Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jessix schreef:DeMolenhoek schreef:Nee, normaal niet. Je kan zeker buiten de regeltjes werkenMaar of je dat wilt is wat anders
Blijft iedereen zijn eigen keus uiteraard
Het enige wat ik terug kan vinden op internet is dat wanneer je als hengstenhouder een certificering hengstenhouderij KI wil hebben en houden je aan bepaalde eisen moet voldoen waaronder in de laatste dagen voor de spermawinning en tijdens niet natuurlijk dekken. (en nog veel meer regels, zie link)
http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... met_KI.pdf
Het is dus niet wettelijk verboden om zowel KI als natuurlijk te dekken. Het gaat alleen om hengstenhouders met een certificaat KI.
Weet er zelf niet zo veel van, staat er ook bij: Als ik het goed heb onthouden. Maar ik ben op de hoogte van stamboeken die hengsten uitsluiten als ze erachter komen dat ze ingeschreven staan als natuurlijk en via KI werken en omgekeerd. Dan worden er dat dekjaar geen bonnen meer uitgekeerd.
Jessix schreef:Ik zeg ook niet dat jij dat zegt, DeMolenhoek.![]()
Ik wilde zelf graag weten hoe het zat omdat ik juist met raspaarden te maken heb die wel via KI en natuurlijk dekken. Vandaar dat ik het even op heb gezocht.
KoudbloedKim schreef:Dankje, Djoopie!
Buiten de prijs om, heb ik Kim inderdaad het liefste thuis natuurlijk, maar ik weet gelukkig ook dat ze daar in hele goede handen is en de vorige keer (zondag) was ze al een stuk relaxter gelukkig.
Maar spannend en zenuwslopend is dit wachten wel hoor.
je hoeft het niet perse te zien maar misschien is ze stiekem toch wel een beetje "verdrietig"van binnen? 
Dat wordt gevormd uit een follikel. Als het eitje 'springt' dan verdwijnt het follikel en wordt er een geel lichaam gevormd. Je kan inderdaad pas hengstig spuiten als er een geel lichaam aanwezig is. Sterker nog, dat kan pas 5 dagen na de vorming van het gele lichaam, omdat je anders kans hebt dat het geel lichaam nog niet gevoelig is voor de injectiestof.