Cookie is maiden en erg smal en klein, dus het zal sowieso goed opletten en begeleiden worden. Maar dat kunnen we met een gerust hart aan Marije overlaten, denk ik zo
kaat21
Geplaatst: 22-03-14 22:46
MamaMiesje schreef:
Cookie is maiden en erg smal en klein, dus het zal sowieso goed opletten en begeleiden worden. Maar dat kunnen we met een gerust hart aan Marije overlaten, denk ik zo
Dat geloof ik maar vroeg me af of het zou kunnen en wat er dan moet gebeuren
Of wat zou kunnen? Bevallen? Ze zal wel moeten; eens moet het er toch uit In uiterst geval van nood bestaan er ook keizersnedes voor paarden, neem ik aan.
Nou ik bedoel wij worden geknipt of scheuren in.. mocht het niet helemaal passen.. doen ze dit bij paarden ook of is er dan gelijk sprake van een keizersnede?
Volgens mij wordt er niet ingeknipt (auwww...herinneringen komen weer boven ) bij merries. Maar ik ben geen DA, dus ik weet het niet
Muzefee
Geplaatst: 22-03-14 22:53
In principe wordt er niet zomaar geknipt of dergelijk, inleiden bij paarden is ook heel ongebruikelijk. Keizersnedes alleen in nood, maar geloof dat het veulen dan niet al in het geboortekanaal moet zitten?
Veulen komt als het klaar is volgends laatste dekdatum is ze 5 april uitgerekend dacht ik maar het kan bij mini's makkelijk 3 weken eerder komen. Eerst zal ze gewoon gaan bevallen, als het verkeerd ligt merk je dat dan pas en zal je proberen dat te corrigeren, lukt dat niet dan zal de veearts dat ook nog proberen. Keizersnee kan maar paarden hebben daar wel een veel groter risico omdat ze minder goed tegen ontstekingen kunnen als bv koeien, krijgen snel buikvliesontsteking. En klinkt wat akelig maar als het veulen al dood is word er vaak eerder "gezaagd" dat het er in stukken uitkomt...
Tot zover de educatie Hoop dat Cookie op de honingmelk gaat bevallen dan hahaha. En veulen past zich aan dus komt er vast prima uit.
xoranlover
Geplaatst: 22-03-14 22:59
Wij hebben op stal een merrie gehad die is geknipt. Had wel gevolgen geloof ik voor eventuele latere dracht.
franka75
Geplaatst: 22-03-14 23:00
dat durf ik ook niet te zeggen wel gaan ze dan tot een keizersnee over