Gelderse Primera is weer iets moois aan het bakken!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keat

Re: Gelderse Primera is weer iets moois aan het bakken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 22:41

Hier dan het verhaal over mijn kleine moppie. Nu durf ik het gelukkig te vertellen.
Primera is woensdag 17 mei bevallen van een prachtig bruin merrieveulen, Melina Mera, van Casaron. De bevalling verliep weer heel snel, te snel... We hebben er maar even van mogen genieten. Achteraf gezien had primera mogelijk placentitis en de placenta was te vroeg los gekomen. Hierdoor heeft Melina mogelijk even wat ademnood gehad en was wat zwakker dan wij gewend waren. Alles verliep trager, maar uiteindelijk deed ze alles wat ze moest doen. De volgende dag, donderdag,trof ik haar toch in de stal met diaree en ze was zwak. Da laten komen en toen bleek dat ze aan het uitdrogen was hebben we haast gemaakt en zijn we naar de universiteitskliniek in Gent gereden. Hier is een heel team met haar aan de slag gegaan op de eerste hulp. Ze heeft plasma gekregen om haar antistofgehalte omhoog te krijgen, vocht en glucose tegen de uitdroging en een breedspectrum antibiotica, omdat ze een bacterie vermoedden. Bloed is naar het lab gegaan en alle waarden en longen en hart zijn bekeken.
Ik hoef jullie niet uit te leggen wat een hel het was om daar te staan met primera, die volledig in paniek raakte van alle beweging rondom haar kind en het uitblijven van een reactie van haar kind op haar gehinnik. Ze hebben haar flink moeten sederen, omdat ze niet meer te houden was. Op stal zijn ze op een IC kraamafdeling terecht gekomen. Hier lag de kleine aan het infuus in een klein afgezet stukje in de mega grote stal. Primera was dolgelukkig toen ze haar weer aan kon raken en is de eerste dagen niet meer van haar plaats gekomen. Ze hebben haar water en voer moeten brengen, want ze liep dat stukje niet weg van haar kind om te drinken uit de waterbak. Donderdagnacht heeft ze even heel slecht gelegen, maar vrijdag ging de kleine al een keer staan en weer de dag erna stond ze ineens bij de moeder en dronk weer zelf zonder hulp. Ze was met infuus en al over de pakken vlas, die als afzetting diende, heen gesprongen. Sinds zondag stond ze volledig bij de moeder en dronk zelf. In de dagen erna hebben ze de losse zakjes vocht afgebouwd en was het ook niet meer nodig om te controleren of ze genoeg dronk. Helaas was er idd een bacterie aanwezig in haar bloed, maar de antibiotica die ze krijgt bleek gelukkig de juiste. De bacterie was een actinobaccilis. Deze komt in elke stal of weide voor. Haar longen en hart zijn goed en ze heeft geen koorts gehad. Maandag leek er iets verdikking op een paar gewrichten te zitten en dat is behandeld. Het ziet er nu heel goed uit. Ze doet het erg goed. Rent door de stal, slurpt haar moeder leeg en is het makste veulen wat je kent. Ze is enorm lief en kruipt in je broekzak. Als het blijft gaan zoals het nu gaat, zal dit totaal geen gevolgen gaan hebben voor de toekomst. We hebben het geluk dat we er relatief nog zo snel bij waren en op de kliniek wordt ze erg goed in de gaten gehouden. Het zal nog een aantal dagen duren voor ze naar huis komt. Ze laten haar niet gaan totdat ze helemaal zeker zijn dat alles helemaal goed is en ze uitbehandeld is.
Toen we haar weg brachten had ik niet gedacht dat ze het ging overleven. Het is echt een vechtertje en mijn angst dat het mis gaat wordt nu steeds kleiner. Nooit gedacht dat ik ooit op deze manier op zo'n kliniek terecht zou komen en begreep eerder nooit zo dat men zo ver ging voor zo'n jong veulen. Zeg nooit nooit, want je doet toch alles voor je kleine. Je laat ze niet dood gaan. Buiten dat wordt de ene na het andere veulen daar binnen gebracht. Allemaal gevallen zoals die van mij. Ondanks dat het meestal goed gaat, kan het toch ook heel snel mis gaan met die kleintjes. Ze hoeven maar gegrepen te worden door een bacterie en diaree te krijgen en je kan gaan rijden. Zo'n veulentje is natuurlijk ook nog zo kwetsbaar en als ze om wat voor reden dan ook niet genoeg antistoffen opnemen via de biest, dan loop je toch een behoorlijk risico.
Vandaag heerlijk geknuffeld en genoten van haar en ik kan niet wachten tot ze lekker door de wei rennen!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:48

Jee wat een verhaal zeg...phoe.
Maar wat ontzettend fijn dat ze het nu zo goed doet en zo goed vooruit gaat.
En ik hoop ook voor je dat ze snel mee naar huis mogen en lekker in de wei mogen staan.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:01

Jeetje, wat een verhaal! Gelukkig gaat ze nu de goede kant op. Dikke knuffel voor d'r en hopelijk snel hier meer verslag vanuit thuis en wie weet zelfs foto's van het stoere dametje. Succes!

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:23

Poeh wat een verhaal! Wat heb je goed en snel gehandeld! Blij dat de kleine weer opknapt! Hopen dat je gauw onbezorgd kan gaan genieten!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:57

Wát een nachtmerrie Keat. Vreselijk om mee te maken :-(
Wat een geluk dat je er op tijd bij was zeg! Ik hoop op veel foto's van een blij veulen in de wei straks. Sterkte met de laatste loodjes in de kliniek.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:07

Wat een verhaal zeg, gelukkig dat nu alles goed gaat!!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:08

Ondanks de hoge temperaturen kreeg ik kippenvel van het verhaal....heel veel sterkte, hopelijk is de narigheid nu achter de rug! En toch van harte gefeliciteerd...ze is prachtig

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 00:12

Dankjulliewel. Ik heb mezelf erg veel kwalijk genomen hoor. Had ik maar gelijk na het veulenen een arts laten komen en had ik maar dit, had ik maar dat. Het is nu gegaan zoals het is gegaan en we hebben er veel van geleerd.

En.... goed nieuws!

Vandaag mn schatten opgehaald op de kliniek. Alles was helemaal goed. We hebben een mooi rapport meegekregen en ze moet nog 8 dagen antibiotica in pilvorm en dan is ze er helemaal vanaf. Ze gaven al aan dat ze heel levendig en sterk is. Meegenomen uit de stal de ellenlange gangen door naar buiten had primera er flink de pas in. Die wilde duidelijk erg graag weg. De kleine tippelde vrolijk mee met haar frontje erop. Op de trailer waren ze heel braaf en thuis aangekomen zag je primera gewoon een zucht van geluk maken. Ik hield haar bijna niet meer zo vlot ze richting zam en de stal liep. Gelijk een uurtje de wei op gedaan en Melina heeft non stop rondjes gerend. Ze is van de duvel niet bang en ging lekker al een heel eind bij mama weg op onderzoek uit. Ze heeft al een paar keer stroom gehad en kennis gemaakt met zam en dolly. Als wij haar roepen komt ze ook gelijk knuffelen. Zit echt een goed karakter in. Thuis bleek de stal versierd. Super lief! Wie dat heeft gedaan ben ik echter nog niet achter.
Afbeelding

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 00:26

Wat fijn om te lezen dat ze weer lekker thuis zijn!! Het is een knappe en sterke dame geworden!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 07:14

Heerlijk, ze zijn thuis!
En het is een knap dametje zeg!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:07

Wat een toestanden zeg!
Nu lekker je topic volspammen met blije foto's :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 20:15

Oh jemig dan slaat de schrik je om het hart , op mijn verjaardag uiteindelijk geboren :P . Gelukkig gaat het goed nu met de dame :D

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 12:16

Met Melina gaat het hartstikke goed. Ze is zeer actief en sociaal en drinkt heel haar moeder leeg. Ze groeit met de dag. Ik had haar een dag niet gezien en prompt kon ze ineens over de deuren heen kijken etc. Ik ga morgen een week naar Zweden dus ik ben benieuwd hoe ik haar aantref als ik terug kom.
Voor wie Lenora van vorig jaar nog kennen, dit is ze nu:
Afbeelding
Afbeelding

Melina lijkt sprekend op haar zus dus ik denk dat ze net zo wordt maar dan een bruintje haha

En Melina lekker knuffelen met de verzorg meisjes

Afbeelding
Afbeelding

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:49

wat heerlijk dat ze weer lekker thuis zijn !

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 00:02

oooo wat wordt Lenora knap zeg!!
Fijn dat die kleine het zo goed doet!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 14:08

Dankje!

Lenora wordt een mega knapperd idd en goed bewegen en zeer goed springen. Ze is in eigendom van de hengstenhouder van Casaron, maar te koop voor de echte liefhebber.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 00:20

Wil je dat soort dingen niet zeggen.... Dan wil ik dingen doen waar mijn bankrekening het echt niet mee eens gaat zijn....

Wel gaaf dat ze bij hun terecht is gekomen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 10:34

Hahaha sorry!
Ja hij heeft haar gekocht, omdat ook hij haar echt binnen het Gelders paard wil houden. We zijn er beiden over eens dat er een liefhebber voor moet zijn die er mee naar de keuring gaat en zich inzet voor sport en fokkerij. Hij houdt zelf in principe niet echt paarden aan, dus als die juiste persoon om de hoek komt dan mag ze verkocht worden, maar zolang dat niet is blijft ze lekker bij hem en gaat met drie jaar naar de keuring. Hij heeft er hoge verwachtingen van, aangezien ze toch op de sprong laat zien dat ze onwijs kan springen.
Ik kan hier helaas geen filmpje plaatsen zo vanaf mijn telefoon. Als je een pb stuurt dan kan ik je misschien via fb Messenger wel een bericht sturen.
Ik heb wel screenshots uit het filmpje. Dit was afgelopen winter.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er nog niet helemaal over uit, want ik heb mijn mogelijkheden bekeken om Melina zelf te houden. Helaas komt dit toch net wat te vroeg. Ik zit dan de komende jaren met drie paarden, aangezien primera hopelijk ook nog heel wat jaartjes mee gaat en als we over een aantal jaar aan kindjes willen beginnen dan heb ik net een jong paard die aangereden moet worden en Zamara die nog in de sport loopt. Het is dus voor mij handiger Melina te verkopen en tegen de tijd dat er stap nasr kids durven te maken dat Zamara gedekt gaat worden, zodat we er beiden uitliggen en ik een mooi sportpaard voor de toekomst kan fokken. Als die ooit naar huis komt dan zal primera toch al zo een jaar of 26 zijn en verwacht ik dat er op zn tijd natuurlijk verloop zal gaan plaats vinden.
Moeilijk moeilijk want rationeel denken en emotioneel denken zijn twee dingen en al helemaal als dit snoetje je aankijkt. Zij zou dus ook echt alleen naar een zeer goed tehuis mogen en anders blijft ze gewoon lekker.
Ik verwacht dat ze erg op elkaar gaan lijken. Ze hebben echt hetzelfde exterieur.
Afbeelding

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:00

oooo ik snap het heel goed hoor, is ook zo moeilijk om eigen fok te verkopen.
Maar ik zou het idd net doen zoals jij zegt, erg jammer dat je Melina moet verkopen maar misschien wel zo verstandig.

Zou graag filmpje zien, stuur je zo een pb.

Ik rij nu bijna 2 jaar een Gelderse merrie van iemand en moet eerlijk zeggen vindt het echt een leuk type paard. Nu staat die merrie mij qua karakter echt heel erg aan (uiterlijk zeker ook, vos met veel wit, hou ik van) en ben ik samen met de eigenaresse aan het kijken of het interessant is om die merrie aan te bieden bij het stamboek en kijken of ik der in de sport naar het M kan krijgen en dan over een poosje er ook een veulen uit te fokken.
En echt als ik morgen de loterij zou winnen zou ik Lenora de dag erna komen ophalen haha. Al vanaf de eerste fotos die je plaatste heb ik iets met dat paard (best knap zonder der in het echt te zien)

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 22:15

Ik heb je het filmpje gestuurd. Leuk hahaha. Dat kan je hebben he, liefde op het eerste gezicht haha.

Ja verkopen is niet leuk, maar het is denk ik wel het beste op dit moment. Daarbij zal Zamara straks ook erg interessant zijn om mee te fokken. Ik zal me moeten gaan richten op 1 merrielijn en zam kan ik wel echt super sportpaarden uit fokken straks. Haar bloed is met koss minder zeldzaam dan dat van primera, maar nu iets aanhouden gaat niet werken en ik denk niet dat ik nog veel veulens uit haar ga fokken. Misschien volgend jaar, maar ze heeft iig 3 mooie dochters, waarvan 1 al drachtig is van Geniaal op dit moment, dus haar genen leven voort.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 14:07

Het gaat heel goed met de dames. Primera is alweer 20 jaar geworden een paar weken geleden en ziet er piekfijn uit vind ik zelf. Melina groeit als kool en doet het erg goed.
Ik zal mn broertje binnenkort eens aan zn staart trekken voor wat mooie foto's en dan denk ik dat Melina wel haar eigen topic gaat verdienen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:34

Wat een leuk veulen is het toch <3 . En Primera ziet er idd nog super uit voor haar leeftijd! :j

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 09:45