:D Nog eventjes, nog heel eventjes en dan zijn de veulentjes er!!
Nog ongeveer een maandje voor het echt spannend word. Dat betekend dat de voorbereidingen afgerond moeten zijn en het laatste stukje wachten kan beginnen!
Met de dames gaat alles goed; rond, moe, lui en harig. Poeh jeetje, wat kunnen die verharen zeg.. Hun hoofd, hals, flanken en uier zijn in ieder geval wel geschoren. Hoofd en hals doe ik omdat ik anders gek word van al die lange haren in combinatie met het halster. En de flanken en bij hun uiers scheer ik zodat ik alles goed in de gaten kan houden. En daarnaast wil ik niet dat als de veulentjes naar de uier zoeken het mondje vol komt te zitten met losse haren van de merrie.
Ik heb nog geen goede buiken foto van opzij gemaakt, deze komt binnenkort! Wel laten ze graag merken dat ze het zwaar hebben, al dat gesnurk van ze

Ook heb ik vandaag de eerste uier foto’s gemaakt. Nog niet heel spannend, maar het begin is er. Noa is begonnen, Violetta is nog zoals het altijd is en bij Roza zie ik ook een heel klein beginnetje.
Dan de voorbereidingen. Wat ik persoonlijk altijd er leuk vind, is om te horen/zien hoe anderen dat doen, hebben of gebruiken. Wellicht vinden jullie het ook leuk dus ik deel het gewoon!
Als eerste mijn geboorte-kit. Er missen op de foto nog een aantal dingen, maar die heb ik er later pas ingedaan. Er zit in: Steriele schaar, navelklemmetjes, ontsmettingsmiddel navel, zakjes biest, flesje, praam, handdoeken, ontsmettingsmiddel handen, emmer, staartbandage, spons, zak voor nageboorte, fles water, melktest strips, thermometer, touwtje opbinden nageboorte.
Daarnaast altijd veulendekentjes klaarliggen en halstertjes. Dekentjes heb ik in verschillende soorten en maten. Fleece, regendeken, gevoerde deken. Sommige mensen zijn er geen voorstander van maar ik wel. Je hoort wel eens dat veulentjes 3 dagen binnen hebben gestaan omdat het regent, maar daar ben ik geen voorstander van. Met een dekentje op kunnen ze prima even een tijdje naar buiten om de benen te strekken, maar ook voor de merrie is het goed om even te kunnen bewegen.
Ieder jaar heb ik een map bij de stal liggen. Hier staat informatie over de bevalling in, mogelijke complicaties, telefoonnummers en hou ik dingen van de merries bij.

Dan hebben we de halsteralarmen en camera’s. We hebben drie alarmen die je als een klein kastje onder het halster vastmaakt. Als ze plat gaan liggen gaat dit alarm bij mij af. Het is geen garantie dat je er bij bent, aangezien ze niet altijd plat gaan liggen maar vergroot je kans wel heel erg! En dan hebben we in de stallen camera’s hangen. Deze kunnen we bekijken via telefoon en laptop. Zeker in combinatie met het alarm erg handig. Als die afgaat kan je zo snel kijken zonder de merrie te storen.

Wat betreft voer hebben ze onbeperkt toegang tot hooi en arm kuilgras. Daarnaast krijgen ze speciale merrie brok die we via de dierenarts krijgen, luzerne en wortelen.

De merries gaan overdag gewoon heel de dag naar buiten. Daar kunnen ze zelf kiezen of ze op de wei staan, paddock of in de schuilstal met onbeperkt ruwvoer. Normaal staan ze bij de rest van de groep, maar tegen het einde zet ik de drachtige merries apart op de wei die we vanuit huis kunnen zien. Voor de avond en nacht gaan ze op stal. Als bodem heb ik vlas, dat is voor ons het beste af te voeren en in onderhoud erg fijn. Maar als de veulens geboren worden gaat daar nog stro overheen, dit is wat fijner voor het veulentje.

Het is nog even rustig afwachten nu, maar langzaam aan zeker voel ik de spanning komen. Zou alles goed gaan? Hoe zien de veulentjes er uit? Worden ze eerder geboren of niet? Mijn gevoel zegt dat Noa als eerste gaat, eerder dan de uitgerekende datum.
Er zal meer te vertellen zijn nu het op het einde loopt en er veranderingen bij de merries zullen zijn. Dus ik zal nu vaker gaan updaten!