Vlekken of geen vlekken Powerbank X Ceasar X Trafalgar X Ultimo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:57

Wat ontzettend balen dat je je paard dan in eens niet meer terug herkend als ze een paar weken door een andere ruiter gereden is en daar blijkbaar niet echt een klik mee had.

Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar het veulen uit deze combinatie.

senna21

Re: Vlekken of geen vlekken Powerbank X Ceasar X Trafalgar X Ultimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:04

Ja hoor. Altijd leuk om uit te kijken naar de nieuwe jonkies. Jammer dat het niet goed is gegaan met de ruiter. Heb je haar/hem daar nog over gesproken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:17

Prachtig paard is het toch.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:25

Helemaal eens met janderegelaa, prachtig paard!

Genot om te volgen

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:31

Ik volg ook. Vind het een mooie merrie !
Wat jammer , dat je haar moest ophalen en dat ze niet fijn gereden was. Zou toch denken, dat een in hun ogen minder spectaculair paard die test ook zou moeten kunnen halen . Ook omdat ze dat ruim met een goes karakter compenseert.

Maar nu lekker aftellen naar de geboorte van het veulen; ben erg benieuwd!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 16:39

We hebben een echt blok beton terug gekregen die zo scheef is als een hoepel, maar dat is iets voor later. Gewoon niet in die bek hangen helpt enorm, dus grotendeels wel alweer verbeterd, maar ivm de dracht loopt ze alleen nog naast de fiets, af en toe een rondje longe en een buitenritje. Mak aan, de osteopaat mag zich er na de bevalling druk om gaan maken.

Zo op de foto lijkt het niets veel, maar de singel zit toch echt een stuk langer :D en als je ernaast staat zie je haar echt wel uitdijen. Heb de kleine ook al wat zien schoppen <3

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:37

Ik hoor dat toch zo vaak al jaren over de ruiters bij het EPTM. Raar dat daar nog steeds niets aan wordt gedaan.

Heerlijk als ze zo braaf zijn

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 21:23

Ik heb ook hele goede ruiters gezien bij de EPTM, maar die zaten wel echt op de lastpakken. De dame die mijn paard reed was geen slechte amazone, maar het klikte ws niet, wil ook niet iemand afbranden, ik ben alleen wel echt gewend om mijn sportpaarden van de hand af te rijden, misschien moeten ze daar wel met meer druk rijden en dat heeft compleet averechts gewerkt. Op het laatste filmpje zag ik haar echt vechten met die mond, ze kwam de volte niet eens rond, nou sorry mijn paard zat absoluut NIET zo vast.

Maargoed mijn paard was ook gewoon niet goed genoeg, te gewoon. Dat is jammer, ze is knap en functioneel met een top karakter, alleen geen Totilas beweger. Maar absoluut geen slecht paard. Rontgen ggk, D-OC goed, wffs vrij, staat wel wat frans voor, maar een prima functioneel knap paard. Alleen geen Elite merrie. Helaas, maar absoluut goed genoeg om mee te fokken en zelf lekker mee te gaan sturen.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:53

Prachtige merrie hoor!
Jammer van de EPTM test, ze is nu wel stb toch..?
Zou je dit traject aanbevelen of toch zadelmak maken + IBOP?
Mijn merrie had ik voor as jaar op de planning staan voor EPFM maar het is geen makkelijke dame dus twijfel een beetje.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 23:18

Ik heb niks tegen het EPTM maar ik zou er alleen heen gaan als je merrie echt enorm maar dan ook enorm kan bewegen. Het is ideaal als je merrie bijvoorbeeld wat aan de kleine kant is maar zich enorm opwaardeert in beweging. Er liepen heel veel kleintjes van krap 1,60m maar die wapperden enorm met de benen en dan kom je er wel. En er waren er zeker die in het rijtje: bijna staatsgevaarlijk pasten dus ik zou mij geen zorgen maken over of ze gemakkelijk is. Ze hebben wel wat magneten daar werken die boven blijven. := Dan is het een betrekkelijk 'goedkope' manier om je paard zadelmak en met een predicaat terug te krijgen. Echter valt de helft wel af. Dus je merrie moet echt enorm kunnen bewegen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:41

Ha.. stuit weer op een topic van het naamgenootje van mijn Rapunzel aka Punzel. Echt een heel aansprekend dier, jouw Rapunzel!

Voor wat betreft het EPTM traject.... vrienden van me hebben een 2 tal jaar geleden hun merrie ook gebracht. Echt een aansprekend, correct dier. Net als jouw merrie. Zij hebben echter halverwege een verreden, overbelast en verzuurd gereden paard opgehaald. Zo stijf als een plank en eigenlijk teugelkreupel. Zo treurig, werd een medisch banketstaaf verhaal bij opgehangen, wat daarna door geen enkele dierenarts bevestigd kon worden ( is na thuiskomst door meerdere dierenartsen bekeken, die allen het door het KWPN geconstateerde probleem niet konden constateren). Dier is na rust, fysio, fysio, fysio en rustig weer oppakken uiteindelijk wel weer helemaal zichzelf geworden en is sindsdien nooit meer kreupel. stijf of wat dan ook geweest.

De nog relatief jonge eigenaar, zelf bijna dierenarts en zeer waarschijnlijk fokker heeft hier zo'n kater van over gehouden, zo teleurgesteld geraakt in het KWPN, dan het door hem gefokte veulen nu ingeschreven is bij Zangersheide.... Voor hem even geen KWPN meer, en nóóit meer een EPTM

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 23:58

Oef dat is ook een heftig verhaal, nu is die van mij niet kreupel, maar wel stijf en erg vast. Vooral op rechts en dat was ze echt niet, maargoed ze wordt nu alleen nog heel licht 'belast' ivm leeftijd en dracht, dus lekker langs de fiets, beetje longe en relaxte buitenritjes zodat ze wel zo fit mogelijk kan bevallen.
Ik zal haar nu ook niet meer voorbrengen bij het KWPN, dit jaar met veulen naar het NRPS kijken voor een predicaat. Ze is poep braaf, top karakter, fijn functioneel bewegen en prachtig model. Misschien als ik de kriebels nog eens krijg dat ik haar ga uitbrengen en anders mijn bijrijdster.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:43

Dat snap ik dus niet hé. Dat n paard geen bewegingsgigant is ; ok. Maar een correct gebouwd en lopen paard moet toch gewaardeerd worden?

Tot zover het belang van goed karakter bij het KWPN.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:36

Fokker waar ik vroeger gereden heb had ook geen goed woord over voor de EPTM en bracht dus (na die ene keer) nooit meer daar. Zelfde verhalen, gewoon rijtechnisch verschrikkelijk slecht gereden. Helemaal vast en stijf.
Ik persoonlijk heb geen ervaringen omdat ik ze zelf zadelmak maakte, beleerde en keuringsklaar maakte.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:26

Zo zonde, Rapunzel is echt een heel braaf en correct dier en beweegt goed.
Alleen geen voorbeen zwaaier, zo jammer.
Had het NRPS niet beter geweest?
Of hebben ze zo'n traject daar niet.

Ben wel super benieuwd naar het kleine grut :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:34

Als ik nog gereden had dan had ik graag zo’n brave brommer gehad hoor. Daar beleef je zoveel plezier aan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 00:24

Silly1972 schreef:
Zo zonde, Rapunzel is echt een heel braaf en correct dier en beweegt goed.
Alleen geen voorbeen zwaaier, zo jammer.
Had het NRPS niet beter geweest?
Of hebben ze zo'n traject daar niet.

Ben wel super benieuwd naar het kleine grut :D

Feitelijk kan ze best anders met het voorbeen. Als veulentje kon ze het ook. Als ze wat ouder is en meer balans heeft weet ik zeker dat je er een heel mooi voorbeen in kunt rijden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:23

Willemiens schreef:
Prachtige merrie hoor!
Mijn merrie had ik voor as jaar op de planning staan voor EPFM maar het is geen makkelijke dame dus twijfel een beetje.

Ik zou mezelf eerder af vragen waarom je het wel zou willen doen?....vooral zadelmak maken via zo'n eenheidsworst systeem.
Je kunt ze er echt mee verpesten, en waarom? Voor een stom predicaatje.

Dan heb je een paard staan die eerst een jaar bij kan komen, veel Fysio en misschien wel dierenarts nodig heeft ( voor de maagzweren stress) en vervolgens nog opnieuw in training kan omdat ze gewoon geen fijne ervaring aan rijden hebben.
Dat ruiters er op blijven plakken, wil niet zeggen dat het paard er niet nog een vervelende ervaring aan over kan houden.

Ze moeten daar gelijk al. Krijgen helemaal niet de kans om het rijden leuk te vinden. Want er kijken altijd ogen mee.
Ze moeten al die dagen gelijk mee aan het werk... spierpijn of niet.
En dan worden ze een keer wat stugger. En dan worden ze gewoon nog wat harder er door heen getrokken want ja, predicaat waar eigenaar op zit te wachten.

Echt, ik zou mezelf echt de vraag stellen wat de reden is om wel zon traject te doen.

Verhaal van de ts hier is echt niet de eerste en enige, heb het al zo vaak gehoord....

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:18

Ik volg mee. Niet altijd heel actief. Benieuwd naar de veulentjes die je verwacht dit jaar <3

Ik ken weer iemand die heel tevreden was met eptm. Heeft er nu ook weer een merrie staan. Het zal maar net moeten passen bij het paard en manier van trainen. Wie het paard traint enz.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:31

Sky_As schreef:
Willemiens schreef:
Prachtige merrie hoor!

Ik zou mezelf eerder af vragen waarom je het wel zou willen doen?....vooral zadelmak maken via zo'n eenheidsworst systeem.
Je kunt ze er echt mee verpesten, en waarom? Voor een stom predicaatje.

Dan heb je een paard staan die eerst een jaar bij kan komen, veel Fysio en misschien wel dierenarts nodig heeft ( voor de maagzweren stress) en vervolgens nog opnieuw in training kan omdat ze gewoon geen fijne ervaring aan rijden hebben.
Dat ruiters er op blijven plakken, wil niet zeggen dat het paard er niet nog een vervelende ervaring aan over kan houden.

Ze moeten daar gelijk al. Krijgen helemaal niet de kans om het rijden leuk te vinden. Want er kijken altijd ogen mee.
Ze moeten al die dagen gelijk mee aan het werk... spierpijn of niet.
En dan worden ze een keer wat stugger. En dan worden ze gewoon nog wat harder er door heen getrokken want ja, predicaat waar eigenaar op zit te wachten.

Echt, ik zou mezelf echt de vraag stellen wat de reden is om wel zon traject te doen.

Verhaal van de ts hier is echt niet de eerste en enige, heb het al zo vaak gehoord....

Maar dat kan ook allemaal gebeuren als je ze gewoon in training zet, dan is er nog veel minder toezicht.

Als je handig genoeg bent om ze zelf voor te stellen is dat altijd het beste maar de gemiddelde fokker is dat niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 13:30

Wij hebben haar overigens zelf zadelmak gemaakt dus gekozen voor de 5 weekse test ipv de 7 weekse. Ze is er verder prima verzorgd ze heeft geen stress gehad, ze was gewoon niet speciaal genoeg en het is waarschijnlijk gewoon te vroeg geweest ze is 1,70m en geen spektakel dat wist ik, ik vind dat ze niet goed gereden is veel teveel met de hand, maar hey, ze is weer op stal, ze ziet er fantastisch uit en dit jaar gaat ze voor het NRPS met veulen aan de voet. Ze wordt ook steeds beter en sterker al hoeft ze nu niet heel veel meer te doen buiten een beetje aan de longe, relaxte buitenhobbelritjes en naast de fiets.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:03

Wat een mooie combinatie! <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 19:47

Het is alweer 2 weken terug ruim, maar als ik zeg dat ze braaf is, dan is dat gewoon zo. Ik heb deze foto helemaal niet gedeeld. Mijn 12 jarige dochter die eerst niets met paarden wilde heeft nu 3 lessen gehad op de manage en kan sinds de vorige les lichtrijden, dat wilde ze wel even op mijn jonge paard laten zien. dus zijn we op buitenrit gegaan. Eerst aan een touwtje en later los, zo braaf. Lieve kinderpony van 1,71m <3

Afbeelding

Tati2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:49

Wat een joekel en knapperd!

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:17

Ik volg ook al even mee. Jammer van de EPTM maar doet niets af aan je prachtige merrie! Ik ben niet voor bont (puur persoonlijke smaak), maar deze merrie vind ik echt heel aansprekend, komt ook uit een mooie lijn, moeder Lilith ook een prachtig dier...en dat ze zo braaf is, vind ik nog zoveel meer waard. Een 'gewone' draf kan je nog heel veel verbeteren in het rijden, dat neemt gewoon wat tijd, als ze sterker worden en meer balans krijgen. De merrie is ook al goed aan de maat, die hebben sowieso m.i. altijd wat meer tijd nodig. Belangrijkste is een goede stap en galop, en zoals ik hoor, zit dat er op. Misschien naast de kwestie, maar dit zijn nu eens echt paarden waar we in de sport/handel eigenlijk nood aan hebben. Goed gebouwd, correcte gangen, top karakter, daar kom je uiteindelijk heel ver mee, zonder een Dinja ofzo te zijn...gewoon met correcte rijderij weliswaar. Hoe geweldig is deze laatste foto niet? Daar teken je toch voor :)
Ik ben ook heel benieuwd naar het veulen! Vanwaar de keuze voor Powerbank?