Verwarring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 14:35

Ze krijgt al jaren hetzelfde,behalve op het land.
Op het land stond ze op het gras uiteraard ;)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:47

Jeetje wat duurt het lang zeg! Lees al vanaf het begin mee. Ik vind haar zeker wel drachtig lijken en die uier kan heel snel vollopen als het eenmaal zover is! Ik ben in ieder geval erg benieuwd en blijf het volgen!

Gydja

Re: Verwarring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:47

Ik volg dit topic al een tijd. Maar ik begin er een hard hoofd in te krijgen dat ze drachtig is. Het duurt allemaal wel heel lang. Ik hoop natuurlijk voor je dat ze wel drachtig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:12

janflicka schreef:
Ze krijgt al jaren hetzelfde,behalve op het land.
Op het land stond ze op het gras uiteraard ;)

Het is nooit helemaal hetzelfde als je hooi voert hè? Hooi varieert altijd. Van jaar tot jaar, van perceel tot perceel, van oogst tot oogt, van snede tot snede... En het lastige is: aan de buitenkant zie je niet wat erin zit. Het hooi dat ik dit jaar geoogst heb kan heel anders zijn qua voedingsstoffen dan wat ik vorig jaar had. Terwijl het allebei eerste snede is van hetzelfde perceel. En het dezelfde kleur en structuur heeft. Hoe het eruit ziet zegt ook niet alles.

Een koeler seizoen of een warmer seizoen, of je het 's morgens of 's middags gemaaid hebt, of de tijd daarvoor droog was of juist erg nat, of je eind juni hooit of eind juli...het kan tot grote verschillen leiden in de voedingswaarde van je hooi. Je weet alleen zeker dat je hetzelfde geeft als je het test.

Daarnaast is het natuurlijk ook niet zo dat de stofwisseling van je paard altijd maar constant blijft door de jaren heen.

Ik zou even stoppen met namen bedenken en vast wat recepten verzamelen om merriebrok zo smakelijk mogelijk klaar te maken. Misschien is het wel weg te krijgen als je er een shake mee maakt? :D ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:15

Een half jaar geleden zou de buik al bewegen. Dat is dus toen in ieder geval niet correct geweest gezien paarden dit echt pas de laatste maanden laten zien.

Even ongeacht of er nu een veulen in zit of niet.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:19

Ik volg dit topic van begin af aan...... En denk nog steeds niet drachtig..... Maar misschien gaat ze ons verrassen :-) blijf toch wel benieuwd haha

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 17:34

De tijd zal het leren...
Komt er uiterlijk in augustus niets,dan ga ik ervan uit dat ze leeg is.
Dinsdag komt er een dierenarts op stal voor een ander paardje op stal,als ik die tref,zal ik even vragen of die even naar Chica wil kijken.
Mischien dat die wel van buitenaf kan scannen.
Verder,zoals ik al eerder heb gezegd...zou ik het persoonlijk niet erg vinden als ze leeg blijkt te zijn.
Ik heb zelf niet gekozen voor een veulen ;)
Komt er wel wat,is het van harte welkom hoor...maar ik denk niet licht over de tijd,zorgen en kosten wat een veulen met zich mee brengt allemaal.
En dan nog de zorgen of alles goed gaat met merrie en veulen.
Ik ben erop voorbereid dat er iets kan komen,en maak er dan het beste van.
Maar lig niet snikkend op mn bed,als blijkt dat ze niet drachtig is

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:36

Ik volg dit topic ook al vanaf het begin maar ik zie eigenlijk geen verschil met een half jaar geleden wat uier en buik betreft. Misschien is de buik iets dikker maar dat kan ook aan de foto zelf liggen. Ik had persoonlijk zelf al een half jaar geleden uitsluitsel willen hebben. Maar dat is persoonlijk dat moet ieder voor zichzelf weten. Ik ben zeer benieuwd of er nog wat uit gaat komen maar eerlijk gezegd denk ik van niet. Er is altijd wel iets ontwikkeling van uier, dat is een heel proces wat niet in een uurtje klaar is met bevallen ook niet als het een eerste veulen betreft. Maar we wachten het af. Ben zeer benieuwd!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 18:02

aisie schreef:
Ik volg dit topic ook al vanaf het begin maar ik zie eigenlijk geen verschil met een half jaar geleden wat uier en buik betreft. Misschien is de buik iets dikker maar dat kan ook aan de foto zelf liggen. Ik had persoonlijk zelf al een half jaar geleden uitsluitsel willen hebben. Maar dat is persoonlijk dat moet ieder voor zichzelf weten. Ik ben zeer benieuwd of er nog wat uit gaat komen maar eerlijk gezegd denk ik van niet. Er is altijd wel iets ontwikkeling van uier, dat is een heel proces wat niet in een uurtje klaar is met bevallen ook niet als het een eerste veulen betreft. Maar we wachten het af. Ben zeer benieuwd!

Kwa uier heb ik ook mijn twijfels hoor,geef ik je helemaal gelijk in ;)
Maar aan de andere kant heb ik al heel wat gelezen over uier aanmaken vlak of zelfs tijdens de bevalling...dus dat schijnt ook niet altijd wat te zeggen.
Hooibuik,gewoon vet....het zou allemaal kunnen natuurlijk.
Maar een hooibuik of gewoon vette pens,lijkt me niet telkens van vorm te veranderen?
De ene keer links uitpuilen,dan weer rechts,dan weer 2 kanten rond?
Dan haar gedrag...ze is altijd een lekker pittig ding geweest...maar poetsen,kinderen,alles vond ze geweldig.... en wat dat betreft is ze veranderd in haar gedrag.
Met andere paardjes samen,was zij ondanks haar pittigheid altijd degene die zich liet verjagen en bv in de regen stond ondanks haar hekel daaraan..met eten zich liet verjagen etc.
Nu deelt zij de lakens uit,en hebben andere paarden te vrezen.
Heb haar als veulen gekocht,ken haar dr hele leven al...en dat zijn duidelijke verschillen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:17

Tja afwachten, mijn merrie heeft nu geel puntje op uier, maar is nog niet helemaal vol, dus twijfel wat te doen kwa waken of nog niet

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 18:21

SandravdB schreef:
Tja afwachten, mijn merrie heeft nu geel puntje op uier, maar is nog niet helemaal vol, dus twijfel wat te doen kwa waken of nog niet

Bij twijfel zou ik gaan waken,je weet geen datum?
Ik lag in maart al een keer een paar nachten op stal...brrrr dat was koud! -O-

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:35

Dat volschieten van de uier is toch anders dan helemaal geen enkele ontwikkeling van de uier. Er komt vooraf altijd een proces op gang dat de uier dikker wordt en de spenen groter worden en verder uit elkaar gaan staan. Dit gebeurd echt al ruim voor de bevalling. Dat het uier pas volschiet met melk op het laatst kan heel goed. Maar geen enkele ontwikkeling van de uier en spenen en toch een veulen heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Dus als deze merrie binnen een maand moet bevallen dan zal er toch zo langzamerhand iets op gang moeten gaan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:09

janflicka schreef:
Maar aan de andere kant heb ik al heel wat gelezen over uier aanmaken vlak of zelfs tijdens de bevalling...dus dat schijnt ook niet altijd wat te zeggen.
Maar een hooibuik of gewoon vette pens,lijkt me niet telkens van vorm te veranderen?
Dan haar gedrag...ze is altijd een lekker pittig ding geweest...maar poetsen,kinderen,alles vond ze geweldig.... en wat dat betreft is ze veranderd in haar gedrag.
Met andere paardjes samen,was zij ondanks haar pittigheid altijd degene die zich liet verjagen en bv in de regen stond ondanks haar hekel daaraan..met eten zich liet verjagen etc.
Heb haar als veulen gekocht,ken haar dr hele leven al...en dat zijn duidelijke verschillen.

Als ik naar een van onze twee pony's kijk, zweer ik ook dat er een veulen aankomt. Dikker, buik puilt uit, meer gericht op eten, opeens erg bazig naar andere pony. En als ik heel goed kijk, zie ik ook verschillende vormen in de buik. En meen ik dat ik bewegingen zie. Het lijkt zelfs wel of de banden een beetje slapper beginnen te worden.....

Spannend hè?

Spoiler:
....ware het niet dat mijn pony een ruin is. :') Hij staat dus nu op dieet en moet wat meer aan het werk, want het werd echt te gortig. Maar als hij een merrie was geweest en er was een hengst in de buurt geweest, was ik er ongetwijfeld vanalles in gaan zien :+

Pas op dat je niet alles wat je ziet gaat toeschrijven aan vermeende drachtigheid hoor! :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:46

janflicka schreef:
aisie schreef:

Mijn ruin is ook van gedrag veranderd. Hij was eerst onderdanig tegenover mijn pony, pikte alles. Nu niet meer, nu jaagt hij hem weg van het krachtvoer en is hij de baas... En nee hij is echt niet drachtig :Y) hij is afgelopen jaar ook erg veranderd van gedrag. Dat is dus ook geen teken...

Wat iemand anders al zei, half jaar geleden zag je al een bult en iets bewegen, lijkt me dat dat dan nog niet kan

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 09:43

Gelukkig,dan is het opgelost nu...ze is niet drachtig,maar gewoon vet *\o/* :j

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:59

Dat bedoelde ze volgens mij sarcastisch haha. Ik zeg afwachten en we zien het wel. Is ze leeg, heb je weer n nieuwe uitdaging lijkt me ;) en staat er wel een kleintje naast ben je daar weer druk mee!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:18

Ik zeg het ook alleen maar he... De tekenen die je ziet kan bij ieder ander paard voorkomen. Ik deel deze info om jou te informeren dat dat dus ook niet hoeft...

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 11:22

Nee,het was niet sarcastisch bedoeld hoor ;)
Gewoon een geintje tussendoor :+
Alles kan inderdaad,dus ik wacht het rustig af :j

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:05

Ik vind haar ook wel dragend ogen, maar twijfel toch wel enorm. Aangezien de buik schijnbaar al in jan zo tekeer ging, terwijl t veulen dan toch nog te klein zou zijn om t zo duidelijk te zien bewegen.

Iemand vroeg of je niet aan de buik kon luisteren:-)
Dat je dat nog niet gedaan hebt;-)
Als je t veulen hoort hinniken weet je dat ze dragend is;-)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 20:27

Hinneken hoor ik niet wel geborrel,maar dat is darmwerking ;)
Ik denk maar zo... als zelfs een dierenarts het niet kan bepalen vanaf de buitenkant...kan bokt het zeker niet ;)
Dinsdag is er een arts op stal,zal die eens advies vragen ;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:39

Een dierenarts heeft ook geen rontgenogen dus lijkt me niet dat die dat aan de buitenkant kan zien? Daarvoor hebben ze niet voor niets een scan uitgevonden. En nee wij kunnen het ook niet zien aan de buitenkant. Het blijft gissen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 21:39

Vraag niemand te gissen ;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:45

Maar waarom heb je dit topic dan geopend? Je pony staat al een half jaar met een enorme buik en er is nog steeds geen enkel teken van een naderende bevalling. En iedereen die voorzichtig zegt dat ze misschien niet drachtig is die wordt zo'n beetje uitgelachen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:31

Ah, stop alsjeblieft met het gezever in dit topic, doe dit alsjeblieft via Pb. Het gaat zo erg off-topic

TS, ik ben benieuwd, durf niet te raden of ze drachtig is of niet. We zullen zien!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:11

Als het nou toch vet zou zijn he?
Maak je je dan niet vreselijk veel zorgen om hoef bevangenheid?
Dat zou voor mij de belangrijkste reden geweest zijn om al maanden geleden te scannen.
Als ze namelijk niet zwanger is moet ze namelijk als de sodemieter op dieet voor ze ziek wordt.