Verwarring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:18

denisesilver schreef:
Ah, stop alsjeblieft met het gezever in dit topic, doe dit alsjeblieft via Pb. Het gaat zo erg off-topic

TS, ik ben benieuwd, durf niet te raden of ze drachtig is of niet. We zullen zien!

Dit is allemaal geheel ontopic. Waarom reageer je zo fel? Is nergens voor nodig lijkt mij. Deze merrie staat al vanaf januari met een gigantische buik en volgens de TS zou ze toen al elk moment kunnen bevallen. Maar het is nu 12 juli en er is geen enkel teken dat ze binnenkort gaat bevallen. Dus het lijkt me slim om een DA te raadplegen of deze merrie wel drachtig is. Zo niet dan is het slim om haar wat te laten afvallen, zeker met het oog op hoefbevangenheid. Een pony zolang zo dik te laten staan is niet gezond.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:24

aisie schreef:
denisesilver schreef:
Ah, stop alsjeblieft met het gezever in dit topic, doe dit alsjeblieft via Pb. Het gaat zo erg off-topic

TS, ik ben benieuwd, durf niet te raden of ze drachtig is of niet. We zullen zien!

Dit is allemaal geheel ontopic. Waarom reageer je zo fel? Is nergens voor nodig lijkt mij. Deze merrie staat al vanaf januari met een gigantische buik en volgens de TS zou ze toen al elk moment kunnen bevallen. Maar het is nu 12 juli en er is geen enkel teken dat ze binnenkort gaat bevallen. Dus het lijkt me slim om een DA te raadplegen of deze merrie wel drachtig is. Zo niet dan is het slim om haar wat te laten afvallen, zeker met het oog op hoefbevangenheid. Een pony zolang zo dik te laten staan is niet gezond.

Niet fel bedoelt hoor :Y)
Maar het is nu een merrie kijken topic geworden. Er is over het wel en niet scannen al genoeg gezegd. Daarbij weet TS niet wanneer ze gedekt kan zijn en kunnen paarden overdragen. Ik zou ook hebben laten scannen, maar TS laat er van de week (?) een DA bij kijken en laat haar dan ook scannen als die mogelijkheid er is. Te lang met overgewicht staan is niet goed, maar ga er vanuit dat TS het beste met haar paardje voor heeft en haar, zeker nu, nauwlettend in de gaten houdt.

Ik wil gewoon rustig de vorderingen lezen en als er niets uit komt dan komt er niets uit en is het diëten. Ik vindt het niet fijn om telkens die discussies te lezen, maar ligt eraan wat TS wil natuurlijk :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:40

Ik zou niet met zekerheid durven te zeggen of ze wel of niet drachtig is.
Ik heb net het topic gelezen en vind het wel grappig dat je vanaf januari al denkt dat het veulen snel zal komen. Inmiddels is het juli ;). Je zegt in maart, en meerdere keren daarna dat ze al slappe banden heeft. Je weet dat dat vlak voor de bevalling gebeurt?
Ik heb de foto's ook bekeken vanaf het begin van dit topic. Ze is inderdaad behoorlijk dik, maar dat was ze op de foto's van januari ook al. Ik zie daar eigenlijk geen verschil in ontstaan, net als de foto's van de uier, die zie ik ook niet veranderen.
Ik zou dus niet met zekerheid durven zeggen dat ze wel of niet drachtig is, maar ik neig naar niet drachtig, omdat ik gewoon geen enkel verschil zie in de foto's van meer dan een half jaar geleden en nu.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 11:51

Discussie maakt mij niet uit,ik doe toch wat mijn gevoel ingeeft ;)
Gister naar stal gegaan en had mezelf overtuigd dat ze gewoon vet is...
Maar vet veranderd volgens mij niet van vorm?
Dan weer links een bult,dan weer rechts,dan weer beidde kanten gelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:01

Het risico op hoefbevangenheid is al eerder in het topic aangedragen. Door mij. Dus TS kent dat risico en dan voegt het weinig toe om dat eindeloos te blijven herhalen, toch? ;)

Ik ben zelf ook iemand die alles graag onder controle heeft en altijd precies wil weten hoe het ervoor staat, zeker als het om de gezondheid van de paarden gaat. Als er überhaupt al een paard van mij per ongeluk drachtig zou worden, dan zou ik dat bij de eerste vermoedens het liefst al meteen zekerheid willen en kosten noch moeite sparen om dat te krijgen. Ik haat onzekerheid en verrassingen. Zou er niet mee kunnen omgaan. 8)7
Maar niet iedereen is hetzelfde. Zo zijn er ook mensen die het belachelijk vinden dat ik zelden peesbeschermers gebruik. Of ze in de regen op de wei laat staan. In de winter geen deken op doe. Bietenpulp voer. Of wat dan ook.... Tsja... Zoveel mensen zoveel meningen.
Ik vind mijn eigen mening natuurlijk de beste :D Maar moet een ander dat dan ook maar vinden? Het is leuk en leerzaam om met elkaar te discussiëren over waarom je de dingen doet zoals je doet. Zolang met maar iets nieuws toevoegt. Maar steeds hetzelfde herhalen in de hoop dat iemand uiteindelijk toch nog van gedachten verandert, vind ik eigenlijk ook erg saai, zinloos en irritant. :oo

Al blijft het voor mij natuurlijk verrot onverdraaglijk om niet te weten hoe het zit: is ze nou drachtig, of dik? :D Zelfs bij de pony van een ander, waarvan ik alleen een plaatje en verhaaltje ken op mijn beeldscherm, vind ik het verdomd irritant dat dat zo onzeker blijft. |o Maar misschien is het beter om daarvoor een bokt-praatgroep-topic te beginnen? Er zijn vast nog wel wat andere mensen te vinden hier die het wel en wee van de paarden van mede-bokkers moeilijk los kunnen laten... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:05

@janflicka Op de eerste twee foto's staat ze scheef gebogen en is vanaf de zijkant genomen. Dus kan daar niets zinnigs over zeggen. Op foto 3 zie ik een buik die me aan twee kanten gelijk lijkt. En op foto 4 een uier zonder bijzonderheden.

Kan ze nog steeds wel drachtig zijn, maar de signalen die jij ziet, zie ik niet. Misschien eens een filmpje? Je zei toch dat je de buik zag bewegen? Je zou het eens op kunnen nemen op video...?

Mungbean

Re: Verwarring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:16

Als een paard echt dik is zie je vaak de dikkedarm bewegingen ook heel goed.
Bij ons op stal staat een vette merrie waar je vaak aan de achterkant van van de ribben uitstulpingen ziet die weer verdwijnen. Dat zijn gewoon proppen eten die je ziet migreren :D

Ik heb begin van het jaar hier even gekeken, nu weer eens en zie eigenlijk geen verschil. Ik kijk gewoon in september wel weer een keer :P

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:33

janflicka schreef:
Discussie maakt mij niet uit,ik doe toch wat mijn gevoel ingeeft ;)
Gister naar stal gegaan en had mezelf overtuigd dat ze gewoon vet is...
Maar vet veranderd volgens mij niet van vorm?
Dan weer links een bult,dan weer rechts,dan weer beidde kanten gelijk.

[ [url=m/gGkdgX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aUvbfs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9inFUt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PyAe6y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op de eerste en tweede foto staat ze met haar hoofd naar links gebogen waardoor buik naar rechts lijkt. Op de derde is het juist andersom. Daar staat ze met haar hoofd naar rechts gebogen waardoor haar buik naar links lijkt ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:41

Vergeet niet dat metabole problemen (PPID, EMS) ook voor plotseling dikkere paarden of verplaatsing van vetweefsel kunnen zorgen he... Ook gedragsveranderingen trouwens!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:31

Mss handig om eens een foto van januari en van nu te posten? Ook voor jezelf om te vergelijken..

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:55

Morgen weet ik hopelijk meer!
Er komen morgen 2 dierenartsen op stal zelfs.
Dus kan er 2 aanspreken.
1komt om een grote maat shet te onderzoeken op dracht,dus ga vragen of hij/zij ook even naar Chica wil kijken.
Dus als het lukt,mogelijk is...laat ik goedschiks of kwaadschiks haar ook meteen scannen,opvoelen of wat er mogelijk is.
Dan weet ik of ze gewoon een dik verwend krengetje is...of dat er wat inzit.
Afwachten vind ik zelf geen probleem,maar het moet voor Chica ook gezond blijven.
En aangezien ze maar dikker en dikker word zelfs zonder merriebrok..en halve porties van wat ze normaal kreeg,wil ik nu inmiddels ook wel duidelijkheid hebben.
Dus hoop morgen meer te weten.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:57

Super keuze TS! :) ben benieuwd!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:57

oh wat fijn dat er nu duidelijkheid gaat komen! (ook voor jezelf). ik zou mezelf al helemaal gek maken met de raarste theorieën over redenen :)

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:10

Goed zo. Ben benieuwd

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:28

janflicka schreef:
Morgen weet ik hopelijk meer!
Er komen morgen 2 dierenartsen op stal zelfs.
Dus kan er 2 aanspreken.
1komt om een grote maat shet te onderzoeken op dracht,dus ga vragen of hij/zij ook even naar Chica wil kijken.
Dus als het lukt,mogelijk is...laat ik goedschiks of kwaadschiks haar ook meteen scannen,opvoelen of wat er mogelijk is.
Dan weet ik of ze gewoon een dik verwend krengetje is...of dat er wat inzit.
Afwachten vind ik zelf geen probleem,maar het moet voor Chica ook gezond blijven.
En aangezien ze maar dikker en dikker word zelfs zonder merriebrok..en halve porties van wat ze normaal kreeg,wil ik nu inmiddels ook wel duidelijkheid hebben.
Dus hoop morgen meer te weten.

Wijze beslissing! Ben benieuwd wat eruit komt! :)

Al moet ik stiekem ook een beetje glimlachen dat je nu toch laat scannen terwijl je alle bokkers die dat opperden eerder wel kon schieten :o

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:35

Jasmijn,ik kijk naar Chica en zie haar dagelijks.
Ik heb altijd gezegt dat als het mij noodzakelijk lijkt er heus wel een dierenarts komt checken.
Ik had inmiddels ook wel wat verwacht,dus de tijd lijkt me nu rijp om het te laten checken ;)
Chica is vrolijk en tierig...dus wat dat betreft nog steeds geen echte noodzaak.
Maar aangezien ik niets weet kwa dekken en ze met overdragen (als ze drachtig zou zijn geraakt op het laatse mom bv in september) Nog kan lopen tot sept of zelfs oktober...dan wil ik nu wel onderhand weten of ze gewoon te vet is,of dat er toch wat inzit.
Ondanks wat men schijnt te denken,let ik echt wel op dr ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:55

Oh was ook geen verwijt hoor, heb heus wel door dat je op dr let!

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:26

Goede keuze ts!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:28

Goed dat je er naar laat kijken. :j Ik hoop niet dat er dan een post komt dat scannen of op voelen niet mogelijk was omdat Chica een beetje eigenwijs was en geen zin had... In dit geval zou ik zo iets hebben dat het paard niets te willen heeft en dat die het maar moet ondergaan. Dierenartsen hebben genoeg trucjes om een paard rustig te houden zeker een shet wel. Dus hoop dat er morgen een uitslag komt.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:48

Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent :)
Ik had trouwens met mn mini merrie speciaal een dierenarts opgezocht die uitwendig kon scannen, kom ik daar zegt ze:
O zo klein is ze niet (84 cm) dat kan wel inwendig :P en het was inderdaad een fluitje van een cent :D

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:52

Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:02

Ben zelf ook benieuwd..maar laat het aan de dierenarts over.
Die moet erachter en erin..
Lukt dat niet pech dan,ga niet omdat bokt het wil weten risico's nemen :+

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:06

Ik heb tijd teveel :') dus heb even je foto's vergeleken, niet erg makkelijk omdat ze eerst in het winterhaar zat maar het lijkt alsof er weinig verschil is.

Hoop dat je dierenarts je het verlossende antwoord kan geven zodat je zelf ook wat rust hebt :)

Volg je topic al vanaf het begin en vind het knap dat je ondanks al die negatieve reactie's toch nog blijft reageren :D

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:16

Spannend, ben benieuwd.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:25

Woooow spannend! :D Ik blijf volgen!!