Dat was de vorige keer bij Jaycee toch ook hoor Fotsy, en toen was ze zelfs nog korter drachtig heb ik terug gezocht, 2,5 maand. En de arm kwam er deze keer niet ver genoeg in hè, alleen het eerste stukje. Schijnbaar gaat het bij Roxy al erg snel diep liggen. De keer met Jaycee kwam de arm er wel ver genoeg in (toen heb ik haar op de kliniek laten scannen) en was het ook niet te zien. Mij lijkt ook dat het vruchtje in het begin niet jonger is geweest maar juist op het laatst langzamer is gaan groeien. De scan met 17 dagen had ze een perfecte vrucht, volgens het boekje zei de dierenarts.
Ze bedoelen in dat stuk de veulens die al geboren zijn en bij de merries drinken volgens mij. Roxy krijgt elke dag bijna onbeperkt hooi in slowfeeders. Ze gaat maar drie uur per dag in de wei (met speciaal paardengrasmengsel), en de wei wordt gesproeid. Ik heb maar een kleine wei dus ze zijn er nu al een tijdje niet meer in geweest. Verder krijgt ze Vitalbix Breed en Grow, handje Luzerne, handje lijnzaadvlokken en de olie van Vitalbix. Ze heeft wel een periode minder hooi gegeten, eind maart t/m half mei ongeveer. Ze liet de helft liggen. Ik dacht dat het kwam omdat er minder ruimte was in de buik, ze at namelijk de vorige dracht ook minder hooi naar het einde toe. Daarna is ze echter weer volop gaan eten. Ik heb wel gedacht inderdaad of die periode minder hooi eten invloed zou kunnen hebben.
Jeetje ik dacht ik ben op vakantie geweest en er is wel een babypaard... maar neeeeeee ze houdt het spannend.. Mag ik nog een nieuw gokje wagen: morgen 17/7 grullo hengstje..
Fotsy
Geplaatst: 16-07-18 08:07
Eigenaardig dat ze zo diep gaan liggen dan Astrid. Nog vorderingen?
Als er nog een veulen geboren gaat worden, komt het vast en zeker in de krant!
AstridJ
Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 14:54
Dat denk ik niet hoor Pocca_Locca, 13 maanden dracht is niet zo heel bijzonder, dat komt vaker voor.
Ze is vandaag 386 dagen.
Fotsy de twee verschillende dierenartsen vonden het niet eigenaardig, komt vaker voor dat het dan al wat dieper weg zit, vooral als een merrie veel vruchtwater aanmaakt, wat Roxy ook doet. Meestal moet de arm er dan tot de oksels in om het vruchtje toch te kunnen zien, maar dat lukt dus niet bij Roxy. Daarom wilde de dierenarts de afgelopen keer darmontspanners geven, maar dat wilde ik niet. Ik vond dat een risico namelijk. En nogmaals, Jaycee was ook helemaal niet te zien op de scan met 2,5 maand. Het nadeel is alleen dat ze niet kunnen zien of het vruchtje op dat moment nog leeft, maar aan de andere kant kan een vruchtje ook net daarna afsterven. 100% zekerheid heb je nooit.
Gisterenavond zakte de moed in mijn schoenen toen in de uier zag.
En vervolgens is de uier vanmorgen weer zo.
Toen ik gisterenavond de uier checkte zag ik ontzettend veel 'geschop' in de flank en af en toe ook tegelijkertijd in de buik. Maar niet zodanig dat het 10 cm uitpuilde of dat de buik helemaal op en neer schudde. Het ziet eruit en het voelt alsof er echt iets schopt, je voelt het ook als een schopje tegen je hand aan. Maar of dit een veulen is of rare spiertrekkingen, dat durf ik niet te zeggen. De vorige dracht had ze dit ook in ieder geval. Daarbuiten is het me nooit opgevallen, en het is eigenlijk wel zo duidelijk dat je er niet omheen kijkt.
Wat me gisteren verder opviel is dat de kling verder open stond toen ze lag. Dat was een week geleden nog maar een klein stukje. Maar of dat iets wil zeggen...
Ook stak er weer een bult aan de zijkant uit toen ze lag, terwijl ze nu andersom lag. Dit is ook iets wat ik daarvoor nooit gezien heb.
Ze maakt het dus nog steeds spannend. Nog 1 dagen en dan zullen we het weten. Mocht er niets inzitten dan ben ik erg benieuwd naar de verklaring hoe het kan dat ze in alles zo drachtig lijkt. Dan krijgt ze van mij een oscar voor beste actrice.
Ze heeft nu toch een wat vollere uier en de rechterspeen steekt ook meer uit. Ook liet ze net een straaltje vocht lopen. Gaat ze voor een dubbele oscar of gaat ze eindelijk toch wat doen? Kon geen scherpe foto maken want ze vond me niet leuk meer.
Zoals ik gisteren al zei: wedden dat ze het veulen een uur voordat de veearts komt eruit gooit. Jij voor schut omdat je gaar laat komen voor opvoelen of er überhaupt iets in zit en zij geen arm in haar je-weet-wel. Ik zeg het je.....
Ik ben nu al benieuwd welke naam dit veulen krijgt. Moet toch iets te maken gaan krijgen met deze periode. Eternity, Endless, Oscar, Actor, etc etc
Yinthee
Amadeus <3
Geplaatst: 16-07-18 17:40
Ja, ze ziet er toch wel echt serieus drachtig uit zo hoor, als ze iedereen morgen voor de gek blijkt te houden dan is een dubbele oscar nog te weinig eer voor haar prestatie Hopelijk poept ze toch snel haar beebje uit