Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 22:54

ieris: voer wordt hier heel geduldig op gewacht, al begroet ze me wel extra dramatisch als ze nog geen nieuw hooi heeft gehad want jippie vrouwtje is er dus etenstijd. :+

Retjethorse schreef:
Hoe corrigeren jullie je Teke's eigenlijk wanneer deze zo boos doen naar andere paarden en echt uithalen? :D

Ik verwacht eigenlijk wel dat het met je hond niet zo’n drama zal zijn, maar zou het ook niet aanraden uit te testen. Muzanna weet heel precies het verschil tussen haar familie en vreemden en ook onze honden maakten altijd deel uit van haar definitie van familie. Maar alsnog mogen de honden van mij nooit zomaar het land in. Braaf wachten aan het hek en anders blijf je maar in de auto. :evaw:
Wat betreft corrigeren: ik doe dat verbaal. Dus puur op stem. Daar is wel wat training aan vooraf gegaan trouwens maar het werkt heel goed.

Retjethorse

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:02

De oren gaan toch relatief snel plat hoor met de hond erbij. :') Het probleem is ook dat de hond zo verschrikkelijk hyper en nerveus wordt van Aliaa (hoewel hij het met mijn KWPN prima kon vinden), en to be honest, de hond is gewoon een monster... _O- En Aliaa houdt niet zo van de onverwachte hypere bewegingen van Viper (de hond). Ze is best nieuwsgierig en wilt wel komen snuffelen, maar hij mag niet bewegen. xD Ik heb hem wel al meegenomen om Aliaa van de weide naar stal te brengen en dat ging redelijk. Aliaa keek maar zuur maar deed niets.
Naar de kitten op stal is ze dan wel heel nieuwsgierig en vriendelijk!
Viper mag ook niet zomaar de weide in, hij moet wachten tot hij toestemming krijgt.

Dan zal ik nog wat moeten oefenen op het verbaal corrigeren. :') Wanneer ik haar in de hand heb, reageert ze wel goed op een verbale correctie. Op stal of los op de weide is dat wat minder. _O- Misschien is het probleem ook dat ik geen vast woord gebruik om haar puur voor dit gedrag te corrigeren.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:19

Aan de hand of met rijden hoef ik niet veel te corrigeren, gewoon inderdaad stem en door laten lopen.
Maar stiekem vindt ik het eigenlijk wel leuk dat mijn paard mij "beschermt". Bovendien blijft het in de wei meestal bij waarschuwen, nog duidelijker waarschuwen en een uitval als waarschuwing - nog nooit een paard gewond geraakt door die van mij (voor zover ik weet O:) ).

Met zijn territoriumdrang kan ik helaas niet veel, meestal vindt dit plaats als ik er niet ben en tref ik de overblijfselen aan/hoor ik het van de betreffende hondeneigenaar (die de eigen hond gelukkig de schuld geeft vanwege zijn ongehoorzaamheid (tot nu toe, tip: het helpt als de hond er alleen maar uitgegooid wordt en verder niets mankeert :D ), vogels behandeld hij anders :n ).

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:29

Hier begint het ook altijd met waarschuwen, oren de nek in. Geen reactie? Dan vliegt ze er ook naartoe, al dan niet met ontblote tanden. :') Een paard gewond is hier ook nog niet gebeurd, maar Aliaa zelf hangt regelmatig in de weidedraad, met als gevolg dat ik die kan repareren. Als ik geluk heb, heeft zij zelf niets, maar het is niet de eerste keer dat haar achterbenen openliggen door in de draad te hangen. Op stal kan ze ook echt de muren opvliegen wanneer ze uitvalt naar de buurpaarden, en zo'n dingen vermijd ik toch liever. :=
In theorie klinkt het hele beschermingsgedrag echt leuk, in de praktijk is het niet altijd even handig. _O-

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 21:09

Hier hetzelfde hoor. Muzanna is heel duidelijk en wie niet wil luisteren krijgt een waarschuwing en wie dan zo dom is niet te luisteren zal het weten. Maar inderdaad, zover ik weet, nog nooit een paard (of ander dier) verwond. Zover is het gelukkig nog nooit gekomen.
Ik heb weleens hondeneigenaren moeten waarschuwen hun hond als de donder bij zich te pakken. Dat was dan wanneer mijn hond Inara tijdens buitenritten werd lastiggevallen en Muzanna haar familie begon te beschermen... dan werd het menens...

Wat betreft corrigeren is dat echt een kwestie van consequent blijven en goed bekrachtigen. Muzanna vindt het bijv. vreselijk als ik voor straf van haar wegloop. Dat vindt ze zelfs nog erger dan een verbale correctie. :=

Muzka gaat goed! Ze vindt haar plekje, ligt lekker in het dikke stro (kreeg nog wat schattige foto’s van de stalhouder, die upload ik als ik meer tijd heb ben nu nl. eten aan het koken) en reageert al wat minder extreem als haar mens even naar Muzanna loopt.
Maar als hij helemaal weggaat zonder dag zeggen is ze meteen weer boos...
En ik deed gisteren even wat met Muzka en daar was Muzanna het niet mee eens dus kwam er een ietwat jaloerse huh-huh-huh uit met een blik van “joehoe, hier ben ik!” en echt zo met haar hoofd van “joehoe!”

:D AT zijn leuk.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:23

Echt, ik wordt verliefd op dit ras metvdeze verhalen...

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:31

Echt ik geloof ik dat ik best wel eens kennis zou willen maken met deze 2 unieke dieren. Je schrijft er zo mooi over. Maar dat heb ik al eens eerder gezegd geloof ik.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:56

JoSav schreef:
Hier hetzelfde hoor. Muzanna is heel duidelijk en wie niet wil luisteren krijgt een waarschuwing en wie dan zo dom is niet te luisteren zal het weten. Maar inderdaad, zover ik weet, nog nooit een paard (of ander dier) verwond. Zover is het gelukkig nog nooit gekomen.
Ik heb weleens hondeneigenaren moeten waarschuwen hun hond als de donder bij zich te pakken. Dat was dan wanneer mijn hond Inara tijdens buitenritten werd lastiggevallen en Muzanna haar familie begon te beschermen... dan werd het menens...

Wat betreft corrigeren is dat echt een kwestie van consequent blijven en goed bekrachtigen. Muzanna vindt het bijv. vreselijk als ik voor straf van haar wegloop. Dat vindt ze zelfs nog erger dan een verbale correctie. :=

Muzka gaat goed! Ze vindt haar plekje, ligt lekker in het dikke stro (kreeg nog wat schattige foto’s van de stalhouder, die upload ik als ik meer tijd heb ben nu nl. eten aan het koken) en reageert al wat minder extreem als haar mens even naar Muzanna loopt.
Maar als hij helemaal weggaat zonder dag zeggen is ze meteen weer boos...
En ik deed gisteren even wat met Muzka en daar was Muzanna het niet mee eens dus kwam er een ietwat jaloerse huh-huh-huh uit met een blik van “joehoe, hier ben ik!” en echt zo met haar hoofd van “joehoe!”

:D AT zijn leuk.
Oh weglopen vindt Aliaa ook echt vreselijk. Wanneer ik haar eten klaar zet en ze in stal staat, begint ze ook alvast ruzie te maken. Dan is het voldoende om gewoon de zweep eens te laten zien en dan stopt ze ermee. :')

Ohoo de jaloezie van Muzanna komt terug. }> Als dat maar goed komt...
Ik ben benieuwd naar de schattige foto's! :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 22:35

Jullie zijn welkom hoor, om eens kennis te komen maken. :D

Ja, Muzanna is jaloers. Wanneer het tijd is om de stal van Manari uit te mesten ga ik steevast wat met haar doen zoals wandelen, vastzetten en wat poetsen, etc. Muzanna is het daar eigenlijk niet mee eens. Ze praat wat tegen me en probeert mijn aandacht te trekken. Als ik dan eindelijk wel weer aandacht voor haar heb doet ze lekker overdreven. :')

Met werken doet ze nu ook enorm haar best, maar of dat daardoor komt...

Verder deze week heel erg druk, helaas.
Bijna elke avond treffen we Muzka zo aan:

Afbeelding
Soms ligt ze zelfs helemaal plat te dromen.
En als ze je dan spot komt er een allerschattigst gemurmel uit.

Trouwens, Muzka snapt het weglopen ook al als correctie. Oei, wat vindt ze dat een straf... :=
Sinds vandaag is hun groepje samengevoegd met de merriekudde. Dat ging heel goed, al bleef Muzka wel wat meer dan anders bij mama plakken. :Y)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 20:05

And the Oscar goes to...
Muzanna!

Vandaag zou ik heel even wat grondwerk doen met Muzanna.
Het begon echter wel erg hard te regenen... dus madame had al zoiets van hmm, nou nee...
Maar nee, ik moest vandaag toch echt even wat met haar doen want na een hele drukke week en zowat niks doen en heel even wat met Muzka eerder deze week is het wel belangrijk iets met Muzanna te ondernemen en de training door te pakken als ik dit jaar nog eens wil gaan rijden...
Normaliter zet ik haar in de bak en loop dan naar het draad om de boel dicht te doen.
Muzanna wacht altijd braaf.
Vandaag niet.
Want ik denk toch niet dat zij in zulk hondenweer in een blubberbak gaat werken, zeg?
Dus madame liep zo de bak uit terwijl ik terugkom om het draad aan te klikken. Ik mopper op haar en ze lacht me doodleuk uit, draaft zo richting deur, of ik die ff voor haar open wil doen zodat ze terug de stal in kan.
Eh, nee?
Ik had al een rotdag en nu was ik serieus boos... dus madame mocht werken en goed ook!

Intussen begon het echt te plenzen maar ik was te boos en liet me niet kennen. Dus aan de bak!
Ze heeft super gewerkt, al vond ze zichzelf uitermate zielig.
Toen ik eindelijk wat minder boos was kreeg ik in de gaten hoe doornat ik zelf was en kreeg ik het koud. Ik was al van plan af te ronden dus even een korte cool down en terug naar binnen.
Nog voor ik de deur van de stal open heb hinnikt Muzanna dramatisch en ze krijgt zodra de deur open is een waar concert van ieder paard op stal. Ik denk dat ik iets te streng ben geweest...

Heb haar even lekker afgespoeld en afgedroogd en haar eten voorgezet. Geen interesse.

Terug de stal in. Ging ze al schrapend in een hoekje staan. Hm... volgens mij bespeelt ze me zoals ze wel vaker doet als ik boos op haar ben geweest...

Begint ze te gapen...

Ik werk even wat dingen af, was mijn handen, en kom weer even kijken. Geen verandering. Nog steeds even zielig.
Ja, nu maak ik me alsnog zorgen. Heeft ze het weer voor elkaar...
Ik loop de stal in en bied haar hooi aan. Geen interesse.
Ze schraapt weer. Ze gaat helemaal in het hoekje staan met lege, rare ogen. Ah trut, nu maak ik me echt zorgen.
Ze wil ook niks van mijn man aannemen.
Dus toch even met haar lopen. Ze duwt haar hoofd in het halster. Ik loop wel richting strobalen. Vers stro zegt ze nooit nee tegen.
Maar Muzanna zegt, hoewel verleid, nee tegen stro knabbelen.
Dus we lopen en lopen en lopen. Op een gegeven moment geeft mijn man Manari, die de hele tijd heel dramatisch aan het hinniken is op haar mama, wat hooi. Muzanna wordt daar wel door geprikkeld, maar weigert alsnog een hap te nemen.
Dus we lopen verder.
Ze geeft aan terug de box in te willen. Ik bied hooi aan. Nee, geen hooi. Dus we lopen weer richting stro... en zowaar knabbelt ze stiekem wat stro.
Yes!
Terug hij Muzka’s box haar aan mijn man overgegeven en ik ben wat brokjes gaan halen om wat fysio met haar te doen. Ja, daar had ze ook interesse in. Ze kraakte drie keer heel hard bij de oefeningen en daarna wilde ze heel graag even met zowel mijn man als met mij knuffelen en toen terug de box in. Na een hap van haar slobber ging ze tevreden aan het hooi. Had ze het toch weer voor elkaar.

Of haar nu werkelijk een scheet heeft dwars gezeten en of dat nu letterlijk of figuurlijk was zal ik waarschijnlijk nooit weten...

Nu ga ik zelf na een warme douche lekker voor de haard zitten met een dekentje en een warme choco want ik was na dit avontuur door en doornat en ga nu eerst eventjes bijkomen...
Het is wat.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:13

Je moet er wat voor over hebben met die paarden he... Ik was ook helemaal nat na mijn les grondwerk, al is Aliaa niet zo'n dramaqueen als Muzanna blijkbaar. _O-

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:37

Wahaha wat heb je dat heerlijk beschreven. :') :')

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 11:41

Haha wat een typje is het ook hè!
Prachtig paard!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:23

In stilte volg ik je topic al vanaf het begin. Mooi om door je verhalen je prachtige paarden te kunnen volgen.

Toen je schreef over de jaloerse karaktertrekken van je dames moest ik ook heel erg aan mijn eigen paardje denken. Zij kan het ook echt niet waarderen wanneer ik haar kuddegenoten aandacht geef. Andere dieren in haar paddock worden matig tot niet getolereerd. Die worden er met geweld uitgejaagd. Ze heeft vorig jaar zelf de lievelingspoes van onze dochter dood gestampt toen die het waagde onder haar door te lopen
Ze is een Roemeense merrie van het platteland dus qua ras kan daar vanalles inzitten. Zullen vast wel wat oosterse invloeden inzitten.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 13:01

Ik reageer later uitgebreid...

Vanochtend gebeld door stalhouder. Manari Nur kon niet in de benen komen. Gedraaid, maar geen verandering. Uiteindelijk met een trekband overeind gekregen, maar ze bleef op drie benen staan. Dierenarts meteen gebeld en daarna werd ik gebeld. Ai, slecht teken. Stalhouder klonk overstuur. Ai, dat is een heel slecht teken... ik zat er op een of andere manier op te wachten dat ze zou vertellen “en toen zakte ze weg.” Maar gelukkig was dat niet het geval. Eenmaal in de benen was ze monter, maar wel op drie benen dus...

Nou, er meteen heen!
Ze at gelukkig goed en had gewoon praatjes. Verder been niet dik, licht verhoging. Geen reactie op gewrichten, buigproef ging ook zonder een centje pijn.
Dierenarts vermoedde een hoefzweer. Ze reageert op de bal, maar niet op de teen. DA kreeg het niet uitgesneden want kon niet duidelijk de plek vinden en hoef is super, superhard (tja, Teke...) en daarom veel te hard voor standaard gereedschap dus de hoefsmid gebeld. Hoef alvast geweekt en net weer thuis.

Dierenarts was zeer te spreken over ons veulen. Ze was zo makkelijk en braaf.
Later meer...

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:27

Wat een nare start van de dag! Hopen dat de DA gelijk heeft! Ik duim voor jullie!

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:10

Oh jee, dat is even schrikken. Hoop dat het meevalt!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:38

He gets. Dat zijn geen leuke berichten

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:29

Ohnee wat schrikken :( Hopelijk niks ernstigs!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 15:35

Even snel.
Net weer terug van stal. Hoefsmid dacht niet aan een hoefzweer, al zou het kunnen. Hij vond haar voorzichtig met beide achterbenen. Vermoeden dat ze gisteren een uitglijder heeft gemaakt. Gisteravond liep ze ook net even niet helemaal rad, iets op de teen, maar niets noemenswaardigs.
Advies is gewoon even aankijken. Niet weken, gewoon naar buiten.
Mogelijk dat het liggen (ze slaapt graag liggend) de boel heeft verergerd.
Zonet liep ze ook gewoon vrijwillig met me mee, zij het wat voorzichtig. Een heel verschil met vanochtend, toen ze echt op drie benen stond en niet wilde lopen.
Hm, we kijken het dus even aan...

Verder reageer ik nog uitgebreider en zal ik een echte update plaatsen.
Wat een dag weer...
Straks voor de derde keer naar stal. :=

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:19

Jeetje, da's toch even behoorlijk schrikken! Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee en was het inderdaad alleen een uitglijder!

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:04

Dat is schrikken, ik duim dat het allemaal meevalt.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:19

Oh gadsie, ik hoop dat het allemaal met een sisser afloopt. Sterkte voor nu iig.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:36

Jee dat is zeker even schrikken, hopelijk valt het mee en komt ze er snel weer bovenop.
Sterkte ermee!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:30

Dat zal inderdaad flink schrikken geweest zijn! Hopelijk valt het allemaal wat mee, het arme ding. :(:)