Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 20:14

Ik moet eerlijk zeggen, ik vind het zelf ook erg leuk geworden :) Gisteren zat ik gewoon eens te denken, wat zou nou een leuke manier zijn om bekend te maken of het een merrie of hengst is als het geboren is? Het begon met een alleen het bordje om de hals, toen dacht ik aan de vlaggetjes, ohja heb ook nog bandages is die kleuren en kwam ik er vandaag achter dat er ook nog halsters lagen met die kleuren er in :') Dus zusje opgetrommeld voor hulp en *-:) maar!

Het resultaat wilde ik eigenlijk bewaren tot de veulens geboren zouden zijn. Maar ik vond het zo leuk gelukt dat ik niet kon wachten :D Het was eigenlijk best snel gedaan, snel alles omwisselen en klikken. Per pony nog geen 10 minuten denk ik!

Kimley

Re: Het avontuur naar 3 mini-veulentjes in 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:17

Wat leuk <3

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 18:55

Afbeelding
De tijd gaat hard! Nog ongeveer 2 maanden en dan kunnen we eindelijk zien wat er verstopt heeft gezeten in die dikke buiken *\o/* Ik ben de laatste tijd niet zo veel met de dames/dracht bezig geweest, maar binnenkort zal ik weer eens een grote update plaatsen. Ook wat betreft voorbereidingen :j

Wie zegt dat drachtige merries leuk zijn :? Vorig jaar werden de drachtige merries allemaal heel aanhankelijk en lief. Maar dit jaar heb ik minder geluk. Violetta is nog wel lief/aanhankelijk op haar manier, maar Noa en Roza hebben echt geen behoefte aan mensen om zich heen :n Dus ik laat ze ook maar een beetje hun gang gaan, al zullen ze straks toch echt meer in de hand gaan komen op stal.

Zo zien hun dagen er voornamelijk uit, moe :O en een uitdrukking van ga toch weg >;)

Afbeelding

Afbeelding

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:57

Hahaha ik heb er ook zo 1 lopen. En zelfs ook 1 die niet drachtig is, maar het wel zou kunnen zijn zo dik. :o

Troopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:26

aaah ik volg dit topic!

alles terug gelezen en wauw, wat leuk om ze te zien groeien.
echt een stel schatjes

gaby_kremer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:59

Ik volg ook! :Y)

Leuke pony's ben benieuwd wat ze ervan bakken!

Em_ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:34

Ben benieuwd! Ik volg ook :D

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 16:04

Gezellig, nog wat volgers! Ik ga vanavond of morgen een update doen :D

Saritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:05

Ik volg ook... altijd leuk om mini's te volgen

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 09:03

:D Nog eventjes, nog heel eventjes en dan zijn de veulentjes er!! *\o/*
Nog ongeveer een maandje voor het echt spannend word. Dat betekend dat de voorbereidingen afgerond moeten zijn en het laatste stukje wachten kan beginnen!

Met de dames gaat alles goed; rond, moe, lui en harig. Poeh jeetje, wat kunnen die verharen zeg.. Hun hoofd, hals, flanken en uier zijn in ieder geval wel geschoren. Hoofd en hals doe ik omdat ik anders gek word van al die lange haren in combinatie met het halster. En de flanken en bij hun uiers scheer ik zodat ik alles goed in de gaten kan houden. En daarnaast wil ik niet dat als de veulentjes naar de uier zoeken het mondje vol komt te zitten met losse haren van de merrie.
Ik heb nog geen goede buiken foto van opzij gemaakt, deze komt binnenkort! Wel laten ze graag merken dat ze het zwaar hebben, al dat gesnurk van ze :')

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik vandaag de eerste uier foto’s gemaakt. Nog niet heel spannend, maar het begin is er. Noa is begonnen, Violetta is nog zoals het altijd is en bij Roza zie ik ook een heel klein beginnetje.

Afbeelding

Dan de voorbereidingen. Wat ik persoonlijk altijd er leuk vind, is om te horen/zien hoe anderen dat doen, hebben of gebruiken. Wellicht vinden jullie het ook leuk dus ik deel het gewoon! :j

Als eerste mijn geboorte-kit. Er missen op de foto nog een aantal dingen, maar die heb ik er later pas ingedaan. Er zit in: Steriele schaar, navelklemmetjes, ontsmettingsmiddel navel, zakjes biest, flesje, praam, handdoeken, ontsmettingsmiddel handen, emmer, staartbandage, spons, zak voor nageboorte, fles water, melktest strips, thermometer, touwtje opbinden nageboorte.
Daarnaast altijd veulendekentjes klaarliggen en halstertjes. Dekentjes heb ik in verschillende soorten en maten. Fleece, regendeken, gevoerde deken. Sommige mensen zijn er geen voorstander van maar ik wel. Je hoort wel eens dat veulentjes 3 dagen binnen hebben gestaan omdat het regent, maar daar ben ik geen voorstander van. Met een dekentje op kunnen ze prima even een tijdje naar buiten om de benen te strekken, maar ook voor de merrie is het goed om even te kunnen bewegen.

Afbeelding

Ieder jaar heb ik een map bij de stal liggen. Hier staat informatie over de bevalling in, mogelijke complicaties, telefoonnummers en hou ik dingen van de merries bij.

Afbeelding

Dan hebben we de halsteralarmen en camera’s. We hebben drie alarmen die je als een klein kastje onder het halster vastmaakt. Als ze plat gaan liggen gaat dit alarm bij mij af. Het is geen garantie dat je er bij bent, aangezien ze niet altijd plat gaan liggen maar vergroot je kans wel heel erg! En dan hebben we in de stallen camera’s hangen. Deze kunnen we bekijken via telefoon en laptop. Zeker in combinatie met het alarm erg handig. Als die afgaat kan je zo snel kijken zonder de merrie te storen.

Afbeelding

Wat betreft voer hebben ze onbeperkt toegang tot hooi en arm kuilgras. Daarnaast krijgen ze speciale merrie brok die we via de dierenarts krijgen, luzerne en wortelen.

Afbeelding

De merries gaan overdag gewoon heel de dag naar buiten. Daar kunnen ze zelf kiezen of ze op de wei staan, paddock of in de schuilstal met onbeperkt ruwvoer. Normaal staan ze bij de rest van de groep, maar tegen het einde zet ik de drachtige merries apart op de wei die we vanuit huis kunnen zien. Voor de avond en nacht gaan ze op stal. Als bodem heb ik vlas, dat is voor ons het beste af te voeren en in onderhoud erg fijn. Maar als de veulens geboren worden gaat daar nog stro overheen, dit is wat fijner voor het veulentje.

Afbeelding

Het is nog even rustig afwachten nu, maar langzaam aan zeker voel ik de spanning komen. Zou alles goed gaan? Hoe zien de veulentjes er uit? Worden ze eerder geboren of niet? Mijn gevoel zegt dat Noa als eerste gaat, eerder dan de uitgerekende datum.

Er zal meer te vertellen zijn nu het op het einde loopt en er veranderingen bij de merries zullen zijn. Dus ik zal nu vaker gaan updaten! :)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:16

Ik ben benieuwd wat ze ervan gebakken hebben <3

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:17

Wat een mooie post zo van de voorbereidingen zeg!

Ik loop net wat achter op jouw merries, maar ik herken veel voorbereidingen die wij aan het treffen zijn. Heb je alles in je mapje zelf geschreven of heb je ook bepaalde bronnen gebruikt? Vooral die van de verschillende liggingen vind ik wel interessant om ook in mijn mapje te doen, ik heb er natuurlijk ook wel veel over gelezen maar is wel rustgevend denk ik om dat bij de hand te hebben.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 11:22

Ik ben ook zo benieuwd wat ze er van gemaakt hebben! Ik heb natuurlijk wel voorkeuren als je het over kleur hebt, maar zolang ze gezond zijn en goed in elkaar zitten ben ik al helemaal tevreden :j

Mooney, ik heb dat inderdaad van internet gehaald. Ik weet zo snel niet meer waar vandaan, maar heb het nog ergens in een documentje staan. Je mag altijd even een pb sturen, dan kijk ik of ik het naar je kan doorsturen!

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:35

Heel leuk idee zo'n boek!
Bedankt voor het delen! :)

Ik volg nog even stilletjes mee :D

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 16:21

Wat een heerlijk weer {:} Dus tijd genomen om de dames op de foto te zeggen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 16:24

Knappe dikkies <3

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:00

Wat spannend :D

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:19

Die middelste, moest gelijk denken, waar gaat die buik met die mini naar toe :p

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:21

Wat kan jij mooie foto's maken.
Prachtige ronde dames.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 07:20

Het viel me op dat Noa erg met haar uier bezig is, dus ik heb eens terug gekeken wat ze met haar vorige veulen heeft gedaan wat betreft uier en dagen dracht. Ik had het toen nooit uitgerekend, maar ze is toen ongeveer met 320 dagen al bevallen. Nu hoeft dat niks te zeggen voor deze dracht, maar als ik haar uier vergelijk met vorige keer gaat het opschieten! Op het punt waar ze nu zit qua uier, stond er 10 dagen later een veulen naast :D Dus als ze nou hetzelfde doet, dan zou er zomaar veel sneller dan ik dacht al een veulen kunnen zijn...
Afbeelding

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 07:42

Noa begint haar best te doen met haar uier!
Afbeelding

De vorige keer beviel ze met deze uier, verder zonder tekenen wat betreft hars of melk lekken.
Afbeelding

Verder is ze het zat. Ze eet minder en is niet vooruit te krijgen. Daarnaast heeft ze volgens mii ook last van het veulen dat op haar darmen drukt ofzo, ze heeft constant een vieze staart en achterkant.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:53

Of al wat krampjes dan komt het vast snel!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:56

Spannend :D

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 21:45

Dit word een kort nachtje *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:46

Spannend!!
Succes