Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:28

Heb net je jaarverslag gelezen, inderdaad een heftig jaar geweest voor jullie zeg, echt fijn dat jullie zonnetje Manari jullie zo geholpen heeft alles te verwerken.
Hopelijk nog vele mooie gouden jaren met haar bij jullie!

Wat goed zeg dat je nu al zo ver bent dat je ze apart kunt zetten, jong geleerd is oud gedaan.
Fijn dat ze zo zelfstandig is die kleine meid!

Ik heb inderdaad af en toe een trainer aan huis voor Matsie, maar twijffel nu wel echt of ik daar goed aan doe, vanwege zijn extreme eenkennigheid laat Matsie dan altijd veel minder zien dan hij werkelijk kan als ik alleen met hem train.
En vaak als die mensen aan hem zitten schiet zijn stresslevel zo ver omhoog dat ik een paar dagen daarna echt een rilleriger paard heb.
Soms ben ik wel blij met nieuwe oefeningen, maar dat hij steeds wat terugvalt door een instructrice vind ik wel jammer.
Herken jij dat gedrag bij de akhal-teke's, hij is wel heel relaxed bij zijn eigen mensen.
Maar kan moeilijk aan een instructeur vragen of ze eerst 10 keer kennis willen komen maken met Matsie voor ik aan een les begin.

Ik doe nou veel online training zelf en clicker training, dat pakt hij ontzettend goed op, en heeft er dan ook echt lol in, kan hem dan ook los om mij heen laten stappen en draven, zonder dat hij terug naar de kudde wil, ben daar super blij mee!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 21:04

Ik hoop het ook. Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend...

Apart staan gaat heel goed. Muzanna vindt het wel fijn om haar stal weer voor zichzelf te hebben. Manari groette ons heel enthousiast en was op een gegeven moment aan het roepen toen wij er waren. Bleek dat ze aan het roepen was omdat haar mens bij Muzanna stond en dus niet om haar moeder maar om haar mens. := Ze mocht de stal uit, knuffelde met haar mens, groette haar moeder, nam een slokje en ging weer met haar mens terug naar haar eigen box. :))

Tekes kunnen idd erg eenkennig zijn, sommigen zijn daar extreem in. Sommigen houden dat hun leven lang, ongeacht hoeveel ze worden blootgesteld aan vreemden. Sommigen zijn zelfs agressief naar vreemden.
Je zult je aanpak erop aan moeten passen en een goede trainer zal er ook rekening mee houden. Hier in het Westen zijn er echter weinigen die ervaring hebben met het ras en nog minder die snappen dat ze vaak niet wennen aan vreemden, maar dat een vreemde niet langer een vreemde voor ze is... elke nieuwe vreemde wordt weer met argusogen bekeken.

Gelukkig zijn de onze in dat opzicht een stuk opener. Leiden is bijv. geen probleem en Muzanna laat zich ook prima aaien bijv. Met rijden en werk is ze eenkenniger.

Nog een dag te gaan in de veulenverkiezing. We staan een handjevol stemmen achter op de nummer 1. Heel bijzonder dat zoveel mensen op ons veulen hebben gestemd.
En evt. nog op haar gaat stemmen vanavond of morgen. Erg lief. <3
Ik denk niet dat we het nog gaan inhalen, of er moeten nu ineens nog allerlei stemmers opduiken, haha. Maar dat ze überhaupt zo hoog zou eindigen had ik al niet verwacht.

En ook een klein cadeautje dat mijn toch wel moeilijke overzichtstopic vandaag in uitgelicht staat. Degenen die daarvoor getemd hebben: dankjulliewel.
Zoals fleurtjeuh al schreef: een extra lichtje op ons lichtpuntje. <3

fleurtjeuh

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:51

:(:) en ook zo verdient na een jaar als dit. Y;(

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 20:33

:+: Lief!
Vanavond was Muzka een beetje ondeugend. Ze moet haar plekje weer even vinden en is erg praatgraag, maar tast de grenzen ook erg af. Ze daagt uit en komt je graag vervelen. Bij het uitmesten bleef ze mijn man uitdagen en ging alleen braaf haar brokjes eten zodra hij weg was. := De volgende keer doen we dat dus toch anders, want zo ben je alleen maar aan het terugzetten en corrigeren en duurt het uitmesten zo lang. :+

Ik zie dat er intussen aardig wat stemmen voor Manari Nur bij zijn gekomen. <3 <3
We liggen nog nét achter het andere veulen, maar vanavond kan er nog gestemd worden. We zien het vanzelf. :D

Net wel even een moeilijk moment gehad want ik had Eliwood mee (onze andere hond) bij het grondwerk en normaal had ik altijd Inara bij me. Dat was echt haar ding. Maar Eli deed me ineens zo aan haar denken, hij was zo braaf en enthousiast, en ook zo lief met Muzanna. ;( Dat was wel even slikken.
Nu is hij sowieso lief met de paarden maar specifieke dingetjes... zoals haar een neusje geven... pff...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 22:00

Ik ben helemaal vergeten het fotografisch “bewijs” te plaatsen van Muzka wanneer ze haar mens spot. :o

Afbeelding
Dan zet ze het meteen op een lopen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit doet ze dus altijd en al vanaf het begin. Schattig he?

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 22:04

Wat lief zeg <3

Enneh, wilde ze toch liever saai bruin zijn? :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 22:11

Ja, ze maakt zich wel erg graag vies. :')
Ze wordt iets te graag geborsteld, denk ik. :Y)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 22:25

Wat lief! En iets te groot halster, haha :=

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 22:57

Geweldig dat snoetje! <3 En wat een viezerikje inderdaad zeg. >;)
Die laatste foto is ook echt cute! :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 23:18

Oh geweldig <3
Ooit hoop ik ook zo'n band te krijgen met een paard <3

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 23:40

Geweldige foto's. Wat moet dat toch ook voelen als een eer. Zo gekozen worden door een paard.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 23:59

Lynnepinny schreef:
Wat lief! En iets te groot halster, haha :=

Maat shetlander, met kinstuk ingekort want anders veel te breed en alsnog te groot... maar veulenhalster is weer te klein en mini met bont niet te vinden. := Tja, je moet wat. :D :D

Retjethorse schreef:
Geweldig dat snoetje! <3 En wat een viezerikje inderdaad zeg. >;)
Die laatste foto is ook echt cute! :D

Het is een klein varkentje. Kind van haar moeder. :=

fleurtjeuh schreef:
Oh geweldig <3
Ooit hoop ik ook zo'n band te krijgen met een paard <3

Als het een Teke wordt, zal hij/zij jou kiezen. Ik moet zeggen, het is ook wel heel speciaal. Echt zo’n pennygevoel.

jeetje77 schreef:
Geweldige foto's. Wat moet dat toch ook voelen als een eer. Zo gekozen worden door een paard.

Ja, het is heel bijzonder en ook heel speciaal om te mogen meemaken. Het bevestigt voor mij ook weer eens dat wat ik met Muzanna heb niet uniek is, maar echt iets van dit ras. <3 Het maakt ze zo leuk.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 02:42

Gefeliciteerd met je zilveren Boktveulen :D Is echt nog spannend gebleven joh, met maar 4 stemmen verschil!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 06:35

Gefeliciteerd met je zilveren plaats! :D 4 stemmen verschil maar met het gouden boktveulen! :wow:
Dat vraagt om meer foto's natuurlijk. }>

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 07:36

Gefeliciteerd met zilveren boktveulen.
Al is ze voor mij gewoon de nmr1.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 08:41

Wauw maar 4 stemmen verschil!
En een verre voorsprong op nummer 3!
T was wel duidelijk wie de voorkeur genoten dit jaar!

Gefeliciteerd met je prachtige veulen!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 09:07

Gefeliciteerd met jullie mooie 2e plek.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:26

Prachtige 2e plek met die maar 4 stemmen verschil! Zilver met een heel mooi gouden randje!! Gefeliciteerd!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 12:53

Ook hier aan alle lezers en meelezers die op Manari Nur gestemd hebben: dankjewel. <3

Smee__ schreef:
Gefeliciteerd met je zilveren Boktveulen :D Is echt nog spannend gebleven joh, met maar 4 stemmen verschil!

Ja echt een handjevol... we hebben zelfs een tijdje op kop gestaan. Met recht een nek-aan-nek race. :j

Retjethorse schreef:
Gefeliciteerd met je zilveren plaats! :D 4 stemmen verschil maar met het gouden boktveulen! :wow:
Dat vraagt om meer foto's natuurlijk. }>

Van de winnaar bedoel je? :+ :Y) :D
Had überhaupt nooit zoveel stemmen verwacht. Toch een extra lichtje op ons veulen en op het ras. *\o/*

CarinaR schreef:
Gefeliciteerd met zilveren boktveulen.
Al is ze voor mij gewoon de nmr1.

<3
Voor ons ook. In alles is ze goud. Maar op bokt is ze zilver. :D :Y) *\o/*

fleurtjeuh schreef:
Wauw maar 4 stemmen verschil!
En een verre voorsprong op nummer 3!
T was wel duidelijk wie de voorkeur genoten dit jaar!

Gefeliciteerd met je prachtige veulen!

Ja het werd bij de merrieveulens uiteindelijk een strijd tussen de nummer 1 en 2. Bij de hengstveulens was het al heel snel duidelijk volgens mij.

jeetje77 schreef:
Gefeliciteerd met jullie mooie 2e plek.

*\o/* Dankjewel!

Leo schreef:
Prachtige 2e plek met die maar 4 stemmen verschil! Zilver met een heel mooi gouden randje!! Gefeliciteerd!

Mooi gezegd! En idd een heel klein verschil. Toen ik schreef dat we een handjevol stemmen achter lagen bedoelde ik dat letterlijk, haha.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 14:38

Gefeliciteerd met je Zilveren gouden merrieveulen!

leuk om te zien dat ze al echte AT eigenschappen heeft (eigen mens kiezen, jaloers zijn }> :D ).
Die van mij kon ook zo boos worden als ik een ander paard aandacht gaf. Met de jaren is het uiterlijk vertoon van die boosheid wel verminderd, maar het wordt nog steeds niet op prijs gesteld :D - ben dan weer even een aantal minuten "niet bestaand" voor hem. Alleen met zijn kuddegenootjes wordt het getolereerd (maar dan wel alleen met degenen met wie hij echt vriendjes is, de anderen worden steevast door hem weggestuurd).
Ik heb nog foto's van toen hij een ex-kuddegenoot bij mij wegjoeg - ben bezig foto's te verzamelen voor een fototopic (gaat langzaam wegens drukdrukddruk), zal deze daarin toevoegen als AT eigenschap bezitterigheid/jaloezie *D . edit: ik zie net dat in mijn profiel de waarschuwing wegwezen al staat, 3e foto. De foto daarna was wegwezen - die staat er dus niet.

En het 1 dag niet komen verhaal - zooo herkenbaar! Sinds hij volwassen is (ergens rond zijn 12e jaar :+ ) is dit verminderd tot bijna niet bestaand meer, maar daarvoor! Maar misschien dat dit met ruinen wat minder lang aanhoudt dan met merries <<) .

Agan heeft ook "last" van territoriumdrang. Alles wat niet in zijn wei/paddock hoort riskeert zijn leven (honden/vogels/e.d. - mensen uitgezonderd gelukkig ;) ) Jullie merries ook? Of zou dit jongetjes eigen zijn?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:37

Als ik het zo hoor is het maar goed dat Manari 'thuis' blijft in plaats van naar de opfok te gaan. Ik kan me zomaar voorstellen dat een dergelijke lange logeerpartij jullie helemaal niet in dank zou worden afgenomen. :)

Jorieke, is dat mensen kiezen van de ATs dan niet heel onhandig? Is een paard dat toevallig z'n mens heeft gevonden bij de fokker maar daarna verkocht moet worden dan voor altijd alleen, of maken ze wel een nieuwe match? Als Aliaa Retjethorse niet was tegengekomen, had ze dan iemand anders gekozen? Of is dat allemaal bijzonder paard afhankelijk?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 17:24

zippora schreef:

Dankje! *\o/*
zippora schreef:
Agan heeft ook "last" van territoriumdrang. Alles wat niet in zijn wei/paddock hoort riskeert zijn leven (honden/vogels/e.d. - mensen uitgezonderd gelukkig ;) ) Jullie merries ook? Of zou dit jongetjes eigen zijn?

Muzanna is ook erg territoriaal. Is ook Teke eigen. Indringers worden verjaagd en niet te zuinig ook: die mogen rennen voor hun leven. Of dat nu honden, paarden of roofdieren zijn.

Op mensen reageert ze niet zo. Al heeft ze wel een sterk instinct voor mensen met kwade bedoelingen.
Buiten de weide is ze juist heel zachtaardig richting mens en dier. En met haar mens erbij kan ook gewoon alles en als een paard moet worden weggejaagd houdt ze daar op mijn aangeven zelfs mee op.

Dat is natuurlijk een instinct waar op geselecteerd is door de nomaden. Turkmeense paarden stonden erom bekend mee te vechten.
En ik heb het van meer Tekes gehoord en vernomen. :j
Ik zei toch dat ze vergelijkbaar zijn met ezels? Die zijn ook sterk territoriaal.

Oh, enne, ik kijk uit naar een mooi fototopic van Agan. ;)

Indy_Mouse_9 schreef:
Als ik het zo hoor is het maar goed dat Manari 'thuis' blijft in plaats van naar de opfok te gaan. Ik kan me zomaar voorstellen dat een dergelijke lange logeerpartij jullie helemaal niet in dank zou worden afgenomen. :)

Jorieke, is dat mensen kiezen van de ATs dan niet heel onhandig? Is een paard dat toevallig z'n mens heeft gevonden bij de fokker maar daarna verkocht moet worden dan voor altijd alleen, of maken ze wel een nieuwe match? Als Aliaa Retjethorse niet was tegengekomen, had ze dan iemand anders gekozen? Of is dat allemaal bijzonder paard afhankelijk?

Nee, dat had ze inderdaad niet leuk gevonden. Bij Muzanna merkte je dat ook wanneer ik een tijdje niet kwam. Naarmate ze ouder werd, werd ze daarin extremer. Muzka lijkt iets heftiger te zijn, maar die heb ik ook gefokt op traditionele kwaliteiten en dan krijg je dit er gratis bij. :Y)
In een traditionele opfok zou ze denk ik sowieso niet passen, dus dan was ze naar iemand gegaan met enkele Tekes van verschillende leeftijden. :j

Tekes kunnen zich, zeker als ze nog jong zijn, absoluut nog goed hechten aan een ander. Muzka zou heel goed gelukkig kunnen worden met een andere match, denk ik. Maar sommige Tekes zijn daarin zeer extreem en over het algemeen wordt het moeilijker naarmate ze ouder worden. Ook een van de redenen dat je weinig volwassen Teke te koop ziet en voornamelijk jonge paarden en veulens. Sommige Tekes worden ronduit ongelukkig van veranderen van eigenaar en er zijn er echt die hun eerste eigenaar hun hele leven lijken te missen. Muzanna was na drie maanden bij de hengstenhouder best gesteld geraakt op de dochter van de hengstenhouder, maar was wel heel blij om mijn man te zien (ik was er niet bij) maar zij is wel vrij open voor een Teke. :+

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:35

zippora schreef:

leuk om te zien dat ze al echte AT eigenschappen heeft (eigen mens kiezen, jaloers zijn }> :D ).
Die van mij kon ook zo boos worden als ik een ander paard aandacht gaf. Met de jaren is het uiterlijk vertoon van die boosheid wel verminderd, maar het wordt nog steeds niet op prijs gesteld :D - ben dan weer even een aantal minuten "niet bestaand" voor hem. Alleen met zijn kuddegenootjes wordt het getolereerd (maar dan wel alleen met degenen met wie hij echt vriendjes is, de anderen worden steevast door hem weggestuurd).
Ik heb nog foto's van toen hij een ex-kuddegenoot bij mij wegjoeg - ben bezig foto's te verzamelen voor een fototopic (gaat langzaam wegens drukdrukddruk), zal deze daarin toevoegen als AT eigenschap bezitterigheid/jaloezie *D . edit: ik zie net dat in mijn profiel de waarschuwing wegwezen al staat, 3e foto. De foto daarna was wegwezen - die staat er dus niet.

En het 1 dag niet komen verhaal - zooo herkenbaar! Sinds hij volwassen is (ergens rond zijn 12e jaar :+ ) is dit verminderd tot bijna niet bestaand meer, maar daarvoor! Maar misschien dat dit met ruinen wat minder lang aanhoudt dan met merries <<) .

Ik maakte me echt al zorgen dat Aliaa haar boze gedrag naar andere paarden mijn eigen schuld was somehow, maar ik ben echt blij om te lezen dat zij niet de enige Teke is die dit doet. :D

Ik heb geen idee hoe Aliaa zou reageren als ik een dag niet geweest ben, tot nu toe ben ik altijd al geweest, al was het om vlug een knuffel te geven. Ik heb nog geen zin om het eens uit te testen ook. :+ Bij mijn moeder lijkt ze er in elk geval geen drama van te maken wanneer die een dag (of meerdere dagen) niet geweest is. In tegendeel, ze lijkt dan echt blij te zijn als ze haar terug ziet. :P

Qua territoriumdrang heb ik eigenlijk nog niets opgemerkt, zowel niet in de weide als op stal. Nu ga ik dit ook niet snel uittesten met mijn hond ofzo. :') Ze is wel heel nieuwsgierig naar nieuwe voorwerpen die niet thuishoren in haar vertrouwde omgeving, die moeten grondig onderzocht worden!

Ik ben trouwens heel benieuwd naar het fototopic van Agan! :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:40

Gefeliciteerd nog Josav met je zilveren plek,mooi gedaan hoor!

Ja leuk een foto topic van Agan is al erg lang geleden volgens mij, ben benieuwd hoe het nu met hem gaat.

Ja dat alles uit de wei jagen heeft hier de jongste teke in opfok ook een handje van, tenminste als het kleiner dan een paard is, honden en katten jaagt ze echt achter de draad.
Ik woon bij mijn paarden dus zie ze redelijk vaak en ben ook nog nooit een dag helemaal weg geweest.
Maar ze staan wel geïrriteerd te kijken als ik te laat met de voeremmers aan kom! Vooral Guli is daar erg in gaat al een uur voor voertijd op haar plekje in de schuur staan wachten, in de hoop dat ik het dan eerder geef!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:51

Hoe corrigeren jullie je Teke's eigenlijk wanneer deze zo boos doen naar andere paarden en echt uithalen? :D