Jupi Stables verwacht 2 bijzondere miniveulentjes in 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alexandra__

Re: Jupi Stables verwacht 2 bijzondere miniveulentjes in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:11

Linda wat verschrikkelijk, heel veel sterkte. Dit was niet te voorzien!! Ik kan me voorstellen dat emoties en schuldgevoel de overhand nemen nu, maar je hoeft je echt niet schuldig te voelen :(:)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:11

Wat een vreselijk nieuws! Je hebt alles gedaan wat je kon doen. Je hebt haar zo goed in de gaten gehouden.
Echt heel veel sterkte en hoop dat Jupi ook snel niet meer verdrietig is.
Wat is het leven oneerlijk :(:)

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:16

Het is altijd ontzettend makkelijk om jezelf erna de schuld te geven, maar probeer dat alsjeblieft van je af te zetten, je hebt niet meer kunnen doen. Misschien een schrale troost het is niet jullie schuld geweest. Hoe hard het ook is het kan helaas gebeuren dat er een veulen komt dat niet levensvatbaar is. Je geeft zelf ook aan dat het geen red bag delivery was dus grote kans dat het veulen eerst nog gewoon van zuurstof verzorgd was. Je hebt niet meer kunnen doen dan eerst aankijken. Er waren 2 hoefjes en eerst was er geloof ik ook nog geen reden tot zorgen. En daarbij komt dat je ook niet kunt trekken zonder dat er geperst wordt.

En hoe moeilijk het ook is, als Bucks gaat beginnen zet Jupi haar geboorte dan uit je hoofd. Op dat moment moet je er voor Bucks zijn en niet in de knoop met jezelf liggen doordat je aan dit voorval blijft denken. Niet denken "ohjee hier ging het bij Jupe mis, nu MOET ik ingrijpen" maar gewoon goed naar Bucks haar vorderingen kijken.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 17:29

Bedankt voor alle medeleven en lieve berichtjes!
Ik weet ook wel dat we alles hebben geprobeerd, maar je blijft je toch afvragen of het voorkomen had kunnen worden ;(

Jupi had vanmorgen wat ondertemperatuur, wat kan komen door de shock van het continu blijven rouwen. Ik heb toen dus besloten het rouwen te doorbreken en het veulen toch weggehaald. Jupi lekker met deken de wei op en gelukkig was haar temp net weer 37.8. Mest is gelukkig normaal en ze eet gewoon. Maar het zijn wel extra zorgen die je nu liever niet hebt :n
Vanavond bij de laatste meting hopen dat temp goed is gebleven...

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:46

Linda hier had je niets aan kunnen doen. Alles leek goed te gaan. Jezelf geen verwijten maken.

Ik snap ook dat je nu als de dood voor bucks bent met het veulenen. Dit gaat vast helemaal goedkomen. Dikke knuffel. :(:) :(:)

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:04

Heel veel sterkte..: ook voor de mama..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:30

Er valt jou niks te verwijten, het leven is soms gewoon oneerlijk, onverklaarbaar oneerlijk. Arme Jupi, heb zo met haar te doen. Met Bucks gaat gewoon alles goedkomen, dat moet wel.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:34

Heel veel sterkte en dikke knuf.
Jezelf niks verwijten dit is een spijtig gebeuren waar iedereen machteloos tegenover staat.
Je hebt echt alles gedaan wat in je macht lag.

Blij te lezen dat jupi aan de betere hand is.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 11:53

Nou ja ik neem het mezelf wel vreselijk kwalijk!
Ik had mijn vriend (die niets van paarden af weet, maar als enige in de buurt was) aan de telefoon en die riep nog dat er veel bloed zichtbaar was. Ik dacht dat hij overdreef waardoor ik zei dat hij even niets moest doen (er waren immers netjes voetjes zichtbaar..... maar hij overdreef dus helemaal niet! Veel te bloederig en we hadden eerder moeten gaan trekken. ;( of het verschil had gemaakt zullen we helaas nooit weten, maar het maakt dit verlies wel een stuk ondraaglijker.... ;(

Jupi haar temperatuur was vanmorgen nog in orde en ze lijkt weinig last van uier te hebben.
En ze staat continu aan het hek bij Habbie te sloeren..... wat dat nu toch is :?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:01

Dan denk ik toch dat het wel degelijk een red bag was hoor.
Ik heb 1 keer een soort halve red bag gehad, kwam eerst een pietsie rood maar die scheurde toen toch meteen door waardoor de witte zak kwam.
En dat bloed, plus dat de nageboorte meteen meekwam, maakt voor mij eigenlijk al duidelijk dat het wel degelijk een red bag was.
Red bag is gewoon het te vroeg loslaten van de placenta...

Waarschijnlijk is ze al hengstig aan het worden.
Wat werkt de natuur toch eigenlijk raar he.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 12:09

Ik zag later inderdaad dat de placenta mee kwam... maar die zat niet voor de voetjes waardoor er geen rode zak te zien was, en de voetjes ook gewoon netjes in wit vlies naar buiten kwamen... Daarom heb ik gezegd dat mijn vriend even moest wachten en Jupi zelf wel even kon laten werken. ;(
Alleen alle bloed wat vrij kwam, had bellen moeten doen rinkelen maar ik dacht echt dat hij het overdreef.... "Voetjes zichtbaar in wit vlies... yes dat is geowon een normale bevalling" was mijn gedachte...

Maar bij het hoofdje, werd de ellende toch zichtbaar... toen wel gaan helpen maar was al te laat...
En nu blijfi k mezelf dus schuldig voelen.... "Linda wat veel bloed!" hadden bij mij alle alarmbellen moeten doen laten afgaan!!!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:46

Maar dan sta je daar en nog ben je machteloos hoor, en trekken gaat niet zomaar vanzelf, zelfs bij een pony mag je eraan sleuren zoveel je wil, als merrie niet meeduwt, komt er geen beweging in of je trekt het veulen stuk denk ik dan.
Hing de navelstreng dan nog aan het veulen? Want bij tori was er ook heel veel bloed ineens omdat de navelstreng brak op twee plaatsen. Misschien was hij al gebroken van voor de bevalling dan.
Kon je volgens mij echt niks maar dan ook niks aan verhelpen.
Jullie hebben je best gedaan maar het mocht helaas niet baten.
Dat het intriest is en zo jammer daar zijn we het allemaal mee eens, ik keek zo uit naar jouw veulens.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 13:53

navelstreng was nog helemaal intact...
;( hoe dan ook zullen we moeten proberen om het los te laten en gewoon weer ons uiterste best gaan doen voor Bucks en haar baby... maar het loslaten is extra moeilijk door het schuldgevoel ;(

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:42

Het is makkelijker gezegd dan gedaan om jezelf niet de schuld te geven..door je hoofd gaat: had ik maar dit, had ik maar dat..ik vergeet ook nooit meer jaren terug het veulen dat ik bij Dream vond, een redbag..ik was er letterlijk doodziek van. Had ik maar dit, had ik maar dat.. :( maar het is gebeurd en de tijd kun je nu eenmaal niet terugdraaien.
Wellicht was er toch gewoon iets niet goed, omdat je DA het veulen ook erg zwak en niet voldoende ontwikkeld vond, de navelstreng was toch ook erg dik? Hoe dan ook, jij moet je nu concentreren op Jupi, dat ze zich weer beter gaat voelen en natuurlijk de bevalling van Bucks. :(:)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 15:09

Navelstreng was intact, placenta was op sommige plekken dik, wat kon duiden op een ontsteking... maar DA was ook voorzichtig met dingen roepen en gaf aan als ik het écht wilde weten, sectie moest laten verrichten maar raadde het niet echt aan; "zie het als een foutje van moeder natuur... domme pech!"
Later op de beelden van de camera zag ik de direct meekomende placenta.. wat voor mij een hoop verklaard, maar het niet makkelijker maakt ;(

Inderdaad blijft door mijn hoofd gaan "wat als...?"
Maar we gaan proberen om de draad weer op te pakken.
Jupi de komende dagen tempen, hopelijk blijft dat goed, dat zou weer een zorg minder zijn...

Edit; DA vond veulen inderdaad zwak tonen, maar dat vond ik zelf wel meevallen...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:29

heel akelig allemaal en ik snap dat jij je flink beroerd voelt, maar soms is het gewoon niet anders , vorig jaar had glowy een dood veulen, die was dan wel te vroeg, maar toch al heel compleet en behaard en niks aan te vinden, gestikt in de navelstreng, het staat nog steeds op mijn netvlies, raak je niet zomaar kwijt, je doet alles om er bij te zijn, alles om te zorgen dat het goed gaat , en toch gaat dat soms nog fout, probeer het los te laten en concentreer je op bucks

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:30

Voor jou leek het waarschijnlijk een eeuwigheid, maar waarschijnlijk had ze toch al zuurstof tekort dus die paar minuten later trekken had ook geen verschil meer gemaakt.
Wat als als als, ja ik ken het, bij Dance heb ik zo vaak gezegd waarom, en nu af en toe nog, het is gewoon zwaar kl*te!!! :(:)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:04

Linda, je hebt echt al je best gedaan, je kan jezelf echt niets verwijten. Het is zwaar klte en kt. Niemand wenst ddit iemand toe, en niemand wil het meemaken, maar helaas kunnen we niet alles voorkomen.

Maar ja, zoals al gezegd, makkelijker gezegd als gedaan, want het zou ook allemaal door mijn hoofd spoken

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:27

Hoe en wat af blijven vragen is menselijk, dat zou inderdaad iedereen doen denk ik. Net als jezelf de 'schuld' geven. Je wilt het een plekje geven en dat gaat vaak makkelijker als je iets/iemand de schuld of oorzaak kan geven. Maar je hebt je vriend zo goed mogelijk als je kon begeleid aan de telefoon, de dierenarts is er geweest en je bent er voor Jupi geweest. Meer dan dat had je ook niet kunnen doen :(:)
En ja, het is gewoon oneerlijk. Er worden zoveel veulens geboren waarbij er niet naar de geboorte omgekeken word en juist bij jou die alle mogelijke zorg aan je merrie hebt gegeven gaat het mis..

Het zal misschien nog niet zo makkelijk gaan op dit moment, maar het veulentje van Bucks komt ook steeds dichter bij. Ondanks het verlies van Uta toch iets om naar uit te mogen kijken. Het zal vast extra spannend en beladen zijn, maar straks mag je extra genieten van je super-Bucks veulen :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:53

Ik weet hoe schuldgevoelens voeld :(

Sterkte meis <3

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 10:36

Het is compleet normaal dat je je schuldig voelt en 100 vragen stelt. Maar ik denk dat bijna iedereen hetzelfde gehandeld had bij het zien van een witte blaas en een juiste bevalpositie. :(:)
Ik blijf erbij dat er al iets mis was met de placenta gezien het abnormale verloop van de dracht op het laatst. :(:)
Ik weet hoe het voelt meid. :(:)
Het gaat beteren...

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:36

Sterkte! Hopelijk gaat het met je merrietje wat goed?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 16:56

Wie zegt dat paarden geen gevoelens kennen zoas mensen, zouden ons nu echt moeten zien... jupi is nog erg boos op mij! Ze komt wel en pakt snoepjes aan, maar bij een knuffel draait ze haar hoofd helemaal weg (wat ze echt noooit doet!)

Maar oh wat ben ik blij dat haar temperatuur nog steeds netjes blijft, en om haar vandaag weer eventjes zo te zien <3
Afbeelding

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:01

Wat fijn dat het lichamelijk goed met haar gaat! Boos gaat vast weer over :(:)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:14

Natuurlijk hebben ze gevoel en emoties.. Ze moet het ook verwerken op haar manier..

Denk niet dat ze je weg wilt duwen omdat ze boos op je is maar wellicht voelt ze jou verdriet en spanning en gaat ze daar nu anders mee om..

Hoop dat het zo goed met haar blijft gaan lichamelijk..