Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Knolselder schreef:ik lees volop mee proficiat. Ik ben stiknerveus verwacht 1 juli mijn eerste shetlandveulen bij Jaquelientje. Veel zin in maar ook zoooooo spannendAlles gaat trouwens heel goed met beiden. Het ging echt super snel.
Al heel de dag zat ik met mijn neus op de camera en stal klaarmaken, Charlie aanmoedigen
Ik zag rond 19u dat ze wel onrustige momentjes kreeg. Ik besloot nog even daar te blijven. Maar kon niet in huis blijven en het was heel erg aan het regenen dus ben bij haar in de stal gaan zitten.
Warmtelamp alvast aan zodat die gied opgewarmd zou zijn tegen dat het veulentje kwam.
Ik wil niet Penny klinkenmaar ze was erg onrustig aan het worden op dat moment en tussendoor leek ze steun te komen zoeken en kwam ze een kriebel vragen en hoofd bij mij leggen. Zo lief.
Maar de onrust werd groter en groter.
Toen de regen over was besloot ik toch maar even snel nar huis te rijden voor comfortbelere kledij. Eenmaal daar dacht ik 'ik volg wel heel even op de camera en ga terug na 1 programma' :p
Maar de onrust begon aan 1 stuk door te duren. Blijven draaien. En toen zag ik het water breken en ben ik naar de auto gespurt.
Tegen dat ik daar was, lag ze er half uit. En dat gaat over 2 minuten ofzo. En toen ik in de stal geklommen was helemaal.
Vlies was niet gebroken dus dat was mijn eerste werk.
Maar al vrij snel probeerde ze te gaan staan. Ze stond dan ook binnen 20min recht denk ik. Snel gedronken, van de eerste poging had ze de tepel al vast.
Even kunnen genieten, ze kwam al eens snuffelen, en toen de darmpek eraf was heb ik ze achtergelaten. Alles binnen 2u tijd.
Knolselder schreef:Ok, verslag.
om 13u was ik klaar met werken. Ik was van plan om naar het plantenwinkeltje te gaan van een kennis. (hij huurt de weide naast de mijne en was vroeger onze achterbuur).
Maar eerst natuurlijk de paarden nakijken.
Stien haar uier was nog niets veranderd. Maar ik wou er toch eens in knijpen. Tot mijn grote verbazing kwam er een straaltje uit. Snel een teststrip gaan halen. De ene speen testte 6.8 en de andere nog 7. dus wel duidelijk aan het zakken, maar nog hoog. Aan de kleur kon ik wel zien dat er wat aan het veranderen was. troebelig wit, maar nog geen witte melk.
ik dacht dus, leuk! Misschien dan eindelijk voor vannacht op morgen!
Dus ik sprong op de fiets en ging naar het winkeltje om wat bijvriendelijke plantjes te kopen. Natuurlijk een hele babbel daar. En ondertussen gaat mijn telefoon met alarm. Omdat ik in serieus gesprek was en het zonnetje scheen en had haar net nog nagekeken, ging het niet door mijn hoofd om meteen te kijken op de camera.
De telefoon ging weer. Dit keer mijn moeder. EN toen sloeg mijn hart over. Als ik namelijk niet reageer op het alarm, gaat het naar mijn moeder. Daar staan de paardjes om te bevallen, maar mijn moeder is op vakantie. Dus dat telefoontje NA een alarm, gingen mijn alarmbellen rinkelen. Ik nam op en het was dus inderdaad om te zeggen dat ze in de auto zaten, maar dat mijn nichtje op de camera had gekeken en zag dat Stien ging bevallen. Pootjesblaas was zichtbaar.
Paniek. In de winkel. Met geld nog in mijn handen en planten op de toonbank. 2km met de fiets. Niet ver, maar ook niet vlakbij.
De man van de winkel stelde snel voor op zijn bestelwagen te pakken en dat ik er maar snel naartoe zou rijden. Laat de planten maar staan, hier is je geld en hier is mijn autosleutel. Wow, chips. In paniek met de bestelwagen rijden van een ander???
Ok, maar super lief. Ik de bus ingesprongen en naar Stien gereden. Gelukkig ging dat heel vlot.
Daar aangekomen spurten naar de achtertuin en daar zie ik dat Stien al rechtstaat, en een hoopje op de grond liggen en kon gelukkig al zien dat het vlies open was. Charlie stond erbij de kleine al wat af te likken. Stien was duidelijk van de kaart ocharme.
Handdoek gaan halen, snel mee wat drooggewreven, nog even de andere dames zich laten bemoeien terwijl ik snel de stal schoonmaakte en een dik laag vers stro in ging leggen. Daarna toen ik zag dat hij wou proberen rechtstaan, heb ik hem opgetild en met Stien even in de stal gezet.
De navelstreng was niet gebroken en dus hing de placenta nog aan het veulen. Ik wou niet dat er een paard even op zou gaan staan ofzo. EN even rustig samen met Stien leren staan en drinken. Beetje bonden, want ik zag dat Stien niet goed wist wat haar overkomen was.
Hij ging al vrij vlot in de benen en wou drinken. Alleen ging Stien eerst piepen en draaien als hij wou drinken, maar met een beetje geruststelling mocht hij dan drinken. Later alleen nog wat gepiep.
Het is duidelijk dat ze zich de moederrol nog wat moet aanmeten. Ze heeft instinct, maar weet ook niet altijd goed wat ze ermee aan moet. Maar dat komt wel goedZe is hem zelf ook gaan schoonlikken en doet ze nog af en toe.
Omdat ik helaas geen eeuwen tijd had, navelstreng afgebonden en schaar erin gezet. Ik ben er toch 2 uur bij kunnen blijven maar moest toen echt terug die bestelbus terugbrengen, plantjes ophalen en dan naar de creche fietsen voor de dochter. Waar ik te laat aankwam
Daarna uiteraard nog teruggegaan
Knolselder schreef:Ja, met genoeg vacht én baard![]()
[ [url=m/AWGGZH.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit is me er toch wel eentje hoor...
Als ze je heeft gespot...
[ [url=m/p7wetk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Letterlijk 3 seconden later...
[ [url=m/5wbpxg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2qguGi.jpg]Afbeelding[/url] ] wat een knotje...dat koppieee![]()
En nu wil Roos nog een baby.
[ [url=m/iU91w1.jpg]Afbeelding[/url] ]
het is eerder dat hij verwant is aan eigen dekhengst en momenteel 3 hengstjes in opfok heb. Ik kan niet blijven bijhouden natuurlijk...
Met de 2 kleintjes die via jou hier aanbeland zijn snap ik helemaal waarom je er weg van bent. 't Zijn heerlijke karaktertjes en lekker veelzijdig.
Prachtig mannetje!