Het allereerste plaatje is inderdaad halsstrekken, maar dat is geen verkeerde manier van rijden. Dat is in de dressuur inderdaad een onderdeel uit een dressuurproef. Als L-jurylid weet ik wel een beetje wat hals strekken inhoud.
Het halstrekken in een dressuuroefening heeft als doel om te testen of het paard in balans en ontspannen en goed over zijn rug loopt. Ook wordt het vaak gebruikt in de dressuur tijdens het trainen om een paard te laten ontspannen en zijn rug bol te maken en zijn spieren te stretchen. Het is dus juist heel goed voor zijn rug.
Hier een stukje gecopieeerd over halsstrekken: Één van de belangrijkste punten die ik meteen aansnijd in de lessen is het stretchen; halsstrekken. Dit onderdeel is één van de belangrijkste onderdelen van het paardrijden die jammer genoeg vaak word vergeten of waar mensen helemaal geen weet van hebben. Het op de juiste manier stretchen is een geweldig middel wat de minder aangename eigenschappen zal doen verdwijnen zoals bokken, rennen en schrikken. Alle spieren worden hiermee getraind waardoor de bespiering van het paard wordt verbeterd. Bijvoorbeeld bij een paard met een holle rug zal heel sterk een verbetering optreden. Bij dit halsstrekken bedoelen we niet het simpel omlaag laten hangen van het hoofd en de hals waarbij het paard compleet op de voorhand rondbanjerd. Hierbij bedoelen we de échte stretch tijdens het voorwaarts-neerwaarts rijden. Deze stretch word voorwaarts gereden waarbij de achterhand zo ver mogelijk onder moet treden. Dit alles vanuit impuls en met een fijne aanleuning.
Dit is dus exact wat ik bedoel.
CJ loopt ook niet met zijn neus in het zand op de foto's. Heb je wel het hele filmpje van Nuith afgekeken? Want het ging vooral over de galop. Haar paard loopt in de galop echt net zo diep als CJ. Natuurlijk is een foto maar een momentopname he. Je ziet in de spinfoto dat zijn hoofd hoger is, in de rundown zal zijn hoofd ook hoger komen net als bij het filmpje van Nuith.
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 12-07-15 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt