Champagne Quarter in de maak! (hoop ik)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:49

Ik heb gisteren nog een paar foto's gemaakt. :)

D'r ogen zijn aan het verkleuren. Ze zijn nu grijsgroen maar ze zullen uiteindelijk toch amber worden.

Afbeelding

Mama pesten

Afbeelding

Beetje overbouwd

Afbeelding

D'r hoofd, hals, borst, benen en billen zijn al verhaard.

Afbeelding

En kruiwagens zijn erg interessant, net als de mesthoop. Ik heb 'r voorgesteld om dan ook maar de stal uit te mesten als ze dat zo leuk vind, maar helaas, daar had ze dan weer geen interesse in. :+

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:03

oh ik ben net van het andere idee :P
vandaar dat ik me een vosbont merrietje heb gekocht voor mijn perlino hengst, bij homozygoot zwart kan er nooit geen palo uitkomen alleen een smokey black of valk en als mijn vosje dan agouti is AA dan kan er geen zwart uitkomen.

Alles is een kwestie van het doel dat je wil fokken natuurlijk :D

Ze is nog mooier aan het worden <3

kruiwagen hier zelfde, heel interessant, laatst ging ze er even naar bokken en kwam er toevallig met 1 poot in terecht, hup handvat van kruiwagen tegen mijn bil en een kanjer van een blauwplek :o

angelastolk

Re: Champagne Quarter in de maak! (hoop ik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:09

Wauw..wat is ze toch mooi!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 11:21

Ah oké, ik houd dan weer niet zo van 'gewone' vosjes Fotsy ;-) Vosbont vind ik dan weer anders. :D

Dat bokken naar de kruiwagen herken ik Fotsy, maar dat heb ik 'r heel snel verteld dat dat niet de bedoeling is. Ook geen beentjes in de kruiwagen en ook geen mest eruit gooien :+ Want dat deed ze ook dus. Ze mag er alleen aan snuffelen en dat weet ze nu ook.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:01

Oh wauw, ze blijft prachtig. Iedere keer als er nieuwe foto's geplaatst worden lijkt ze nog mooier te zijn geworden. <3

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:12

Misschien een domme vraag maar hoe leer je zulk ongewenst gedrag af bij veulens bijv. bijten.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:20

Wat is ze prachtig! Tijdje niet gekeken in "jullie" topic, maar mijn mond valt er van open <3

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 20:04

Vandaag was ze veranderd in een bruine curly horse :D :+

Afbeelding

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 20:23

Bambi bij Jaycee hoef ik alleen maar hard en duidelijk 'nee' te roepen, daar reageert ze goed op. En heeel consequent zijn. Meteen laten weten wat je wel en niet goed vind. Niet een keer half laten happen en dat de volgende keer ineens corrigeren. Duidelijk zijn.

romysch22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:41

Het blijft echt een prachtig veulen, met natuurlijk een mooi kleurtje.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 15:43

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:15

hij is heel mooi hoor, al vind ik hem en zeker op de derde foto, al te diep lopen, ver onder de loodlijn, maar das dan weer de nieuwe manier van rijden zeker, lijkt met niet echt comfortabel voor het paard, noch gezond voor zijn rug. Ik weet dat je ze net onder de loodlijn moet trainen om ze dan op wedstrijd mooi op de loodlijn te krijgen maar zoals hij loopt, ben ik geen voorstander van. :o

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 19:32

Fotsy je bent in de war met wat de loodlijn is. ;) Een paard kan 'voor' of 'achter' (te diep) de loodlijn lopen maar niet 'onder' de loodlijn. In de dressuur en de western zie je heel veel paarden die achter de loodlijn lopen, vooral bij het losrijden. Als een paard echt ver achter de loodlijn loopt krijg je de zg rollkur waar zoveel over te doen is in de dressuur.

Op dit plaatje zie je wat de loodlijn is. Het rode hoofd zit achter de loodlijn (loopt te diep dus), de blauwe iets voor de loodlijn en de groene helemaal voor de loodlijn.

Afbeelding

CJ loopt op de foto's juist prima op de loodlijn. Hij loopt voorwaarts neerwaarts en wordt niet in deze houding gedwongen maar Chantal laat hem zijn eigen comfortzone opzoeken waar het paard ontspannen en met de juiste buik-spierspanning comfortabel loopt. Zoals hij nu loopt, loopt hij juist het gezondste om een ruiter te kunnen dragen. Buikspieren aangespannen, over de rug zodat de rug bol wordt.

Afbeelding

Wat wel belangrijk is als hij zo loopt is dat hij de achterhand er goed onderzet en niet op de voorhand gaat lopen. Je ziet op de foto's dat hij zijn achterbeen er mooi onderzet.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:36

wel ja bedoel horizontale lijn :D , jij bedoelt de verticale lijn, dat doet hij goed maar hij loopt met zijn neus veel te laag tegen de grond, waardoor de nek onder de horizontale lijn komt te liggen, in een normale correcte houding loopt een paard zo het comfortabelst als zijn nek in een rechte lijn staat aan de rug, volgens mij krijgt hij hier zelfs strafpunten voor op wedstrijd en ik zie dit niet graag als paarden met hun neus in het zand lopen, heel slecht voor hun rug, sorry maar ben het niet eens met die trainer hoor, mijn trainer zou hier absoluut tegen zijn, je creeërt ook dat hij makkelijk op de voorhand gaat lopen zo want dit kunnen ze niet houden (dit zie je nu al komen aan de ruiter die al wat naar voor gaat hangen), hij is nu nog jong en ik begrijp dat op training ze vaak lager trainen om dan op wedstrijd het gewenste te bekomen maar toch.
Maar paardrijden en vooral galop is een opwaartse beweging geen neerwaartse beweging.
Sorry meningen verschillen ;)

Afbeelding

je ziet duidelijk dat dit niet zijn natuurlijke houding van lopen is, op de laatste foto loopt hij ontspannen en niet gemanipuleerd en staat zijn hals perfect zoals hij hoort te staan

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 21:59

Ik ben het niet met je eens :o Een paard loopt zonder ruiter heel anders, dat klopt, maar dan heeft hij geen ruitergewicht op zijn rug. Een paard moet zijn rug bol maken om het gewicht van de ruiter te kunnen dragen. Daarom rijden ook dressuurruiters hun paard het meeste deel van de tijd voorwaarts neerwaarts.

Zoals hier dus, voorwaarts-neerwaarts gereden paard. Hier zie je dat het paard zijn rug bol maakt en de buikspieren aanspant.

Afbeelding

Een paard wat hoger loopt zoals op jou plaatje loopt al heel snel met een valse knik en een weggedrukte rug bij heel veel ruiters, wat juist heel erg slecht is voor de rug. Paarden met kissing spines bijvoorbeeld moet je ook laag rijden om de rug te ontlasten (buikspieren aanspannen en rug bol maken). Wel altijd met de achterhand eronder. Daarom is deze manier van rijden ook niet geschikt de meeste mensen. Deze manier van rijden vergt veel gevoel en timing van de ruiter, waar helaas maar weinig ruiters over beschikken.

Dat het strafpunten oplevert op wedstrijd is zeker niet waar. Zie in dit filmpje Nuith Linthorst, haar merrie loopt in de galop ook altijd zo laag. Ze heeft vorig jaar zowat alles gewonnen wat er te winnen viel in de reining.
https://www.youtube.com/watch?v=CjYk2arnSMk

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:12

mijn foto was enkel om de horizontale lijn te zien. :o
We kunnen niet over alles het eens zijn :D maar ik zie in het filmpje geen paard dat met zijn neus in het zand loopt hoor ;) zoals op jouw foto :P , al in het binnenkomen loopt ze mooi, hals-schouder blijft op zijn plaats, neus zit beneden, bij jouw foto zit de hals ook al naar beneden.
dit valt ook duidelijk op aan de zithouding van de ruiter, doordat de hals-neus te diep gaat wordt de ruiter wat getild, allez ben niet goed in woorden natuurlijk maar ligt aan de manier van trainen natuurlijk. Ieder zijn ding en alles begint met de rug bolmaken, zonder dat is er geen rijden mogelijk :P

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:45

Ik kom even binnenvallen! Ten eerste vind ik het een prachtig veulen!! Ik hoop volgend jaar ook een champagne baby te krijgen uit mijn champagne merrie.

Om over hierboven nog wat te vertellen.. mijn paard loopt gewoon eigenlijk altijd met haar neus op de grond, als we naar de wei lopen, maar ook onder het zadel. Dat betekent dus dat het voor mijn paard wel een comfortabele houding is. Ik ben het dus zeker met Astrid klomp eens. Bij sommige paarden is de hals aanzet hoger waardoor het voor die paarden makkelijker is om wat hoger te lopen,maar bij sommigen is de hals aanzet lager waardoor laag lopen wel heel erg comfortabel kan zijn...

Maar love je baby!! Ze is zo knap!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 22:49

Het allereerste plaatje is inderdaad halsstrekken, maar dat is geen verkeerde manier van rijden. Dat is in de dressuur inderdaad een onderdeel uit een dressuurproef. Als L-jurylid weet ik wel een beetje wat hals strekken inhoud. :+ Het halstrekken in een dressuuroefening heeft als doel om te testen of het paard in balans en ontspannen en goed over zijn rug loopt. Ook wordt het vaak gebruikt in de dressuur tijdens het trainen om een paard te laten ontspannen en zijn rug bol te maken en zijn spieren te stretchen. Het is dus juist heel goed voor zijn rug.

Hier een stukje gecopieeerd over halsstrekken: Één van de belangrijkste punten die ik meteen aansnijd in de lessen is het stretchen; halsstrekken. Dit onderdeel is één van de belangrijkste onderdelen van het paardrijden die jammer genoeg vaak word vergeten of waar mensen helemaal geen weet van hebben. Het op de juiste manier stretchen is een geweldig middel wat de minder aangename eigenschappen zal doen verdwijnen zoals bokken, rennen en schrikken. Alle spieren worden hiermee getraind waardoor de bespiering van het paard wordt verbeterd. Bijvoorbeeld bij een paard met een holle rug zal heel sterk een verbetering optreden. Bij dit halsstrekken bedoelen we niet het simpel omlaag laten hangen van het hoofd en de hals waarbij het paard compleet op de voorhand rondbanjerd. Hierbij bedoelen we de échte stretch tijdens het voorwaarts-neerwaarts rijden. Deze stretch word voorwaarts gereden waarbij de achterhand zo ver mogelijk onder moet treden. Dit alles vanuit impuls en met een fijne aanleuning.
Dit is dus exact wat ik bedoel.

CJ loopt ook niet met zijn neus in het zand op de foto's. Heb je wel het hele filmpje van Nuith afgekeken? Want het ging vooral over de galop. Haar paard loopt in de galop echt net zo diep als CJ. Natuurlijk is een foto maar een momentopname he. Je ziet in de spinfoto dat zijn hoofd hoger is, in de rundown zal zijn hoofd ook hoger komen net als bij het filmpje van Nuith.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 12-07-15 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 22:53

Belletjhee gaaf dat je ook een champie hebt, dat wist ik niet! Door wie laat je haar dekken? Of is ze al gedekt?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 23:44

Jaycee kan trouwens ook zo laag lopen in galop :D Maar die loopt dan wel op de voorhand omdat ze zo overbouwt is nu.

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:59

Foto is inderdaad momentopname, hij zal wel niet constant zo lopen, al zijn er die wel zo lopen als op derde foto he niet die ervoor en enkele jaren geleden kreeg je daar strafpunten voor, nu weet ik niet, te lang geleden :o natuurlijk het zijn trainingsfoto.
En helemaal mee eens dat de hals strekken super oefening is voor de rug. Heb vier jaar cursus Amerikaanse rijkunst gevolgd theorie en praktijk wel al vele jaren geleden. Tijden veranderen en nieuwe normen worden gecreëerd.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:27

Inderdaad, da's mode nu. Ik zie het ook liever iets natuurlijker, ik vind het ietsje té :D Maar idd das eigen smaak en meningen verschillen :)

Jaycee ziet er zelfs tijdens het verharen ook echt super mooi uit. Ze gaat echt een prachtig kleurtje krijgen denk ik :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:41

Dat je het minder mooi vind dat mag, smaken verschillen inderdaad. Maar waar het mij om ging is dat Fotsy zei dat het slecht is voor de rug, en daar ben ik het niet mee eens.

Nou op de foto's valt het verharen niet zo op maar d'r vacht is echt een puinhoop op het moment. Ze heeft er ook veel jeuk van en schuurt een beetje.

Kriebels

Afbeelding

Nog een paar foto's van gisteren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En 1 van de paarden van de buren staat sinds vorige week af en toe naast ze in de wei, en dat vind Roxy nog niet zo leuk. De merrie van de buren is namelijk vind Jaycee erg interessant en van Roxy mag de merrie nog niet eens kijken naar Jaycee. :+

Afbeelding

Afbeelding

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:43

@astridklomp ze is drachtig bevonden van GI Nocona Freckle Bar! Nu maar hopen op een vlekken champie *\o/*

Super leuke foto's! En die billetjes zijn zo schattig!!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:59

Klopt astrid maar halsstrekken is een oefening als ze constant zo lopen kan dit niet meer gezond zijn allez ik denk altijd te is nooit goed. :P

Jaycee ziet er geweldig uit lekker overbouwd :9 en nog veel veulenhaar ocharme en ze geven hier weer 30 graden tegen einde week.
Flo had dit ook hard, haar veulen beschermen maar nu mogen ze al lekker met elkaar spelen.