ETA UNKNOWN - Geboren 4 december - hengstveulen (tinker)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akires1

Re: ETA UNKNOWN - Geboren 4 december - kweenveulen (tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:15

Prachtig veulen is het.
Ik hoop dat het goed met hem/haar komt.
En vwb de naam; je zou er natuurlijk ook nog "Kweetnie" van kunnen maken :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 15:20

Kweenie is het voorlopig gewoon :)
Het kan plassen en functioneert verder prima!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:53

Wat fijn! Echt een mega knap ding. En ik vindt Kweenie een mega leuke naam, past perfect!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:11

Weet je zeker dat het niet gewoon een hengst is met een onderontwikkelde penis/schacht? Een kween is namelijk wel altijd een vrouwelijk dier maar met afwijkende uitwendige vrouwelijke geslachtsstelsel. De testes zijn bij een veulen vaak nog helemaal niet ingedaald dus het is logisch dat je die niet ziet. Weet je ook zeker of je veulen zelf actief plast, of lekt hij? Mogelijk kan hij ook een leknavel hebben, normaal sluit de navelopening en het urachuskanaalbij de geboorte, soms niet. Je hebt dan wel een probleem want dan is er een open verbinding van de buitenwereld naar de blaas, moet snel verholpen worden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 16:20

Er is al contact met Utrecht ;)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:29

Gefeliciteerd met je bijzondere veulen ! Spannend en interessant hoe dit allemaal gaat verlopen.
Rare vraag miss maar heb je een foto ? Ben benieuwd hoe zoiets er nu het ziet.

En ik dacht dat de naam ETA unknown ook was... En vind t al zo'n geweldige naam :D

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:51

Poosje81 schreef:
Er is al contact met Utrecht ;)

Top! Ik ben benieuwd. Laat je het ons weten? Ik hoop dat het veulen gewoon gezond kan worden verklaard.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 17:04

Vanzelfsprekend als ik meer weet (idem voor de DNA test) laat ik het weten :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 17:21

horsiegek schreef:
Weet je zeker dat het niet gewoon een hengst is met een onderontwikkelde penis/schacht? Een kween is namelijk wel altijd een vrouwelijk dier maar met afwijkende uitwendige vrouwelijke geslachtsstelsel. De testes zijn bij een veulen vaak nog helemaal niet ingedaald dus het is logisch dat je die niet ziet. Weet je ook zeker of je veulen zelf actief plast, of lekt hij? Mogelijk kan hij ook een leknavel hebben, normaal sluit de navelopening en het urachuskanaalbij de geboorte, soms niet. Je hebt dan wel een probleem want dan is er een open verbinding van de buitenwereld naar de blaas, moet snel verholpen worden.

Dat is achterhaald overigens ;) Dat is wel altijd het idee geweest, maar DNA testen worden bij runderen tegenwoordig al regelmatig gedaan omdat er ook mannelijke (XX) kweentjes bestaan (heeft 13 minuten met van Haeringen aan de telefoon gezeten inmiddels)
Het plast actief, dus echt een mooie grote straal. Ook niet over pootjes of wat dan ook heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:45

Poosje81 schreef:
horsiegek schreef:

Dat is achterhaald overigens ;) Dat is wel altijd het idee geweest, maar DNA testen worden bij runderen tegenwoordig al regelmatig gedaan omdat er ook mannelijke (XX) kweentjes bestaan (heeft 13 minuten met van Haeringen aan de telefoon gezeten inmiddels)
Het plast actief, dus echt een mooie grote straal. Ook niet over pootjes of wat dan ook heen.

XX is vrouwelijk

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:56

Ik volg ook, ben heel erg benieuwd hoe ‘Kweeniee’ zich gaat ontwikkelen. Hopelijk als een prachtig sterk veulen!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:19

XX is inderdaad vrouwelijk, een "mannelijke" kween is dan geen kween maar een pseudohermafrodiet.
• Pseudohermaphroditismus: Aard van gonadaal weefsel stemt niet in met de rest van het geslachtsapparaat. Hebben hetzij 2 testes met vrouwelijke secundaire geslachtsorganen of hetzij twee ovaria met mannelijke sedundaire geslachtsorganen.
• Kween / Freemartinisme: Door bloedvatanastomosen tussen 2-eiige tweeling van man en vrouw vóór hormonale geslachtsdifferentiatie optreedt. Testosteron van mannetjes zorgt voor chimerisme bij vrouwtje en masculinisatie waarbij kanalen van Müller regresseren (vrouwelijk) en kanalen van Wolff (mannelijk) uitgebouwd worden. Vrouwelijke dier is nog steeds XX en heeft daardoor geen capaciteit om tot mannelijk dier uit te groeien. Uitwendig lijkt het vrouw maar afstand anus-urogenitaalopening is langer, clitoris is vergroot en vagina is sterk verkort.
Een vrouwelijk embryo ontwikkeld zich op haar manier vanwege het uitblijven van testosteron, zij zal haar ontwikkeling iets later inzetten dan een mannetje. Als er wel testosteron is dan zal zij deels een "mannetje" worden.

Ik ben benieuwd of mijn professor het eens zou zijn met Haeringen, mijn professor is de embryoloog van UGent.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 19:23

Ik bedoelde XY, maar was tig dingen tegelijkertijd aan het doen :) Anyway, we sturen binnenkort DNA op en dan gaan we afwachten wat daar uitkomt.
Al met al komt het erop neer dat het geen 'standaard' veulen is en dat we vooral moeten concentreren op zijn gezondheid ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:39

Wat interessant dit, enne gelukkig maar dat het veulen goed functioneert.

Ik volg...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:05

Interessant zeg, maar als eerste gefeliciteerd met je leuke veulen!

Er komen 2 vragen bij me op:
- 1: Heb je een foto? Ben heel benieuwd hoe hij van onderen 'anders' is.
- 2: Moet je met dit soort paarden niet extra oppassen bij het zetten in een groep, zeker als er hengsten bij zijn?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 20:30

Xyris schreef:
Interessant zeg, maar als eerste gefeliciteerd met je leuke veulen!

Er komen 2 vragen bij me op:
- 1: Heb je een foto? Ben heel benieuwd hoe hij van onderen 'anders' is.
- 2: Moet je met dit soort paarden niet extra oppassen bij het zetten in een groep, zeker als er hengsten bij zijn?

Nee nog geen foto, mama laat me ondertussen bij hem komen, maar hij laat zich (niet meer) van top tot teen betasten.

Euhm dat is afwachten? Geen idee.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:35

Eigenlijk wel 'handig' een veulen dat als ruin geboren wordt. Hoef je dat gedoe niet meer met castreren etc. :+

Gefeliciteerd! Mooi diertje!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:41

Luckystory schreef:
Eigenlijk wel 'handig' een veulen dat als ruin geboren wordt. Hoef je dat gedoe niet meer met castreren etc. :+

Vaak ontwikkelen er alsnog teelballen in de buikholte, helemaal niet handig dus, want voor een castratie is het meteen een grote operatie.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:49

Daphara schreef:
Luckystory schreef:

Vaak ontwikkelen er alsnog teelballen in de buikholte, helemaal niet handig dus, want voor een castratie is het meteen een grote operatie.

Daarom de DNA-test? Zodat je weet wat je moet zoeken?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:51

Ik weet niet beter dan dat je alleen kans op een kween hebt bij meerlingen. Daarom is het bij een koe erg zeldzaam omdat die zelden tweelingen krijgen en een paard nog veel minder. Bij schapen en geiten komt het vaak voor omdat die eigenlijk altijd meerlingen krijgen. Daarbij moet je ook beide geslachten hebben. Ik had vorig jaar een drieling schaap 2 ooien en 1 ram. Beide ooien aangehouden, pas na het dekseizoen ontdekte ik dat 1 een kween was, was moeilijk te zien. Maar het is bij mijn weten altijd het vrouwelijke deel dat kween kan zijn.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:07

Een kween is inderdaad per definitie een vrouwelijk dier dat door invloed van een mannelijke baarmoedergenoot niet goed is ontwikkeld. Maar in de volksmond worden kween en (pseudo)hermafrodiet nog weleens door elkaar gebruikt.
VHL heeft wel vaker moeite met de correcte wetenschappelijke termen. Maar buiten de wetenschap weten mensen vaker wat een kween is dan een pseudohermafrodiet dus zo op bokt maakt het me minder uit dat het zo benoemd wordt. Van een lab verwacht ik eigenlijk wel beter.

TS succes met de situatie, het is wel een leuk dier om te zien

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:46

Gefeliciteerd!
Misschien heb ik dat gemist; maar heb je haar drachtig gekocht?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 21:49

Getup schreef:
Gefeliciteerd!
Misschien heb ik dat gemist; maar heb je haar drachtig gekocht?

Klopt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:13

Gebeurt dus echt veel, blijkbaar ...
En heb weer wat geleerd: "kween" , wist niet ,wat dat was .

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:17

Getup schreef:
Gebeurt dus echt veel, blijkbaar ...
En heb weer wat geleerd: "kween" , wist niet ,wat dat was .

nee hoor dit gebeurt helemaal niet veel.