Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Michelleee schreef:Haha, ik langs de ene kant oookIk kan haast niet wachten om te zien hoe het eruit ziet!!!!!
Maar langs andere kant, ik zit nu op bijna 2 uur reizen van haar vandaan (elke dag nog tot 30 mei)... Dat is ook niet echt ideaal!!
Maaike_Melis schreef:Ik kom ook maar eens uit mijn meeleeshoekje. Ik volg alles vanaf het begin en ik vind het echt spannend wanneer het veulen komt! Van kleur oid heb ik geen verstand, dat laat ik aan de experts hier over![]()
Mijn gokje: 2 juni, hengst, de kleur vind ik moeilijk maar ik ga maar voor dezelfde kleur als Azaro heeft.
Even een vraagje aan de kleurenexperts, ik twijfelde over de kleur van het veulen ik dacht ook aan palomino maar klopt het de palominokleur een recessief gen is? Dus dat het veulen homozygoot moet zijn voor die genen wil het de kleur palomino hebben? of verschilt dit per paard of het recessief is of niet?
Nies_ schreef:Maaike_Melis schreef:Ik kom ook maar eens uit mijn meeleeshoekje. Ik volg alles vanaf het begin en ik vind het echt spannend wanneer het veulen komt! Van kleur oid heb ik geen verstand, dat laat ik aan de experts hier over![]()
Mijn gokje: 2 juni, hengst, de kleur vind ik moeilijk maar ik ga maar voor dezelfde kleur als Azaro heeft.
Even een vraagje aan de kleurenexperts, ik twijfelde over de kleur van het veulen ik dacht ook aan palomino maar klopt het de palominokleur een recessief gen is? Dus dat het veulen homozygoot moet zijn voor die genen wil het de kleur palomino hebben? of verschilt dit per paard of het recessief is of niet?
Nee, je zit er eigenlijk helemaal naast.. Het gen dat voor palomino zorgt is cream. 1 gen op een vos paard wordt een palomino, met 2 van die genen is het een cremello. Voor een bruin paard geldt dat het met 1 gen een valk wordt, met 2 een perlino. Bij een zwart paard zorg 1 gen voor smokey black, 2 zorgen voor smokey cream.
_Michelleee schreef:Als Azaro bruin doorgeeft krijgen we valk, als hij zwart doorgeeft krijgen we smokey black en als hij vos doorgeeft krijgen we palomino![]()
Hierbij dient Elina wel haar gen door te geven.
En als Azaro ook nog eens zijn schimmel doorgeeft, dan worden die kleuren schimmel.
Als Elina gen niet doorgeeft krijg ik: bruin, zwart of vos...
Toch?
Nies_ schreef:_Michelleee schreef:Als Azaro bruin doorgeeft krijgen we valk, als hij zwart doorgeeft krijgen we smokey black en als hij vos doorgeeft krijgen we palomino![]()
Hierbij dient Elina wel haar gen door te geven.
En als Azaro ook nog eens zijn schimmel doorgeeft, dan worden die kleuren schimmel.
Als Elina gen niet doorgeeft krijg ik: bruin, zwart of vos...
Toch?
Precies! Al kan Elina ook agouti (bruin) doorgeven, dus als Azaro zegt dat het veulen zwart wordt en Elina maakt er bruin van is het bruin