezen maar: Wat een hengst! En je merrie mag er ook wel zijn :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:49

Straks wordt het topic nog te lang, en komt er een vervolgtopic _O- . Deze mag er 100 hebben? Dan zijn er nog 60 te gaan, dat is best snel vol. Dan is het topic misschien wel eerder vol dan dat het veulen er is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 23:50

Ik snap dat je niet meer alles leest, de OP dekt de lading wel :D dankjewel!

Ellen bij Merries kijken topics komen er heel vaak vervolgtopics :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:51

Nou, op naar het vervolg dan. Dat er maar een prachtig gezond veulen naast mag komen te staan, met een gezonde mama er naast. O ja, en peetmoeder Polly.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 23:52

Ik hoop het ook :D en de pagina's lopen nu minder hard hoor, dat zal richting de uitgerekende datum steeds meer worden! Het is hier gewoon veel te gezellig!

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:55

Ik blijf dan zeker volgen!

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:26

set_elkol schreef:
Ja het gaat heel goed, alleen heeft ze een iets stijve manenkam dus ik wil even op het voer letten, weet niet precies waar het door komt. Misschien gras, want het weer is ook zo raar. Maar misschien doe ik iets verkeerd met voeren. Bokker Sok gaat eventjes mee naar Set donderdag om ook eventjes te voelen en kijken want misschien voel ik wel iets wat er niet is :+ Ze zit wel goed in haar vel en voelt zich niet minder, voor zover ik kan zeggen.

Oe vervelend! Hopelijk valt het inderdaad mee. Wat voer je?
Misschien voor de zekerheid alleen een vitamine/mineralen korrel en ruwvoer gegeven op dagen dat je niet rijdt? Totdat ze wat verder in de dracht is. Of doe je dat al? Ik ben verder echt fan van Marstall voer.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:33

Wauw 0.0 die hengst is mooi....

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:34

Dat veulen, komt wel goed!!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 08:46

Marlies, ze krijgt nu hooi en Care4life van Pavo, af en toe een hap Seniores van de oude knol die erbij staat. Rijden doen we nu niet echt omdat ze zo'n humeur heeft, dus op zich heeft ze daarvoor niks nodig maar omdat ze 24/7 buiten staat zonder deken wil ik wel een beetje iets extra's bieden. Ik ben al geminderd in mijn voer en nu krijgt ze echt heel weinig, dus hoop dat het helpt. Schijnt dat het gras nu hele rare suikers kan hebben door het warme, niet normale weer dus heb ook het idee dat dat het zou kunnen zijn.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:09

Tja moeilijk. Kan best dat het gras wat gestresst is. Zou er wel mee uitkijken als ze echt een harde nek heeft. Dan toch iets aan het voer/hoeveelheid veranderen. Of misschien ander ruwvoer? Soms zit daar ook veel suiker in...

Maar ik ben altijd nogal van met mate voeren, zelfs bij Ruby die in de groei is. :+
Die kreeg trouwens een opgeblazen buik van het pavo voer in de opfok. Ze krijgt nu Marstall havervrij.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 10:16

Ja ik ben bezorgd dat mams en baby iets te kort krijgen, hoewel ze nog lang niet voor de baby hoeft worden bijgevoerd.

De nek is niet echt hard, alleen de achterkant halverwege richting schoft is wat stijf maar niet keihard. Ze reageert wel bitchy als ik er een beetje in knijp, dus ze heeft er last van, maar verder zijn er helemaal geen symptomen dat ze zich slecht voelt. Maar ik houd het heel goed in de gaten verder.
Ik voerde altijd Pavo Natures Best muesli en dat beviel heel goed, en Care4Life is nog minder krachtvoer-achtig.. Maar misschien maar alleen een vitaminekorrel voeren, die tip kreeg ik al eerder. Maar ik had/heb niet het gevoel dat ik absurd veel voer, helemaal niet nu ik ben geminderd.
Ben zelf ook bang dat het gras gestresst is, want ik voer al het hele jaar hetzelfde, en nu ineens is het mis.

Er zit helaas niet een Marstall dealer in Groningen..

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:27

Alleen een vitaminekorrels kan prima als je voldoende ruwvoer geeft. Je kunt ze altijd nog mixen met lucerne dan heeft ze wat meer om te eten. Niet toevallig van hooi veranderd?
Dan moet je toch maar bij Ruby op bezoek, stalhoudster is Marstall dealer :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 10:32

Nope hooi is hetzelfde, weiland hetzelfde alleen een ministukje van de schuilstal erbij, maar daar staat geen groen gras alleen stekels :+ Lucerne heb ik voor Polly, heeft Set ook wel af en toe wat van gehad en dat zit ook door de Care4Life. Care4life is een mix met allerlei kruiden, vitaminen en mineralen, zitten geen granen, melasse of haver in. Wel sojabonen en erwten :? Dus ik dacht dat dat voor nu wel goed was als voer, maar misschien niet.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:25

Wissel je wel eens van weide? Het kan zijn dat de weide 'gestresst' is, doordat het veel belopen is op bepaalde plekken. Dan kan een stukje wisselen ook nog wel helpen. Af en toe een stuk maaien is ook goed, dan vernieuwt de grasmat zich wat makkelijker.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:35

Maaien gebeurt wel vaak, wisselen niet. Ze hebben net een klein stukje erbij met de schuilstal erop. Bedankt voor de tip.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:46

Je zou ook Microvital van St. Hippolyt kunnen proberen, ik ben er erg tevreden over. Het is voer uit Duitsland waar geen troep aan is toegevoegd, je kunt het bestellen. Als je interesse hebt kan je mij even een pb sturen dan kan ik je een dealer sturen waar ik altijd bestel, heel netjes en het is dan heel snel binnen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:47

Hee bedankt! Ik ga je een pb sturen. In het Dikke Buiken topic stond net dit:

ShamalArabs schreef:
Krijgt hij ook nog gras momenteel? Want nu het gras constant tussen wel en niet groeien zit qua temperatuur heb je hoge fructaangehaltes en plotseling hogere voedingswaarden en moet je extra alert zijn op de eerste tekenen van hoefbevangen en spierbevangen (harde manenkam bijv. kán een eerste teken van HB zijn) en ik kan me zo voorstellen dat alle spieren en organen wel wat van die hoge concentraties meekrijgen, dus wellicht heeft het koliekerige wel daarmee te maken?

dus ben wel bang dat het door het gras komt.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:54

Het hangt er sterk van af hoe groot de weide is, hoeveel dieren er op staan, hoe de weide 'bijgevoerd' wordt (mest, kalk, onkruuidbestrijding, etcetera). Of er ineens veel veranderd is qua weidebeheer maakt ook verschil uit. Maar overleg het eens met de DA, die kan ook voelen of er een probleem is of niet. Ze verandert natuurlijk ook onder invloed van de dracht, dus het is logisch dat er dingen anders dan anders zijn.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 22:57

Even een mooi overzichtje van Set de afgelopen maanden

Afbeelding
27 dagen, had ze meteen al een hele harde pijnlijke buik, waarschijnlijk vergelijkbaar met zwangere vrouwen en harde opgezette buiken :+ dit was ook na hengstig spuiten en injecties tegen vocht in de baarmoeder, dus misschien sowieso een wat pijnlijke buik

Afbeelding
59 dagen, 1 maand later dus

Afbeelding
80 dagen, weer 3 weken later

Afbeelding
95 dagen

Afbeelding
104 dagen, ik vind haar hier ook het best uitzien qua buikje, niet meer zo groot en gespannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:59

Je ziet het wel dat ze wat groeit :j

Hoe is het met haar manenkam?