Aftellen met Fenya

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Re: Aftellen met Fenya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 13:45

Ik had bigone ook per pb al geantwoord. Fenya is altijd al een slank paardje geweest. Dit is haar bouw. Qua voer behoeftes zit het wel goed. Wat Daphne ook al aanhaalt staat ze bij een dierenarts die haar begeleid. Ze heeft onbeperkt toegang tot ruwvoer. Het ruwvoer is geanalyseerd en de merriebrok is aangepast daar op. Deze word speciaal gemengt bij de voer leverancier.

Fenya begint mooi te veranderen. Inmiddels is de sensor geplaatst en staat ze onder de camera

Afbeelding
Afbeelding

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:34

Mag ik vragen wat de reden is van een sensor en niet bijvoorbeeld een bird alarm aan het halster/singel? Gewoon benieuwd wat de afwegingen zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:45

Daar ben ik ook benieuwd naar.

Zolang je dit bij jezelf niet wilt (wat ik me helemaal voor kan stellen!), zou je het ook niet bij een merrie moeten willen laten plaatsen, vind ik.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:56

Ik vind het er ook niet prettig uitzien om eerlijk te zijn :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:06

Dit alarm gaat niet eerder af dan wanneer er druk op komt. Birthalarm gaat vaak af terwijl er niets aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:31

Sorry ik dat iets heel anders wat ik heel eerlijk gezegd niet zo fijn vind. Dichtgenaaid

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:55

Ik ben werkelijk in shock dat we anno 2021 paarden een sensor in hun flamoes stoppen :=

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 22:05

Zoals bigone al aangaf. Deze sensor gaat af zodra er druk op komt. Dan word de dierenarts der mobiel gebeld. Zodat zij er altijd bij is en geen bevalling mist. Op deze wijze weten we altijd 100% zeker dat er kundig persoon is om de geboorte te begeleiden indien nodig. Dit systeem geeft in tegenstelling tot een birth alarm aan halster of singel geen loos alarm.

Het ziet er wat gek uit. Dat begrijp ik.

Heb even een filmpje gezocht waarin ze uit leggen hoe dit word aangebracht. Denk dat het dan wel duidelijker is

https://youtu.be/DlNXndK0obY

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:21

Dan nog vind ik het niet oke :')
Maargoed jouw paard jouw keuzes

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 22:56

Zeker. Denk een keuze die ieder voor zich maakt. Het zijn 3 hechtdraadjes. En persoonlijk heb ik dat liever in de wetenschap dat er altijd deskundigheid bij de geboorte is. Mochten er dan toch complicaties zijn, iets wat uiteraard altijd kan, en het gaat echt mis. Dan heb ik voor mijn gevoel alles gedaan wat kon. Dracht geeft altijd risico's en als ik hiermee de risico's kan verkleinen voelt dat voor mij persoonlijk fijner.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 23:16

Zo'n sensor is echt rete normaal bij merries die bij een DA staan om te bevallen.
Merrie voelt er niets van, en de DA wordt uit zn bed gebeld als er daadwerkelijk een veulen onderweg is.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 23:18

Ik vind het er maar naar uitzien. Ik snap best dat je je merrie goed in de gaten houden, maar hou dan om de beurt de wacht. Ik vind dit paardonvriendelijk.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 23:20

Dit is een volgtopic van iemand die heel erg uitkijkt naar haar veulen en een weloverwogen beslissing heeft gemaakt om haar bij een dierenarts neer te zetten.
Dus lochsong, je eerste bericht had ook wel wat vriendelijker mogen zijn, en iemand gewoon in zn waarde laten.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 00:45

lochsong schreef:
Ik vind het er maar naar uitzien. Ik snap best dat je je merrie goed in de gaten houden, maar hou dan om de beurt de wacht. Ik vind dit paardonvriendelijk.

Kun je onderbouwen wat je hier paard onvriendelijk aan vind? Het idee? Het feit dat je het niet kent?

Wat ivy_power al zegt. Het is een hele wel overwogen en bewuste keuze haar te stallen bij de dierenarts en gebruik te maken van deze veilige methode.

Het idee dat er altijd 24/7 een dierenarts is om haar te begeleiden voelt vele male beter dan 3 hecht draadjes. Beter dan zelf waken en bij mogelijke complicaties dan nog een dierenarts te moeten bellen die vervolgens dan nog naar ons toe moet rijden. Ieder een eigen keus hier in. Maar voor mij voelt dit het beste.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 07:43

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels
Laatst bijgewerkt door Boras op 20-05-21 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 07:47

Man man wat een heftige reacties. Je kan je mening ook normaal delen EN daarvoor is dit topic niet bedoeld.

TS: mijn merrie had dit ook! Was er zelf bij toen ze het plaatsten en ze heeft geen kick gegeven en deze alarmen zijn echt top! Succes met de laatste loodjes.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 07:49

xLaraaj schreef:
Man man wat een heftige reacties. Je kan je mening ook normaal delen EN daarvoor is dit topic niet bedoeld.

TS: mijn merrie had dit ook! Was er zelf bij toen ze het plaatsten en ze heeft geen kick gegeven en deze alarmen zijn echt top! Succes met de laatste loodjes.

Dus je zou het ook bij jezelf laten plaatsen? En het niet gek vinden als dit ook bij de humane verloskunde wordt ingezet?

Of is dat anders?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 07:55

Zou deze discussie niet ergens anders voortgezet kunnen worden?

Ieder z'n meug toch??

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:01

Nee, dit vind ik niet onder ieder zijn meug vallen.

Ts, ik laat het hierbij. Ik wil je topic niet verknallen. Dus ik ga het verlaten. Een gezond veulen gewenst.

Wel nog een tip: wil je geen discussie, plaats er dan geen foto van. Want daardoor maak je het on topic.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:40

Een draadje door een schaamlip is echt een heel stuk minder pijnlijk als een bevalling hoor, vergelijk het met een piercing, het klinkt heel pijnlijk, maar is het echt niet.
Het is meer het idee dat eng en pijnlijk is dan dat het daadwerkelijk is.

En deze methode wordt steeds meer gebruikt.

Veel sterkte met de laatste loodjes ben reuze benieuwd naar de Ali baby ;)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:36

Nou ik hoef geen piercing in me schaamlip hoor :') wil je proberen?

Omdat het minder pijnlijk is dan een bevalling is het niet meteen oke. Er is een hoop minder pijnlijk. Een paard onterecht 30 klappen met de zweep geven of een ruk in zijn bek is ook minder pijnlijk maar ook niet oke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:24

Niet afdwalen. Er is door oa ik zei de gek al genoeg ervan gevonden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:25

Boras schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels

Ik heb dit getemd, wat een respectloze uitspraak met je zogenaamde proffesional. :r

Als je wil discussiëren over een sensor, die er voor zorgt dat een dierenarts niet 30 paarden onder een webcam hoeft te hebben met een geboortemelder die om iedere rol af gaat, en voor een veilige geboorte zorgt, maak dan lekker je eigen partij voor de dieren topic aan.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:45

Ik heb ook getemd, vind deze discussie niet passen in dit topic, en de toon waarmee af en toe wordt gesproken al helemaal niet.

Ik ben benieuwd naar het veulen, TS! :) Nu zal het niet heel lang meer duren, denk ik? Als de DA deze stappen neemt?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:30

Belachelijk dat iemand hier de foto gebruikt om hierover een discussie aan te gaan.

Afbeelding