Muronia schreef:Ik heb gisteren een hele grote knoop doorgehakt. Omdat ik lichamelijke klachten blijf houden en het rijden grotendeels voorbij is voor mij en de fokkerij echt is waar mijn toekomst in zit, bied ik mijn 2 rijpaarden (Florentino en Wainonia) te koop aan. Een hele moeilijke keuze, helemaal omdat ik ze beide van veulen af aan heb maar ik denk wel eerlijk voor mijzelf en ook naar hun toe. Ik heb ze op mijn facebook-pagina gedeeld en nu eerst maar eens afwachten wat er gebeurt en of er een geschikte plek naar voren komt.
Ik kan hier weinig begrip voor opbrengen eerlijk gezegd. Zal best een moeilijke keuze zijn geweest, maar wees wel zo realistisch en eerlijk dat je die keuze puur voor jezelf maakt en hou jezelf of andere niet voor de gek alsof het eerlijker is naar de paarden. Een 20 jarige verkopen en blootstellen aan totaal ander management, kudde, omgeving en ritme als dat ze die 20 jaar hebben gehad, is gewoon bewust de gok nemen dat ze heel snel gaan aftakelen.
Het is sneu dat je niet meer kunt rijden, het is leuk dat je een nieuwe hobby hebt gevonden in fokken en dat je ook al een paar leuke gezonde veulens op de wereld hebt kunnen zetten. Maar je oudjes zijn wel dieren die ook 20 jaar trouw aan jou zijn geweest, jou veel vreugde hebben gegeven. Het is niet een tennisracket dat je inruilt voor een fiets als tennissen niet meer lukt en fietsen de nieuwe hobby wordt. Zeker als je de paarden gewoon aan huis kan houden, snap ik echt niet dat je je oudjes niet gewoon in de kudde laat blijven, hun welzijn in eigen hand houdt en ze goede opvoeders laat zijn voor het jonge spul.