We hebben inmiddels een plumeau staart:

En de boel begint te zakken:

Verder is het uier al redelijk vol én zakt haar vulva ook al behoorlijk uit:

Kortom:
We denken ( misschien ook wel 'we hopen') dat ze niet heel erg veel gaat overdragen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BusyMissy schreef:pH zegt niet wanneer het veulen komt, maar je weet wel wanneer je echt in de laatste fase van dracht zit en dan ben je in ieder geval geen dagenlang voor niks aan het waken, zeker wanneer je niet weet of een merrie gaat kegelen. Is mooie aanvullende info, en heel eenvoudig om uit te voeren.
Om de 2 uur op de camera kijken vind ik dan weer zinloos, dan heb je wel héél veel momenten over waarop je de bevalling kunt missen.
Ik bedoel dit niet vervelend hoor, jullie moeten doen wat jullie zelf prettig vinden, maar als je een tijdje fokt (of meeleest in het dikke buiken topic) dan zie je wat je allemaal kunt missen in 2 uur.
Mijn veulen van vorig jaar zou er niet meer geweest zijn als ik er niet direct bij de start van de bevalling was geweest.
Heel vaak gaat het goed natuurlijk als ze zelf bevallen maar je kunt zóveel voorkomen als je er tijdig bij bent.
Ik heb nu 3 verkeerde liggingen gehad (die duren wat langer, dus daar heb je wel ietsje meer tijd), 1 veulen dat door het perineum kwam, 1 die in het vlies bleef zitten en 1 red bag. En die laatste 3 hadden het met om de 2 uur kijken echt niet overleefd. Nogmaals doe wat jezelf het beste lijkt maar ben je wel bewust van de risico's. Ik vind het zelf heel fijn dat wanneer het mis gaat dat ik er dan in ieder geval alles aan heb gedaan om het te voorkomen(en zelfs dan voel je je nog maandenlang k*t).
Ik hoop dat alles goed gaat en dat jullie een prachtig veulen krijgen uit deze bloedmooie merrie.
Sterkte met de laatste loodjes!