Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 13:38

Ja, hij is gek op haar en stiekem nog veel gekker dan ik denk dat hij wil toegeven. :=
Heb meer foto’s van hem met het veulen dan van mezelf, hihi.

Foto update in het ITP topic: JoSav @ [KS-ITP] Daar is ze dan! Akhal-Teke Manari Nur (Muzka)

Muzanna was hengstig. Manari Nur heeft een klein snotneusje. Verder gaat het allemaal heel goed. :j

Retjethorse

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:13

Is dat niet typisch voor mannen dat ze niet willen toegeven hoe gek ze op de dieren zijn? :+ Mijn vader is ook zo iemand. _O-

Aw, hopelijk is ze snel van het vervelende snotneusje vanaf! :(:)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 20:01

Hmm, zou het man eigen zijn of cultureel opgelegd of...?

Manari is wel ff echt best ziek geweest. Sinds drie dagen gaat het gelukkig heel duidelijk weer beter/goed met haar. Met werkdruk en Manari Nur die even wat minder ging het topic dus even laten versloffen. Ze kijkt nu ook meteen weer lekker wakker uit de ogen en doet meer dan alleen maar lekker bij je hangen. Heel af en toe trekt ze nl. ook wat spurtjes en test ze haar benen. Goed, laten we eerlijk zijn, haar grootste bezigheid naast eten en chillen is knuffelen.

Ik snap wel dat mijn man zo gek op haar is. Ik vrees nl. dat ze haar mens nu al heeft gekozen. Liefde op het eerste gezicht, ze hinnikt steeds heel dramatisch naar hem en moet en zal meteen naar hem toe. Voel me een beetje gepasseerd, maar officieel was ze natuurlijk voor de verkoop en heb ik mijn soulmate paard al. :+

Ze heeft een fantastisch karakter. De dingetjes die bij haar moeder net wat minder dan perfect zijn heeft zij allemaal. Ze is echt het prototype van het Turkmeense oorlogspaard.
We dachten, kom we oefenen het alleen zijn...
Dus goed voorbereid, op stal gezet, luik dicht, man bleef erbij om te kijken of het goed ging... ik Muzanna meegenomen voor een rondje door de bak en weer terug zodat we uiteindelijk kunnen uitbouwen en positief kunnen afsluiten steeds... Goed, Muzanna hinnikte eenmaal in de bak even en versnelde haar passen. Daarna weer aardig relaxed.
Zie ik mijn man. Oei, zou er wat zijn? Och, ben je gek, Manari keek ff, haalde bij wijze van spreken haar schouders op en ging weer verder aan het hooi knabbelen. :D
Eenmaal terug keek ze niet eens om naar haar moeder en ging onverstoorbaar door met eten. :Y)

Afbeelding

Ik heb wel een paar recente foto’s dus maak denk ik gewoon ff een topicje aan, dan link ik die hier straks. :j Eerst ff eten.
Geen bezwaar tegen topic? Oké. :D

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:17

JoSav schreef:
Manari is wel ff echt best ziek geweest.

oei, wat heeft ze gehad? gelukkig gaat het weer goed!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 20:27

Vermoedelijk door de hengstigheid van Muzanna. Ze at en dronk wel goed, maar was duidelijk echt ff een week of anderhalf niet lekker. Keek anders uit de ogen, flinke snotneus, dikke benen. Misschien wel een virus, maar meer dan aankijken en wat pijnstilling/ontstekingsremmer konden we niet doen. Koorts had ze niet, maar behalve bij ons rondhangen wilde ze ook niet zoveel in het land bijv. Slapen, knuffelen, wat gras eten, meer niet.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 20:32

Arme kleine Muzka, zo jong en al goed ziek geweest... |( Ik vroeg me daarnet nog af hoe het ondertussen met haar en de mama zou gaan, kom ik eens kijken op bokt en er is een update. xD

Geweldig zo'n karakter! Dat gaat later echt een fijn paardje zijn. :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 20:59

Is nu al een fijn paardje. :D

Gelukkig is ze snel opgeknapt. Ze was gewoon wat minnetjes, maar wel zo min dat we haar ff wilden helpen met beter worden. :j

Hoe is het met jouw Teke, Retjethorse?

Oh, en: [KS-ITP] Akhal-Teke Manari Nur test haar stelten

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:23

Ik doelde meer op later om te gaan rijden enzo haha, als ze nu al geweldig is, kan dat alleen maar verbeteren toch? :D

De mijne doet het heel goed! :D Iedereen is echt gek op haar, ze houdt enorm van knuffelen en aandacht. Op stal zijn ze allemaal onder de indruk van haar karakter. Wanneer iets eng is, gaat ze daar goed mee om. Ze verstijft wat maar blijft wel braaf. Ze moet alles echt goed kunnen bekijken en voelen voor ze besluit dat het oke is. :P
De eerste dagen deed ze wat moeilijk met voetjes geven, ze liet zich wat vallen, dus ben ik daarop gaan werken met clicker training. Ze doet het heel goed nu! Daarnet in de weide nog even de voetjes gevraagd. De hoefsmid is gisteren ook geweest en ze is braaf geweest. <3
Nu is ze me enkel aan het uittesten bij het naar binnen halen van de weide, dan wilt ze de stallen niet in en sta ik daar lekker te wachten tot zij zin heeft om naar binnen te gaan. :') Ik weet nog niet goed hoe ik dat moet aanpakken. _O- Dwingen heeft absoluut geen zin, want als ze niet wilt, krijg ik haar toch niet mee. Vandaag heb ik het al anders aangepakt door in plaats van meteen door te gaan naar de stal, haar kennis te laten maken met de wasplek (die heel eng is hoor :j ). Daar kon ze dan lekker rustig blazen en ruiken zoveel ze wou. :D Ze maakt me zo gelukkig. <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 15:16

Haha, ja snap ik. :D Ik verwacht dat ze zadelmak geboren is, want dat was Muzanna ook.
Wat leuk om te lezen dat ze het zo goed doet. Een beetje aftasten en uittesten hoort er natuurlijk ook bij. Je geeft haar zo te zien genoeg tijd en ruimte dus komt helemaal goed. Dat bevriezen zie ik veel bij het ras. Het is allemaal ff nieuw, he?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:44

Handig als ze zadelmak geboren zijn. :D Dat zal in mijn geval niet zo zijn denk ik. :') Maar goed, ik heb haar ook nog niet zo lang. :P
Ja ik denk dat ze nu stilletjes aan begint te testen hoe ver ze kan gaan. :j Goed gedrag beloon ik, slecht gedrag negeer ik meestal. Hangt er een beetje van af wat ze juist doet. Maar ze is echt heel braaf hoor. :P Vooral het knuffelen is heel leuk. :D Mijn vorige merrie vond dat niet zo leuk. :') Ik heb tijd, van mij hoeft ze nog niets, zolang ik lekker kan knuffelen ben ik al blij. Iets waar ik ook heel blij mee ben, is dat ik lekker op dazen mag meppen op haar. :D Sommige paarden vinden dat absoluut niet leuk. :=

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 11:58

Tekes moeten je leren vertrouwen en hun respect moet je verdienen. Voor die tijd er gewoon nog niet op kruipen. Mijn ervaring is dat ze vaak ook extreem licht aan de hulpen zijn en bij de minste druk al reageren. En zeker in het begin kunnen ze heftig op die druk reageren. Dat kan wel ff wennen zijn want de minste gewichtsverplaatsing en “denken” aan het geven van een hulp is vaak al voldoende. Zeker bij dat hele jonge spul kan dat resulteren in een “over” respons. Zo schoot Muzanna weleens op de minste ongelijke beenzetting al in galop, en dan ook vol overgave om dan ook weer een overrespons te geven bij het direct terugpakken. Een sliding stop is er niks bij. Probeer dan maar eens te blijven zitten. :=

Dazen meppen en zelfs specifiek “aanwijzen” heb ik van meer Tekes gehoord. Zelfs Manari doet dat al. :)) Samenwerken is heel precies tweerichtingsverkeer, haha.

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:40

tekes zijn zo'n bijzondere paarden, op een dag hoop ik er ook een te hebben _/-\o_

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:54

JoSav schreef:
Tekes moeten je leren vertrouwen en hun respect moet je verdienen. Voor die tijd er gewoon nog niet op kruipen. Mijn ervaring is dat ze vaak ook extreem licht aan de hulpen zijn en bij de minste druk al reageren. En zeker in het begin kunnen ze heftig op die druk reageren. Dat kan wel ff wennen zijn want de minste gewichtsverplaatsing en “denken” aan het geven van een hulp is vaak al voldoende. Zeker bij dat hele jonge spul kan dat resulteren in een “over” respons. Zo schoot Muzanna weleens op de minste ongelijke beenzetting al in galop, en dan ook vol overgave om dan ook weer een overrespons te geven bij het direct terugpakken. Een sliding stop is er niks bij. Probeer dan maar eens te blijven zitten. :=

Dazen meppen en zelfs specifiek “aanwijzen” heb ik van meer Tekes gehoord. Zelfs Manari doet dat al. :)) Samenwerken is heel precies tweerichtingsverkeer, haha.

Ik ben sowieso niet van plan om er het eerste jaar op te stappen, maar als ze zo extreem licht aan de hulpen zijn, gaat dat echt wel wennen zijn voor mij. :') Aliaa zal het me wel laten weten als ik mijn hulpen te duidelijk geef. :D Dat doet ze nu al. :P

Hah, kleine Muzka weet dat dus ook al. :D Mijn kwpn werd altijd hysterisch van dazen en die kwam in volle galop op mij afgestormd, om vervolgens precies te stoppen waar de daas zat, zodat ik enkel nog moest meppen. _/-\o_

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 08:22

fyjuul: dat zei ik ook altijd en die droom kwam veel eerder uit dan ik verwacht had. :D

Retjethorse: lijkt me een goed uitgangspunt. Eerst vriendjes worden. :j

Muzka had gisteren toch weer wat aparts...
Ze vond het gezellig dat we bezoek mee hadden. Lekker even geknuffeld en daarna zouden we ze binnen zetten. We liepen richting hek. Onbewust liep mijn vriendin bij het hek tussen Manari en Muzanna door. Ik zag de reactie in Manari’s ogen en vlug crosste ze nog voor haar langs naar Muzanna. Doet ze bij ons nooit. Ze lijkt het verschil tussen haar mensen en anderen al te snappen. Best uitgesproken.

Het lijkt ook echt of ze haar mens al gekozen heeft. En ik ben het niet. :+ Ze is echt heel uitgesproken. Mijn man is, vanaf dag 1, haar mens. Totaal bizar, maar ze is heel, heel duidelijk.

Eenmaal op stal gaf ze wederom heel duidelijk iets aan. Ze wilde haar brokjes. De dag ervoor heb ik voor de gein eens gekeken of ze al interesse had in brokjes. Ja hoor, smak smak smak. Gisteren gaf ze duidelijk aan weer brokjes te willen. Vriendin heeft haar uit de hand gevoerd en dat ging heel beheerst en heel geconcentreerd “kauw, kauw, kauw”, ja, je moet goed kauwen op je brokjes en voorzichtig zijn met het kommetje van mensenhanden. :))

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:45

Ze klinkt als een heel bijzonder veulen <3

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:59

Ja, Aliaa moet echt nog wat tijd krijgen om me volledig te vertrouwen en te leren kennen, maar dat is normaal natuurlijk. :) Veel meer dan wat borstelen en knuffelen doe ik voorlopig niet. Hoeft voor mij ook nog niet meer te zijn, ik hou nu al nauwelijks tijd over om te studeren voor mijn examens. :+ En ik doe het graag. :j

Hoor lees ik daar een tikkeltje jaloezie op je man haha? :D Ik zou zo graag eens langskomen he, spijtig dat ik niet meer in de buurt moet zijn voorlopig... :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:15

Ze klinkt echt geweldig Jorieke.
En je kan haar niet verkopen, dat snap je toch wel. Ze hoort bij je man, duidelijk. :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 10:35

Siamsmeesje: ja, ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal omdat het voor Muzanna haar eerste veulen is, maar dit smaakt stiekem wel naar meer. :o Dus misschien fokken we nog eens een veulentje.

Retjethorse: hahaha, we hadden het gewoon totaal niet verwacht. Jonge Tekes zijn meestal wat opener en niet zo uitgesproken, maar deze is echt heel resoluut. Mijn man is haar mens. Voel me wel een beetje gepasseerd, maar ik heb mijn soulmate natuurlijk al. :D Goed dat je de tijd neemt met je Teke. Ik heb met de mijne heel lang alleen gewandeld en getut.

jokari: hahaha, mijn man was heel resoluut over verkopen maar de eerste barstjes kwamen binnen 24 uur. De status is nu voorlopig aanhouden en niet officieel te koop zetten, maar een heel goed bod zullen we wel serieus overwegen. :j Ze is wel echt alles wat ik voor ogen had en hoe ik het oorspronkelijke type “zie”. Dat is wel heel speciaal... maar voor mijn man is het gewoon zijn vriendinnetje natuurlijk. :P

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 21:31

Voor wie de veulentopics nog niet gevonden had, hier de laatste update: [KS-ITP] Akhal-Tekes Muzanna en Manari Nur

Een echte update laat ik even, want typen gaat niet zo makkelijk ivm hersenschudding. Alles gaat goed met merrie en veulen! *\o/*

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:51

Hersenschudding, dat klinkt niet goed. Beterschap

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 20:59

Dankjewel, en idd niet handig. Je kunt meteen zo weinig. :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:51

Beterschap, leuke foto's weer. In mijn geval wel dankzij paard zit ik in hetzelfde schuitje. De verdichte leembodem gaf ook niet mee.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 19:58

Ai, beterschap! Jij ook rustig aan doen, he? :j

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:10

Hoe gaat het ondertussen met de dames en met jou? :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 21:32

Er is veel gebeurd, goede en ook mindere dingen, waardoor ik het topic even links heb laten liggen. :o Daarbij technische problemen (met pc én laptop) dus tja...

Maar, leuk dat je ernaar vraagt!
Met Muzanna en Manari gaat het goed. Muzanna zit nu qua hoeven op het slechtste stuk van vorig jaar en dat verneem je aan de kwaliteit dus dat is even een dal waar we samen door moeten. Ik ben daar wel hoopvol in. Met een beetje geluk hebben we dan echt het ergste gehad.

Manari is tja... Manari. Met drie maanden begon ze andere paarden te corrigeren. Die weten veelal niet wat hen overkomt. := Dat remmen we wel wat af door haar niet teveel zonder mama op avontuur te laten want ze wordt ook baldadig...

Zie ook: [KS-ITP] Baldadig veulen...

Voor de rest is en blijft het een fantastisch veulen met echt een geweldig karakter! Zó hoort de Akhal-Teke te zijn. Extreem mensgericht, zeer intelligent en echt nergens bang voor. Als de rest van angst wegstuift gaat zij lekker kijken en op onderzoek. :+

Ze is ook alleen maar onafhankelijker geworden en zo treffen we haar vaak alleen aan aan de andere kant van het land, want ach, mama is alleen om heel af en toe even bij te tanken en te kroelen. Of zo...

Ik hou het kort, want mobiel is erg onhandig.